lamp in serie met ??? (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 04-02-2020, 13:06 (1515 dagen geleden)

Onderstaand artikel staat in de Tips en Trucs

Regelen netspanning met lamp

In serie zetten van een gloeilamp met een radio toestel om te bepalen of er sluiting in zit.
Om blijvende schade te voorkomen moet je een onbekende radio nooit direct op het lichtnet aansluiten. Gebruik altijd een stroombegrenzing, dit kan bijvoorbeeld bestaan uit een in serie geschakelde gloeilamp. De risico's op interne kortsluiting zijn een reden om radio's die zelden spelen, nooit direct op het lichtnet aan te sluiten. Radio's waarvan ik denk zeker te zijn laat ik soms wel direct op het lichtnet spelen, maar laat ik nooit onbeheerd achter.

Het principe van de gloeilamp is eenvoudig. Ik heb er gewoon een "meetapparaat" van gemaakt. Een plankje met daarop een fitting (voor de lamp), een stopcontact om de stekker van de radio in te steken en een snoer met een stekker voor de 230 V. Stop ik nu de stekker in een 230 V stopcontact dan brandt de lamp niet. Sluit ik het stopcontact op het plankje kort dan brandt de lamp gewoon. Prik ik de stekker van de radio in dat stopcontact, dan kan ik aan de lamp zien hoe de algemene toestand van de patiënt is:

brandt de lamp niet dan is er een onderbreking (of de schakelaar staat uit);
brandt de lamp normaal dan is er een forse kortsluiting in de radio;
tussen deze uitersten in is het een kwestie van ervaring. Grote apparaten gebruiken meer stroom en dus zal de lamp wat feller branden dan bij kleine apparaten. Brandt dus de lamp bij een klein apparaat nogal fel dan zit er denkelijk toch ergens een sluiting in. Uiteraard speelt ook de lamp een rol. Het maakt nogal wat uit of je een 40W of een 100W lamp hebt ingedraaid. Ik heb er meestal wel een paar bij de hand om te proberen.


het is denk ik vooral bedoeld voor aansluiten van oude met buizen uitgevoerde apparatuur.
Maar ... geldt dit nu ook voor modernere apparatuur welke met transistors uitgevoerd zijn?

lamp in serie met ???

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-02-2020, 13:09 (1515 dagen geleden) @ ffeilers

Ja, maar eigenlijk alleen als er een mankement in de voeding of de eindtrap zit. Als je de eindtrap vervangen hebt en de eerste test doet, kun je op die manier voorkomen dat hij er bij een defect meteen weer uitknalt.

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 04-02-2020, 13:26 (1515 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Mijn vraag werd ingegeven door het volgende.
Heb een oude marantz pm350 versterker. Deze is lang niet gebruikt geweest. Voor de zekerheid heb ik hem opgestart met een 100w lamp in serie. Aanvankelijk bij het opdraaien van het volume was er soms sprake van "pieken" van de lamp. Hield ik hem op een laag volume dan brandde de lamp heel flauw. Het reinigen van alle schuifschakelaars en drukschakelaars, potmeters gaf een aanzienlijke verbetering. Het is echter nog steeds zo dat naarmate ik het volume op de kleine 4 ohm ls verder opendraai de lamp meer gaat branden. Bij een laag volume werkt de versterker nu echter wel goed op beide kanalen , echter met een flauw brandende 100w lamp in serie.

lamp in serie met ???

door franc @, Loosbroek, 04-02-2020, 13:47 (1515 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door franc, 04-02-2020, 13:54

Logisch dat de lamp gaat knipperen op het ritme van het signaaal.
Zet je hem nog harder dan zal de versterker ook gaan” hikken”.
Dat lijkt me dan niet echt gezond; hij schakelt ahw zichzelf telkens aan en uit.
Dit moet je voorkomen, beter is om bv een minder laagohmige speaker aan te sluiten en de versterker even rustig op adem te laten komen op laag volume terwijl je bv metingen kunt doen, bv voedingsspanning, DC op de speakeruitang enz enz.

Verder zou ik deze methode niet doen met buitenbeentjes, bv Vet versterkers.

Groet Frank

lamp in serie met ???

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-02-2020, 14:05 (1515 dagen geleden) @ ffeilers

De lamp brandt feller als de versterker meer stroom trekt, vergelijk de verdeling van spanning over een serieschakeling van verschillende weerstanden. Knipperen tijdens het spelen is dus logisch. Zolang de lamp niet fel brandt als de versterker in rust is, zit er geen kortsluiting in. Je kunt op die manier wel rustig metingen doen en de ruststroom grof afstellen. Als dat allemaal goed is, haal je de lamp er tussenuit en ga je verder met meten en afregelen.

Voor het voorzichtig opstarten van apparaten die lang stil hebben gestaan, heeft een lamp beperkt nut. Eigenlijk alleen voor zware apparaten met een lineaire voeding zoals grote versterkers.

lamp in serie met ???

door Jan Bus @, Amersfoort, 04-02-2020, 17:26 (1515 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Jan Bus, 04-02-2020, 17:38

Transistor eindversterkers zijn zelden in klasse A ingesteld, maar bijna altijd in klasse B met geringe ruststroom. Dat betekent dat het stroomverbruik afhankelijk is van het vermogen dat hij moet leveren. Daarom gaat de lamp knipperen bij stevige pieken in het geluid.

Groet, Jan

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 05-02-2020, 18:20 (1514 dagen geleden) @ Jan Bus

Inmiddels ben ik er achter dat het probleem toch anders ligt dan ik in eerste instantie dacht.
Versterker werkt na schoonmaken van alle schakelaars e.d. nu op beide kanalen. Maar zodra het volume wordt verhoogd dan stoppen beide ls er mee en gaat de lamp in serie vol branden.
Schakel ik de ls uit en gebruik ik een koptelefoon dan heb ik dat probleem niet, due het probleem zit in de eindtrap.

lamp in serie met ???

door soundman2 @, Wouw, 05-02-2020, 19:12 (1514 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 05-02-2020, 19:18

De versterker is niet stuk. Doordat de versterker meer vemogen moet leveren, gaat hij meer stroom gebruiken. De lamp zal daardoor feller gaan branden en de spanningsval daarover wordt zo groot, dat de versterker onvoldoende netspanning krijgt. Je moet de lamp er nu tussen uit halen. De lamp was alleen een stroombegrenzing voor een defecte versterker, zodat de voeding niet meteen alles kapot trekt, bij bijv. een sluiting in de versterker.


Als een versterker verdacht is, doordat bijvoorbeeld na een tijdje gebruik de zekeringen er tussenuit gaan, kun je ook een lamp toepassen. In geval de versterker het probleem vertoont, zal de lamp de opgenomen stroom begrenzen en gaat de versterker niet verder stuk. De verlaagde spanning , veroorzaakt door de begrenzing van de lamp maakt het vaak mogelijk om metingen te doen, terwijl de versterker op verlaagde spanning staat.

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 07-02-2020, 17:34 (1512 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb de lamp er tussenuit gehaald en idd de boxen kunnen nu een hoger volume aan, echter na zo n 15 minuten kwam ik er achter dat de behuizing van de versterker werkelijk bloedheet was (met de hand niet vast te houden) .... toen ik dat constateerde maar heel snel uitgezet.

lamp in serie met ???

door Goldline @, Oranjedorp, 07-02-2020, 21:29 (1511 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Goldline, 07-02-2020, 21:35

Nu de ruststroom afstellen zoals beschreven in de service documentatie.

[image]

--
Cees PA1DBA

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 13-02-2020, 22:03 (1505 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb dit idd ook in de manual zien staan.
Vandaag heb ik mijn multimeter op emitter van Q729 en Q731 aangesloten, na inschakelen geeft het multimeter display meer dan 150 mv aan; op emitter van q730 en q732, na inschakelen meer dan 43 mv.
Ik heb geen adjust gedaan met R725 en R726 eerst dit maar eens posten. mvg

lamp in serie met ???

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 14-02-2020, 00:32 (1505 dagen geleden) @ ffeilers

De ruststroom is nu veel te hoog, geen wonder dat het ding knetter heet wordt.
Het hoort 20 – 25 mA per kanaal te zijn, zo te zien bij het ene kanaal is het nu ≈ 280 mA en bij het andere ≈ 80 mA.
Het is goed dat je nog niets versteld hebt.
Er aan draaien zou ik niet zonder die serie lamp doen, vaak zijn die instel potmetertjes erg slecht geworden met de jaren en vallen soms spontaan uit elkaar als je er aan draait en de stroom in de eindtrap kan dan ontoelaatbaar hoog worden.
Persoonlijk vervang ik ze zonder meer bij reparatie van een dergelijke versterker.
Het beste neem je cermet instel potjes of de meerslagen uitvoeringen van b.v. Bourns.
De rustroom stabiliteit van dit soort eindtrappen is vrij goed, ook over langere tijd.
Als er niet vooraf aan gedraaid is zijn daarom de instel potmetertjes verdacht.
Maar je kunt het natuurlijk voorzichtig proberen met die lamp in serie, pas als je zeker weet dat er geen gekke dingen gebeuren haal je die lamp weg en controleer je nog eens.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 14-02-2020, 05:55 (1505 dagen geleden) @ Anton van den Oever

ik heb er idd bewust daarom niet aan de potmeters gedraaid.
Er is nog iets wat mij opvalt in de versterker maar waarvan ik niet weet of dat invloed heeft. De beide condensatoren van 6800uf in de voeding staan volgens mij iets bol aan de bovenkant. (dus niet goed meer?). Ik weet wel dat de waarde meten "in" de schakeling niet altijd juist is, maar een meting geeft voor beide een waarde aan van ongeveer 5000uf. Is dit ook van invloed op het meetresultaat DC mv op de emitters van de transistors?

lamp in serie met ???

door Goldline @, Oranjedorp, 14-02-2020, 09:49 (1505 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Goldline, 14-02-2020, 09:55

Is niet van invloed op de ruststroom.
Bij dit soort japanse elko's staat alleen het plastic schijfje boven op de elko bol
als je deze verwijdert zie je dat de elko bovenkant nog vlak is.
als je de versterker met het front naar je toe hebt ,kan je de rechter instelpot tegen de klok indraaien en de linker instelpot met de klok mee om de ruststroom minder te maken.
succes!

--
Cees PA1DBA

lamp in serie met ???

door Goldline @, Oranjedorp, 14-02-2020, 12:30 (1505 dagen geleden) @ Goldline

Nog 1 opmerking, als je de ruststroom instelt , geen luidsprekers aansluiten, of de speakerselector op off.

--
Cees PA1DBA

lamp in serie met ???

door soundman2 @, Wouw, 14-02-2020, 12:53 (1505 dagen geleden) @ Goldline

Nog 1 opmerking, als je de ruststroom instelt , geen luidsprekers aansluiten, of de speakerselector op off.

Klopt zeker, maar als de versterker helemaal goed is is de offset nul volt of hoogstens een paar mV De stroom door een luidspreker is dan bijvoorbeeld bij een 4 Ohm luidspreker en 4mV offset, slechts 1mA. Maar zonder belasting is beter.
De offset is wel belangrijk als je de versterker gaat belasten met bijv. een setup trafo. Daarvan zou de primaire DC weerstand wel eens heel laag kunnen zijn en dan loopt de ruststroom ook bij kleine offset waardes flink op.
Meestal wordt dan ook aangeraden om in dat geval tussen de versterker en de trafo een bipolaire condensator op te nemen. Enerzijds loopt er dan geen DC stroom meer, maar ook worden de allerlaagste frequenties geblokkeerd, zodat de trafo niet in verzadiging gaat en de versterker een veel te lage impedantie ziet.
De condensator wordt vaak nog overbrugd met een kleine weerstand.

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 14-02-2020, 17:28 (1505 dagen geleden) @ Goldline

ik ben in verwarring: Anton bericht: potmeters vervangen en niet aan draaien.
U bericht, op welke wijze ik het ook zou kunnen doen, maw niet vervangen maar verdraaien van de potmeters

wat ik mij daarbij afvraag is: hoe komt het dat de potmeters blijkbaar gaan verlopen in waarde.
Ik wil op zich best wel de multimeter er aan hangen, geen luidsprekers en "verstellen" maar ben tegelijkertijd beetje huiverig, immers de twee adviezen liggen eigenlijk niet op één lijn, toch ?

lamp in serie met ???

door soundman2 @, Wouw, 14-02-2020, 18:02 (1505 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 14-02-2020, 18:06

Ik ga er even van uit dat je een service documentatie hebt.
Normaal zet je om te beginnen de ruststroom op minimum. Dat kan in de service doc staan. De instelpotmeter moet dan linksom of rechtsom staan. Staat dat er niet. Sluit dan voor het inschakelen van de versterker, de voltmeter aan over de emitterweerstand(en) volgens de beschrijving en zet de meter zonodig in het juiste bereik.. Schakel de versterker in, dat mag eventueel met een gloeilamp in serie als je het niet vertrouwt. De lamp moet (vrijwel) uitblijven.
Regel nu met de bias potmeter de spanning over de weerstand(en) op de juiste waarde. Als dat niet lekker regelt, dan kan de potmeter een slecht draaikontakt hebben, doordat bijvoorbeeld de kontaktdruk te laag is geworden. Soms valt het lopertje er gewoon af door oxidatie van het kopermateriaal. Als de potmeter in een van de uiterste standen komt te staan, dan kan er nog een probleem zijn. Het potmetertje kan verlopen zijn of een van de eindkontaktjes maakt geen verbinding meer met de koolbaan. Als blijkt dat het potmetertje verdacht is, kun je het beter vervangen. Verlopen kan ook, maar daar hebben de lage waardes meestal niet zoveel last van.
Is de bias met een goede potentiometer niet correct in te stellen, danmoet de schakeling verder onderzocht worden. Het genoemde probleem met het lopertje dat niet goed kontakt maakt komt vrij vaak voor. Als voorbeeld zijn dergelijke potmetertjes in REVOX bandrecorders na een aantal jaren allemaal rot.

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 14-02-2020, 18:34 (1505 dagen geleden) @ soundman2

Is contactspray van te voren hier een goed idee of niet? (heb wel geadviseerde spray staan, dit in tegenstelling tot nieuwe potmeters van 2k ohm.
(heb dat sprayen dus nog niet gedaan!!, ik vraag het eerst).
Van die condensator (dat bol staan) was wel weer een leermoment, vaak gelezen: bolle condensators zijn zeer verdacht, maar ik wist niet van een apart plaatje dat er bij montage bovenop gezet wordt) mvg Frans

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 14-02-2020, 19:05 (1505 dagen geleden) @ soundman2

[image]

lamp in serie met ???

door Goldline @, Oranjedorp, 14-02-2020, 18:45 (1505 dagen geleden) @ Goldline

Nu dat ik naar de print-tekening in de documentatie kijk is de regeling van de potmeters toch
net anders om dan ik had geadviseerd.
De potmeter zit tussen basis en emitter van de biastransistor, dus hoe hoogohmiger deze staat,des te minder bias.

--
Cees PA1DBA

lamp in serie met ???

door soundman2 @, Wouw, 14-02-2020, 18:12 (1505 dagen geleden) @ ffeilers

Het bol staan, kan ook het folietje zijn wat alleen bol staat. Om de elco's zit een krimpfolie en de bovenkant wordt meestal eerst een plastic rondje ingelegd, zodat de bovenkant ook geïsoleerd is. Dat plastic rondje zet wat uit en bolt dan wat op. Als je er op drukt veert het zo terug. Als de elco echt zelf bol staat, dan veert het niet in.

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 16-02-2020, 13:45 (1503 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb beide kanalen afgeregeld op 11 mv. (had eerst een tijdje van te voren de potmeters met beetje contactspray ingespoten). Staat nu al een tijdje te spelen en kan het volume nu idd voluit draaien en !!!!! geen exceptionele warmte ontwikkeling meer!
Ik ben heel erg blij en voor mij is het een hele leuke ervaring om zo advies via het forum te krijgen!! (voor een beginner ook best wel spannend)

Het opnieuw afregelen van de potmeters roept bij mij de vraag op hoe het dan zit met het eventueel afregelen van de potmeters op de print van de equalizer ??
Is er iemand die mij daar iets over kan vertellen.
mvg Frans

[image]
[image]

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 16-02-2020, 15:08 (1503 dagen geleden) @ ffeilers

foutje: ik bedoelde afregeling van het led schermpje (niet equalizer)

lamp in serie met ???

door Goldline @, Oranjedorp, 16-02-2020, 17:12 (1503 dagen geleden) @ ffeilers

Meettoon van 1Khz op de ingang, volume opdraaien (mag zonder luidsprekers :-D ) tot 15,5 volt AC
op de speaker uitgang dan met de instelpotmeter van dat kanaal zorgen dat de 30 watt led net oplicht.

Hier het verhaal uit de documentatie, neem aan dat je die hebt ?
[image]

--
Cees PA1DBA

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 18-02-2020, 19:21 (1501 dagen geleden) @ Goldline

In dit geval staat het instellen van de ruststroom vermeld in de documentatie van de versterker. Als je de documentatie niet hebt of er niet in staat hoe weet je dan hoe je de ruststroom moet instellen?
mvg Frans

lamp in serie met ???

door Goldline @, Oranjedorp, 18-02-2020, 22:33 (1500 dagen geleden) @ ffeilers

Je kan de spanningsval meten over 1 emittor weerstand van een eindtransistor.
voorbeeld: deze is een half ohm (0,47) en je meet 10 mV dus bij 1 ohm zou dat het dubbele zijn.
dus 20mV over 1 ohm = 20mA .
Dit mag je aanhouden bij versterkers van 10 tot 100 watt.
Vervormen ze niet op laag volume en worden ze ook niet onbelast pisheet.

--
Cees PA1DBA

lamp in serie met ???

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 18-02-2020, 23:56 (1500 dagen geleden) @ Goldline

Dit mag je aanhouden bij versterkers van 10 tot 100 watt.
Vervormen ze niet op laag volume en worden ze ook niet onbelast pisheet.

Dat lijkt me toch wel iets te makkelijk aangenomen, je zit zo voor sommige versterkers wel een beetje aan de krappe kant.
Met name die nog met wat oudere types (hometaxial) transistoren zijn uitgerust.
De optimale ruststroom instelling gaat eigenlijk het beste met behulp van een oscilloscoop en een toongenerator ingesteld op b.v. 1 kHz.
De uitgang van de versterker met een weerstand van 10 Ω (of iets in de buurt ervan) belasten, dit hoeft voor dit doel echt geen zware dummyload te zijn.
De ruststroom wordt bij klein signaal eerst zo krap gezet dat er vervorming rond de nul doorgangen zichtbaar is en daarna zo ingesteld dat deze net verdwenen is. Vervolgens het ingang signaal ietwat vergroten en kijken of dit nog steeds zo is en eventueel nog iets bijregelen.
Controleer nog even bij 100 Hz en 10 kHz.
Helaas heb je dus hiervoor wel wat meetapparatuur nodig en ik realiseer me ook wel dat niet iedereen dat heeft.
Daar staat tegenover dat e.e.a. tegenwoordig op de veilingsite’s vaak voor een appel en ei te koop wordt aangeboden.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 19-02-2020, 05:48 (1500 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Toongenerator heeft Soundman mij uitgelegd, dus dat kan ik mbv een pc. Oscilloscoop heb ik niet en indien wel zou ik dat graag door iemand eerst gedemonstreerd zien worden. (bijvoorbeeld op de versterker van Marantz die het nu weer doet). mvg Frans

lamp in serie met ???

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 19-02-2020, 12:33 (1500 dagen geleden) @ ffeilers

Kijk eens naar TrueRTA software. Naast de RTA analyzer en toon generator zit er ook een oscilloscoop ingebouwd. Niet de beste, maar wel bruikbaar. Alleen is het oppassen dat de line input van de computer niet meer dan 5 Vt krijgt. Eventueel afklemmen met een serie weerstand van 10K en 2 zener diodes van 4,3 Volt of iets minder om opblazen van de sound chip te voorkomen.

Bij afregelen van de ruststroom let ik niet alleen op de nul doorgaan, maar ook tevens op maximaal signaal. Meestal neemt het kleine signaal nog iets toe als je de rustroom nog iets hoger afregelt.

groetjes,
-=Kees=-

lamp in serie met ???

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 19-02-2020, 22:01 (1499 dagen geleden) @ ffeilers

Dat kan tegenwoordig inderdaad met telefoons en PC’s, zo heb ik zelf ook een functiegenerator app op m’n telefoon staan en dat is af en toe best wel een handig tooltje.
Maarrrr…. als het een keertje mis gaat en het moederboard van de pc sneuvelt of de telefoon blijft voor eeuwig donker dan is dat toch wel weer een beetje jammer.
Een beetje toongenerator kost op de bekende veilingsites iets van € 20,- á € 30,- een beetje scoop tussen de € 30,- en € 50,- afhankelijk van wat er voor probes bij zitten.
Dit zijn bedragen die ik recentelijk heb betaald voor meetapparaten die ik op verzoek van een (beginnende) mede hobbyist heb gekocht.
Hij was voor een scoop, toongenerator en een (weliswaar eenvoudig) HF generatortje in totaal 100 eurotjes kwijt.
Op beurzen en de div. forums kan het soms nog wel eens voordeliger uitpakken.
Tuurlijk, is het wel geld maar iedere hobby kost nu eenmaal wat en voor dergelijke prijzen heb je geen nieuwe telefoon of pc en hoef je ook niet te knutselen met interface-achtige dingen en verzwakkers e.d.
Demonstreren kan altijd op een van de reparatie dagen van de NVHR b.v. of anders is er meestal wel een in de buurt wonend behulpzaam mede forumlid die e.e.a. wil uitleggen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 19-02-2020, 22:10 (1499 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Ik zal in de gaten houden of een betaalbare scope (met uitleg) wordt aangeboden.
Heeft geen haast. mvg en bedankt voor je reacties

lamp in serie met ???

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 20-02-2020, 13:41 (1499 dagen geleden) @ ffeilers

Zag toevallig dit: KLIK nog voorbijkomen.
Scopen lijken me ietwat gedateerd, maar daar is de prijs ook wel een beetje naar.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 20-02-2020, 16:36 (1499 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Ik heb het bekeken..... liever van een echte hobbyist met zeker goede functionaliteit en uitleg... maar , bedankt voor de tip, mvg Frans

lamp in serie met ???

door Peter1952 @, Almere, 19-02-2020, 23:05 (1499 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Ik ben na een ongelukje met mijn Ipad pas geleden ook wat voorzichtiger geworden om die zomaar ergens “aan te knopen”.
Ik had de hoofdtelefoon uitgang van mijn Ipad gekoppeld met de grammofooningang van een B1X42A (sorry, met buizen). Dat ging goed tot ik de radio een keer overschakelde van FM naar de grammofoonstand. Toen had ik ineens geen geluid meer uit de Ipad. De hoofdtelefoon uitgang gaf geen geluid meer en de Ipad wilde niet meer terugschakelen naar de luidsprekers. Even later sneuvelde ook een Bluetooth ontvangertje dat ik aan de radio gekoppeld had. Toen ging ik eens even meten op de grammofooningang en toen bleek dat er een spanningspiek van bijna 60 V. op de grammofooningang kwam bij omschakeling van FM naar grammofoon doordat een schakelcontact heel even twee contacten tegelijk met elkaar verbond. Van de Ipad was dus de geluidsuitgang defect geraakt en hij trok ook ineens erg snel zijn accu leeg. Bovendien werd de onderkant warm. Gelukkig had ik nog garantie en met een mooi verhaal werd die nog verleend ook en kreeg ik na 4 weken een nieuwe Ipad.

Moraal: Wees voorzichtig met het zomaar koppelen met een (eventueel defect) vreemd apparaat. Als het toch moet, doe ik het nu via een bluetooth ontvanger. Die kan natuurlijk ook defect raken, maar die schade is niet zo groot.

Groeten,
Peter

lamp in serie met ???

door franc @, Loosbroek, 20-02-2020, 05:23 (1499 dagen geleden) @ Peter1952

Als ik dit zo lees kan die piek ook funest zijn voor een kristal element die er evt op aangesloten wordt.
Maar dan zijn net meerdere toestellen die dit euvel hebben met dit chassis.
Op dit forum mag dit, er zitten nl ook torren in dit toestel, een hybride dus.

Gaf je I Pad overigens wel voldoende signaal af?

Groet Frank

lamp in serie met ???

door Peter1952 @, Almere, 20-02-2020, 08:22 (1499 dagen geleden) @ franc

De Ipad gaf genoeg signaal af en het geluid was ook goed. En inderdaad, dan had een kristal element, waar deze aansluiting voor bedoeld is, ook de geest moeten geven. De meeste platenspelers sluiten echter het element kort in rust, dan gaat het goed. Het vreemde is ook dat er een aantal jaren terug een draagbare CD speler op aangesloten is geweest toen dit toestelletje een tijdje bij een collega op zijn kantoor dienst deed. Dat gaf toen geen problemen.

Buiten dit, ik geef toch de voorkeur aan een echt meetinstrument. Ik heb hier zo’ n mooie grijze zwevingstoongenerator van Philips, de GM2308 en die kan tot c.a. 90 V. uitgangsspanning geven. De uitgangsimpedantie is ook instelbaar, je kunt er zelfs direct een luidspreker mee aansturen.Probeer dat maar eens met een computer of tablet. En je kan de frequentie in één zwaai zo van 0 naar 15.000 Hz, draaien. De ijking blijkt ondanks zijn leeftijd nog zeer nauwkeurig te zijn, dat zegt wel iets over de kwaliteit van dit soort instrumenten.

Groeten,
Peter

lamp in serie met ???

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-02-2020, 13:01 (1499 dagen geleden) @ franc

De 22RH370 heeft standaard zo'n kristalelement aan boord... Apart.

lamp in serie met ???

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 04-02-2020, 13:55 (1515 dagen geleden) @ ffeilers

Persoonlijk doe ik met transistor toestellen gewoon in het stopcontact
De spanningen zijn beduidend lager dan een buizen toestel daar kunnen de voedings elko uitelkaar klappen
Persoonlijk heb ik nooit rare dingen meegemaakt ja bij dual een onstoor condensator maar goed die knip ik eruit
Voor de test. Verders eerst visueel kijken.
Bij transistor tv zet ik wel een ballat lamp ertussen als het normaal is hup stekker erin.
Storingen kunnen ook na een halfuur opdoemen.
Op mijn werk krijg ik dagelijks transistor spul binnen hup stekker er in en soelen maar.
Niet bang wezen.

lamp in serie met ???

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-02-2020, 14:01 (1515 dagen geleden) @ RenéDaemen

Bij een transistor-TV die een tijd stil heeft gestaan, is er niet echt een reden om op te starten met een lamp. Bij sommige schakelende voedingen is het zelfs schadelijk.

Bij lichte transistorapparaten ben ik het volledig met je eens, daar is opstarten met een lamp niet nodig.

Bij wat steviger versterkers kunnen afvlakelco's ook wel degelijk knallen of spuiten als ze er slecht aan toe zijn, dus wat dat betreft weinig verschil met buizenapparaten.

lamp in serie met ???

door Goldline @, Oranjedorp, 04-02-2020, 18:23 (1515 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door Goldline, 04-02-2020, 18:27

@René, Als jij een versterker zo in het stopkontakt steekt ,en er komt een rookwolk uit,dan kan hij meteen in de milieubak om afgevoerd te worden.

Als ik dat doe staat de werkplaats blauw van de rook,heb ik veel meer werk aan de reparatie,
en als ik pech hebt ook nog een testspeaker stuk,buiten alle eind en driver torren,weerstanden.
Laat mij maar testen met een 150Watt gloeilamp in serie er tussen.
[image]

--
Cees PA1DBA

lamp in serie met ???

door soundman2 @, Wouw, 04-02-2020, 18:27 (1515 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 04-02-2020, 19:09

Hier mis ik nog een variac en een passende dummy load i.p.v. een testluidspreker.
Versterkers die je niet vertrouwt, vanwege de leeftijd etc, start je gewoonlijk op zonder belasting. Mocht de versterker behept zijn met DC-out, dan lopen er geen grote stromen door de uitgang en overleeft de eindtrap dat vrijwel altijd.

[image]
Deze zelfbouw dummy weerstand is 4 Ohm, belasting continue 600 Watt, maar blijft gewoon heel bij anderhalve kilowatt....

lamp in serie met ???

door Goldline @, Oranjedorp, 04-02-2020, 18:36 (1515 dagen geleden) @ soundman2

Inderdaad opstarten met variac + gloeilamp en geen luidsprekers.
een energiemeter ertussen verteld ook al iets over de ruststroom.
Dc meten op speaker uitgang.
Zo goed Henk ? [image];-)

--
Cees PA1DBA

lamp in serie met ???

door soundman2 @, Wouw, 04-02-2020, 18:56 (1515 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 04-02-2020, 18:59

Er zijn nog wel meer trucs, om een defecte versterker op te starten. Versterkers met een gewone voeding, zet ik bij een volle sluiting de versterker op een begrensde lage stroom. De kortgesloten transistors meet je er meteen uit over de emitterweerstanden, in het geval er meerdere eindtransistors parallel staan.
Met een switched mode voeding gebruik ik een losse lab voeding. Deze hoeft feitelijk niet meer te leveren dan een gangbare ruststroom om alles te kunnen meten. Bij een volle sluiting is een paar honderd mA voldoende om over de emitterweerstanden te meten. Versterkers met eindtransistoren parallel zijn doorgaans de wat zwaardere exemplaren van af 200 Watt, tot wel 2,5 KW per kanaal. Het mag duidelijk zijn dat je dergelijke versterkers niet op luidsprekers test.......(behoudens soms een monitor speakertje van een watt ofzo)
De dummy die elders in de thread staat gaat ook bij die vermogens niet stuk als de testtijd van korte duur is en als je de koeling niet vergeet aan te zetten.

lamp in serie met ???

door franc @, Loosbroek, 04-02-2020, 18:38 (1515 dagen geleden) @ soundman2

Als ik het helemaal niet vertrouw, zet ik, als ik wil luisteren een grote weerstand van ca 100 Ohm in serie met de speaker of desnoods een 800 Ohm exemplaar, blijven die tenminste heel!
Tis allemaal wel wat meer werk, en een versterker die ik niet ken zomaar in het stopcontact prikken doe ik allang niet meer.

Maar ja, ik werk niet in de kringloop en er komen dan ook geen tientallen versterkers per dag op mijn pad.

Groet Frank

lamp in serie met ???

door Goldline @, Oranjedorp, 04-02-2020, 18:50 (1515 dagen geleden) @ franc

Nee Frank, daar werk ik ook niet.
Met een 2 serie elko's bijvoorbeeld 4700 uF /80 volt krijg je de testspeaker ook niet stuk,helaas hoor je dan niet of er DC opstaat.
Jouw serieweerstand werkt ook goed voor een eerste test.

--
Cees PA1DBA

lamp in serie met ???

door franc @, Loosbroek, 04-02-2020, 19:01 (1515 dagen geleden) @ Goldline

@Cees,

Ik weet dat je daar niet werkt.
Maar bv René, die zal ook geen tijd krijgen om alles even uitgebreid te testen en te beluisteren.
Daar zal echt wel een berg spul dagelijks binnenkomen, zeker in de Randstad.
Hier in de buurt maak ik wel eens mee dat er een maand lang dezelfde spullen liggen in de kringloop, er lijkt niets bij maar ook niets weg te zijn gegaan.
En dan is het meerendeel surround speakers, computer audio en USB draaitafels in buigzame uitvoering van Lenco.

Ik zie daar nooit een wat vettere versterker uit de jaren 70, 80 of zo, af en toe een tuner uit de jaren 80, 90.

Groet Frank

lamp in serie met ???

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 05-02-2020, 00:01 (1514 dagen geleden) @ franc

Franc
Heel veel tijd besteed ik er niet aan
Alleen de luxman en denon gaan dan even aan de kant om te testen op een rustig moment
Het aanbod is bij ons minder geworden in de jaren je ziet alleen stereo setjes van aldi blokker action
Die ik meteen weggooi cd spelers zijn al binnen halfjaar al op. Kan ook niet voor die 3 tientjes aanschaf
Huishoud apparaten komen zat binnen citruspersen krultangen enz lampen
De gemeente waar ik werk is een arbeiders gemeente dus geen rijke mensen
Gek genoeg heb ik geen ernstige dingen meegemaakt als ontploffingen
Wel een keer eookwerk van een rifa onstoor condensator in Dual platen spelers hs serrie
Maar knip die nu los voor de test
Laatst nog een rh 590 versterker hup in het net en werken .
Een ballast lamp heb ik wel liggen maar als ik een oude buizenradio krijg
Maar dan op een rustig moment als er weining aanvoer is
Vaak is het testen spelen de winkel in als je gaat repareren. Dan komen ook kosten bij en wordt het voor verkoop domweg te duur
In verhouding. Dan kom je eigen lijk in het andere circuit terecht van liefhebbers van gerestaureerde audio. Hifi verkoop groepen enz.
Als ik prive een buizen apparaat krijg gaat de ballast lamp ertussen en variac
Gaat het een teken van leven geven gaat de lamp tussen uit
Gaat het brommen hup uit .
Een k9 heb ik ook wel opgestart met gloeilamp er tussen en variac lamp licht eerst even wat fel op om iets in tezakken te lage spanning gaat het toestel hikken bij opdraaien zie je al beeld komen. Dan kun je omschakelen ..je moet natuurlijk geen uur op variac en gloeilam zetten .
En dan met scheidings trafo een multimeter kijken of de voeding bij 230 volt de 155 volt krijgt en anders even bij regelen.

lamp in serie met ???

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 14-02-2020, 21:31 (1504 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Anton van den Oever, 14-02-2020, 21:42

Deze zelfbouw dummy weerstand is 4 Ohm, belasting continue 600 Watt, maar blijft gewoon heel bij anderhalve kilowatt....

Weer eens leuk om wat zelfbouw te zien.
Dit soort beetje stevige audio dummyloads zijn vaak een geliefd zelfbouw object, simpelweg omdat je ze niet makkelijk (of in ieder geval niet echt betaalbaar) kunt kopen. Ze zijn onmisbaar bij reparatie en testen van versterkers.
Hieronder mijn zelfgebouwde exemplaar:

[image]

[image]

(2 x) 7 stuks weerstanden van 56 Ω/50 W parallel geeft 8 Ω/350 W, beiden parallel 4 Ω/700 W
De koelblokken komen van een gesloopte elektrische heftruck motorregeling.
Ze kunnen inderdaad kortstondig veel meer hebben, ik heb er ooit wel eens een dikke Dynacord van 1100 W op gezet om het punt van clippen te bekijken.
De ventilator van mijn exemplaar heb ik er destijds verkeerd om opgezet, als de boel flink staat te buffelen is het af en toe net of er een föhn in je bakkes staat te blazen.:-D
m.vr.gr.
Anton van den Oever

lamp in serie met ???

door soundman2 @, Wouw, 14-02-2020, 21:58 (1504 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Ook niet verkeerd.
Ik heb de mijne gebouwd toen een importeur vroeg om versterkermodules te repareren.
400 Watt RMS. Na reparatie kreeg elke print een duurproef van een half uur, maar dan zonder het koelblok van de versterker, dus alleen de print en de drager van de eindtransistoren. Het ging aanvankelijk om tientallen. Uiteindelijk zijn het er bijna 2000 geworden. Ze kwamen uit heel Europa via de importeur uit Edam bij mij.

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 20-02-2020, 18:06 (1499 dagen geleden) @ Goldline

kan je voor het wattage van de lamp stellen: apparaat 100 watt, lamp 100 watt, apparaat 60 watt, lampt 60 watt etc etc ?

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 04-02-2020, 15:00 (1515 dagen geleden) @ ffeilers

Iedereen bedankt voor de uitleg !!!

lamp in serie met ???

door ffeilers @, Breda, 04-02-2020, 19:35 (1515 dagen geleden) @ ffeilers

Ik vind het wel heel erg interessant hoe "techneuten"met elkaar omgaan in deze discussie. Ook het lezen dat een variac ook hier toepassen veiliger is spreekt mij wel aan. Wat ik in ieder geval probeer te doen is voorzichtig te zijn. Maar ... interessante discussies en meningen !!!

lamp in serie met ???

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-02-2020, 00:26 (1514 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maurice, 05-02-2020, 00:27

Let ook op de waarde van de gloeilamp in relatie tot je te beveiligen toestel.

Een transistor toestel van zeg 30W opname kun je slecht beveiligen met een ouderwetse gloeilamp van 100W.
Of wel de lamp zal zelden gaan branden en dus blijft de volle spanning over het test toestel staan.

Je moet de werking van de ouderwetse gloeilamp beetje snappen om hem goed te kunnen toepassen.

De lampweerstand is enig afhankelijk van of deze koud is (geen licht) of juist brand.

Anders om heeft een lamp in serie van 25W met toestel van opname 40W ook weer weinig zin daar de stroom door de lamp reeds maximaal is voor toestel kans heeft op te starten.
Gevolg praktisch alle spanning gaat over die serie lamp staan.

NUT:
Daar vrijwel alle transistor toestellen beveiligd zijn met zekeringen is opstarten met een gloeilamp niet zo zinvol.

Veel belangrijker is bij twijfel geval eerst de voeding los te koppelen van rest toestel en eerst die voeding in orde te maken.

Zo via een zoals eerder genoemde regel trafo langzaam de voeding op te starten.
Bij gebrek hieraan kun je eerst de grote afvlak elko's na de gelijkrichter via een serie weerstand van orde 10k Ohm met een 12Vdc adapter onder spanning zetten een tijdje.

Dan trekken die een beetje bij.
Zie elko's als een hele lege accu, zet je daar in een keer de volle spanning op
proberen ze in milli seconden zich op te laden.
Daar door lange stilstaan een speciale isolatie laag verdwenen is , gedragen deze zich kort durend als zeer lage weerstand.
De gelijkrichter overleeft die klap vaak niet.
De trafo wel, daar de transformator zorgt voor een vorm van stroom begrenzing.

CONTROLE

TEST vóór op spanning zetten van onbekende toestellen altijd wat basis zaken.
-Meet altijd de gelijkrichter door.
-Voedings elko's op sluiting nazien
-Bekijk toestel fysiek op sporen van defecten, als loszitten de draden, verbrande onderdelen.
Kijk of een vorige knutselaar niet halverwegen is gestopt, bedoel de helft ligt nog los.
-Kijk goed voor losse onderdelen op printplaten, losse schroeven, ijzer werk etc.
-versterker meet eindtrap na op sluitingen en of sluitingen.
-Controleer werking netsnoer en schakelaar.

lamp in serie met ???

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-02-2020, 19:05 (1510 dagen geleden) @ Maurice


NUT:
Daar vrijwel alle transistor toestellen beveiligd zijn met zekeringen is opstarten met een gloeilamp niet zo zinvol.


Er zijn nogal wat mogelijkheden dat het zand (=transistoren) er eerst aan gaan, en dan pas de zekering...

dus, daarover zullen we het niet gauw eens worden, denk ik. Een serielamp is altijd nuttig. Moet wel aangepast zijn aan de taak.

als ik me niet vergis heb je twee meetbruggen in je labo in rook zien opgaan. Een serielamp had daar trafo en stankschade kunnen voorkomen.
Nog beter bij de langere test is een stroommonitor, die bij stijging vd stroom boven de ingestelde waarde de voeding gewoon uitschakelt. voorkomt veel ellende.

groeten

Kris

lamp in serie met ???

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-02-2020, 23:31 (1509 dagen geleden) @ kris

Jij onthoud veel.
Maar dat was nu net een buizenbak:-P
Lafayette TE-46 met buis 6X4.

Na lang onderzoek is er maar 1 conclusie geweest.
De gelijkrichter buis loopt standaard al op zijn grenswaarde.
Nu met verhoogde netspanning zit deze op cq net over zijn spannings grenswaarde.
Of is de gloeidraad kathode die aan de grenswaarde komt.

Ik denk door langdurig aanstaan (uurtje of 4) er een dusdanige situatie ontstaat
dat er in de gelijkrichting problemen ontstaan en deze de trafo aan diggelen werkt.

Of een serie lamp dat had voorkomen??
Hooguit laatste zetje of de lamp had wel heel kritisch afgemeten moeten zijn.

Je ziet wat er gebeurd nu met die versterker.
Gaat lang goed tot de lamp kans krijgt voldoende op te warmen en de weerstand drastisch zakt en gehele lamp gaat gloeien gevolg groot deel spanning over die lamp gaat staan.
Gevolg er blijft voor de versterker minder over.

Bij zand is een iets te hoge piekwaarde al voldoende spul stuk te krijgen.
Of lamp die snelheid bijhoud is de vraag.

9 van de 10x is trafo bij zandbakken uitstekend geschikt om die pieken te leveren.
Daarnaast de pech hebben dat juist het lage regel circuit bv van 5 of 12V tov het hoog vermogen circuit tbv eindtrap defect raakt en daardoor de eindtrap meeneemt.

Transistor zaken is altijd eerst die voeding nazien en op orde brengen.
Is dat goed, is zeldzaam dat grote schade aangericht wordt.
Hooguit alsnog die eindtrap er uit kan gaan maar of dat te voorkomen is met gloeilamp?
Eindtrap gaat er maar al te vaak uit door overbelasting of langdurig aan de uitgang.

Heb een pracht Technics 2x 60W gehad en die kon er echt niet tegen 6 uur lang vol max aan te draaien op een feestje.
Luidsprekers waren ruim overbemeten dus puur , hij kan daar echt niet tegen.
Bij ontwerp is daar geen rekening mee gehouden zo'n marathon van geweld.
Daarvoor zijn andere type versterkers ontwikkeld immers.
Volgende dag nieuwe set torren er in en leed was weer over.
Maar voor feestjes toen maar een Peavey CS400 aangeschaft.
2 dikke fans er in, dikke koeling, en die heeft daarna heel wat meegemaakt.

Heb hem nog steeds en zelfs na 25jr opnieuw weer eens 10u lang op feestje ingezet.
En je weet bij jonge lui moeten die rode piekleds bijna continue branden:-D :-D
Och wat een zaligheid zo'n robuuste versterker.
Ding stamt uit begin jaren 80, is de oude versie CS400.
[image]

lamp in serie met ???

door soundman2 @, Wouw, 14-02-2020, 11:26 (1505 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 14-02-2020, 12:15

Wat jij beschrijft heeft te maken met de crest factor, die tegenwoordig gebruikt wordt bij het ontwerpen van versterkers, ook wel het IEC vermogen. Men gaat er vanuit dat een gemiddeld audiosignaal slechts ca 1/8 deel is van het maximum vermogen. Koeling en trafo's zijn daar op aangepast. Draai je nu constant op hoog vermogen, vaak nog in vervorming of compacte muziek zoals metal, dan zal de afgegeven energie gemiddeld veel hoger zijn en dan gaat een versterker door zijn knieën. Uitsturen met een toongenerator houden ze zo'n 10 minuten vol en als er dan geen beveiliging ingrijpt, is het exit. Consumenten versterkers en luidsprekers zijn er gauw klaar mee. Ook pro versterkers krijgen er meer en meer last van.
Vroeger had ik Philips versterkers LBB1106, 250 watt RMS. Die konden gewoon een sinussignaal afleveren gedurende 100% van de tijd. De latere opvolgers SQ45 waren 400 watt RMS en wogen een stuk minder. Deze kun je slechts gedurende een korte tijd vol uitsturen met een sinustoon. Door het oplopen van de temperatuur, zorgt een schakeling er voor dat het ingangssignaal gereduceerd wordt tot een veilige waarde. Zou dat niet gebeuren, dan legt de voedingstrafo het loodje. Een trafo kan best gedurende korte tijd het dubbele vermogen leveren als waar hij voor gemaakt is. Houdt dat te lang aan, dan zal hij verbranden. Ook de koeling van de eindtrap houdt het niet meer bij.
Menig consumentenversterker heeft zijn Waterloo gevonden op een feestje, inclusief de luidsprekers.
De basluidsprekers zijn te slap en de tweeters overlijden door te veel hoog dat ontstaat bij clipping (blokgolven zijn eer schadelijk voor luidsprekers).

lamp in serie met ???

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 14-02-2020, 12:15 (1505 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Kees van Dijke, 14-02-2020, 12:17

De Crest factor is voor mij ook altijd een reden geweest waarom ik waarom het versterker vermogen vaak 2x zo hoog is dan de belastbaarheid van de luidsprekers. Ik heb daardoor nooit luidsprekers mee opgeblazen, wel dat de subwoofers wat sneller verslijten bij feestjes.

Ook heb ik een keer 2x 450 Watt versterker vermogen op Philips FB825 luidsprekers. Wat ik wel hoorde is dat de Polymer PTC weerstanden wel eens ingrijpen.

Een versterker van 2x 2500 Watt RMS kan je met muziek ook met gemak op een 16A groep laten spelen zonder dat de zekering eruit vliegt. Bij testen met een sinus totaan clipping vliegt de zekering er wel uit. Zet ook maar eens een amperemeter in serie met de versterker en vergelijk eens soorten muzien met een sinus.

Overigens, de serie lamp gebruik ik juist bij transistor versterkers, voor en na reparatie. Soms is na reparatie een kleine lek in de stuurtrap of een opamp die wat op drift is, waardoor de ruststroom dan omhoog vliegt en bij volle netspanning de eindtrap opnieuw vernielt.

groetjes,
-=Kees=-

powered by my little forum