onbekend apparaat (Algemeen)

door freek @, Hoogeveen, 17-06-2020, 20:11 (1380 dagen geleden)

Hallo,

Kan iemand vertellen wat voor apparaat dit is?
Als ik er een elco of condensator op aansluit blijft de display 0 aangeven.
Er zitten twee 741 in, deze zijn goed.

[image]
[image]

Gr Freek

onbekend apparaat

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-06-2020, 20:25 (1380 dagen geleden) @ freek

voor mij.. onbekend, maar zo te zien , een capaciteitsmeter voor grote condensatoren. (millifarads en meer)

Als dat zo is, dan werkt dit niet volgens een brugschakeling, maar lading met een zekere stroom en C is dan gerelateerd tot de tijd principe.

schakeling doet er me ook wat aan denken.
als bovenstaand idee steek houdt...

Moet je er wel een hele grote condensator aanhangen om de meter van 0 te doen afwijken..

onbekend apparaat

door freek @, Hoogeveen, 18-06-2020, 09:59 (1379 dagen geleden) @ kris

Hallo ,

Ik heb er ook al een elco van 10000uF aangezet, maar hij blijft op 0 staan.

Gr Freek

onbekend apparaat

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 18-06-2020, 10:05 (1379 dagen geleden) @ freek

Ik heb er ook al een elco van 10000uF aangezet, maar hij blijft op 0 staan.

Mogelijk is het apparaat gewoon stuk?
just my two cents...
m.vr.gr.
Anton van den Oever

onbekend apparaat

door soundman2 @, Wouw, 18-06-2020, 10:59 (1379 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Gezien het aantal componenten lijkt het me niet onmogelijk wat back-engineering toe te passen.
De digitale meter is vermoedelijk gewoon een voltmeter, die kun je ook testen zonder de meetschakeling.

onbekend apparaat

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 18-06-2020, 11:25 (1379 dagen geleden) @ freek

Als ik het zo inschat:
Vooral bedoeld voor elco's met relatief grote capaciteit.
Ik zie een zware voeding, een wat kleinere voeding en een aantal vermogensweerstanden in serie.
Mijn vermoeden is dat door op de resetknop te drukken de aangesloten condensator wordt ontladen via een van de relais.
Vervolgens wordt deze met een grote stroom (mogelijk een stroombron met de ene opamp) via die serieweerstanden geladen tot een bepaalde spanningswaarde is bereikt (comparatorschakeling van de tweede opamp) waarna het tweede relais het laadproces stopt. De verlopen tijd is dan een maat voor de capaciteit.
Het zou ook kunnen dat er een vaste tijd opgeladen wordt. Dan is de bereikte spanning over de condensator een maat voor de capaciteit.

Moet niet al te moeilijk zijn om dit na te gaan. Wat Soundman zegt: het schema moet redelijk eenvoudig te herleiden zijn.

onbekend apparaat

door freek @, Hoogeveen, 18-06-2020, 19:42 (1379 dagen geleden) @ Leo Bolier

Ik heb nog geprobeerd de elco van 10000uF een tijdje vast te laten zitten, maar digitale meter blijft op 0000. Zal er later nog eens verder naar kijken. Zal dan de digitale meter ook testen.

G freek

onbekend apparaat

door Arjen @, 19-06-2020, 22:15 (1378 dagen geleden) @ freek

@ Freek,
Leuk apparaat, lijkt bruikbaar om elco’s te formeren.
Als je er vanaf wil, hoor ik het wel,
Met vriendelijke groet,

onbekend apparaat

door freek @, Hoogeveen, 20-06-2020, 20:08 (1377 dagen geleden) @ Arjen

Arjen heb je een mail gestuurd.

powered by my little forum