Rekenmachine vraag (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-02-2020, 19:19 (1506 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 12-02-2020, 19:26

Ik heb een fraaie vintage rekenmachine destijds bemachtigd op de verkoping Rotterdams radiomuseum met handwriting FLD's maar ik weet totaal niet hoe je een getal deelt. De deel zit aan de vermedigvuldig toets in één vast.

[image]

Dank alvast.
;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Rekenmachine vraag

door soundman2 @, Wouw, 12-02-2020, 19:49 (1506 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 12-02-2020, 19:55

Het gaat over de Burroughs C3260 een afgeleide van de Sharp EL-160.
Hier staat een beschrijving van het toetsenbord
https://www.oldcalculatormuseum.com/sharpel160.html

"Like Sharp's QT-8D, QT-8B, EL-8, and EL-8M, an unusual keyboard arrangement is used to minimize the number of keys on the keyboard, by combining the multiply and divide functions onto one key. To multiply, the first number is entered, followed by the [X÷] key (note the red ÷ symbol), then the second number is typed in, followed by the [+=] key to calculate the product. The same sequence is used for division, but rather than pressing the [+=] key to complete the operation, the red [-=] key is pressed to generate the result. The EL-160 provides three keys for controlling the memory register, along with the [M/D] key, which is a push-on/push-off switch which controls the mode of the memory function keys. When the [M/D] key is in the up position ("M"), the memory function keys operate as expected, with [M+] adding the content of the display to the memory register, the [MR] key recalling the content of the memory register to the display, and the [CM] key clearing the memory register. When the [M/D] key is in the depressed position, double precision mode is engaged, and the memory register is redefined to serve as storage for the least significant eight digits of a double precision result, allowing results of multiplication operations to return answers up to 16 significant digits in length. In this mode, when a result is greater than 8 significant digits, the display shows the upper eight significant digits of the result upon completion of the calculation. The [MR] key can then be pressed to display the lower eight digits of the result. When the lowest digits are being displayed, a single press of the [C] key will return the upper-most digits of the answer to the display. In double precision mode, the [M+] key is disabled. Double precision mode is good only for use on single calculations...chain calculations in this mode result in the low part of the answer being lost. When in double precision mode, the [CM] key simply clears the storage register that contains the lowest eight digits of results."

Rekenmachine vraag

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-02-2020, 19:58 (1506 dagen geleden) @ soundman2

Dank Henk, zal kijken maar moet lukken.

Ik vond het eens aardig dit machientje te gebruiken maar zat even met het delen van een getal.

Heb hem hier trouwens al eens laten zien met de motorkap ook open, nog vele vintage IC's.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Rekenmachine vraag

door Oldtimer @, Oegstgeest, 12-02-2020, 19:49 (1506 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Kan je wel vermenigvuldigen, optellen en aftrekken?

Willem

Rekenmachine vraag

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-02-2020, 19:55 (1506 dagen geleden) @ Oldtimer

Yep, dat kan met dit rekenwonder, perfect maar delen.........ik zou niet weten hoe want het deelteken zit aan de vermenigvuldigtoets en als je die gebruikt doet ie het laatste.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Rekenmachine vraag

door Marotick ⌂ @, Huizen, 12-02-2020, 21:09 (1506 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Is er geen verschil tussen het indrukken van de knop? Bovenaan delen onderaan vermenigvuldigen?

Jack Marotick

Rekenmachine vraag

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-02-2020, 18:14 (1505 dagen geleden) @ Marotick

Neen, totaal niet. Vermenigvuldigd alleen met die toets.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Rekenmachine vraag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-02-2020, 18:18 (1505 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het gaat over de rode knop met een = met puntje erboven en puntje eronder, toch?

Rekenmachine vraag

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-02-2020, 22:10 (1504 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Inderdaad, die moet je als laatste indrukken zoals Pierre al aan gaf.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Rekenmachine vraag

door franc @, Loosbroek, 13-02-2020, 18:27 (1505 dagen geleden) @ Hans van Kampen

En die dubbele toetsen 2 keer indrukken, wat gebeurt er dan?

Groet Frank

Rekenmachine vraag

door soundman2 @, Wouw, 13-02-2020, 18:45 (1505 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 13-02-2020, 18:46

In mijn laatste bijdrage staan twee links waarin de knoppen juist aangegeven staan.
De Sharp is wel dezelfde maar de opdruk op de knopjes is niet helemaal gelijk.

Hier staat nog een summiere uitleg voor de C3260

http://curtamania.com/curta/database/brand/burroughs/Burroughs%20C3260/index.html
en hier
https://oldcalculatormuseum.com/bc3260.html

De toetsopdruk van de Sharp is ietsjes anders.

Rekenmachine vraag

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 12-02-2020, 21:15 (1505 dagen geleden) @ Hans van Kampen

To multiply, the first number is entered, followed by the [X÷] key (note the red ÷ symbol), then the second number is typed in, followed by the [+=] key to calculate the product. The same sequence is used for division, but rather than pressing the [+=] key to complete the operation, the red [-=] key is pressed to generate the result.

Even door Google translate laten lopen...

Om te vermenigvuldigen, wordt het eerste cijfer ingevoerd, gevolgd door de [X ÷] -toets (let op het rode ÷-symbool), vervolgens wordt het tweede cijfer ingevoerd, gevolgd door de [+ =] -toets om het product te berekenen. Dezelfde volgorde wordt gebruikt voor deling, maar in plaats van op de [+ =] -toets te drukken om de bewerking te voltooien, wordt de rode [- =] -toets ingedrukt om het resultaat te genereren.

Laat je 'ns weten of het zo werkt?

Rekenmachine vraag

door soundman2 @, Wouw, 12-02-2020, 21:34 (1505 dagen geleden) @ pdegro

Volgens mij had ik dat al aangegeven, alleen niet vertaald uit het Engels.

http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=52651

Rekenmachine vraag

door Oldtimer @, Oegstgeest, 13-02-2020, 06:51 (1505 dagen geleden) @ soundman2

Volgens mij had ik dat al aangegeven, alleen niet vertaald uit het Engels.

De toegevoegde waarde van de reactie van Pierre zit in het feit dat hij de vertaling van de handleiding er wel bij gegeven heeft.

Willem

Rekenmachine vraag

door soundman2 @, Wouw, 13-02-2020, 11:22 (1505 dagen geleden) @ Oldtimer
Gewijzigd door soundman2, 13-02-2020, 11:23

Dat is waar, mijn toegevoegde waarde is het uitvinden van het modelnummer en de beschrijving van het toetsenbord. Verder ben ik van mening dat een vraagsteller in het algemeen ook best wat moeite mag doen om wat uit te vinden.

Rekenmachine vraag

door Oldtimer @, Oegstgeest, 13-02-2020, 12:11 (1505 dagen geleden) @ soundman2

Helemaal mee eens. :)

Willem

Rekenmachine vraag

door soundman2 @, Wouw, 13-02-2020, 16:59 (1505 dagen geleden) @ Oldtimer
Gewijzigd door soundman2, 13-02-2020, 17:01

Hier staat nog een summiere uitleg voor de C3260

http://curtamania.com/curta/database/brand/burroughs/Burroughs%20C3260/index.html
en hier
https://oldcalculatormuseum.com/bc3260.html

De toetsopdruk van de Sharp is ietsjes anders.

Rekenmachine vraag

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 13-02-2020, 19:49 (1505 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Als ik de vertaling correct interpreteer dan is de volgorde van de toetsen bij deze bewerking:

35 : 7 =

[image] [image]

[image]

[image]

[image]

en dit zou je het quotiënt 5 moeten geven op je display.

Lukt dit zo??
Mvg, Pierre

Rekenmachine vraag

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-02-2020, 21:59 (1504 dagen geleden) @ pdegro

Ik zal even kijken, ben er verder niet meer aan toe gekomen Pierre.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Rekenmachine vraag

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-02-2020, 22:08 (1504 dagen geleden) @ pdegro

Heb het geprobeerd en inderdaad, zo werkt het. Was niet echt belangrijk maar ik vroeg het me zo af. Ik vond het een leuk calculatortje met die handwriting cijfers en ging er eens mee aan de slag.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Rekenmachine vraag

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 14-02-2020, 18:31 (1504 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ja Hans, inderdaad zeer leuk en apart met die 'handwriting' cijfertjes.
Fijn dat je initiële vraag ook werd opgelost, kan je nu alle bewerkingen uitvoeren. :-)

powered by my little forum