Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout (Toestel of techniek)

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 21-03-2020, 20:51 (1469 dagen geleden)
Gewijzigd door v1ncent, 21-03-2020, 21:07

Maar weer eens met mijn Aristona AR66K602 aan de slag gegaan maar loop vast op het volgende probleem: (vervorming/moire komt door verkleinen foto)

[image]

En in zwart wit:

[image]

Toen ik de tv een tijdje terug weer spelend heb gemaakt heb ik o.a. de Ref Comb vervangen omdat er geen kleur in het beeld kwam, hierna was er weer kleur maar met de kleurfout. Tevens meerdere blikjes hier van geprobeerd maar fout bleef. De kromming boven in beeld was er hier voor al.

Een aantal elco's op de kleinsignaalprint heb ik vervangen, vooral de lage waarde blauwe glimmers.

Tevens Chroma blikje vervangen, verhielp het probleem ook niet. Wel zit er aan punt 13 een weerstand van 47Ohm die naar de collector van TS260 (BC148c) gaat. Deze loshalen resulteert in geen beeld. Het lijkt alsof de 12a voedingslijn deze weerstand parallel heeft.

[image]

Schakelaar SK4 (colorkiller) geeft alleen kleur in de aanstand. Op automatisch komt er geen kleur. Maar dit zou denk ik niet de kleurfout moeten veroorzaken. Wel overstuurt de kleurschuif snel de kleuren, hoef 'm maar op 2/6 te zetten en de kleuren schuiven door.

Videoaanpassing is gedaan, ik gebruik een PM5509 generator. Ook op andere bronnen is dit probleem er.

Ik zit een beetje met m'n handen in het weinige haar op mijn hoofd. Kan er iemand meedenken? Bedankt alvast!

--
TB-303 <3

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 21-03-2020, 22:15 (1469 dagen geleden) @ v1ncent
Gewijzigd door v1ncent, 21-03-2020, 22:26

Edit:

Spanningen welke aangegeven staan kloppen allemaal

Edit 2: schot in de roos. Line control blikje vervangen en hoppa! Kromming en kleurfout weg!

Van te voren wel veel elcootjes vervangen vanwege overal brom in beeld en geluid, dit gelukkig verholpen maar die kleurfout was een lastige. :-D

--
TB-303 <3

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 21-03-2020, 22:21 (1469 dagen geleden) @ v1ncent

Nu nog een mooie foto

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-03-2020, 22:37 (1469 dagen geleden) @ v1ncent

Grappig die edit... Ik wilde gaan typen: kromming is een duidelijke hsyncfout en hsync kan eventueel ook kleur in de war trappen. Nouja, ik typ het toch maar, als bevestiging dat je diagnose en oplossing volgens mij wel kloppen.

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 21-03-2020, 22:39 (1469 dagen geleden) @ Maarten Bakker

[image]

--
TB-303 <3

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 21-03-2020, 22:49 (1468 dagen geleden) @ v1ncent

Dat ziet er goed uit
Nu kan je een video signaal toevoegen
De aanhouder wint

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-03-2020, 23:26 (1468 dagen geleden) @ v1ncent

In het oude line control blikje zit hoogst waarschijnlijk de electrolyt van de H PLL loop verdroogt.(de vliegwielschakeling). Tijdens de trabanten (egalisatiepulsen) raakt de H sync dan even van slag.

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-03-2020, 00:57 (1468 dagen geleden) @ v1ncent

Mooi opgelost,
Hoewel natuurlijk de uitdaging is dat blikje te repareren, dan weet je ook wat daar fout in is gegaan.

Hoeft natuurlijk niet te veel tijd in te gaan steken, maar misschien met wat elko's
kan al opgelost zijn.
EN heb je weer een goede op de plank, cq weet je dat je "nwe" misschien ook er aan toe is.

Bij zeker TV is zoals hier ook puntje oorzaak gevolg.
Maarten gaf het ook al aan.

Ik probeer altijd bij beeldfouten goed naar beeld te kijken en afvragen wat gebeurd er nu met dat beeld.
Hoe schrijft die tv zijn lijnen en waarom gaat dat fout.
Kleur is altijd pas een 2e plaats bij zoeken naar convergentie fouten.

Is eerst dat beeld zelf op orde brengen.
Geluid moet ook perfect zijn.
ALs dat goed is pas zorgen gaan maken over kleuren.
Waarom omdat kleur gedestilleerd wordt uit de basis signalen zeg maar.

Als je schema cq blok schema bekijkt zie je ook de volgorde waar fouten kunnen optreden.

Leuk weer een K9 tot leven:)

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-03-2020, 01:00 (1468 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 22-03-2020, 01:03

Ik heb een zelfde staan.
AR66K602-05

[image]

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-03-2020, 01:35 (1468 dagen geleden) @ v1ncent

De weerstand pin 13 U260 is R078 van 47 Ohm.
Heb schema waar deze keurig op staat.

[image]
[image]

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 22-03-2020, 02:32 (1468 dagen geleden) @ Maurice

Had geen elcootjes meer op voorraad in die waardrs. Wel een nieuw blikje. Ga de oude wel herstellen, oude datumcode blikjes staat netter.

Convergentie wordt nog een uitdaging. 2 gebroken spoelhuisjes. Staafjes zijn nog wel goed dus nu een compromis.

Het middenfrequent verloopt wat, dit pak ik een andere keer aan.

Toch niet gek voor een K9 die van 1980/1981 tot 2015 ongebruikt op een heel warm kamertje heeft gestaan. Zo wat al het plastic was gebarsten, hoe voorzichtig aangepakt ook.

--
TB-303 <3

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-03-2020, 11:18 (1468 dagen geleden) @ v1ncent

Geef eens foto.s en evt nummers op die spoelen.
Heb oer oud blik spoelen, zou zo maar kunnen dat er wat K9 tussen zit.

Typisch dat ik niet een volledig convergentie paneel bewaard heb.
Zo gaat dat soms.

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 22-03-2020, 18:23 (1468 dagen geleden) @ v1ncent

Je nieuwe printje kan je ook in het oude houdertje stoppen
De soldeer baantjes zijn dun en laten zo los
De monterur aan huis wisselde ze ook uit.
Want die ging niet aan huis solderen.
Was blikje omwisselen spelen kap erop en naar de andere klant
Als hij druk had moest je zelf de tv op zijn plaats zetten
Die blikje werden op de werkplaats gerepareerd.
En in de service koffer gedaan voor de volgende klant.
Mijn kameraad had in de jaren 80 in de werkplaats een k9 staan en repareerde voedingen
Stond open testen en in de wagen dus klacht tv is gestopt voeding omwisselen geld vangen en door 10 minuten werk

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door soundman2 @, Wouw, 23-03-2020, 12:26 (1467 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door soundman2, 23-03-2020, 12:28

10 minuten uitwisselwerk, maar de reparatie kostte ongetwijfeld veel meer (tijd).
Kundige reparateurs werden onderweg wel eens uitgemaakt voor oplichters.
10 Minuten werk en dan toch 70 guldens vragen. Tja.......
Ik had voor de klant het volgende verhaal:
"Tja meneer,het toestel doet niets en het ziet er niet goed uit. Het toestel moet mee naar de werkplaats. Na twee dagen het toestel terug gebracht. Het was goed mis hoor, we hebben er veel werk aan gehad. We zullen deze keer wat voor eigen rekening nemen. De kosten bedragen voor u slechts 180 gulden.". "Dat is de praktijk". "Bent u dan als klant tevreden?"
Zegt u het maar. Het toestel is door mij direct aan huis gerepareerd, u bent het toestel geen twee dagen kwijt en ik vraag minder dan de helft voor de reparatie.

Sommige klanten betaalden boos en bleven weg. Een groter aantal zag je na een paar defecten toch terug voor reparatie of een nieuwe aankoop. Ze waren inmiddels getild door charlatans. Die
keken eens quasi technisch in het toestel, namen het mee, lieten het ergens repareren en verdienden tweemaal zoveel als de reparateur........

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Marinus J @, 23-03-2020, 16:14 (1467 dagen geleden) @ soundman2

Kan ik ook over meepraten.
Reparatie K9 aan huis voor Philips, 10 min reparatietijd en dan bijna 110 gulden af
moeten rekenen.
Toestel had geen geluid, module vervangen.
eerste 10 min. 25,00 , voorrijden 25,00 , module 50,00 en BTW.
Mevrouw belde boos daarna naar de TD. Aan einde terug op TD en baas TD riep mij meteen op zijn kantoor.Ik zei meteen dat is dit adres waar je om gaat vragen.Belde meteen de klant met de mededeling dat alles klopte en probleem was weer over.Ja je wordt af en toe gestraft als je snel kunt repareren.
Zo kan ik veel leuke verhalen vertellen over huisbezoek.

GR. René D.

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Roland Huisman @, Zwolle, 23-03-2020, 20:24 (1467 dagen geleden) @ soundman2

"Tja meneer,het toestel doet niets en het ziet er niet goed uit. Het toestel moet mee naar de werkplaats. Na twee dagen het toestel terug gebracht. Het was goed mis hoor, we hebben er veel werk aan gehad. We zullen deze keer wat voor eigen rekening nemen. De kosten bedragen voor u slechts 180 gulden.". "Dat is de praktijk". "Bent u dan als klant tevreden?"

De kinderen van die betreffende TV monteurs zijn nu automonteurs geworden. :-D

"Nou meneer, dat lijkt niet goed. Laat de auto maar een paar dagen hier...
Die moderne auto's zijn zó ingewikkeld dat moeten we écht onderzoeken."

Katsjinggg :-P

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 25-03-2020, 19:14 (1465 dagen geleden) @ Roland Huisman

:-D :-P

--
TB-303 <3

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-03-2020, 03:16 (1468 dagen geleden) @ Maurice

Goed dat je de revisiedata van het schema er ook even op hebt gezet ivm die weerstand!

Datumcode 463 staat voor maart 1974 en de revisienummers die toen volgens het schema actueel waren, zijn:
A29 (Eindhoven)
AG21 (Brugge)
WD09 (Wenen)
PM07 (Monza)

Je kunt aan die nummers ook mooi zien waar de ontwikkeling zat en dus de eerste en meeste ontwerpwijzigingen gemaakt werden.

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-03-2020, 10:55 (1468 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,
Nooit geweten, altijd wel afgevraagd enige logica.
Tja ga maar prakkiseren van welke toestellen ze ooit waren.

Hier nog 1, dan van jan 1974?
[image]
[image]

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-03-2020, 12:00 (1468 dagen geleden) @ Maurice

Januari klopt, ze gebruiken voor de maanden datumcodes met weeknummers 61 t/m 72. Nergens zwart op wit teruggevonden maar het moet wel kloppen. Je ziet ook de verschillen in de revisienummers, dan weet je een beetje hoe hard dat ging in welke fabriek.

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-03-2020, 12:27 (1468 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Heb ik een leuke voor je.
De hele reeks.
Volgens mij liggen ze op volgorde.
[image]

In detail:
[image]
[image]

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-03-2020, 15:39 (1468 dagen geleden) @ Maurice

Leuk! Jammer dat er bij de allernieuwste twee geen datumcodes meer opstaan. Je ziet wel dat het aantal revisies in Brugge het aantal in Eindhoven langzaam inhaalde, verschuiving van de productie. AG46 moet dik in 1975 of zelfs 1976 zijn geweest. Dus waarschijnlijk alleen nog de 26C465.

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door franc @, Loosbroek, 23-03-2020, 11:16 (1467 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door franc, 23-03-2020, 11:18

Maarten,

Ik kijk altijd op de transistoren en soms ook IC’s als ik de periode wil weten.
Soms ook op de luidspreker, dat kan je dan weer combineren met de door jou genoemde week codes.
In welke jaren werden die codes gebruikt?

Groet Frank

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-03-2020, 13:32 (1467 dagen geleden) @ franc

Bedoel je, in welke jaren werden de "maandnummers" 61 t/m 72 gebruikt? Door de jaren heen af en aan op sommige plekken. Vooral documentaties en trafo's. De meeste andere samenstellingen of onderdelen werden wel voorzien van weeknummers.

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door soundman2 @, Wouw, 22-03-2020, 11:50 (1468 dagen geleden) @ v1ncent

Videoaanpassing is gedaan, ik gebruik een PM5509 generator. Ook op andere bronnen is dit probleem er.

Beetje mosterd na de maaltijd, maar even..

Die videoaanpassing is gedaan omdat door de vliegwielwerking van de synchronisatieschakeling, deze de syncpulsen van de videorecorder niet snel genoeg meer kan kan volgen. Bij een echte zender en ook een meetzender is de schakeling bedoeld als er bijv door een storing een paar lijnpulsen wegvallen. Door de stabiliteit van de zender, zullen de pulsen na de gemiste exemplaren weer precies op tijd verschijnen. Door de vliegwielwerking vallen de lokale syncpulsen dan practisch weer gelijk met die van de zender, waardoor sprongetjes in het horizontale deel van het beeld vrijwel vermeden worden.
In een videorecorder zijn de lijnpulsen evenwel afhankelijk van de mechanische stabiliteit van de recorder en de lijnpulstijd zal niet kristal stabiel zijn. Doordat de lijnpulsen van het toestel deze variaties normaal niet kunnen volgen zal dat zwabberen van het beeld ten gevolge hebben. Daarvoor wordt het vliegwieleffect bij videoweergave teniet gedaan en is er vrijwel directe synchronisatie.
Om die reden vindt de omschakeling naar video meestal plaats op een gereserveerde geheugenplaats van het toestel. tegenwoordig vaak het hoogste nummer, maar vaker nog plaats nul.
Dat was bij de K9 ook al zo. Een van de druktoetsen schakelde via een adapter (met een ldr) om. De adapters waren niet altijd leverbaar en twee draadbrugjes deden hetzelfde.
De syncschakeling werd dan wel wat storingsgevoeliger bij gewone ontvangst, maar in de praktijk had je er weinig last van, hoogstens op K4, storingen op een eigen antenne.
De oudere generaties tv's werden allemaal door de handel aangepast met een doorverbinding of een andere kleine aanpassing.
Ook een generator is stabiel genoeg om een niet video aangepast toestel goed te late synchroniseren.

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-03-2020, 12:05 (1468 dagen geleden) @ soundman2

Is geen hogere wiskunde dat aanpas Printje.

LET WEL Er moet wat meer gewijzigd worden in de Tv met inbouwen dit printje!
[image]

Philips K9 kromming boven in beeld + kleurfout

door soundman2 @, Wouw, 22-03-2020, 12:15 (1468 dagen geleden) @ Maurice

Weet ik. Destijds zijn de meeste toestellen door mij en bekende collega's voorzien van de twee doorverbindingen (K9) en zijn er eigenlijk nooit klachten over gekomen. Het was een tijd dat een video nog door de dealer werd afgeleverd bij de klant. Het toestel kon eenvoudig aan huis worden aangepast. Dat gold uiteraard ook voor andere merken tv toestellen.

powered by my little forum