modem aansluiten (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 24-05-2020, 19:22 (1432 dagen geleden)

Binnenkort schakel ik over van een kabel aanbieder naar een aanbieder via adsl. In de video over hoe aan te sluiten staat dat ik de rode en blauwe draad moet gebruiken van "de kabel" die uit de lasdop komt. Echter bij mij komen er twee kabels uit de lasdop. Geen idee waarom dat ooit zo is gedaan, maar ik heb het idee dat er op dit forum mensen zijn die het wel weten. Welke kabel moet ik nu gebruiken (links of rechts) of maakt het eigenlijk helemaal niet uit (wat mijn vermoeden is)

[image]

modem aansluiten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-05-2020, 20:11 (1432 dagen geleden) @ ffeilers

Er zijn ooit 2 telefoon lijnen geweest.

Welke de KPN nu gaat gebruiken is de grote verassing.

Maar mag hopen dat ze bij installatie cq indienststelling er minstens een aansluit
kastje aan komen hangen.

Anders is het proberen.

Evt kun je kijken of er lijnspanning op staat, ca 48Vdc.

modem aansluiten

door Peter1952 @, Almere, 24-05-2020, 20:25 (1432 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Peter1952, 24-05-2020, 20:27

Neem anders die lasdop er eens af. Misschien staan die kabels wel parallel. De rechtse kabel is in elk geval van het soort dat KPN altijd gebruikt heeft. Die linker is naar mijn weten geen originele KPN kabel. Misschien is die kabel door een vorige abonnee parallel aan die ander gezet.
Ik zag bij het afsluiten van dit bericht een tweede bericht van dezelfde strekking.

Groeten,
Peter

modem aansluiten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-05-2020, 20:45 (1432 dagen geleden) @ Peter1952

Nee hoor die linker met geel is net zo KPN , alleen ouder.

Dit is het ISRA punt en in de basis niet de bedoeling dat de klant daar aan zit.

modem aansluiten

door ffeilers @, Breda, 24-05-2020, 20:53 (1432 dagen geleden) @ Maurice

in die instructie staat toch dat ik het zelf moet doen??

modem aansluiten

door ffeilers @, Breda, 24-05-2020, 20:57 (1432 dagen geleden) @ Maurice

wat ik in mijn meterkast aantrof was de lasdop met daaruit de twee (afgeknipte) kabels; ik heb vandaag alleen de mantels eens verwijderd een foto gemaakt en naar de helpdesk gestuurd

aanvankelijk had ik eerst een andere internetprovider met monteur, maar daar werd door de corona crisis op terug gekomen. Ben daarna verdergegaan met youfone, maar die gaan ook uit van zelf aansluiten en volgens het instructiefilmpje zou ik dat dus zelf moeten/mogen (?) doen.

https://www.youfone.nl/thuis/installatie?pagina=device/internet/experia-box-v10

modem aansluiten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-05-2020, 08:11 (1431 dagen geleden) @ ffeilers

Ja is andere tijd op dit moment.

Zoals ik aangaf is wachten op signaal dan.
Dan probeer je eerst daad 1 daarna draad 2,

Het loshalen van die grijze dop heeft weinig zin.
Het zit daar met knijpbusjes aan die dikke kabel geknepen en daar kom je niet verder mee.
Eerder kan afbreken en ben je verder van huis.

Dan nog weet je niet welke kabel het is.
Je kunt nog 24 filmpjes sturen maar ook zij weten NIET op welk ader paar
het signaal wordt gezet.

modem aansluiten

door ffeilers @, Breda, 25-05-2020, 08:25 (1431 dagen geleden) @ Maurice

Ja, ben ik wel mee eens. Maar heb er nu in ieder geval van te voren over gecommuniceerd en nagedacht. Conclusie: eind juni is of het ene paar draden (rood/blauw) de aansluiting en als het niet werkt de andere aansluiting. Veel meer mogelijkheden zijn er niet. Iedereen bedankt voor het meedenken !!

modem aansluiten

door Peter1952 @, Almere, 25-05-2020, 09:14 (1431 dagen geleden) @ ffeilers

Je kunt de draden ook even aanstrippen en meten of de twee rode en de twee blauwe in de dop doorverbonden zijn. In de toevoerkabel zitten maar één of twee aderparen.
Anders de dop er toch even afhalen, dan zie je vanzelf of de twee kabels onderling doorverbonden zijn.

Groeten,
Peter

modem aansluiten

door ffeilers @, Breda, 24-05-2020, 20:26 (1432 dagen geleden) @ Maurice

in deze corona tijd komt er geen monteur, dus .... zelf doen

heb het filmpje bekeken, en ook naar hun helpdesk de foto gestuurd, het is pas eind juni zo ver, maar ik dacht voor de zekerheid maar van te voren eens vragen':

https://www.youfone.nl/thuis/installatie?pagina=device/internet/experia-box-v10

modem aansluiten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-05-2020, 01:38 (1432 dagen geleden) @ Maurice

Lijnspanning meten gaat helaas niet helpen, die staat er niet op als de lijn alleen DSL is.

modem aansluiten

door snameroc @, Etten Leur, 24-05-2020, 20:23 (1432 dagen geleden) @ ffeilers

Die met de blanke,oranje,wit,roood en blauw is de orginele de andere lijkt me door een bewoner erbij gemaakt.

modem aansluiten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-05-2020, 20:46 (1432 dagen geleden) @ snameroc

NEE
Net zo KPN als de rest.

modem aansluiten

door ffeilers @, Breda, 26-05-2020, 13:18 (1430 dagen geleden) @ ffeilers

het antwoord van youfone wil ik jullie niet onthouden:

De linkerdraden op de foto zouden de juiste moeten zijn om de aansluiting te doen. Mochten er toch problemen ontstaan bij het aansluiten dan kan je vanaf de aansluitdag contact met ons opnemen zodat we eventueel de monteursdienst van KPN kunnen aansturen.

modem aansluiten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-05-2020, 13:57 (1430 dagen geleden) @ ffeilers

Had je toevallig nog gemeten of ze niet gewoon parallel staan?

Als er uiteindelijk een monteur aan te pas komt, zal die er wel gewoon een nieuw ISRA opzetten.

modem aansluiten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-05-2020, 14:07 (1430 dagen geleden) @ ffeilers

Die knoeiers van de KPN kun je beter buiten de deur houden.
Groet, Ben

[image]

modem aansluiten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-05-2020, 14:17 (1430 dagen geleden) @ Ben

Denk in oplossingen.

Maar mag hopen dat deze monteur de zak gekregen heeft.
Einde certificaat.

Dit is gevalletje spelen met levens, dit levert brand op.
Is dat bij jouw thuis?

Eisen dat een hele dure installateur dat stuk bedrading in je hut gaat vervangen.

modem aansluiten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-05-2020, 14:36 (1430 dagen geleden) @ Maurice

Nee was niet bij mij thuis maar bij een kennis die storing had op zijn "Expiria" box.
Heb eerst foto's gemaakt daarna hersteld van wat ze hadden verknoeid.
Dus voor mij geen KPN "monteurs".
Groet, Ben

[image]

modem aansluiten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-05-2020, 19:04 (1430 dagen geleden) @ Ben

Waren dat "monteurs" van KPN zelf of bijvoorbeeld van Guidion die "7 gelukkige klanten per minuut" claimen maar ondertussen bijklussende fraudeurs (extra kabel aan de klant verkopen en savonds voor hun zwarte klusjes gebruiken) inhuren die niet eens een ethernetkabel correct kunnen knippen?

modem aansluiten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-05-2020, 20:21 (1430 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat weet ik niet Maarten maar als KPN dit werk uitbesteed moet het wel goed zijn.
Het ging hier om een netwerkaansluiting via het lichtnet waarbij in de meterkast geen wandcontactdoos beschikbaar was.
Let ook eens op die contrastekker, dit is toch walgelijk prutswerk.
Heb bij die mensen een degelijke en veilige wandcontactdoos gemaakt.
Groet, Ben

[image]
[image]

modem aansluiten

door Peter1952 @, Almere, 26-05-2020, 21:32 (1430 dagen geleden) @ Ben

Ik snap hier niets van, die contrasteker is naar mijn weten een oud model (nog van bakeliet) en dat witte snoer lijkt wel uit de rommeldoos te komen. Die contrasteker had toch ook gewoon aan dat zwarte snoer gezet kunnen worden? En anders aan de binnenkant van de meterkast een stopcontact geschroefd en daar de zwarte kabel aan gemonteerd?
Dit lijkt wel werk van een doe-het-zelver.

Groeten,
Peter

modem aansluiten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-05-2020, 21:48 (1430 dagen geleden) @ Peter1952

Deze mensen zijn volkomen A-technisch en hadden de hulp van KPN ingeroepen.
Dit was dus duidelijk door een knoeier aan elkaar geknoopt.
Zij vroegen mij om hulp omdat het draadloos ook niet werkte.
Toen ik de meterkast opende kwam ik dit allemaal tegen.
Heb eerst foto's genomen omdat anders niemand dit zou geloven.
Nou geloof het maar wel, ben de hele middag bezig geweest met herstel.
Groet, Ben

modem aansluiten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-05-2020, 14:19 (1430 dagen geleden) @ ffeilers

Zij kunnen Onmogelijk vanaf een foto dit zien!

Zij weten helemaal niet welk ader paar is geprojecteerd in de verbinding.

Zelden zo'n dom antwoord gezien.
Men roept maar wat.

Wacht nu maar gewoon af!
Sluit dat moem straks aan zie je vanzelf of er lampjes gaan branden.
Mijn hemel hoe moeilijk is het.
!

modem aansluiten

door Peter1952 @, Almere, 26-05-2020, 16:57 (1430 dagen geleden) @ Maurice

Ik had zelf allang die dop er af gelicht om te kijken hoe het nou werkelijk zit. Dan kun je ook overbodige, dubbele draden verwijderen en dan blijft er waarschijnlijk één kabel over. En als je er niks mee kunt, dan gewoon de dop er weer op.
Maar ja, dat schijnt erg moeilijk te zijn.

Groeten,
Peter

modem aansluiten

door ffeilers @, Breda, 26-05-2020, 17:04 (1430 dagen geleden) @ Peter1952

bedankt voor het advies (en verwijt?); ik ben iemand die altijd graag eerst informatie verzamelt, navraag doet, kijkt wie verantwoordelijk is voor wat. En na deze inventarisatie analyse neem ik beslissing op basis van hetgeen ik aan info heb verzameld en gewogen.
Niet iedereen werkt het zelfde !!!

modem aansluiten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-05-2020, 18:01 (1430 dagen geleden) @ ffeilers

Juist, je weet nu genoeg dus gewoon openmaken zo eenvoudig dat.
Succes en groet, Ben

modem aansluiten

door Paul Brouwer @, Haarlem, 26-05-2020, 19:05 (1430 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Paul Brouwer, 26-05-2020, 19:06

In principe heb jij aan genoeg aan de blauwe en rode draad uit één van die twee kabels.
Daaraan een doosje zetten en het modem inprikken. Vervolgens kijken of het internetlampje na ± 5 minuten oplicht.

Groeten,
Paul

--
[image]

modem aansluiten

door ffeilers @, Breda, 26-05-2020, 20:24 (1430 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Van alle adviezen vind ik dit de beste. Ik zie het nu het nut niet om het open te maken, met ook nog eens de kans dat ik dingen stuk maakt (meen ... ook een opmerking in deze draad).
Op het moment dat ik het modem ontvang en er signaal op kom probeer ik eerst de linker aansluiting zoals aangegeven door youphone, werkt dat niet dan alsnog de andere, werkt dat ook niet dan , de kpn monteur zoals door youphone aangegeven en op verantwoording /kosten van youphone en kpn.
Dank voor alle adviezen.

modem aansluiten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-05-2020, 22:41 (1430 dagen geleden) @ ffeilers

Juist,

Advies is die dop dicht laten.
Je schiet er niets mee op.
Erger zijn VASTE kern draden en IN die dop zit het met pijpjes vast geknepen.

Trek je die DOP er af (Schroefje onder even eerst los draaien midden voor) grote kans
dat een van die harde kern draadjes breken.

Vervolgens kans dat je dan ivm de korte draden die dikke PTT kabel moet gaan afpellen.

En aangezien je niet de handigste bent is dat dus af te raden allemaal.

Ik ken die dingen.
Is mijn vak geweest.

modem aansluiten

door ffeilers @, Breda, 27-05-2020, 22:33 (1429 dagen geleden) @ Maurice

Ik houd de lasdop dicht hoor maurice (ben niet zo handig:-) )

modem aansluiten

door ffeilers @, Breda, 27-06-2020, 22:28 (1398 dagen geleden) @ ffeilers

gisteren overgegaan van ziggo (kabel) naar youfone (dsl), de linkerkabel gebruikt zoals aangegeven werd door youfone (rood en blauw). Internetverbinding werkt nu prima. Nu via casten kijken naar NPO1 NPO2 en NPO3. De commerciëlen gaat dus niet meer "live" maar dat mis ik eigenlijk ook niet echt. Vroeg mij echter wel af wat het belang is van de commerciëlen dat ik alleen "achteraf" naar programma s kan kijken en niet "live". Wie kan mij daar over vertellen?
mvg Frans

modem aansluiten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-06-2020, 22:56 (1398 dagen geleden) @ ffeilers

Fijne van mijn leverancier internet TV
dat ik die 24/7 kan bellen als er wat is of voor vragen.

Kan zijn als je de goedkoopste aanbieder neemt
je inderdaad verstoten wordt van enig ondersteuning.

modem aansluiten

door ffeilers @, Breda, 27-06-2020, 23:05 (1398 dagen geleden) @ Maurice

ik heb gekozen voor een internetverbinding en niet voor een internetverbinding icm televisie. Televisie kijk ik via dmv casten (o.a. de npo app) mbv chromecast. Mijn vraag mbt de commerciele zenders blijft dus nog open staan. Bedankt voor je reactie maurice. mvg

powered by my little forum