Keuze Potmeter (Algemeen)

door Pim @, 07-06-2020, 20:47 (1425 dagen geleden)

Beste Forum leden,

Ben bezig om een keuze te maken voor een stappen potmeter 48 standen, maar weet niet goed wat een goede beslissing is om voor welk type te kiezen.

Er zijn serie stappen potmeters 48 standen.

Er zijn ladder stappen potmeters 48 stappen en shunt stappen potmeters 48 standen, wat is een goede keuze tussen deze 3 soorten.

Ik heb nu een serie stappen potmeter 41 stappen, maar die kraakt vandaar de zoektocht.
Groet,
Pim

Keuze Potmeter

door soundman2 @, Wouw, 07-06-2020, 21:46 (1425 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door soundman2, 07-06-2020, 22:00

Echte stappenpotentiometers zie je niet zo vaak, dat zijn schakelaars met aparte weerstandjes, vaak nog gecalibreerd per stap. Ik weet de prijs niet, maar ze zijn zeker kostbaar.
Een gewone "stappen potentiometer" , zoals die in consumenten apparatuur en semi prof spul vindt is meestal een gewone potentiometer, waar een ribbeltjes mechanisme in zit, dat het idee geeft van een stappen potentiometer. Wat betreft elektrische eigenschappen hebben ze dan ook dezelfde euvels als gewone potentiometers.
Bedoel je echt de dure stappenpotentiometers?
Een variant is de digitale potentiometer, die middels een pulsgever aangestuurd wordt. Die rotary encoders, geven ook een stapjesgevoel. Deze hebben doorgaans geen begin en eindaanslag.
De termen serie, ladder en shunt potentiometers ken ik overigens niet. Een potentiometer wordt omschreven als een regelbare spanningsdeler. Die heeft doorgaans drie contacten, Het is een weerstand met twee vaste contacten en een beweegbaar contact.

Ook hier worden de genoemde typen niet aangehaald.
http://www.resistorguide.com/potentiometer/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

Keuze Potmeter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-06-2020, 22:19 (1425 dagen geleden) @ soundman2

Serie, ladder en shunt slaat op de schakeling en/of het waardeverloop van de weerstandjes dacht ik.

Keuze Potmeter

door soundman2 @, Wouw, 07-06-2020, 22:50 (1425 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 07-06-2020, 22:52

Serie, ladder en shunt slaat op de schakeling en/of het waardeverloop van de weerstandjes dacht ik.

Daar heb ik niets over kunnen vinden. Over de schakeling kan ik me weinig voorstellen. Wel over het verloop, de bekendste zijn lineair, logaritmisch en antilogaritmisch.
Dan zijn er natuurlijk nog speciale en custom potmeters. Een bekendere variant is de stereo balanspotmeter, met twee verzilverde halve koolbaantjes.

Keuze Potmeter

door Armand @, België, 08-06-2020, 02:04 (1425 dagen geleden) @ soundman2

Serie, ladder en shunt slaat op de schakeling en/of het waardeverloop van de weerstandjes dacht ik.


Daar heb ik niets over kunnen vinden. Over de schakeling kan ik me weinig voorstellen. Wel over het verloop, de bekendste zijn lineair, logaritmisch en antilogaritmisch.
Dan zijn er natuurlijk nog speciale en custom potmeters. Een bekendere variant is de stereo balanspotmeter, met twee verzilverde halve koolbaantjes.

https://goldpt.com/attenuator_types.html

Groeten, Armand

Keuze Potmeter

door soundman2 @, Wouw, 08-06-2020, 13:26 (1424 dagen geleden) @ Armand

De eerste bewering klopt al niet. Bij een seriepotmeter is de infangs weerstand wel degelijk afhankelijk va de belasting op de uitgang.
DE andere twee soorten, zijn echt wel voor speciale toepassingen of meetinstrumenten bedoeld. Het zijn schakelaars met weerstanden en daar kun je alles van maken.

Keuze Potmeter

door Armand @, België, 08-06-2020, 16:55 (1424 dagen geleden) @ soundman2

Daar heb ik niets over kunnen vinden. Over de schakeling kan ik me weinig voorstellen. De eerste bewering klopt al niet. Bij een seriepotmeter is de infangs weerstand wel degelijk afhankelijk va de belasting op de uitgang.
DE andere twee soorten, zijn echt wel voor speciale toepassingen of meetinstrumenten bedoeld. Het zijn schakelaars met weerstanden en daar kun je alles van maken.

:) ... 't was dan ook maar een link naar een website omdat je het niet kende of kon vinden.

Groeten, Armand

Keuze Potmeter

door soundman2 @, Wouw, 08-06-2020, 17:35 (1424 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door soundman2, 08-06-2020, 17:47

Ik had hem niet gevonden, klopt en het was ook geen verwijt naar jou hoor.
Ik kende de genoemde benamingen niet, zeker niet in verband met potentiometers. Als je met schakelaars en losse weerstanden werkt kun je elk gewenst verloop krijgen met een grote precisie.
Of je het dan nog potentiometers noemt is een tweede.
Overigens had ik al eerder een berichtje geschreven, maar dat kennelijk niet gepost.
Met de link van akustyk werd duidelijk dat het niet om gewone potentiometers ging, maar om de veel duurdere stappenschakelaars met aparte weerstanden. waar ik het in de eerste bijdragen ook over repte.
Het aantal stappen heeft te maken met het regelbereik per stap. Voor normale doeleinden zijn stappen van 3 dB goed bruikbaar. Voor studiodoeleinden en meetapparatuur kan een (veel) kleinere stapgrootte gewenst zijn.
Eigenlijk verwacht je niet dat dergelijke stappenverzwakkers kraken. Meestal zijn de kontakten verguld en dat oxideert toch wel een stuk minder als zilver bijv.
Kraken kan ook een gevolg zijn als er DC spanning over de potentiometer staat.

Keuze Potmeter

door Pim @, 08-06-2020, 09:42 (1425 dagen geleden) @ Pim

Beste Forum Leden,

Het gaat om deze stappen potmeters.

https://www.akustyk.com/index.html


Mijn eigen stappen potmeter 41 standen wordt door mij opgestuurd, die wordt weer kraakvrij gemaakt,

Groet,
Pim

Keuze Potmeter

door Harm @, Enschede, 08-06-2020, 16:23 (1424 dagen geleden) @ Pim

Beste Pim,

kijk ook eens op onderstaande site:
https://allo.com/sparky-eu/stepped-attenuator.html
24-Step Ladder-Type Attenuator - 10K Log – 2 Channel

[image]

Voor zo'n € 30,- koop je zo'n ding.

Is dat iets voor jou?

Groeten,
Harm.

Keuze Potmeter

door Pim @, 08-06-2020, 19:07 (1424 dagen geleden) @ Harm

Dag Harm,

Het blijkt dat ik een ladder type heb met 4 decks, wacht even af of hij weer kraakvrij wordt gemaakt, zo niet dan ga ik serieus op zoek naar een andere.
Bedankt voor je reactie.
Groet,
Pim
[image]

powered by my little forum