Grundig Mailand 72 (Algemeen)

door StephanXC @, 08-09-2020, 13:06 (1319 dagen geleden)

Beste allemaal,

Ik heb een Grundig Mailand SL72 radio met platenspeler. De radio doet het maar de zenderkeuzeknop werkt niet. Hij blijft dus op dezelfde zender. Waaraan zou dit kunnen liggen en hoe is dit te verhelpen?

Daarnaast draait de platenspeler niet. Voordat hij jaren geleden op zolder werd opgeborgen werkte hij gewoon.

Wie o wie kan mij helpen?

Alvast dank en groet,

Stephan

Grundig Mailand 72

door Goldline @, Oranjedorp, 08-09-2020, 14:20 (1319 dagen geleden) @ StephanXC

In de radio kan het afstemtouwtje gebroken zijn of slippen (vet)

In de platenspeler is al het smeervet uitgehard tot kauwgum.
dit oplossen en op nieuw smeren.
om dit op te lossen zal je de radio en de platenspeler moeten uitbouwen uit het meubel,
anders kom je nergens bij.
Succes!

--
Cees PA1DBA

Grundig Mailand 72

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-09-2020, 14:48 (1319 dagen geleden) @ Goldline

In de radio kan het afstemtouwtje gebroken zijn of slippen (vet)

Wat ook een Grundig kwaaltje is:de afstemcondensator kan vast zitten, ook weer door uitgehard vet. Demonteren, alles schoonmaken en een drupje olie eraan, dan werkt het weer. dit is een klusje waar je wel geduld voor moet hebben (en het touwtje moet eraf....)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Grundig Mailand 72

door soundman2 @, Wouw, 08-09-2020, 14:53 (1319 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Met het demonteren bedoel je hopelijk niet de afstemcondensator. :-(
Soms moet je wat kruipolie op de as doen, wachten en voorzichtig met een tangetje de as los maken, wel met de nodige zorg anders vreten de as en het aluminium onwrikbaar vast.

Grundig Mailand 72

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-09-2020, 15:54 (1319 dagen geleden) @ soundman2

Met het demonteren bedoel je hopelijk niet de afstemcondensator. :-(

Jawel! Met toevoegen van olie krijg je het niet goed, wel voor even, maar de klacht komt terug. Overigens hoeft niet de hele condensator uit elkaar, alleen de aandrijfas met het tandwiel. Meestal zit deze in een apart deel wat dmv drie schroefjes eenvoudig te verwijderen is. Bij het monteren is het zaak om de beide tandwielen weer netjes gespannen te krijgen met de veer.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Grundig Mailand 72

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 08-09-2020, 18:58 (1319 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Leo,
Het is niet altijd nodig om de afstemcondensator eruit te halen
Bij een como e.st heb ik het losgekregen door schroef afstem wiel iets te lossen en naar je toe halen
Niet teveel anders vliegt het koord eraf klein stukje zodat metalen as vrij komt.
Dan met wd 40 kruip olienspuiten op as en lager dan een hete soldeer bout er tegen aan houden
Lekker heet stoken.
Daarna wiel trug zetten vast draaien schroef en hij werkt weer
Desnood wat olie in het lager laten lopen .
Dit blijft zeker werken
Grt René

Grundig Mailand 72

door StephanXC @, 08-09-2020, 19:46 (1319 dagen geleden) @ RenéDaemen

Dank voor jullie hulp. Wieltje ging steeds soepeler draaien dankzij wd40. Echter uiteindelijk is draad geknapt... wat nu? Naar milieupark brengen is eigenlijk zonde.

Grundig Mailand 72

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-09-2020, 20:15 (1319 dagen geleden) @ StephanXC

wat nu? Naar milieupark brengen is eigenlijk zonde.

Iemand zoeken die het in orde kan maken? Of zelf in orde maken?

In tegenstelling van alle goed bedoelde adviezen ben ik geen voorstander van WD40 of allerlei andere spullen (hoewel ik het zelf wel eens gebruik). De oplossing is uit elkaar halen en schoonmaken en daar na, in jou geval, voorzien van een nieuwe afstemsnaar.

Het aanvullen van je profiel helpt, nu weet niemand waar je vandaan komt. Soms helpt het als je je woonplaats vermeld, dan hoef je niet half Nederland door.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Grundig Mailand 72

door soundman2 @, Wouw, 08-09-2020, 20:15 (1319 dagen geleden) @ StephanXC

Het draadje kun je vernieuwen. Als je de docu hebt staat daar meestal in hoe het hoort te liggen. Je moet het dan precies leggen als aangegeven.

Grundig Mailand 72

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-09-2020, 20:18 (1319 dagen geleden) @ soundman2

Het draadje kun je vernieuwen. Als je de docu hebt staat daar meestal in hoe het hoort te liggen. Je moet het dan precies leggen als aangegeven.

Dat kan wel zo zijn, maar je moet eerst het probleem oplossen; de afstemcondensator gangbaar maken! En niet voor 3 weken, maar voor de komende 20 jaar.

En dan moet je ook de mazzel hebben dat de documentatie klopt. De vermelde lengtes zijn niet altijd correct.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Grundig Mailand 72

door StephanXC @, 08-09-2020, 20:20 (1319 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dank voor de berichten maar ben helaas geen techneut. Ik woon bij Maastricht en zal mijn profiel aanvullen.
Draad zelf monteren lijkt voor mij onbegonnen werk.

Grundig Mailand 72

door soundman2 @, Wouw, 08-09-2020, 20:20 (1319 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik had begrepen dat de varco weer goed liep. De Lengte van het draadje is onbelangrijk. Ik heb dat altijd van de rol geknipt als het er op lag........

Grundig Mailand 72

door soundman2 @, Wouw, 08-09-2020, 20:21 (1319 dagen geleden) @ StephanXC

Het model kan ik niet vinden. Staat op de achterwand niet welk chassis er in zit?

Grundig Mailand 72

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-09-2020, 20:25 (1319 dagen geleden) @ soundman2

Iets soortgelijks is al een besproken hier, in 2014:

http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=23147

Geen complete foto, maar genoeg om een indruk te krijgen

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Grundig Mailand 72

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-09-2020, 20:32 (1319 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ah, Mailand 72 is dus waarschijnlijk niet de Grundig aanduiding maar iets van de meubelfabrikant.

Dan moet er op de achterwand of met een stickertje op het chassis, een Grundig-type of chassis te vinden zijn.

Grundig Mailand 72

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-09-2020, 21:32 (1319 dagen geleden) @ Maarten Bakker

eenfoto van de binnenkant doet meestal wonderen.

Overigens ben ik het wel met Leo eens. je kan de boel met de bout heet stoken en er wat WD40 inspuiten, de boel wordt dan wel gangbaar, maar gaat na enige tijd weer vastzitten.

Best gaat het oude vet eruit. Touwtje is nu toch al gebroken, dus das geen excuus meer :-) .

Grundig Mailand 72

door snameroc @, Etten Leur, 08-09-2020, 22:04 (1319 dagen geleden) @ kris

Na de wd 40 een drupje fiets olie en het werkt voor jaren. Het koortje leg ik er in 5 minuten op zonder tekening. Het is dar maastricht een beetje ver is voor je amders zou ik zeggen breng maar langs.

Grundig Mailand 72

door soundman2 @, Wouw, 08-09-2020, 21:23 (1319 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door soundman2, 08-09-2020, 21:27

Bij elektrotanya staat wel een schema van een 8074ST, maar verder ook niets.
Bij RMORg staat een meubel van Rosita, met de zelfde radio 8074ST en de pu GC047, ook geen verdere info.

Grundig Mailand 72

door Otto @, Drenthe, 09-09-2020, 09:29 (1319 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Typeplaatje:

[image]

Lijkt heel veel op die van mijn Rostia Diadem 73:
[image]

Meubel is daarom zeer waarschijnlijk van Rosita.

Otto

P.S. Eerst in de verkeerde draad geplaatst, dus nogmaals op de goede

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Grundig Mailand 72

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 13-09-2020, 14:28 (1314 dagen geleden) @ Otto

In die tijd verkocht Grundig Fürth veel losse chassis als de 8074, CS160, aan diverse bouwers van radiomeubeltjes. Zoals Rosita e.a.
Mailand is ook niet de naam die Grundig zelf aan dit type heeft gegeven, maar is afkomstig van die meubeltjes bouwers. En zo waren er meer namen, bv Diadem. Hier ook genoemd.
Ook de nederlandse importeur van Grundig (Sieverding) leverde deze modellen niet.
Ze kwamen van de parallel-import, zoals bv die radiozaak in de Hartenstraat, Amsterdam. Er waren er veel meer. Al zal ik geen namen noemen.

Er was nog een verschil. De radio’s geleverd door de officiele importeur hadden een AM-MF van 452 kHZ. Terwijl dit standaard 460 kHz was. Dat had te maken met storingen op de AM-band door Radio Scheveningen.
Deze chassis zaten ook wel in meubeltjes als de Como, Mandello. Maar dan, mits door Sieverding geleverd, met een AM-MF van 452 kHz, Dat speciaal voor de Benelux gemaakt. Relatief goedkoop en ze gingen inderdaad als broodjes over de toonbank. Maar wat is goedkoop. Ik meen me te herinneren dat omstreeks 1970 zo’n Como Stereo meubel toch nog HFl 598,- moets kosten. En een Mandello 748,-. Maar ja, dat is wel nu 50 kaar geleden.

Als hun toestel kapot was kwamen kopers van zo’n Rosita wel eens naar de Koningslaan . Maar dat ging niet door, want ze konden geen garantiebewijs van Grundig Nederland overleggen. Ja, ook ik heb deze mensen wel eens moeten teleurstellen.

Het was ook de tijd van de terugloop van met name de mechanische kwaliteit van deze toestellen. Zoals die slappe druktoetsen, iele potmeter-asjes. En later die gammele schuifregelaars. Dat ging al snel kapot. En meer West-europese fabrikanten hadden dit probleem, ook Philips.
Ik denk dan ook dat dit mede de oorzaak is geweest van het verdwijnen van deze fabrikanten. En de sterke opkomst van Japan. De oude namen als, Grundig, Philips, enz. bestaan nog wel. Maar dan op goedkoper spul uit o.a. China. Zoals batterijen e.d.

In mijn Grundig-tijd, 1968-1973, heb ik deze terugloop van nabij meegemaakt.
In die tijd hield ik me veel bezig met HiFi. Opvallend was dat je in de echt grote HiFi-zaken, bv RAF in de Rijnstraat, Amsterdam geen Philips of Grundig meer aantrof. Nog wel B&O en Braun en verder vooral Japanners. Dat gold ook voor de bladen uit die tijd, als Luister en Disk. Precies hetzelfde.

Han

Grundig Mailand 72

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 08-09-2020, 23:23 (1319 dagen geleden) @ soundman2

Ik denk cahssis rtv500
De bekende met drie horizontale schuifjes
En driktoetsen
Chassis 8074?
Grt René

Grundig Mailand 72

door soundman2 @, Wouw, 09-09-2020, 09:59 (1319 dagen geleden) @ RenéDaemen

RTV500 Lijkt er veel op, maar o.a. het veldje STEREO op de schaal staat op een iets andere plaats.
De RTV500 staat bij de NVHR. Het schaalkoordje (Zeilzug) staat niet in de doc getekend. De radio is zeker wel uit dezelfde periode als opvolger van de chassis met draaiknoppen.
Het was in de tijd dat radiomeubels als warme broodjes werden verkocht.
Tientallen Mandello's en Bergamo's van Grundig verlieten de winkel. Samen met James last, hoefde je die kasten alleen maar aan te zetten en ze waren verkocht.
Daarnaast had je ook nog Leinetal etc. Vaak zaten daar dan weer Loewe Opta chassis in.
Later raakte je ze aan de straatstenen niet meer kwijt. Het was de tijd geworden voor de glimmende fronten met fraai verlichte schalen van de Japanners.

Grundig Mailand 72

door StephanXC @, 09-09-2020, 12:30 (1318 dagen geleden) @ soundman2

Hoe kom ik eigenlijk aan zo'n draad? Zoals eerder aangegeven heb ik geen idee hoe ik die zelf moet bevestigen. Ik zou hem graag willen maken maar lijkt erop dat ik hem weg ga doen.

Grundig Mailand 72

door soundman2 @, Wouw, 09-09-2020, 12:47 (1318 dagen geleden) @ StephanXC

Schaalkoord is de naam en het is geweven materiaal. Gewoon touw pluist en loopt vast. Op dit forum zijn wel enkel aanbieders die het verkopen. Stel anders op het forum de vraag of iemand voor je het klusje wil klaren. Er zitten vast wel forummers in de buurt die bereid zijn om te helpen.

Grundig Mailand 72

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-09-2020, 13:09 (1318 dagen geleden) @ StephanXC

Ben Dijkman verkoopt schaalkoord. Zoek op zijn naam voor zijn website.

Heb je al eens contact gezocht met de Limburgse Radiovrienden? Daar is vast wel iemand van in de buurt die even wil helpen.

Grundig Mailand 72

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-09-2020, 14:50 (1318 dagen geleden) @ StephanXC

Het gaat over deze radio:

[image]

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Grundig Mailand 72

door StephanXC @, 09-09-2020, 15:02 (1318 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dat is hem inderdaad. Dank voor het meedenken.

Grundig Mailand 72

door Otto @, Drenthe, 09-09-2020, 15:16 (1318 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Voor het schema (met daarin een tekening van het schaalkoord) zoeken op Grundig CS160:

[image]

bijvoorbeeld: https://www.audioservicemanuals.com/g/grundig/grundig-a-m/grundig-cs/720798-grundig-cs-160-servic...

Succes,
Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Grundig Mailand 72

door soundman2 @, Wouw, 09-09-2020, 16:56 (1318 dagen geleden) @ Otto

CS160 zat ondermeer in de RTV340, dat is de voorloper met draairegelaars.
Vermoedelijk zal de schaalaanwijzing niet veel anders zijn.
Afbeelding RTV340
[image]

powered by my little forum