verslag reparatie USSR Micro radio (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 22-01-2011, 15:00 (4854 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 22-01-2011, 15:21

Ik ben geen verzamelaar van transistor radio’s, maar ik was wel altijd onder de indruk van een in Rusland gemaakte Micro radio. De fabrikant was : Minsk Radio Works SU

Het was volgens kenners in die tijd (ongeveer 1968) het kleinste radiootje uitgevoerd met 6 transistors. De afmetingen zijn: 45*30*8 mm.

De weerstanden en condensatoren zijn gemaakt met dunne film techniek.

[image]

Op alle radio beurzen waar ik kom en ook op verkoop sites heb ik (jaren) gezocht naar dit radiootje. Soms werd er wel één te koop aangeboden maar dan was de prijs zeer hoog (200 Euro of meer) en vaak was dan het kastje met barsten of stukken er uit.
Op de radiobeurs in Hoendeloo in 2010 was dit radiootje in zeer goede (uiterlijke) staat te koop voor een redelijke prijs. De originele plastic opbergdoos en oortelefoon waren er ook bij.

Nu is het bij mij zo dat niet alleen het bezit voldoende is, het moet ook werken. Dus na het plaatsen van een batterij (1,25 V knoopcel) kwam ik er al snel achter dat de radio niets deed.

Om bij de onderdelen te komen moet de radio opengebroken worden. De radio is namelijk dicht gelijmd. Het kastje is van kunststof een zeer dun. Door de jaren heen is het kunststof ook wat bros geworden.

Dit open maken was dan ook een spannend moment, breekt de deksel/kast??
Gelukkig zijn er wat kleine stukjes aan de binnenkant afgebroken zodat na dichtmaken hier niets meer van te zien zou zijn.

Nu waren de onderdelen zichtbaar, de draden van het oortelefoontje waren los en groen geoxideerd.

[image]

Ook waren de draden op diverse plaatsen tot aan de stekker van het oortelefoontje doorgeoxideerd. Dit snoer moest dus ver vangen worden inclusief aangegoten stekker.

[image]

Bij het bestuderen van het printplaatje kwam ik er achter dat er geen 6 maar 5 transistors in deze radio zaten.

[image]

Hier kom ik later nog op terug. Er zat één elco in en deze had een volledige sluiting. Deze heb ik vervangen door een tantaal elco.

Als ik (bij wijze van spreke maar keek) naar de radio, brak er al weer een draad af van de antenne spoel. Waarschijnlijk door dampen van de batterij, waren alle uitlopers van de antenne spoel geoxideerd en zeer bros geworden.

Volgen het schema zouden er totaal 6 Aansluitdraden moeten zijn, echter ik telde er 10 Misschien dat het universeel antennen was die ook voor andere doelen ingezet kon worden. Ik heb alle draden tijdelijk voorzien van een kleurcode en opgetekend waar ze zaten.

Hierna kon ik het printplaatje er geheel uithalen. Onder dit printplaatje zat nog een stuk koper afschermfolie en daaronder de afstemcondensator.

Het grootste deel van de afstemcondensator (de ceramische schijf) zit in de ruimte van de afstemknop.

Ik heb de capaciteit gemeten en deze had een waarde van 2 pF in alle standen. Bij nader onderzoek bleek de verbinding met het zilverdeel (vaste plaat condensator) los. Ook door oxide. Om deze verbinding te kunnen herstellen moest de condensator gedemonteerd worden. Op onderstaande foto’s kun je zien uit hoeveel onderdelen deze condensator bestaat.

[image]

Het ging heel lang goed, maar uiteindelijk brak toch het ceramisch plaatje. Dit plaatje is 0,18mm dik en is de basis voor de zeer hoge capaciteit van 198 pF.

[image]

Hierna heb ik een micro trimmer ingebouwd voor een deel met de onderdelen van de oude condensator. Nadat ik het geheel tijdelijk had aangesloten werkte alles goed.

[image]


De nieuwe afstemcondensator paste niet helemaal, aan de achterkant was deze één mm hoger.

[image]

Deze één mm betekende iets later een (mini) ramp. Bij het netjes in elkaar zetten en afwerken drukte ik even de twee kast helften op elkaar. Het geluid viel weg en kwam niet meer terug.
Door de iets uitstekende afstemcondensator was het plaatje met de dunne filmtechniek gebroken. Einde radio dus.

Hierna heb ik op een radio beurs in Driebergen een sloopradiootje gekocht. De afstem condensator was goed. De condensator los halen en plaatsen op het andere kastje had veel risico’s. Daarom heb ik besloten om het zwarte deel van de sloopradio met condensator te gebruiken.
Dit deel van de sloopradio zag er nog goed uit, de knoppen en deksel waren zeer slecht. Daarvoor kon ik de andere gebruiken.

Op het printplaatje van de sloopradio had ook de elco sluiting en moest vervangen worden. Ook hier waren alle draden van de antennen zeer bros en er waren er al veel gebroken. Ik kon door (ohm) metingen niet meer bepalen waar wat moest zitten. Uiteindelijk heb ik twee wikkelingen totaal afgewikkeld (en geteld) de overige wikkelingen voorzien van nieuwe uiteinde. En twee nieuwe wikkelingen gemaakt.

[image]

Ook nu weer heb ik het geheel eerst weer in proefopstelling uitgeprobeerd. Het geluid en selectiviteit zijn zeer goed.

[image]

Hierna kwam het spannendste deel de radio weer in elkaar lijmen. Je zal altijd zien, dat er daarna toch weer iets fout gaat. Ik had al niet zoveel geluk gehad met dit radiootje. Maar gelukkig ging alles goed.

Alleen de kopse kant van de randen zijn voorzien van epoxy lijm. Deze lijm werkt niet in op het kunststof en daardoor is het kastje eventueel met een stanly mesje weer makkelijk open te maken. Dit heb ik ook uitgeprobeerd op het overgebleven kastje.

[image]

De originele Russische knoopcellen zijn niet meer te koop. De radio speelt op een knoopcel type SR44 deze past niet goed hiervoor heb ik een verloopring gemaakt.

[image]

Voor de lol heb ik ook het boekje en het kartonnen doosje zoveel mogelijk naar foto’s van het echte nagemaakt

[image]

Nu nog even iets over het schema en het aantal transistoren.

Ook op de handleiding (kopie gekregen van een mede hobbyist) staat een schema met 6 transistoren. Ook op de kartonnen doos staat “6 transistor”

Ik heb nu twee printjes gezien met daarop 5 transistoren. Hoe dit nu precies zit (meerdere uitvoeringen) weet ik niet. Er is nog wel een radio type Astrad Orion misschien zitten daar wel 6 transistors in.

Ook het schema is voor zover je dat op de print fysiek kan zien anders.

Hierna zie je het schema zo als dat in de handleiding staat.

[image]

Het onderstaande schema heb ik weergegeven (in groen) zoals ik dit zelf fysiek heb waargenomen.

[image]

De weerstand waarde (in blank) heb ik gemeten. Al het overige wat op de dunne filmtechniek staat heb ik niet kunnen meten en dus weggelaten.


Met vriendelijke groet,

Loek

verslag reparatie USSR Micro radio

door Huub, 22-01-2011, 21:57 (4853 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Huub, 22-01-2011, 21:59

maar ik was wel altijd onder de indruk van een in Rusland gemaakte Micro radio

Dag Loek ,

ga ik niet zo gauw geweldig , ""leuk"" oid roepen , heb je zo een forum vol of extra nodig ...:-D
maar zoals jij stelt hierboven indruk maakte de USSR radio , was ik onder de indruk van de reparatie ( en het resultaat :) )
incluis je opstelling in zo'n compleet verslag .. "even de windigen tellen ",
zo'n terloopse opmerking behelst iets meer werk dan je er zo uit opmaakt .

Neem aan dat je af en toe zeker na enige rampspoed (het breken van de print) een pauze nam , maar dan nog .
Mooi om de vele gedetailleerde foto's te zien , het lezen van dit verslag , en samen
een sieraad in geduld , doorzetten en priegelwerk tot goed einde brengen , voor dit Forum .

m vr gr Huub (de oost-variant)

verslag reparatie USSR Micro radio

door loek @, Exloo (Drenthe), 23-01-2011, 12:35 (4853 dagen geleden) @ Huub

Hallo Huub,

Bedankt voor je leuke reactie. Ik heb zeker momenten gehad dat ik de radio "zat" was. Ik heb na de eerste mislukking zeker een maand niet meer aan de radio gewerkt. Ik ben in die tijd een klokje gaan maken met een microprocessor. Hierover maak ik nog een verhaal voor dit forum.

Zo als je al zei je vraagt je bij het maken van een fout wel af of je de enige bent. En of je dit had kunnen voorkomen. Maar als je niets doet dan doe ook niets fout. En gebeurt er ook niets.

Stel dat het kastje bij de eerste keer open maken gebroken was, dan vind ik dat op dat moment wel zeer vervelend. Maar dicht laten betekent dat ik me al die jaren dat ik nog leef (ik hoop nog lang) me ga ergeren aan een radio waarvan ik niet weet wat hij mankeert en of ik dat kan repareren.

Met vriendelijke groet,

Loek

verslag reparatie USSR Micro radio

door Jac Janssen @, Eindhoven, 23-01-2011, 08:26 (4853 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Bedankt voor dit heel mooie verslag, met prachtige foto's.
Gelukkig horen we ook eens dat er bij iemand anders ook wel eens iets mis gaat.
Normaal zijn het alleen de succesverhalen.
En dan denk ik dat ik de enige ben die wel eens per ongeluk met zijn soldeerbout een aandrijfdraad doorsmelt of een verkeerde verbinding maakt of iets afbreekt wat nog heel was voor ik eraan begon...

Een prachtig toestelletje overigens!
Ik kende het niet.

(Op zich zou het natuurlijk mogelijk moeten zijn om de componentwaarden van de onderdelen op het keramische plaatje te meten.
Dan kun je het schema completeren. Nou ja, nu niet meer, want hij zit dicht, begrijp ik...)

Jac

verslag reparatie USSR Micro radio

door loek @, Exloo (Drenthe), 23-01-2011, 12:25 (4853 dagen geleden) @ Jac Janssen

Hallo Jac,

Ik heb wel geprobeerd om iets meer te meten aan het plaatje, maar dit is toch lastig. Er zijn te veel onderdelen intern die de metingen beïnvloeden. Ook de transistors hebben waarschijnlijk een lek in de sperstand (oud germanium type) en beïnvloeden de meting.

Ik hoop dat er nog eens iemand komt met een schema waar 5 transistors in voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Loek

powered by my little forum