Philips Pro 12 spoelt niet goed terug. (Toestel of techniek)

door Laurens48711, 21-01-2011, 15:36 (4855 dagen geleden)

Hier een vraagje voor de bandrecorder mensen onder ons:
Ik ben bezig met een Pro 12, die op zich prima werkt, dat wil zeggen, met de bandaandrijving in play modus is niks mis, het vooruit spoelen werkt ook goed, alleen bij het terug spoelen is het rare dat hij bijna een hele spoel op goede snelheid spoelt maar bij een 18cm spoel de laatste 40 a 50 meter band zo traag gaat dat hij bijna stilstaat. Met een 13 cm spoeltje heeft hij geen moeite. Het probleem doet zich, voor de volledigheid, ook voor als je de band dus maar een stukje opgespoelt hebt en dan terug wilt spoelen.
Ik heb alles voor zover het in de manual staat nagemeten en alles lijkt goed te zijn, en die laatste meters spoelen meet ik ook niks raars in de spanningen.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn of waar ik het moet zoeken?

Alvast bedankt.

Laurens.

Philips Pro 12 spoelt niet goed terug.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-01-2011, 16:02 (4855 dagen geleden) @ Laurens48711

diverse bandrecorders meten de spoel snelheid zodat op einde band de spoel wat langzamer gaat draaien.

bekijk de manual eens goed en zoek of je die snelheid nog ergens kunt instellen.


denk dus als je een haspel neemt waarbij de middenkern reeds al wat groter is je geen problemen hebt met de laatste meters.


enfin, zoeken dus in die snelheidsmeting.

Philips Pro 12 spoelt niet goed terug.

door Willem.H.N. @, Enschede, 21-01-2011, 17:35 (4855 dagen geleden) @ Laurens48711

Hier een vraagje voor de bandrecorder mensen onder ons:
Ik ben bezig met een Pro 12, die op zich prima werkt, dat wil zeggen, met de bandaandrijving in play modus is niks mis, het vooruit spoelen werkt ook goed, alleen bij het terug spoelen is het rare dat hij bijna een hele spoel op goede snelheid spoelt maar bij een 18cm spoel de laatste 40 a 50 meter band zo traag gaat dat hij bijna stilstaat. Met een 13 cm spoeltje heeft hij geen moeite. Het probleem doet zich, voor de volledigheid, ook voor als je de band dus maar een stukje opgespoelt hebt en dan terug wilt spoelen.
Ik heb alles voor zover het in de manual staat nagemeten en alles lijkt goed te zijn, en die laatste meters spoelen meet ik ook niks raars in de spanningen.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn of waar ik het moet zoeken?

Alvast bedankt.

Laurens.

Probeer hetzelfde eens en dan de tape niet langs de geleiders
maar direct van spoel naar spoel, dus boven de koppendeksel.
Als het dan goed gaat dan heeft het te maken met het soort tape
of de bandgeleiders zijn sterk vervuilt en blijft de tape plakken
en kan het laatste stukje niet meer trekken.
grt. willem.

Philips Pro 12 spoelt niet goed terug.

door Laurens48711, 21-01-2011, 18:28 (4855 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Heren allereerst heel erg bedankt voor de snelle reacties!

diverse bandrecorders meten de spoel snelheid zodat op einde band de spoel wat langzamer gaat draaien.

bekijk de manual eens goed en zoek of je die snelheid nog ergens kunt instellen.


denk dus als je een haspel neemt waarbij de middenkern reeds al wat groter is je geen problemen hebt met de laatste meters.


enfin, zoeken dus in die snelheidsmeting.

@Maurice:
Ik heb het schema, de manual en de recorder zelf er op nageslagen, maar ik kan geen terugkoppeling vinden. De wikkelmotoren worden gewoon hard van een vaste spanning voorzien en er wordt volgens mij niks geregeld, maar ik kan er naast zitten dus toch bedankt voor de tip.

Probeer hetzelfde eens en dan de tape niet langs de geleiders
maar direct van spoel naar spoel, dus boven de koppendeksel.
Als het dan goed gaat dan heeft het te maken met het soort tape
of de bandgeleiders zijn sterk vervuilt en blijft de tape plakken
en kan het laatste stukje niet meer trekken.
grt. willem.

@Willem:
Ik heb het geprobeerd en inderdaad als je de band niet over de geleiding laat lopen spoelt hij de hele reel prima. Ook heb ik een ander soort tape geprobeerd en daarbij spoelt ie beter maar zakt hij nog steeds in aan het eind, maar veel minder. Echter als ik de "slechte" tape op mijn andere Pro 12 machine leg spoelt deze de hele reel wel op volle snelheid.

Hebben jullie nog meer suggesties?

Philips Pro 12 spoelt niet goed terug.

door Willem.H.N. @, Enschede, 21-01-2011, 18:47 (4855 dagen geleden) @ Laurens48711

Het enigste wat ik me hierbij nog kan bedenken is:de band/tape geleiders.
Even goed polijsten en indien wat ingesleten de scherpe kantjes weg halen.
grt. willem.

Philips Pro 12 spoelt niet goed terug.

door Laurens48711, 21-01-2011, 18:53 (4855 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Ik zal er morgen eens maar kijken, bedankt!

M.v.g.

Laurens.

Philips Pro 12 spoelt niet goed terug.

door Willem.H.N. @, Enschede, 21-01-2011, 18:57 (4855 dagen geleden) @ Laurens48711

Mocht je in de gelegenheid zijn een stukje copie te mailen
van de spoelmotoren regeling dan wil graag meekijken voor een oplossing
daar kan natuurlijk ook iets mee aan de hand zijn.
grt.willem.

Philips Pro 12 spoelt niet goed terug.

door Laurens48711, 21-01-2011, 20:39 (4854 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Ik zal morgen eens kijken of ik het schema goed gescand krijg want het is A2 formaat in ik heb maar een A4 scannertje.

Philips Pro 12 spoelt niet goed terug.

door Laurens48711, 23-01-2011, 11:01 (4853 dagen geleden) @ Laurens48711

Zo even een tussentijdse update voor diegene die het volgen:
Ik ben gisteren met veel e-mailhulp van Willem (echt heel erg bedankt!) bezig geweest met de motorregeling.
Ik heb ook het schema geprobeerd in te scannen (staat inmiddels in de schematheek) maar het origineel is A2 dus ik heb het een aantal keer moeten vouwen; het deel waar het om gaat staat op pagina 8 en is het gedeelte rond SK17 en 18.
Ik heb ook nog wat relevante info uit de service manual gescand, dus als je dat wilt dan stuur maar even een e-mailtje.

Terug naar de bezigheden, toen ik de recorder voor het eerst openmaakte waren er drie weerstanden van 100 Ohm doorgebrand. Ik heb ze vervangen evenals de bijbehorende condensatoren van 0,1 uF, maar dat maakt geen verschil. Ook het omwisselen van de twee motorcondensatoren van 2,3 uF maakt geen verschil.

Ook heb ik geprobeerd of er mechanisch iets mis is maar de poelie waar de schotel op zit loopt mooi en ook in een bepaalde richting duwen of eraan trekken zorgt niet dat hij aanloopt.

Alle suggesties zijn dus nog welkom.

powered by my little forum