Loewe Opta R110 (Algemeen)

door Jan 1 @, Tilburg, 13-01-2011, 12:06 (4863 dagen geleden)

Ik ben bezig met de reparatie van de zgn. tafelradio Loewe Opta R110.
De AM oscillator werkt niet,de FM sectie evenmin.De versterker werkt wel voor 100%.Ik heb wel een defecte BF 167 vervangen die tussen de golflengte scakelaars zat,maar nog steeds noppes.Over deze transistor stonden bij de 220 Volts instellingen gelijkspanningen van 14 Volt.De oude transistor was veranderd in een isolator,basis emitter,basis collector.Voor de zekerheid laat ik hem nu via een trafo op 127 Volt werken i.p.v. 220 Volt.De BF 167 blijft nu heel.Ik blijf zo maar zoeken.Heeft er iemand misschien een schema van dit toestel,zodat ik er meer hoogte van kan krijgen? Volgens mij is er iets bijzonders aan de hand.MF versterker kapot? spanningscarrousel verkeerd ingesteld? Het toestel kocht ik op een vlooienmarkt.

Groetjes van; Jan 1.

Loewe Opta R110

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2011, 22:24 (4863 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door soundman2, 13-01-2011, 22:36

De BF167 heeft een max collectorspanning van ca 30 volt. Dus van 14 volt zal hij het niet benauwd krijgen. 14 volt is overigens de voedingsspanning voor het hele toestel.
Het schema kun je hier downloaden.
Volgens het schema hoort er overigens een BF121 in

Henk Roovers

Loewe Opta R110

door Jan 1 @, Tilburg, 14-01-2011, 11:10 (4862 dagen geleden) @ soundman2

Goedenmiddag Henk,bedankt voor je hulp.Ik zal er een originele BF 121 transistor inzetten,en met behulp van het schema verder gaan zoeken.Kom ik er de komende tijd nog niet uit,dan bericht ik weer op het forum.Overigens de kapotte BF 167 zat dus op de plaats van de BF 121.Alleen was het zo raar,aan de soldeerzijde van de print bezien,ja alles leek origineel.Geen krasjes of beschadigingen op die plaats waar de BF 167 zat.Ik zie het zo als er ooit een reparatie (Verwisseling van onderdelen)is geweest.

Loewe Opta R110

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2011, 13:28 (4862 dagen geleden) @ Jan 1

Dan zat die BF167 er gewoon origineel in. Dat is ook niet in strijd met een schema waar iets anders in staat, er werden vaker vervangende onderdelen gebruikt.

Loewe Opta R110

door soundman2 @, Wouw, 14-01-2011, 13:45 (4862 dagen geleden) @ Jan 1

Zoals Maarten ook al zei, de BF167 kan best fabrieksmatig gemonteerd zijn en ook nog kapot zijn.
Het komt wel meer voor dat bij toestellen die wat langer in produktie zijn, dat er alternatieven in komen, omdat bijv de geplande onderdelen niet beschikbaar zijn.
Dat een transistor na vervangen meteen weer stuk gaat, wijst wel op een fout in het toestel.

Henk Roovers

Loewe Opta R110

door Jan 1 @, Tilburg, 14-01-2011, 20:11 (4862 dagen geleden) @ soundman2

Vanmiddag ben ik nog naar de radio-onderdelen winkel geweest,en die hadden tig
typen BF transistoren,maar natuurlijk geen BF 121 meer.Out of time natuurlijk.
Maar een BF 167 is ook goed,alleen de maximale toelaatbare collector - emitter spanning is 10 volt lager,geen 40 volt,maar 30 volt.De maximale toelaatbare collectorstroom is eveneens 25 mA.Tevens vond ik in de shack nog een Philips
signaalgever,een bouwpakketje uit de jaren 80?
Deze signaalgever is zeer breedbandig,en kan zowel lf als hf doormeten.Je krijgt dan een zoemtoon in de luidspreker als de voorgaande circuits intact zijn.Ik zal hem ook eens inzetten
bij de reparatie.Nogmaals,als de radio gerepareerd is,schrijf ik even terug.
Maarten en Henk,alvast bedankt voor jullie support!

Loewe Opta R110 is niet meer te repareren

door Jan 1 @, Tilburg, 17-01-2011, 12:31 (4859 dagen geleden) @ Jan 1

De reparatie van de radio Loewe R110 is op een teleurstelling uitgelopen.Het viel mij ij het begin al op,dat de golflengte schakelaars (Uitgezonderd die van FM) wat uitgereuteld waren,en wel eens terugsprongen nadat ze ingedrukt waren.
Verder was het erg raar dat alle oscillatoren (L+M+K+FM) dienst weigerden.Het audio gedeelte van de radio was wel 100%.De AM oscillator werd gevoed vanaf + 15 volt door een weerstand van 10 Kilo ohm.Deze weerstand was niet defect.Aan de andere kant van de weerstand stond slechts een spanning van 0,4 volt,waar 5,8 Volt aanwezig diende te zijn.Een bijna kortsluiting aan de kant van de oscillator schakeling dus.Na veel meten kwam ik erachter dat er sluiting zat in de golflengte schakelaar.Hetzelfde verhaal voor de FM sectie,ook enkele tienden van een Volt,alwaar hier 11,8 Volt aanwezig diende te zijn.
Aan de hete kant van de AM oscillator was een weerstand van 100 Ohm geschakeld richting golflengte schakelaar.Aan de ene kant 0,4 volt,aan de andere kant alleen maar massa gemeten.Ook de eerste HF versterker bleek aan de voorkant kortgesloten te zijn.Zo lukte het dus nooit.Als er iemand een werkende
Loewe R110 voor mij weet staan,houd ik mij aanbevolen.Maarten en Henk,nogmaals bedankt voor jullie support!

Groetjes; Jan 1.

Loewe Opta R110 is niet meer te repareren

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-01-2011, 13:43 (4859 dagen geleden) @ Jan 1

Graag gedaan, alleen jammer dat het niet is gelukt. Wat je eventueel als laatste poging nog zou kunnen doen is de gehele golflengteschakelaar demonteren en openmaken... Maar dat is wel een klus, en de kans op slagen is misschien niet zo groot. Dan wordt het alsnog wachten op een slooptoestel of eens in Driebergen zoeken naar een passende schakelaar.

Loewe Opta R110 is niet meer te repareren

door Jan 1 @, Tilburg, 17-01-2011, 15:42 (4859 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het zal het laatste worden.Ik houd het bestaande toestel dan als een slooptoestel,en hoop nog eens aan een identiek toestel te komen met normaal
werkende golflengte schakelaars.Zo'n golflengte schakelaar demonteren en openmaken lijkt mij niet erg aantrekkelijk.En dan nog maar zien alsof ie niet potdicht zit als een fietsdynamo.Bovendien werken drie van de vier schakelaars niet altijd goed.Het slijtagespook waarschijnlijk.Het lijkt erop dat men voortdurend de AM gebruikt heeft,want de FM sectie gaat nog wel goed.Maar deze is weer afhankelijk van de contacten in de andere schakelaars.Maar niet getreurd.In de 45 jaar dat ik als amateur radio's repareer,is dit nog maar de derde keer dat het niet wil lukken.Twee keer daarvan repareerde ik radios's die door anderen niet te maken waren.Ooit heb ik eens een Wega radio gekregen.Mensen verklaarden mij dat de technische dienst bij de radiohandelaar
hem niet meer kon repareren.De radio speelde erg schor.Na niet al te lang zoeken
bleek dat er een stuurrooster weerstand van 10 Mega Ohm veranderd was in een isolator.Deze zat aan de triode (Het stuurrooster)van de ECL 86,de geluidsversterker.De radio speelde na de reparatie weer als vanouds.Van de mensen mocht ik hem houden,want ze hadden al een veel nieuwere radio aangeschaft.

powered by my little forum