STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht (Gezocht)

door Bart vdC @, 10-10-2020, 08:39 (1265 dagen geleden)

Voor reparatie van een leuke eind-jaren 70 amp, de Akai AM-2350, ben ik op zoek naar een STK-082. Dit is een zgn. thick film hybrid IC. Deze IC heeft het begeven in het linker kanaal, het rechter kanaal lijkt ok. Van de module in het linkerkanaal zijn pinnen 8/7/6 zijn kortgesloten, eindtrap is dus kaduuk.
Heb het internet afgezocht, dit IC wordt niet meer gemaakt, er wordt op Chinese sites wel wat aangeboden maar dat vertrouw ik niet helemaal/helemaal niet, op sommige foto's is zelfs gewoon te zien dat er origineel een ander typenummer opstond (AH003).
Op de site van een electronica shop in Andijk kan ik 'm wel vinden, maar heb nog niet met ze gebeld want prijs incl verz.kosten is toch wel redelijk hoog in vergelijking tot wat het versterkertje nog waard is denk ik.

Is er iemand die nog zo'n IC heeft liggen, of weet waar ik betrouwbaar een vervanger op de kop kan tikken?

[image]

[image]

Alvast bedankt voor het meedenken,

MVG Bart

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door soundman2 @, Wouw, 10-10-2020, 10:37 (1265 dagen geleden) @ Bart vdC
Gewijzigd door soundman2, 10-10-2020, 10:40

Je twijfel is niet onterecht/
Ook van bekende onderdelenleveranciers heb ik fakes gehad. Ze raakten meteen defect. Een "duur" exemplaar van de officiële importeur bleef gewoon heel.
De meeste sneuvelen, doodat de pootjes zijn losgekrompen in het soldeer van de print.
Ik heb nog wel wat STK modules liggen, maar helaas geen 082 meer.

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door loek @, Exloo (Drenthe), 10-10-2020, 12:37 (1265 dagen geleden) @ Bart vdC

Hallo Bart,

Ik heb deze STK type volgens mijn voorraad lijst.


STK0039
STK-0040
STK016
STK1080/2
STK2240
STK3062
STK3082
STK4793
STK5392
STK5422
STK5473
STK5482
STK7348
STK7348
STK73605
STK73605

Ik weet niet of daar een goede vervanger bij zit. Als dat zo is dan ga ik dat type opzoeken voor jou. Met vriendelijke groet,

Loek

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Bart vdC @, 10-10-2020, 16:47 (1265 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek, bedankt voor het delen van jouw lijst. Ik heb even een uurtje de datasheets erbij gezocht, maar helaas zit er niets bij wat een relatief gemakkelijke vervanger zou zijn voor de STK082. Misschien zijn er meer ervaren rotten die hier wel iets mee zouden kunnen maar daar reken ik mijzelf niet toe. Nogmaals bedankt!

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Goldline @, Oranjedorp, 10-10-2020, 12:55 (1265 dagen geleden) @ Bart vdC
Gewijzigd door Goldline, 10-10-2020, 12:56

14 euro is toch een koopje ? in Andijk.
Er zijn goedkopere hobby's dan electronica.

--
Cees PA1DBA

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-10-2020, 15:02 (1265 dagen geleden) @ Goldline

Ja inderdaad, ik had niet opgezocht wat hij daar kostte, maar 14 euro is niet onredelijk. Je kunt het alsnog bij Display vragen, verzenden per brievenbuspakje zal mogelijk zijn.

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 10-10-2020, 15:28 (1265 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Niet om een firma zwart te maken, maar wie zegt tegenwoordig nog dat
de spullen bij een elektronicawinkel van een betrouwbare bron komen?

Ik weet van een andere winkel welke bepaalde Sanken transistoren kon leveren.
Maar dat was ook gewoon Chinese fake rommel... Ook Nederlandse elektronica
winkels kopen gewoon Chinese meuk op Ebay en drukken daar wat marge overheen.

Zelfs grote jongens als Farnell zijn al wel eens onderuit gegaan met fake broker spul...

Groeten, Roland

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 10-10-2020, 15:34 (1265 dagen geleden) @ Roland Huisman

Klopt, het is niet te garanderen. In geval van Display vertrouw ik het opzich wel. Veel is overgenomen oude voorraad uit de tijd dat de spullen nog actueel waren en niet nagemaakt, zoals een aardige vooraad Sanken transistoren (Bakelaar's pensioenfonds). Natuurlijk kan er wel eens wat dubieus tussenzitten, doorgaans haalt Henk dat er zelf al tussenuit als het herkenbaar is.

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Bart vdC @, 10-10-2020, 17:11 (1265 dagen geleden) @ Forumbeheer

Bedankt allen voor het meedenken.
Op de website van Display kan ik deze specifieke module niet vinden. Ik kan ze nog even bellen om het zeker te weten, zal ik doen als ik elders niks kan vinden.
Op de site van Andijk staan ze wel, prijs is inderdaad wel OK maar als de module niet werkt of het snel begeeft heb ik pakweg 15 euro uitgegeven aan een versterkertje van 50 euro...Hiermee zeg ik uitdrukkelijk niet dat Andijk niet OK is, heb namelijk in het verleden naar volle tevredenheid wat aandrijfriempjes bij Andijk gekocht. Het is enkel dat er blijkbaar veel gebruikte/slechte/omgenummerde exemplaren in omloop zijn.

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-10-2020, 11:03 (1264 dagen geleden) @ Bart vdC

Gaat toch om de hobby ding weer aan de gang te krijgen?

Wat maakt dan die 15,- uit.
Nu is het de lol en plezier, soms teleurstelling, zo is leven.

En werkt het niet heb je voor de volgende alvast 1 werkende STK082, immers andere kant is goed.
Smijt die dus niet weg.

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 11-10-2020, 11:20 (1264 dagen geleden) @ Maurice

Gaat toch om de hobby ding weer aan de gang te krijgen?

Toch doet me dit denken aan een zo'n zelfde soort Akai versterker die ik vroeger had.
Liep toen tegen hetzelfde probleem aan. STK's waren verschrikkelijk duur.
Chinese fake spullen bestonden nog niet.

Ik heb toen de eindtrap eruit gesloopt en een single ended EL84 eindtrapje erin gebouwd.
Speelde heel leuk moet ik zeggen. :-)

Blijf het rotzooi vinden die STK's... Ik zal er nooit een cent in steken...

Groeten, Roland

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-10-2020, 11:59 (1264 dagen geleden) @ Roland Huisman

Klopt Roland.

Ooit een Technics gehad jaren 90 zou op moeten zoeken welke STK dat was maar heeft niet lang gezeten na reparatie.

Gezegd ik heb hier op de PC kamer een Technics SA-110 in 1984 mijn 1e werkgeld vakantie baantje gekocht en speelt nog geregeld met een STK er in.

In de basis is dat STK wel goed ontwerp gedachte.
Wordt alleen verziekt door nep fabrikanten.

Je zou dus een 2e defect versterker moeten organiseren, weet je zeker dat je een originele hebt.

Voor die 15E zou ik gewoon proberen.

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door soundman2 @, Wouw, 11-10-2020, 12:21 (1264 dagen geleden) @ Roland Huisman

Blijf het rotzooi vinden die STK's... Ik zal er nooit een cent in steken...

Groeten, Roland

Ik heb daar toch wat andere ervaringen mee.
Ik schreef al eerder, dat de meeste sneuvelen doordat de pootjes loskrimpen in het soldeer. Eens in de vijf jaar doorsolderen zou geen verkeerde actie zijn.
Uiteraard zijn er ook wel bij, die spontaan het loodje leggen, maar dat geldt net zo goed voor discrete eindtrappen.
De versterkers waar die dingen in zitten zijn ook niet erg goed beveiligd tegen kortsluiting etc. In een rustige omgeving als de thuis hifi wereld is dat ook niet direct een must. Vele sets worden aangesloten en blijven soms jaren ongewijzigd op dezelfde plaats.

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 11-10-2020, 23:24 (1263 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Roland Huisman, 11-10-2020, 23:26

Hoi Henk,

Ik heb daar toch wat andere ervaringen mee.
Ik schreef al eerder, dat de meeste sneuvelen doordat de pootjes loskrimpen in het soldeer. Eens in de vijf jaar doorsolderen zou geen verkeerde actie zijn.
Uiteraard zijn er ook wel bij, die spontaan het loodje leggen, maar dat geldt net zo goed voor discrete eindtrappen.

Mee eens dat veel sneuvelen door kapotte solderingen. Een normale eindtrap
kan daar ook lang niet altijd goed mee overweg...

Maar ik vroeger heb onnoemelijk veel HiFi versterkers opgekocht en gerepareerd.
Er waren wel een aantal STK versterkers welke ik kon waarderen. Maar bij defecte
STK's was het toen al vaak niet lonend meer... Dus de vuilnisbak...

Als ik nu naar diezelfde versterkers kijk dan zijn nu vooral de kleine elco's vaak verrot.
Dus zou je dat ook minstens moeten controleren of vervangen. Want ook oscillatie,
door capaciteitsloze condensatoren, kan ook een oorzaak zijn dat een STK stuk gaat.

Maar ik ben het met Bart eens dat het een leuke amp is en gezien zijn respectabele
leeftijd is het leuk om dat te herstellen. In die tijd keek ik er gewoon zakelijk naar.
Vaak kon het simpelweg niet uit om een STK versterker te voorzien van nieuwe STK's.

De versterkers waar die dingen in zitten zijn ook niet erg goed beveiligd tegen kortsluiting etc. In een rustige omgeving als de thuis hifi wereld is dat ook niet direct een must. Vele sets worden aangesloten en blijven soms jaren ongewijzigd op dezelfde plaats.

Wha, ja hou maar op. Ik heb gesmeulde spreekspoelen gezien inderdaad door die
slecht beveiligde versterkers. Eindtrap stuk > DC op de uitgang en weg speaker.
Zo heeft destijds een Akai mét STK's één van mijn Philips 467 woofers gesloopt...

Ik had standaard een dikke condensator met mijn testspeakers in serie staan.
Maar in een set die ik normaal gebruikte had ik dat niet. Jammer van de Philips... :-(

Akai >> uit het raam >> vuilbak :fir :dev

Maar mijn ouders hebben nog steeds een Akai van zeker 40 jaar oud mét STK
die nog steeds goed speelt :-) Misschien inderdaad maar eens doorsolderen...

Groeten, Roland

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Goldline @, Oranjedorp, 10-10-2020, 17:04 (1265 dagen geleden) @ Roland Huisman

Klopt Roland,
Alleen weet ik dat het hier om NOS gaat uit goede bron ;-)

--
Cees PA1DBA

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-10-2020, 15:00 (1265 dagen geleden) @ Bart vdC

Behalve bij Electro Andijk zou je het ook bij Display in Haarlem kunnen proberen.

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Bart vdC @, 10-10-2020, 16:50 (1265 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten, heb even gekeken op hun website maar daar staat hij niet bij. Toch bedankt voor de tip.

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-10-2020, 20:12 (1265 dagen geleden) @ Bart vdC

Ik denk wel dat het wijs is om even te bellen zoals je in je andere bericht al aangaf. Ze nemen regelmatig partijen over van winkels die ermee gestopt zijn, en het invullen van de webshop kan daarbij flink achterlopen.

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Joep Bijhouwer @, Hoorn, 10-10-2020, 15:30 (1265 dagen geleden) @ Bart vdC

Hallo Bart,

Rens Electronics in Schagen heeft ze op hun website staan.

Groeten, Joep

STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC gezocht

door Bart vdC @, 10-10-2020, 17:02 (1265 dagen geleden) @ Joep Bijhouwer

Dank je Joep, dit ziet er vertrouwen-wekkend uit, quote van hun website:

"Sanyo heeft veel modules gemaakt volgens dikke film techniek. Meest bekend zijn de eindversterker modules die zijn gebruikt door onder andere Technics en Marantz. Het assortiment is echter veel groter. Zo zijn er gestabiliseerde voedingen, geschakelde voedingen, Graphic Equalizer schakelingen en motor regelingen.


De hier aangeboden STK modules zijn splinter nieuw en ongebruikt. Naar ons beste weten zijn het ORIGINELE Sanyo modules. De foto’s zijn door ons gemaakt van het STK module die wij aanbieden. U krijgt wat U ziet op de foto."

Het blijft een beetje een gokje met dit soort oude modules, maar dit lijkt toch "as good as it gets" :-)

En gevonden : STK-082 power amplifier, thick film hybrid IC

door Bart vdC @, 25-10-2020, 09:34 (1250 dagen geleden) @ Bart vdC

Uiteindelijk de module in Andijk besteld en reparatie is inmiddels gelukt, versterkertje speelt weer prima :-) . De module was voor zover ik kon zien inderdaad NOS (New Old Stock). Allen bedankt voor het meedenken.

powered by my little forum