Teac A550rx (Algemeen)

door Johan TEAC @, Steenbergen, 06-06-2020, 19:41 (1426 dagen geleden)

Allen

Ik ben op zoek naar de schemas van de Teac A550rx casettedeck
Ik heb de service manual al, maar daar zitten de schemas niet in. alleen de blok schemas.

normaal loopt goed, dbx loopt goed, alleen tijdens dolby bedrijf valt een kanaal helemaal weg.
ben de schakelaars aan het controleren maar een schema erbij zou makkelijk zijn.


MVG Johan

Teac A550rx

door soundman2 @, Wouw, 06-06-2020, 20:06 (1426 dagen geleden) @ Johan TEAC

Allen

Ik ben op zoek naar de schemas van de Teac A550rx casettedeck
Ik heb de service manual al, maar daar zitten de schemas niet in. alleen de blok schemas.

normaal loopt goed, dbx loopt goed, alleen tijdens dolby bedrijf valt een kanaal helemaal weg.
ben de schakelaars aan het controleren maar een schema erbij zou makkelijk zijn.


MVG Johan

Met de datasheet van het dolby ic moet wel wat te doen zijn toch? Je kunt dan aan de in- en uitgangen meten waar het eventueel fout gaat.

Teac A550rx

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06-06-2020, 20:38 (1426 dagen geleden) @ Johan TEAC

normaal loopt goed, dbx loopt goed, alleen tijdens dolby bedrijf valt een kanaal helemaal weg.

DBX is ook een dolby. Dus waarom het deck onder de ene Dolby correct loopt en onder de andere niet,
is mij ook een raadsel.

Groeten,
Paul

--
[image]

Teac A550rx

door Johan TEAC @, Steenbergen, 06-06-2020, 23:37 (1426 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Ik heb een look a like shema gevonden maar is met mpx ipv DBX

en ik loop al vast op de uitgang op het test punt geen signaal maar wel op de uitgang.
ik ben bang dat het reverse engineering word.

op het test punt totaal geen signaal

dus ik denk lek signaal een een kanaals band gemaakt maar dat werd hem ook niet

wordt vervolgd maar alle input is welkom (ook motivatie berichten)
MVG Johan TEAC

Teac A550rx

door soundman2 @, Wouw, 07-06-2020, 08:51 (1425 dagen geleden) @ Johan TEAC
Gewijzigd door soundman2, 07-06-2020, 09:24

MPX en DBX, doen niet hetzelfde.
MPX is de multiplexdecoder, om het stereosignaal terug te winnen, terwijl DBX een compander is om ondermeer ruisonderdrukking te bewerkstelligen. In een recorder is MPX meestal een laagdoorlaat filter, om de 19KHz piloottoon en de 38KHz draaggof te onderdukken bij het opnemen van een radio-ontvanger. Deze kunnen interfereren met bijv. de bias oscillator en tonen in het hoorbare gebied veroorzaken.

Teac A550rx

door Johan TEAC @, Steenbergen, 07-06-2020, 11:07 (1425 dagen geleden) @ soundman2

Hoi soundman en uiteraard de rest die mee leest

Ja maar dit was het enige schema wat ik kan vinden.
het schema is wel ongeveer hetzelfde alleen bij de dbx versie zit er nog een 20x20cm printplaat extra in :(. waar ik helemaal niets van terug kan vinden.

maar ok ik ben eigenwijs genoeg om toch door te gaan.

heb wel je advies eens gevolgd om het dolby ic eens onder de loep te nemen.
Ik ben begonnen met de data sheet en de spanningen en signalen eens controleren.

het voordeel stereo dus je heb een vergelijk.

al snel merkte ik dat pin 5 geen spanning of te lage spanning had.
met nog een keer de meetpen erop te drukken ging het 2de kanaal in een keer spelen.:) en ik had de referentie spanning.
dus conclusie los pootje van het ICtje.

kan alleen geen breuk zien.

ga de pootjes voorzichting opnieuw aantikken met de soldeerbout en wat vers soldeer.
en dan maar test draaien.

leuk dat ie het doet maar nog niet overtuigd

Wordt vervolgd

Teac A550rx

door soundman2 @, Wouw, 07-06-2020, 12:41 (1425 dagen geleden) @ Johan TEAC
Gewijzigd door soundman2, 07-06-2020, 12:44

Mooi, meten levert dus info op, mogelijk een slecht soldeercontact. Met slopen en lukraak vervangen was de fout misschien spoorloos verdwenen en komt die weer terug.
Door de meting hoef je nog maar in een zeer beperkt gebied te zoeken:)

maar ok ik ben eigenwijs genoeg om toch door te gaan.

Als je op de goede manier eigenwijs bent, is daar niets op tegen hoor?
Er zijn meer goede reparatiemethodes die naar de fout leiden.

Teac A550rx

door Johan TEAC @, Steenbergen, 07-06-2020, 16:21 (1425 dagen geleden) @ soundman2

update

nou na wat solderen werdt het beter maar het slechte contact is er nog.
waarschijnlijk het pootje van het ic los intern .
tijdens het spelen zat er nog een kraakje in en uiteindelijk is het geluid toch weer gestopt.

nu op zoek naar een vervangend ic'tje dus als iemand nog een NE545B heeft op een oude printplaat of iets . nieuw niet meer te bestellen denk ik.

mvg johan

Teac A550rx

door Goldline @, Oranjedorp, 07-06-2020, 16:54 (1425 dagen geleden) @ Johan TEAC
Gewijzigd door Goldline, 07-06-2020, 16:55

NE645B is ook bruikbaar volgens Aswo.
de NE645N niet.
voor gelijke kanalen zou ik ze dan beide vervangen.

https://www.electrabreda.nl/ne-serie/10396-ne645b-dolby-b-noise-reduction.html

--
Cees PA1DBA

Teac A550rx

door Johan TEAC @, Steenbergen, 07-06-2020, 17:09 (1425 dagen geleden) @ Goldline

Nou ze zijn besteld

paar dagen wachten en dan inbouwen en testen

Goldline bedankt voor de tip en bedankt voor de nieuwe leverancier:)

had trouwens ergens op Ebay een 545 gevonden moet ik zo'n 2 maanden op wachten maar ja ook maar 2 dollar


iedereen bedankt voor de tips


Wordt vervolgd

Teac A550rx

door Johan TEAC @, Steenbergen, 10-06-2020, 18:39 (1422 dagen geleden) @ Johan TEAC

Chip ondertussen vervangen

en het deck werkte goed

maar naar enige tijd komt het probleem weer terug +/- 2 a 3 uur

tijdens het testen duikt er ineens een 28Khz signaal op zwaar misvormde sinus met het lijkt wel 3 driehoeken erop lijkt op een 50 hz brom als je de aarding niet aangesloten heb.

dat signaal verdwijnt en de dolby chip doet het weer niet meer.

de zoektocht gaat verder

Wordt vervolgd

powered by my little forum