starten van een kristal (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 24-05-2020, 09:03 (1423 dagen geleden)
Gewijzigd door Marotick, 24-05-2020, 09:22

Beste forum-medeleden,

De toonas van een Revox A700 wil soms niet gaan lopen. Alles is al bekeken, onderdelen vernieuwd, schakelaars schoongemaakt maar zo af en toe wil hij niet. Een licht brommend geluid komt dan ergens vandaan waarschijnlijk van de trafo maar kan ook de motor zelf zijn, maar de voeding is ook onderhanden genomen en iedere keer dat ik de recorder start komt deze ook goed op.
Nu staat de recorder al de hele week op mijn werktafel wachtend op een foute start maar de recorder kiest eieren voor zijn geld en doet het braaf, voorbeeldig. Ik sta paraat om na te gaan meten wat er mis is maar zolang hij het perfect doet is er ook niet veel te vinden.
Het enige dat ik kan bedenken is dat het kristal, 1,6384MHz soms niet wilt aanslaan.
Nu weet ik dat kristallen dit wel wat vaker kunnen hebben en er staat me bij dat dit voorkomen kan worden door een klein condensatortje over het kristal te plaatsen maar of dat hier een goed keus is weet ik niet.
(kan het zijn dat het buiten warmer is geworden en het kristal dus gewoon zijn werk doet?)
Het kristal wordt rechtstreeks aangesloten op een IC en mijn vraag is kan ik de start en dus de werking van het kristal dus verbeteren door daar iets mee te doen?
Bijgaand een deel van het schema.

[image]

Jack Marotick

starten van een kristal

door Marbel @, Hoorn N-H, 24-05-2020, 10:25 (1423 dagen geleden) @ Marotick

Al geprobeerd het ic af te koelen met koude spray?
Wanneer hij dan niet start, vervangen!

starten van een kristal

door Marotick ⌂ @, Huizen, 24-05-2020, 10:49 (1423 dagen geleden) @ Marbel

Bedankt maar dat IC is niet meer te koop en als het te koop is dan wordt er veel geld voor gevraagd. Dan kan ik beter een ander kristal proberen hoewel het helemaal niet zeker is of dat het wel is.
Jack

starten van een kristal

door Marbel @, Hoorn N-H, 24-05-2020, 12:33 (1423 dagen geleden) @ Marotick

Niet echt een antwoord op mijn vraag Jack..

starten van een kristal

door Oldtimer @, Oegstgeest, 24-05-2020, 12:43 (1423 dagen geleden) @ Marotick

Ik steun de reactie van Marbel.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat je de TDA1000 tot -40°C afkoelt maar een stoot van één of twee seconden kältespray moet kunnen.
Als daarna het ic toch overleden is dan had het al wat onder de leden...
Iets lossolderen zou mijn laatste optie zijn, voordat je het weet heb je er een fout bij.

Willem

starten van een kristal

door soundman2 @, Wouw, 24-05-2020, 13:39 (1423 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 24-05-2020, 13:47

Bedankt maar dat IC is niet meer te koop en als het te koop is dan wordt er veel geld voor gevraagd. Dan kan ik beter een ander kristal proberen hoewel het helemaal niet zeker is of dat het wel is.
Jack

Gaan we weer. Je kan toch gewoon met de scope meten of de kristal oscillator werkt.
De motor loopt op wisselstroom en krijgt de wisselstroom via een brugcel, die door een transistor min of meer kortgesloten wordt. Je kunt die transistor in geleiding brengen, of de brugcel kortsluiten. Dan heb je al twee belangrijke stukken uitgezocht. De motor loopt niet op het kristal, dat is alleen een referentie. Mocht het ic op dat punt falen, doordat het stukje oscillator niet meer werkt, dan kun je simpel een externe oscillator met dat kristal gebruiken en die op de ingang van de interne oscillator zetten.
De stuurschakeling kun je ook onderzoeken met een toongenerator waar een blokgolf uit komt.
Van een sinus kun je met een paar diodes een blokgolf maken indien niet aanwezig.
Je bent nu aan het gokken en dat leidt alleen tot onnodig onderdelen verbruik, waarvan sommige al haast niet meer leverbaar zijn, METEN is WETEN!

starten van een kristal

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-05-2020, 14:41 (1423 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt maar dat IC is niet meer te koop en als het te koop is dan wordt er veel geld voor gevraagd. Dan kan ik beter een ander kristal proberen hoewel het helemaal niet zeker is of dat het wel is.
Jack


Gaan we weer. Je kan toch gewoon met de scope meten of de kristal oscillator werkt.
METEN is WETEN!

wat valt er dan te meten? de oscillator werkt, maar soms niet.

dat zijn lastige dingen, want meestal schiet de oscillator dan toch nog in gang als je met de scoopprobe er nog maar naar wijst...

Kan zijn dat de rondgaande versterking van de X-tal oscillator (zit in het IC) wat aan de flauwe kant is, en het kantje boord is of die opstart.

Aangezien hij het nu wel doet, en er dus niets te besluiten valt kan je volgend truuk eens uithalen :
voedingsspanning langzaam laten opkomen. Als rondgaande versterking zwak is, zal de oscillator nu niet starten omdat de sprong (kick) mist. dan klein C-tje erover en kijken of het beter gaat. (een klein condensatortje over het X-tal kan idd helpen, zoals je zelf al aangaf) . Een andere truuk is 50hz AC (van de secundaire) aan de ingangspoot van de oscillator ingang aanbieden via weerstandje.(10 à 100K ).

starten van een kristal

door soundman2 @, Wouw, 24-05-2020, 16:26 (1423 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 24-05-2020, 17:17

Bedankt maar dat IC is niet meer te koop en als het te koop is dan wordt er veel geld voor gevraagd. Dan kan ik beter een ander kristal proberen hoewel het helemaal niet zeker is of dat het wel is.
Jack


Gaan we weer. Je kan toch gewoon met de scope meten of de kristal oscillator werkt.
METEN is WETEN!


wat valt er dan te meten? de oscillator werkt, maar soms niet.


Die opmerking lees ik anders. Voor mij staat er alleen maar dat de motor niet start en dat TS denkt dat het aan het kristal ligt. Hij zegt niet dat hij vastgesteld heeft dat de kristaloscillator het niet doet. Het kan net zo goed de ontkoppeling van de voedingsspanning van het ic zijn. Dat is ook maar een pure gok van mijn zijde.

dat zijn lastige dingen, want meestal schiet de oscillator dan toch nog in gang als je met de scoopprobe er nog maar naar wijst...

Kan zijn dat de rondgaande versterking van de X-tal oscillator (zit in het IC) wat aan de flauwe kant is, en het kantje boord is of die opstart.

Aangezien hij het nu wel doet, en er dus niets te besluiten valt kan je volgend truuk eens uithalen :
voedingsspanning langzaam laten opkomen. Als rondgaande versterking zwak is, zal de oscillator nu niet starten omdat de sprong (kick) mist. dan klein C-tje erover en kijken of het beter gaat. (een klein condensatortje over het X-tal kan idd helpen, zoals je zelf al aangaf) . Een andere truuk is 50hz AC (van de secundaire) aan de ingangspoot van de oscillator ingang aanbieden via weerstandje.(10 à 100K ).


TS weet ook niet waarom de motor niet draait. Ik geef hem een methode om de motorsturing direct te kunnen testen zonder meetapparatuur. Verder geef ik nog aan hoe je de hele motorregeling na het comparator ic kunt testen met een toongenerator. Alleen op deze manier kun je de fout indammen (Kan zelfs nog beter met een regelbare DC voeding). Dat sluit natuurlijk niet uit dat het ic, dan wel het kristal iets kan mankeren, maar dat wil je dan wel zeker weten. TS stoeit meer met revoxen. Hij zou dus in het laatste geval de twee "moeilijke" onderdelen nog kunnen uitwisselen, zeker als het ic op een voetje staat. Overigens is het bij een ingesoldeerd ic zeker nuttig eens te kijken naar de soldeerverbindingen. Bij niet doorgemetalliseerde printen willen pootjes nog wel eens loskrimpen door temperatuurverschillen tussen bedrijf en stilstand van de recorder.
IC voetjes zijn ook niet vrij van verdenking.

In deze thread, http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=51543 , was TS ook al bezig met een A700. Ik heb toen ook al de methodes opgenoemd om het motorcircuit te testen. Meetresultaten heb ik nooit gezien en de laatste vraag of de recorder het weer doet is nooit beantwoord.
Voor mij doet de recorder het dus nog steeds niet en als je geen structurele meetmethodes toepast, zul je dergelijke toestellen ook niet aan de praat krijgen als je op puur geluk moet afgaan bij een reparatie.

starten van een kristal

door soundman2 @, Wouw, 25-05-2020, 12:47 (1422 dagen geleden) @ Marotick

Ik heb vanmorgen je brief gelezen voor wat betreft mijn bijdragen.
Laat ik even vooropstellen dat het probleem niet voor mij moeilijk is, maar dat jij een probleem hebt met een slecht of niet functionerende recorder.
Jouw reparatiemethode is niet structureel en dat breekt je op. Je weet nog steeds niet wat er mankeert. In de vorige door mij aangehaalde thread was het niet veel anders.
Dat de fout tijdelijk even verdwenen is, is geen excuus voor een verkeerde reparatiemethode.
Ik laat je lekker verder modderen.
Henk

starten van een kristal

door Julius ⌂ @, Dronten, 25-05-2020, 21:52 (1422 dagen geleden) @ Marotick

Dag Jack,

Als je nu eens een kleine draagbare radio vlak bij het IC dan wel kristal houdt en de radio afstemt op die 1,6 Mhz.

Als je daar een draaggolf hoort werkt de oscillator, dus is het kristal wel OK.

Juul - PE0GJG

starten van een kristal

door soundman2 @, Wouw, 25-05-2020, 23:40 (1422 dagen geleden) @ Julius
Gewijzigd door soundman2, 26-05-2020, 00:11

een ongemoduleerde draaggolf hoor je niet, hoogstens een stille ruimte op de middengolf. Het stoorniveau op mg is tegenwoordig vrij hoog, het is niet zeker dat het draaggolfje dan nog te vinden is. In het ic zijn ook nog diverse delers actief.
Een scope lijkt me het aangewezen instrument om te controleren of de oscillator betrouwbaar start.

starten van een kristal

door Julius ⌂ @, Dronten, 26-05-2020, 20:33 (1421 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Julius, 26-05-2020, 20:35

Natuurlijk wel....................maar ja , ik ben ook zendamateur en die zijn wel wat "gewend"...........................

En iedereen roept maar moet je met een scoop kijken. Als je die niet hebt is mijn methode een simpele.

starten van een kristal

door soundman2 @, Wouw, 26-05-2020, 21:39 (1421 dagen geleden) @ Julius

En iedereen roept maar moet je met een scoop kijken. Als je die niet hebt is mijn methode een simpele.

Klopt, ik ken ook genoeg hulpmiddeltjes. Maar als TS veel met electronica knutselt, dan is het wel handig als de (audio)signalen kunt zien en meten.
Een oscillator kun je testen met een voltmeter, maar dan moet je ook goed weten hoe een schakeling zich instelt als die goed werkt. Een scope laat het meteen zien.
Ik denk dat je een goede gebruikte scope kunt kopen beneden 100 euro. Veel professionele gebruikers gaan over tot die digitale exemplaren en de analoge scopes gaan voor redelijke prijzen weg. Het ding hoeft echt niet door te lopen tot 500MHz etc.
Ik gebruik een scope gespecificeerd tot 35MHz, maar je kunt er signalen op zien tot meer dan het driedubbele. Om waardes te meten gaat dat dan niet meer, maar een maximum of minimum aflezen bij afregelen gaat dan weer prima. Een goede gebruikte scoop is meestal niet veel duurder als een goede multimeter.

starten van een kristal

door Marotick ⌂ @, Huizen, 26-05-2020, 15:56 (1421 dagen geleden) @ Julius

Dat is inderdaad een goede tip. Heel vervelend is dat hij het de laatste dagen perfect doet, meten heeft geen nut want alles meet prima door. Dat het kristal mogelijk niet wilt opstarten is maar een slag in de lucht maar de laatste dagen is het ook wat warmer en dat zou er ook mee te maken kunnen hebben. Wel heb ik op de print een klein printbreukje ontdekt en ook een soldeerverbinding die er niet helemaal lekker uitzag. Met wat geluk is het het probleem voorbij.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en het aandragen van mogelijke oplossingen.

Jack Marotick

starten van een kristal

door soundman2 @, Wouw, 28-05-2020, 11:53 (1419 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 28-05-2020, 11:56

Wel heb ik op de print een klein printbreukje ontdekt en ook een soldeerverbinding die er niet helemaal lekker uitzag. Met wat geluk is het het probleem voorbij.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en het aandragen van mogelijke oplossingen.

Jack Marotick

Gaf ik ook niet zoiets aan in die richting?
Een printbreukje kun je eruit meten. Iets zal dan niet goed werken.
Voor verdachte soldeerplaatsen, waarin haarscheurtjes kunnen zitten heb ik zelfs een microscoop om te controleren, alvorens alles zondermeer door te solderen. Of de fout opgelost is zal de tijd leren. Daar zijn duurproeven voor. Achteraf kun je dan terug redeneren of dat een oorzaak geweest kan zijn.
Een gelukje is, dat er geen klant wacht die zijn spullen het liefst zo snel mogelijk terug wil ontvangen.

powered by my little forum