Middengolf Minizender "Ruysdael" (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 27-09-2020, 20:57 (1304 dagen geleden)
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 27-09-2020, 20:58

Een paar weken geleden wees Cheops ons op een bouwpakketje voor een minizender dat je kon kopen bij Aliexpress. Ik had deze al snel besteld, en heb hem nu ook in elkaar gezet en het is een leuk dingetje geworden.

[image]

Van mijn vorige reeks projecten had ik nog een Bluetooth/FM/USB setje over dat ik nog mooi kwijt kon in het houten kastje. Daarmee heb ik, gecombineerd in het kastje en op dezelfde voeding, alle signaalbronnen bij de hand die ik nodig heb. Mijn telefoon kan ik als microfoon gebruiken als ik omroepje wil spelen. De bluetooth unit is er eentje met eindversterker, maar die gebruik ik gewoon niet, het audiosignaal gaat van voor de eindversterker naar de zenderingang. Daar heb ik het gesoldeerd op de 3.5mm-ingang, en zo dat als je alsnog een 3.5mm plug in he gaatje steekt, de unit uitgeschakeld wordt.
Omdat Ali vergeten was een duimschijf erbij te stoppen, moest ik met het bouwen even wachten tot er een pot pindakaas leeg was:

[image]

Het printje kon je al in een post van Cheops zien, en gemonteerd in een sigarenkistje met de Bluetooth erbij wordt het zo:

[image]

Het vroegere deksel van de sigarenkist is achterkant geworden, daar kun je het kistje open maken om de binnenkant te bekijken of iets af te regelen, en daar zitten aansluitingen voor 6V, FM-antenne, en AM antenne/aarde. Ik heb gemerkt dat het met aarde veel beter speelt.

Op de scope is te zien dat de golf niet helemaal sinusvormig wordt opgewekt, de golf lijkt meer op een mislukte vis met veel graten erin:

[image]

De hoofdgolf loopt hier tussen de twee hoge pieken, hier is een frequentie van ongeveer 1 MHz afgebeeld. Je snapt dat er flinke harmonischen optreden, eigenlijk heel handig want zo is het ook te gebruiken als minizender voor de Tropenband (waar hij eigenlijk nog mooier klinkt) en Korte Golf.
De zender is verstembaar van 999 tot 1620 kHz (dit kun je intrimmen), op de eerste helft van de MG is hij dus niet te gebruiken. Er zit een zwarte TOKO spoel in, ik had verwacht dat hij lager zou kunnen.

Hier is voor de liefhebbers nog het schema:

[image]

De eindtor Q4 zit onder een flinke koelplaat, wat denk ik zijn redding is geweest. Want toen ik het dingetje een poosje op 9V had aangesloten brandde ik me bijna aan die koelplaat! Toen maar verder 6V gebruikt en de regelweerstand zo gezet dat de opgenomen stroom ongeveer 50mA is. De modulatie klinkt goed, wel een beetje weinig hoog. Er zit geen brom in (waar de bekende Ottozenders bij mij wel last van hebben), wel soms een beetje hoog gesis en gepruttel. Vreemd genoeg wel op een BX645U te horen maar niet op een D2935. Als antenne gebruik ik een draad van een paar meter, aarden verbetert de ontvangst sterk!

Middengolf Minizender "Ruysdael"

door Laurens @, Zaandam, 28-09-2020, 23:45 (1303 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Vreemd, dat vuile signaal. Het is bijna net zo vuil als mijn experimentele vonkzender...

Het uitgangsfilter zou een redelijk signaal moeten toelaten. Het lijkt bijna alsof de eindtrap als vermenigvuldiger draait.

Vervang die 2 condensatoren eens door variabele.

Middengolf Minizender "Ruysdael"

door Goldline @, Oranjedorp, 29-09-2020, 09:57 (1303 dagen geleden) @ Laurens

De eindtransistor staat in klasse"C" dat zou het gedrag kunnen verklaren ,experimenteer eens
met een instelweerstand van de basis naar plus of naar emitter van de modulator.

--
Cees PA1DBA

Middengolf Minizender "Ruysdael"

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-09-2020, 11:26 (1303 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 29-09-2020, 11:34

Laurens en Goldline,

Leuk dat jullie met oplossingen komen, er is alleen geen probleem! Op zich vind ik het namelijk prima dat de zender ook bruikbaar is in de tropenband (en korte golf). Ik heb regelmatig hier tropenontvangers staan die getest en beluisterd moeten worden. Laatst al een Philips BX645U en nu is ook deze leuke radio van Witger hier door de brievenbus gepropt. Ik weet dit zijn buizengevallen maar beluisteren met een transistorzendertje zal geen kwaad kunnen.

Het lijkt bijna alsof de eindtrap als vermenigvuldiger draait.

Inderdaad. Als je de frequentie van de zender verandert, zie je wel de tijd tussen de twee hoofdpieken toe- en afnemen, maar de tijd tussen de subpiekjes blijft gelijk! Ik kan het op de scope niet helemaal precies aflezen, daarvoor zou je een frequency-counter moeten hebben (een hele speciale die vier pulsjes precies kan opmeten), maar ik schat dat er ongeveer 260ns tussen twee subpieken zit. Het ziet er dus een beetje uit alsof de eindtor telkens wordt aangestoten met een piek of puls, dit gebeurt in de frequentie waarop de oscillator is ingesteld. En dat hij dan natrilt met een frequentie va ongeveer 3,8MHz. Het aantal piekjes dat je ziet is dan natuurlijk afhankelijk van wanneer de volgende hoofdpuls komt.

En hoe gaat het ondertussen met de zender van Cheops? Of hebben anderen dit kitje misschien ook gebouwd en wat zijn daar de resultaten?

powered by my little forum