schema zakradio (Gezocht)

door eijck, 10-01-2011, 20:47 (4865 dagen geleden)

Heb in de reparatie een zakradiotje, merkloos, staat enkel op RADIO VERONICA 193 mtr en 6 transistor. ding is volledig de vernieling ingeholpen, maar de eigenaar, die het als eerste radio van zijn ouders heeft gekregen, en bij verhuizing van hen naar het bejaardenhuis weer terug vond, zou het gaarne weer spelend hebben. heeft iemand een schema van een dergelijk ding?, dat zou me veel tijd besparen.

schema zakradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-01-2011, 21:43 (4865 dagen geleden) @ eijck

Vermoedelijk komt het binnenwerk wel redelijk overeen met 1 of meerdere varianten van wat in die tijd zoal aan Japans of ander Oosters spul op de markt was. Een foto'tje zou ook al helpen. Indien er op het typeplaatje of de behuizing nog ergens onopvallend een nummertje is gedrukt kan dat ook een aanwijzing zijn in de richting van de fabrikant.

schema zakradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-01-2011, 01:44 (4865 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Op de site van de welbekende Dr.T.K.Lampekatoen trof ik het volgende schema aan van een typische Japanse 6-transistor. Wellicht beter leesbaar. http://www.hilberink.nl/plaatjeshans/transch1.jpg

schema zakradio

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 11-01-2011, 00:15 (4865 dagen geleden) @ eijck

Een schema van een vroege zes transistor. Een rechttoe rechtaan middengolf supertje met germaniumtransistors.

[image]

Erg duidelijk is het niet meer zulks vanwege de toegepaste compressie. Als je een e-mailadres voor me hebt, kan ik je de originele .GIF sturen.

petrus bitbyter

schema zakradio

door Piet van der Pol @, 11-01-2011, 08:20 (4865 dagen geleden) @ eijck

Hallo,

Kijk eens op deze site voor de verschillende uitvoeringen van transistor radios, en hoe ze gerepareerd moeten worden.
Succes.

Piet

http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/transistor_output-stages2.html

schema zakradio

door eijck, 11-01-2011, 09:10 (4865 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Maarten Petrus en Piet bedankt voor de hulp, hier kan ik verder mee.

schema zakradio

door Juul, 13-01-2011, 13:45 (4863 dagen geleden) @ eijck

Ik heb hier foto's. Ik heb nl zo'n radio in ons archief. Ik heb nl bij Veronica gewerkt. Hopelijk heb je iets aan de foto's

Juul


[image]


[image]

schema zakradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-01-2011, 15:41 (4863 dagen geleden) @ Juul

Heb je toevallig een foto van de achterkant?

schema zakradio

door Juul, 13-01-2011, 16:47 (4863 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten zou ik moeten maken, maar het is gewoon een wit/geel plastic achterkantje staat niks op,
Maar waarom wil je die?


Juul

schema zakradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-01-2011, 18:01 (4862 dagen geleden) @ Juul

Als er echt helemaal niks op staat kan je hem gerust ongefotografeerd laten!

Ik dacht dat er wellicht nog artikelnummers of andere identificeerbare informatie op zou kunnen staan.

schema zakradio

door Juul, 13-01-2011, 18:12 (4862 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nee helemaal niks, dus daar heb je niks aan.

Veel sukses met de restauratie!

Hier nog twee afbeeldingen, de radio met originele doosje en de advertentie uit mei 1967.

Juul

www.nordeney.nl

[image]


[image]

schema zakradio

door Armand @, België, 13-01-2011, 19:16 (4862 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Misschien interessant om te weten i.v.m. dit Veronica transistorradiootje

http://www.schriel.nl/radio/artikelen/zeezender/radioveronica/leeuwardercourant/1967/19670629/ind...

Vriendelijke groeten,:-) Armand

schema zakradio

door ruud, 14-01-2011, 18:09 (4861 dagen geleden) @ Armand

Ben toch wel benieuwd welke Philips octrooien dat zijn, waar dan zo'n bedrijf uit Hong Kong gebruik van maakt.
Bij mijn weten is dit spul in de VS ontwikkeld en waren het al gauw de Japanners en Chinezen die ze gingen "namaken".

Waar zijn al die 25.000 gebleven, ze zijn nu flink gevraagd als collecters item.

Het schema zal je waarschijnlijk zelf moeten tekenen, gebruik 1 vd standaard schema's die hier zijn getoond als voorbeeld, en dan maar printspoortjes volgen......
(Leuk voor een regenachtig weekend zoals er nu aankomt)

A;s je het schema hebt graag een kopie naar de Stichting Norderney.

schema zakradio

door ruud, 14-01-2011, 18:28 (4861 dagen geleden) @ Juul

Zo te zien is dit een toestelletje met maar 1 MF versterker, en werd een transistor als detectie diode gebruikt. Ik heb zelf zo'n ding waar dat ook is gedaan.
Er is maar 1 MF trafo te zien en ik kan ook zo gauw geen diode vinden.

schema zakradio

door ruud, 14-01-2011, 18:26 (4861 dagen geleden) @ eijck

Misschien een foto van de binnekant, zodat we dat kunne vergellijken met die van Juul en een indruk krijgen van wat er mis is.

schema zakradio

door eijck, 17-01-2011, 21:05 (4858 dagen geleden) @ ruud

Heb het ding inmiddels aan de praat, kwam aardig overeen met het schema van Maarten. Het drivertrafotje was defect, als iemand het originele schema heeft hou ik me aanbevolen.

powered by my little forum