Nordmende Göteborg - Gelijkrichter probleem (Gezocht)

door Jan Engelbeen, 07-02-2011, 20:00 (4829 dagen geleden)

Hallo,
momenteel werk ik aan de restauratie van m'n Nordmende Göteborg (4.120.A) en zou m'n bruggelijkrichter moeten vervangen daar ik een brommend geluid heb op alle kanalen en als ik op hoge tonen instel qua geluid dan heb ik beter geluid.
Eveneens naar ontvangst minder goed.

Bruggelijkrichter is van het type AEG B30C450 KP2. Wie kan me helpen aan een origineel onderdeel ? Of als alternatief, door welk hedendaags type zou ik dit kunnen vervangen. Opgelet: 4 contacten staan in rechthoekopstelling en niet in lijn.

Elk bericht is welkom !

Groeten,
Engelbeen Jan

Nordmende Göteborg - Gelijkrichter probleem

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 07-02-2011, 20:25 (4829 dagen geleden) @ Jan Engelbeen

Hallo Jan,

Weet je zeker dat de gelijkrichtcel defect is? Heb je de eerste buffercondensator al eens bekeken en/ of overbrugd met een goed exemplaar?

Als je zeker weet dat het de gelijkrichter is, kun je er een foto van plaatsen? Mogelijk heb ik nog iets voor je liggen, maar er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen. De door jou genoemde radio ken ik niet, dus een foto kan helpen....

Groeten, Leo

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Nordmende Göteborg - Gelijkrichter probleem

door Fred101, 12-02-2011, 11:12 (4824 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Fred101, 12-02-2011, 11:15

Ik vind het ook wat vreemd de gelijkrichter te verdenken. Waarom denk je dat ? Ze zijn makkelijk na te meten en je kan ze ook door losse diodes vervangen. Heb je met een scoop gemeten en wat zie je dan ?

Ik zou eerder aan de voedingselco' s denken.

Welk band ? Ik sprak iemand die zoiets had bij een amateur ontvanger en die dacht dat alle QRM uit zijn ontvanger kwam ;-)

Nordmende Göteborg - Gelijkrichter probleem

door Paul Brouwer @, Haarlem, 12-02-2011, 16:41 (4824 dagen geleden) @ Jan Engelbeen

Zoals al eerder is aangegeven zo ook ik eerder enkele elco's verdenken.
C602 (1000uF)
C603 (500uF)
C600 (500uF)

Het schema van deze radio staat overigens in de schematheek.

Groet,
Paul

--
[image]

powered by my little forum