Computer te warm (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 12-06-2020, 21:24 (1420 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 12-06-2020, 21:50

De fan van mijn laptop ging hevig te keer. Avast had het erg druk en de laptop was traag op het www.
[image]
Het programma speedfan gaf hoge temperaturen tot wel 85 graden
Ik heb de pc uitgezet, omdat avast niet te stoppen was.
De PC wilde niet meer starten en ik kreeg een paar maal de volgende schermen.
[image]
[image]
Nadat de laptop was afgekoeld startte hij weer gewoon op, ook Avast was weer kalm. De temperatuur zakte weer een heel stuk en de fan draait zacht.
[image]
[image]
Na een tijdje internetten en het forum
[image]


Wat zou er aan de hand geweest kunnen zijn?

Avast komt regelmatig met meldingen, die bedoeld zijn om een abbo te nemen. Hoe kan ik de vermeende computervertragers zelf terug vinden? Het is bovendien de vraag of hij daarvan sneller wordt.
[image]
Dergelijke meldingen kreeg ik al toen W10 nog maar net geïnstalleerd was.

Computer te warm

door Paul Brouwer @, Haarlem, 12-06-2020, 21:55 (1420 dagen geleden) @ soundman2

Zo hoort een plaatje eruit tien.
[image]

Die I3-procerser zier er een beetje "magartje" uit. Ik zou de onderzijde een s open maken enhet
opgehoopte stop eens uitblazen.

Grouwer,
Paul

--
[image]

Computer te warm

door Hersteller @, Haarlem, 12-06-2020, 22:40 (1420 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Hersteller, 12-06-2020, 22:52

Inderdaad koeling reinigen, adwcleaner en malwarebytes draaien. Avast verwijderen.
Bij normaal gebruik is voor Windows 10 geen extra virusscanner nodig.

Computer te warm

door soundman2 @, Wouw, 12-06-2020, 22:57 (1420 dagen geleden) @ Hersteller

De fan heb ik al een paar keer schoongemaakt met perslucht, kan ik nog wel een keertje doen.

Computer te warm

door Hersteller @, Haarlem, 12-06-2020, 22:59 (1420 dagen geleden) @ soundman2

In het ergste geval koelpasta vervangen.

Computer te warm

door soundman2 @, Wouw, 13-06-2020, 09:57 (1419 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 13-06-2020, 10:03

De fan draait zowat 750000 toeren per minuut, is dat niet wat veel?
Die lage temperaturen heb ik in mijn laptop voor zover ik weer nooit gezien. De laptop is al weer een jaar of tien oud en gekocht toen W7 er nog niet zo lang was. Een paar weken voordat ondersteuning voor W7 zou stoppen eb ik de switch gemaakt naar W10

Iets over het binnenwerk

[image]

Computer te warm

door Paul Brouwer @, Haarlem, 13-06-2020, 10:03 (1419 dagen geleden) @ soundman2

Dit is een "out of the box" installatie van Speedfan (laatste versie). Dat is ook veel te veel en klopt ook niet.
Ik heb het ook direct weer verwijderd. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

Computer te warm

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 12-06-2020, 23:57 (1420 dagen geleden) @ soundman2

Als je geen gekke dingen doet, kun je onder Windows vanaf versie 8 (en in mindere mate al vanaf 7) beter op de meegeleverde antimalware vertrouwen. Windows 7 werd hooguit traag van zulke software maar ik heb Windows 8 en 10 al vaak genoeg instabiel zien worden van 3rd party antimalwarepakketten.

Computer te warm

door soundman2 @, Wouw, 13-06-2020, 09:51 (1419 dagen geleden) @ Forumbeheer

Is anti malware hetzelfde als antivirus?
Ook in Firefox krijg ik soms een melding dat een pagina niet geopend wordt, omdat die verdacht is. Wie let daar op?
Het gebeurt ook bij sites die ik niet verdacht. Ik open ze dan maar niet en zoek verder.

Computer te warm

door Paul Brouwer @, Haarlem, 13-06-2020, 10:00 (1419 dagen geleden) @ soundman2

Is anti malware hetzelfde als antivirus?
Ook in Firefox krijg ik soms een melding dat een pagina niet geopend wordt, omdat die verdacht is. Wie let daar op?
Het gebeurt ook bij sites die ik niet verdacht. Ik open ze dan maar niet en zoek verder.

Anti-malware programma's heb je onder W10 (bijna) niet meer nodig. Deze software voorkomt dat jij dubieuze software
installeert. Die melding van FireFox krijg je als je een "verdachte site" wil openen. Dit is een functie in FireFox.

Groeten,
Paul

--
[image]

Computer te warm

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-06-2020, 12:07 (1419 dagen geleden) @ soundman2

Klopt, antimalware is hetzelfde als antivirus. Eigenlijk een betere/algemenere naam omdat tegenwoordig veel kwaadaardige programma's volgens de letter geen virussen zijn.

Waarschuwingen bij het openen van sites kunnen uit diverse bronnen komen. Een verlopen certificaat is in veel gevallen niet schadelijk (tenzij het een site is waar je privégegevens achterlaat) maar wordt vaak al door de browser geblokkeerd of gewaarschuwd.

Sites die actief malware verspreiden zijn zeldzaam (zolang je niet op rare advertenties klikt in elk geval), maar ook sites met een slechte reputatie of met net de verkeerde advertentie of de verkeerde trackers kunnen al door antimalware geblokkeerd worden. Dit is vaak meer hinderlijk dan preventief, dus die instellingen wil je een klein beetje laks hebben. Bij veel "gratis commerciële" pakketten staan ze strak want je moet natuurlijk wel overtuigd worden dat zo'n pakket z'n werk doet!

Een browser met goede privacyinstellingen, een plugin zoals Ghostery aangevuld met malwarebeveiliging van de standaard meegeleverde Windows Defender zijn voor huis-tuin-en-keukengebruik doorgaans ruim voldoende en dat geheel is zoals gezegd vaak stabieler dan met een losse scanner erbovenop.

melding van AV programma

door Paul Brouwer @, Haarlem, 13-06-2020, 10:18 (1419 dagen geleden) @ soundman2

[image]

AVG (is hetzelfde als Avast) komt ook regelmatig met dit soort meldingen. Je oet op een of andere manier jouw waar
zien te verkopen. :-D

CCleaner wil dan nog wel eens helpen om wat "rommel" te verwijderen. Je moet echter wel weten wat je doet want voor
je het weet ben jij opgeslagen passwords en dergelijke kwijt.

Groeten,
Paul

--
[image]

melding van AV programma

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-06-2020, 10:41 (1419 dagen geleden) @ Paul Brouwer

CCleaner wil dan nog wel eens helpen om wat "rommel" te verwijderen. Je moet echter wel weten wat je doet want voor
je het weet ben jij opgeslagen passwords en dergelijke kwijt.

Dat los je op door 1x even bij de COOKIE settings de sites te selecteren welke niet gewist moeten worden.

Ik doe het zo.
Wis hele cookie kabinet.
Dan open enkel de sites met mijn gewenste waarvan ik ze wil bewaren.
Dan open CCLEAN.
Selecteer lijstje en zet ze apart, zie de knoppen.

Ruim geregeld je PC op met CCLEAN, zelfs de gratis versie is al genoeg.

Computer te warm

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-06-2020, 12:15 (1419 dagen geleden) @ soundman2

Ik ging eigenlijk alleen in op de antivirus/antimalware, maar even wat de temperatuur betreft.

Mijn laptop met i3 M370 draait normaal tot stevig belast ook tussen de 50 en 60 graden (met schoongeblazen koeling, wel 1 of 2 schoepjes van de fan af) dus dat is niet onredelijk, zelfs al zou ik hem zelf liefst koeler zien (bij desktops is mijn vuistregel dat ze bij normaal gebruik niet veel boven de 40 graden moeten komen).

Computer te warm

door Paul Brouwer @, Haarlem, 13-06-2020, 12:54 (1419 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Doorgaans is een temperatuur van boven de 55 graden voor een conventionele HD funest.

Groeten,
Paul

--
[image]

Computer te warm

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-06-2020, 14:58 (1419 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Klopt! Ik doelde op de processor. De andere sensoren geven lager aan.

Op dit moment zit ik op het forum en draait er een youtubefilmpje op lage resolutie.

De harddisk is 39 graden, de sensoren op processor en chipset zitten tussen 50 en 60 graden met een piek voor de processor (denk ik, de naam staat er niet bij) van 69 graden bij een piekbelasting (openen browser) op alle cores.

Computer te warm

door Paul Brouwer @, Haarlem, 13-06-2020, 15:09 (1419 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Vroeger (in mijn XP tijd) had je daar wel handige tooltjes voor maar die werken onder W10 niet. Ik heb in het verleden ook een paar keer een HD-crash op basis van te hoge temperatuur meegemaakt.

Nu ik sinds kort met pensioen ben, heb ik al die mechanische drives vervangen door SSD's. Die zijn daar praktisch
ongevoelig voor en daarnaast stukken sneller.

Groeten,
Paul

--
[image]

Computer te warm

door soundman2 @, Wouw, 13-06-2020, 17:32 (1419 dagen geleden) @ Paul Brouwer

De laptop werkt nog steeds zonder mankeren en de tempreatuur loopt ook niet erg op. Soms geeft de fan was gas bij als er hard gewerkt moet worden, maar dat lijkt me niet abnormaal
In mijn laptopjes, ik heb nog een andere, zitten al een hele tijd 500GB SSD's.
In de Dell hikte de schijf een paar keer, in de Medion een hele crash. Schijfjes kosten je geen rib meer uit het lijf.
Inbouw is wel een verschil.
In de medion, bodemplaat eraf oude eruit, nieuwe erin. Bij Dell moet je de halve laptop slopen.

Computer te warm

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 13-06-2020, 12:30 (1419 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb al mijn computers en laptops Windows 10 20H1 vers geinstalleerd from scratch.
Data etc heb ik eerst een backup van gemaakt alsook een lijst met te installeren software.

De laatste Windows 10 versie heeft een stevige virus en malware scanner aan boord die wel vrij vaak false positives geeft, maar belast de CPU nog het minst, vergeleken met Antivir en AVG.

De nieuwe Windows Edge op Chromium gebaseerd werkt uitstekend en snel. Bij een Microsoft account worden ook alle password van de sites in de cloud opgeslagen alsook de favorieten en meer.

De oude computers en laptops werken veel sneller.
Bij oude laptops zijn geen problemen, maar wel bij enkele PC's.

- VIA soundchips wordt helemaal niet meer herkend. Gelukkig heb ik daar een Soundblaster Audigy in zitten die wel door Windows 10 wordt herkend en ook uitstekend werkt.
- GTX295 VGA kaart die om zeep geholpen is door de installatie van de NVidia driver. Gelukkig had ik nog een GTX770 kaart op de plank liggen.
- SMB 1.0 krijg je niet meer terug, wel als je een update van een vorige Windows versie uitvoert. SMB 1.0 gebruik ik alleen nog voor netwerk verbindingen met oudere computers (Windows XP etc, ook in VirtualBox) en andere oude rand apparatuur in het netwerk, maar is ook hackers gevoelig.

Overigens, temperaturen in een laptop kunnen oplopen tot 100 graden, meestal GPU, soms CPU. Ik draai wel eens HeavyLoad en CPU stress test. Indien nodig naast stof uitblazen, ook koelpasta vernieuwen.

groetjes,
-=Kees=-

powered by my little forum