10.7 MHZ oscillator vraag (Algemeen)

door eric-radio @, Arnhem, 03-08-2020, 11:04 (1352 dagen geleden)

Hallo,

Na een analoge 10.7 mhz signaal injector gebouwd te hebben, leek het mij leuk om ook een simpele 10.7 MHZ digitale injector te bouwen.

[image]

De oscillator start na afregelen netjes op, maar haalt de 10.7 MHZ niet.
Zowel scoop als frequentiemeter geven 10.64xxx mhz aan.
Na plaatsen van een ander filter gaat deze zelfs nog lager.
Filter is van murata met rode stip.

Zie ik wellicht iets over het hoofd,en is deze lagere frequentie van invloed bij het afregelen van MF??

Vr gr Eric

10.7 MHZ oscillator vraag

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-08-2020, 11:27 (1352 dagen geleden) @ eric-radio
Gewijzigd door kris, 03-08-2020, 11:41

Die oscillator is even analoog dan het transistorontwerp, maar gebruikt "digitale bouwstenen", echter, ze worden hier gedwongen in het analoge gebied te werken de zgn "verboden zone".

De frequentie wordt hier 100% opgelegd door je resonator. Je gebruikt hier serieresonantie, kan zijn dat die voor parallel resonantie bedoeld is. (Fs en Fp verschillen een beetje).

Met externe reactieve componenten kan je de frequentie een héél klein beetje wijzigen (in de order van 0,00001%). Je begrijpt daaruit ook meteen dat frequentiemodulatie bij deze schakeling bijna onmogelijk is.. Anderzijds is de transistorversie zonder X-tal heel stabiel (nee, nooit zo stabiel als een X-tal maar voldoende voor deze toepassing )en wel FM moduleerbaar :-)

PS vergeet niet de voeding van je IC goed te ontkoppelen aan het IC zelf!

10.7 MHZ oscillator vraag

door Mans Veldman @, Leidschendam, 03-08-2020, 17:27 (1352 dagen geleden) @ eric-radio

Kan de snelheid van de TTL chip nog van invloed zijn hier.

Gebruik je een 7404 zoals in je schema, of een sneller type. Standaard TTL (74xx) gaat in principe tot 5MHz. Probeer eens 74LS04 (30 MHz) of 74HC(T)04 (50 MHz)

10.7 MHZ oscillator vraag

door Goldline @, Oranjedorp, 03-08-2020, 18:59 (1352 dagen geleden) @ eric-radio

Verwacht niet dat het iets uitmaakt als je zo dicht bij de 10.7 zit, je mf kringen zullen hier prima op werken.
als je buiten hun bereik valt merk je dat tijdens het trimmen, n.m.l. geen dip-punt
uiteindelijk krijg je een kleine verschuiving op de afstemschaal,dit corrigeer je dan met fm oscillator-trimmer.
In de jaren 50/60 waren niet kristalbestuurde meetzenders ook niet zo precies, en digitale frequentie counters waren er niet of onbereikbaar .

--
Cees PA1DBA

10.7 MHZ oscillator vraag

door eric-radio @, Arnhem, 03-08-2020, 21:21 (1351 dagen geleden) @ Goldline

Ik gebruik een 74LS04N ic.

Ik heb hem even op de verschillende MF trappen testpunten in een ontvanger gehouden en de radio valt dan gelijk stil en de VU meter schiet in de hoek.

Dus schakeling is goed bruikbaar om de verschillende MF trappen te controleren op werking.
Opvallend is dat de injector die ik n.a.v. een ontwerp van Kris (L/C oscillator) heb gemaakt maar in de buurt hoef te houden van de print en hoor al invloed van de oscillator.

Mede is er in deze schakeling helemaal geen sprake van hand-effect als ik de print vast heb, andere schakeling is hier wel gevoelig voor.

Wel trekt het IC redelijk wat stroom (50 Ma), IC wordt ook warm en de 78l05 ervoor ook.
Dacht dat dit maar enkele miliamps zou zijn.
Maar goed, leuk om een dergelijke schakelingen te bouwen en te testen en er ondertussen al twee radio's mee heb kunnen repareren

Andere vraag die e.e.a. bij mij oproept is: waarom zit MF op 10.7 MHZ en niet bijv. 10 of 15 MHZ oid?

Dank voor de reakties zover.


Vr gr Eric

10.7 MHZ oscillator vraag

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-08-2020, 22:34 (1351 dagen geleden) @ eric-radio
Gewijzigd door kris, 03-08-2020, 23:04

Ja, de X-tal loze versie moet je uiteraard in een metalen kastje inbouwen...(of een plastiek kastje met afscherming aan de binnenzijde). als de de print van een radio in de buurt van de oscillator vastneemt verloopt die ook van zender, of slaat af..

Bij de 74xx versie is er evengoed handgevoeligheid, maar het X-tal houdt de oscillator gedwongen juist. Als je het X-tal in de transistorversie inbouwt zal die even stabiel worden. maar ik wou Juist geen enkel exotisch component in mijn schakeling, dat was het startpunt en een laag verbruik. Je bent er al achter dat dit met de 74xx niet meer zo zuinig gaat :-).
10,7Mhz is een afspraak. das belangrijk in die zin dat er niets anders op die frequentie zit wat het MF kan storen en omgekeerd...

Houdt er rekening mee dat de injector je niet in staat stelt om de meeste MF optimaal af te regelen. Radio's met kritisch gekoppelde bandfilters ga je op die wijze wel gevoelig krijgen, maar te smalbandig en hobbels in de curve. en dan krijg je last met de stereodecoder en de kwaliteit van de stereo.

10.7 MHZ oscillator vraag

door Goldline @, Oranjedorp, 03-08-2020, 23:11 (1351 dagen geleden) @ eric-radio
Gewijzigd door Goldline, 03-08-2020, 23:16

Uiteindelijk zal je voor het optimaal afregelen een wobbler kunnen bouwen.
dus een 10,7mhz oscillator die je FM (over)moduleert met een sinus bijvoorbeeld 50 hz.
tijdens het optimaal afregelen van de middenfrequent en Ratiodetector, zie je de doorlaatkromme op jou oscilloscoop.

hier veel info : http://www.jogis-roehrenbude.de/UKW-Projekt/FM-ZF-Abgleich_%20final.pdf

--
Cees PA1DBA

10.7 MHZ oscillator vraag

door eric-radio @, Arnhem, 04-08-2020, 10:15 (1351 dagen geleden) @ Goldline

Philips geeft niet specifiek aan in de afregel-matrix dat je een wobbulator moet gebruiken maar gezien ze het over het afregelen van de S kromme hebben denk ik dat ze er vanuit gaan dat je een dergelijk apparaat in je bezit hebt.

Een klein formaat simpele wobbulator of schema heb ik nog niet kunnen vinden.
Mijn "work around" was dan ook om te voorkomen dat ik een Signaal generator, wobbulator, oscilloscoop etc het huis in haal te kijken of ik met kleinere hulpmiddelen een goed resultaat kan behalen.
Zonder voor een paar honderd euro aan tweede hands apparatuur te investeren.
Oscilloscoop kan ik lenen dus dat is al mooi meegenomen.

Maar wat blijft jeuken is dat je eigenlijk een perfect afgeregelde radio wilt.

Ondertussen heb ik hier al een naar gekeken of dit een goedkopere middenweg is:

https://www.youtube.com/watch?v=P-16TP8mYLo

Maar of dit uiteindelijk hetzelfde resultaat geeft kunnen jullie wellicht beter bepalen.


Vr gr, Eric

10.7 MHZ oscillator vraag

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-08-2020, 23:08 (1350 dagen geleden) @ eric-radio

Vaak zijn de trimpagina's van Philips een beetje te summier.

Je moet je ook realiseren dat als het MF verlopen is, dit komt omdat er met de jaren onderdelen verlopen zijn. de zaak dan opnieuw trimmen leidt dan niet tot hetzelfde resultaat dan toen, omdat verlopen onderdelen ook een invloed hebben op de koppelfactor wat dan weer invloed heeft op de bekomen banbreedte etc.. kortom, eerst trachten alles weer zo dicht mogelijk bij het origineel te krijgen en dan pas wobbelen.
En ook het wobbelen zelf gaat niet zo eenvoudig als het meestal wordt voorgesteld. er komt heel wat voorbereiding bij kijken en het is heel belangrijk dat probes die injecteren en het signaal eruit halen geen enkele invloed uitoefenen op je circuits, anders komt het nooit goed.

Ook een wobbulator uit de jaren 50 kan dienst bewijzen, de nauwkeurigheid komt ten slotte van de marker.

Ben een paar filmpjes aan het voorbereiende voor youtube met step by step hoe je tot de kunst van wobbelen komt, maar zal nog wat duren voor die klaar zijn.

Het document waar Goldline naar linkt geeft alvast een mooie basis.. maar zijn oscillogrammen zijn bekome door slow scan of integreren in de scoop. bij het reel time wobbelen komt er ook wat ruis bij kijken.. zie foto hieronder, MF curve van een grundig (ik denk transatlantic) uit 1965. de markers eronder zijn 10,6 en 10,8 . curve is ok, maar staat er een beetje naast, wat niet erg is als ook de ratiodetector hierop zijn middenpunt heeft.

[image]

powered by my little forum