Opsporen stoorbron (Algemeen)

door henk43 @, Bovensmilde, 15-06-2020, 19:13 (1417 dagen geleden)

Naast zendamateur ben ik een verwoed a.m. luisteraar.Ik heb daarom ook diverse radio,s met korte-midden en lange golf. Daarbij verkeer ik in de gelukkige omstandigheid in mijn locatie (Midden Drenthe) op de middengolf nog diverse zenders te kunnen ontvangen.
Afgelopen Vrijdag zat ik lekker in het zonnetje met een L0x90t bij mij afgestemd op radio Calypso op 675 khz. Maar plots was alles weg en had ik over de hele midden en lange golf een geluid of er een zaagmachine aan stond.Ik had de hoop dat iemand iets aan het proberen was op het lichtnet maar die hoop was ijdel. Zaterdag maar eens voorzichtig bij buren gevraagd of ze misschien een ander elektrisch apparaat aangeschaft hadden. Maar helaas.
Ik heb nog een klein transistorradiootje van Kontakt en ben daarmee de straat op gegaan. Het bleek dat de stoorbron een reikwijdte had van meer dan 100 m .Ik heb geprobeerd te peilen waar de storing weg kwam maar meer dan een globale indruk kreeg ik niet .De radio was niet richting gevoelig genoeg .Totdat ik op het idee kwam de zakradio in zilverfolie in te pakken zodat alleen de zijde waar het ferroceptor antennetje zat vrij bleef.En nu kon ik heel goed peilen waar de storing zat,doordat hij nu alleen aan die ene kant ontving. Resultaat: De voeding van een Ziggo modem van een buurvrouw 3 huizen verder in een blokje van 4
Ziggo komt de voeding vervangen en ik kan weer ongestoord naar de am luisteren :-) .
Henk

Opsporen stoorbron

door Laurens @, Zaandam, 15-06-2020, 19:36 (1417 dagen geleden) @ henk43

Die ervaring heb ik ook gehad, ook met de voeding van een ziggo modem. Heel vervelend.
Modem aangesloten op een lineaire voeding, en het probleem was opgelost.

Opsporen stoorbron

door P. de Koning @, Castricum, 15-06-2020, 20:53 (1417 dagen geleden) @ henk43

Hallo Henk en Laurens,

Ik had ook dat zelfde probleem en had uitgevonden dat het modem van Ziggo (Technicolor TC7210) de stoorbron was.
Bij Ziggo wilden ze me eerst niet eens geloven en hadden nog nooit van deze klacht gehoord. Pas toen ik een geluidsfile liet horen werd de klacht aangenomen.
Om die reden wordt het Technicolor modem ook niet meer geplaatst, volgens hun monteur.

mvg

Peter de Koning

--
Ik heb elke dag Koningsdag

Opsporen stoorbron

door Jac Janssen @, Eindhoven, 15-06-2020, 21:00 (1417 dagen geleden) @ henk43

Knap opspoorwerk!

Jac

Opsporen stoorbron

door henk43 @, Bovensmilde, 16-06-2020, 10:07 (1416 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dat valt wel mee Jac maar het eureka moment kwam doordat ik het radiootje in aluminium folie verpakte Het was toen zo richtingsgevoelig dat ik de stoorbron tot op 50 cm nauwkeurig kon uitpeilen.
Henk

Opsporen stoorbron

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-06-2020, 11:21 (1416 dagen geleden) @ henk43

een onverwachte vossenjacht

Het blijft me verbazen dat zenders dikwijls niet willen zenden, en al de rest wel. :-)

Opsporen stoorbron

door Roland Huisman @, Zwolle, 16-06-2020, 22:18 (1416 dagen geleden) @ kris

Het blijft me verbazen dat zenders dikwijls niet willen zenden, en al de rest wel. :-)

Ja zo is het telkens weer. Een oscillator die niet wil starten en een
versterker die je de tent uit oscilleert :-D Raar spul dat elektronica... ;-)

Opsporen stoorbron

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-06-2020, 15:10 (1415 dagen geleden) @ Roland Huisman

Niet Mexicaans, wel een toepasselijk hondje:

[image]

Opsporen stoorbron

door hvde @, Halsteren, 16-06-2020, 19:35 (1416 dagen geleden) @ henk43

Ik heb ook hetzelfde gehad met het voedinkje van het ziggo modem.
Toen contact gehad met de helpdesk, maar daar kwam ik in eerste instantie niet verder dan dat ik de bekabeling na moest kijken. Vervolgens ik heb het over ene andere boeg gegooid met de mededeling dat het voedinkje ook erg heet werd. Dat hielp , want ze stuurden ogenblikkelijk een ander voedinkje.
Die stoort aanzienlijk minder.
Overgens nog steeds meer dan een ouderwetse trafovoeding.

Het oude voedinkje heb ik open gehaald en gezien dat de elko die primair zat zijn beste tijd gehad had.

Opsporen stoorbron

door Jinny ⌂ @, Ergens op het water, 17-06-2020, 11:16 (1415 dagen geleden) @ henk43

Ik heb die ziggomeuk direct op mijn eigen 12V supply gezet.
Was er wel een beetje klaar mee.
Ik heb nog 12V Ziggo voedinkjes over, nooit gebruikt.

--
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Opsporen stoorbron

door Goldline @, Oranjedorp, 17-06-2020, 19:18 (1415 dagen geleden) @ Jinny

goede actie, had het zelfde probleem.
opgelost met een 12volt Mean Well industrie voeding met ingebouwde acculader.
Met een 7 amp pudding accu eraan.
zelfs I-net bij een stroomstoring.

--
Cees PA1DBA

Opsporen stoorbron

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 17-06-2020, 12:27 (1415 dagen geleden) @ henk43

Ik ben niet op de hoogte van eventuele actuele eisen m.b.t. het tegengaan c.q. onderdrukken van ongewenst stralen (zenden) van elektronische consumenten apparatuur. In het verleden bestond zoiets niet in Nederland en wellicht nog steeds niet.
Op Duitse apparaten stond vaak dat ze "störstrahlungssicher" waren naar de normen van de Deutsche Bundespost, maar wellicht is ook dat verdwenen of opgegaan in EU regelgeving.
Wie weet hier meer van?

De 'elektrosmog' is met de vele apparatuur in het gemiddelde huishouden groter dan ooit. Niet dat ik er bang voor ben, die mensen heb je ook, maar het kan op radiofrequenties wel gigantische overlast veroorzaken.

Vr. groet, Ron

Opsporen stoorbron

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-06-2020, 14:05 (1415 dagen geleden) @ Ron Kremer

Er is uiteraard EU wetgeving hierover, en keuringen gebeuren nog steeds. Die keuringen gebeuren in "ernstige" meetlabo's.

Maar en EU conform product wil niet zeggen dat het helemaal niet zou stralen. Wel onder een bepaald niveau blijven, dat het onschadelijk is. vooral radio-amateurs ondervinden hiervan last, omdat zij met heel gevoelige ontvangers signalen van enkele µV beluisteren.
Moderne zooi kan dat verstoren, zelfs al is het conform. Beetje zoals lichtvervuiling voor de astronoom..

störstrahlungssiche had vooral met uitstraling van de locale oscillator te maken, daar waren ze in DE heel streng op. blijkbaar veel last gehad van de Mexicaanse hond :-)

Die Ziggo adaptor, zal door veroudering zodanige problemen krijgen dat het ding ontoelaatbaar gaat stralen.. ook voor de EU normen, maar ja, dat weten ze niet. ding is getest als het nieuw was, eventueel met korte veroudering.

Opsporen stoorbron

door henk43 @, Bovensmilde, 17-06-2020, 16:58 (1415 dagen geleden) @ kris

Dit was geen achtergrondstoring maar een ratel die elke ontvangst op midden en lange golf onmogelijk maakte en een reikwijdte had van meer dan 100 m.Hier is duidelijk sprake van een defekt en niet een slecht aan de norm voldoen want die voeding en het modem zit er al 4 jaar zonder dat ik er hinder van had. Maar morgen komt een monteur van Ziggo langs en dan ga ik hem confronteren met deze gebrekkige voedingen.
gr. Henk

Opsporen stoorbron

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 05-07-2020, 02:10 (1398 dagen geleden) @ henk43

Laat maar weten hoe dit afloopt. EMC normen zijn leuk voor als het apparaat nieuw is, maar al die apparaten die 24/7 aanstaan zijn dus tijdbommen voor de serieuze radio amateur!

powered by my little forum