Pionier II (Algemeen)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09-01-2011, 00:46 (4867 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een Pionier II bouwdoos in gebouwde staat.

Vandaag had ik dan eindelijk eens de tijd om hem te testen en vond dat deze radio wel erg weinig volume gaf.
Ik weet mij te herinneren dat die Pionier II die ik vroeger had ook al weinig volume gaf maar dit gaat nog een stap verder.
In dit geval komt alleen Radio 5 op de 747KHz door. Aanraken van de top van de potmeter geeft een behoorlijke brom door.
De AO79 diode lijkt goed.

Wie o wie weet raad of heeft de gouden tip. :-P

Groeten,
Paul

--
[image]

Pionier II

door Armand @, België, 09-01-2011, 09:19 (4867 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Armand, 09-01-2011, 09:37

Hallo Paul,

Veel kan er niet mis zijn,wel zorgen voor een goede antenne en als het kan een goede aarde(=essentieel).Meet alle componenten na en als deze in orde zijn dan zou je nog kunnen experimenteren met de antennespoel.Het kan ook zijn dat er bij jou een Philips universeelspoel PP1 inzit.

Dat experimenteren met de antennespoel(meer-minder selectiviteit,meer-minder geluidsterkte) staat hier uitvoerig beschreven in de handleidingen.

http://www.hansotten.com/index.php?page=pionier-ii

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Pionier II

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-01-2011, 12:06 (4867 dagen geleden) @ Armand

Toevallig heb ik vorig jaar zo'n toestelletje nog eens bekeken. In mijn geval werkte het ook niet goed. Oorzaak: enkele schroefjes los en of geoxideerde contacten. Remedie; alle schroefjes controleren en indien nodig aandraaien. Ook een elco was aan het eind van z'n levensduur gekomen.....(beide vervangen)

Succes,

Leo

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Pionier II

door ruud, 09-01-2011, 18:57 (4867 dagen geleden) @ Paul Brouwer

De gevoeligheid van dit soort 1 kringertjes is niet groot.
Ik had een Pionier 1 (dus zonder versterking) in 1962/63 in Schoorl, en kon daar (overdag) alleen maar Hilv 1 op 402 meter (746 kHz) op ontvangen. Hilv 2 op 298 (1007) heb ik tot mijn verdriet nooit kunnen horen.
De zenders stonden toen nog in Lopik met 120 kW. Nu is 747 Flevo met 400 kW en 1008 (Gr Nieuws Radio) 200 kW, ook vanuit Flevo.

Haarlem ligt precies achter Amsterdam wat een enorme demping geeft.

Overigens hoorde iktoen ook helemaal links op de afstem C een zender.
Later kwam ik erachter dat dit Veronica moet zijn geweest, met maar 2,5 kW vanuit zee, kust Scheveningen (maar ik vond er toen niets aan)

Er was op zolder een behoorlijk lange antenne gespannen, bovendien was er een goede aarde gemaakt, essentieel voor dit soort ontvangertjes.

Pionier II

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09-01-2011, 19:22 (4867 dagen geleden) @ ruud

Hallo Ruud en anderen,

Vroeger was ik bij een oom in Oosterhout te logeren en had mijn Pionier II meegenomen.
Het viel mij toen op dat ik daar toen aanzienlijk veel meer zenders ontving met een veel groter volume dan ik gewend was.

Het volume wat dit toestelletje produceert, is echt bedroevend. Alle boutjes heb ik reeds aangedraaid en niets in gevonden.
De 2 elcootjes lijken mij in orde aangezien het toestelletje bromt dat het een lieve lust is bij aanraken van de hete kant van de potmeter.

Verder heb ik de hele schakeling nagelopen en is in orde. Ik heb zo mijn twijfels over de pin-up condensator van 1 nF over de potmeter
maar die kan ik volgend weekend pas doormeten. Ik vraag mij overigens af of ik die door een gewone foliecondensator kan vervangen of
dat het toch een keramisch C-tje moet zijn.

Groeten,
Paul

--
[image]

Pionier II

door verbeek @, Zutphen, 10-01-2011, 12:05 (4866 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door verbeek, 10-01-2011, 12:21

Paul,

Je zou de versterkingsfactor van de OC13 eens kunnen controleren. Of als je dat niet lukt, de transistor vervangen door een ander (OC) exemplaar, of AC125 o.i.d of een echte HF tor, een AF115-116-117 of hun opvolgers, de AF124-125-126 etc. Van de laatste serie zul je de draadjes moeten verlengen om ze te kunnen aansluiten.

Eens kijken of dat verbetering geeft.

Op deze site vindt je een stukje geschiedenis van de Philips transistor. Wat interessant is, is uiteraard van de versterkingsfactor van een OC13 is.

http://sites.google.com/site/transistorhistory/Home/european-semiconductor-manufacturers/philips

Blijkbaar zijn de ''buiten de spec's'' vallende transistors goed voor een OC13 opdruk.

Gr. Paul

Pionier II

door ruud, 10-01-2011, 16:48 (4866 dagen geleden) @ verbeek

Pionier 2 is een eenkringer, + 2 traps lf versterker.
Geen HF versterking derhalve, daarom moeten er lf torren als OC13 of OC 73 in.

Pionier II

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 10-01-2011, 18:29 (4866 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Ik heb eigenlijk precies dezelfde ervaring. Maar probeer eens - wanneer je zo'n ding hebt - een oude koptelefoon (2000 ohm) aan te sluiten i.p.v. een het kristaltelefoontje. Mijn Pionier II geeft dan goede ontvangst met een behoorlijk volume van meerdere stations.

Ik heb ook wel andere Ge-transistoren uitgeprobeerd in plaats van de OC13's: in mijn geval ging het om sloop-SB75's of SB77's. Dat gaf ook een wat beter resultaat. Ik heb het toestelletje echter voor de originaliteit en niet om het te gebruiken. Daarom handhaaf ik dus liever de oorspronkelijke onderdelen en wijt het probleem aan de mindere antenne. Je hebt eigenlijk een goede buitenantenne nodig en ik heb ook "gewoon maar een draadje op zolder".

Succes!

Gerard

Pionier II

door Paul Brouwer @, Haarlem, 11-01-2011, 00:40 (4865 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Eenieder dank voor zijn inbreng in deze.

Groeten,
Paul

--
[image]

powered by my little forum