Vraag over ECL IC SP8637B (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 08-11-2020, 15:02 (1287 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik ben maanden bezig met de reparatie van een frequentie teller (800MHz tot 18GHz). Het is zo’n frequentie teller die gebruikt maakt van het hetrodyne principe. Ik had al een reparatie verslag aan een andere frequentie teller ( type EIP 351D) met hetzelfde principe eerder op dit forum gezet.

http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=22156

Er mankeert veel aan dit apparaat maar voorlopig wil ik één probleem voorleggen aan jullie.
In een circuit zit een teller die van 25 MHz tot 275 MHz telt. Dit wordt gedaan met als eerste decade teller een ECL IC type SP8637 B. Daarna zijn het standaard TTL tellers.

[image]

Dit type zou zeker boven de 300MHz moeten kunnen tellen. Het is een decade teller (dus gedeeld door tien).

De uitgang voor de BCD code bestaat (4 poorten) zijn TTL.
De klok ingang is een ECL type (25 tot 275MHz)
De uitgang voor de volgende tellers (gedeeld door tien ) is ook ECL
De reset ingang is TTL
De “clock input inhibit” ingang die gebruikt wordt is van het type ECL


[image]


Als je de hele cyclus bekijkt dan :
1e: “ reset “ actief (de BCD uitgangen gaan naar nul)
2e: “ reset “ passief (de BCD uitgangen blijven op nul)
3e: “clock input inhibit” niet actief (de decade teller gaat tellen en via de decade uitgang ook de achterliggende tellers)
4e: “clock input inhibit” actief (de decade teller staat stil en ook de achterliggende tellers staan stil)
5e: uitlezen BCD code tellers
6e: weer starten op punt 1

Wat is nu het probleem:
Regelmatig blijft een waarde van de eerste decade teller na een rest staan De decade teller zelf heeft naar de achterliggende tellers wel goed gewerkt gezien de waarde die daar staan.

Deze fout is uitvoerig getest en gemeten met een digitale geheugen scoop maar ook met een logic analyzer. Dus je ziet dan op het betreffende display een verkeerde waarde maar op de uitgang van de eerste decade teller staat deze verkeerde waarde ook. Er is dus niets mis met het uitlezen van de decade counter. Deze fout komt bij alle combinaties van de BCD uitgangen voor.

Er kunnen dan in de bovengenoemde cyclus (1 tot en met 5) meerdere resets voorbij komen maar de BCD uitgangen van de eerste decade counter blijven foute waardes houden en gaan dus regelmatig niet naar nul tijdens de reset.

Alle signalen rondom het ECL ic SP8637 B zijn veelvuldig gemeten op hoogte timing etc. maar steeds kom je tot de conclusie dat deze goed zijn. Dus de oorzaak moet wel het IC zelf zijn. Dit werd nog extra bevestigd doordat het IC erg temperatuur gevoelig is. Bij het aanzetten duurt het toch wel enkele minuten voordat de telling start. En een zeer klein pufje koude spray doet de telling al stoppen.


Dit IC is nog wel te koop maar erg duur, uiteindelijk heb ik na onderhandelen toch twee gekocht (40 Euro totaal). En na plaatsen wat denk je? Het zelfde foute resultaat dus ook zeer temperatuur gevoelig en niet altijd naar nul gaan na rest van de BCD uitgangen.

Hierna dus weer veel zitten meten, de timing signalen zijn met factors 10 ruimer dan gespecificeerd zijn. Ook de niveaus kloppen gewoon. Wat zou het nu nog kunnen zijn. Zo langzamer hand ga ik toch geloven dat ook de twee gekochte IC’s niet goed zijn. Maar zoiets geloof je bijna niet en je zoekt dus een denkfout bij je zelf.


Mijn vraag is nu heeft iemand zo iets eerder meegemaakt bij dit soort ECL IC’s door bijvoorbeeld veroudering?

Graag jullie reactie met vriendelijke groet,
Loek

Vraag over ECL IC SP8637B

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2020, 15:55 (1287 dagen geleden) @ loek

Loek,
Weer een probleem voor gevorderden.

Zo heel gevorderd ben ik niet.
Maar wel ervaring in de nodige strijd div elektronische apparatuur.

Ik zou het IC geheel apart testen.
Dan zien bij welke condities deze laat afweten.
Je geeft aan dat de timing betreft binnen de specificaties vallen.


Ik zou Ic zelf dus apart testen en als je weet onder welke voorwaarde deze de mist in gaat vervolgens daarop evt een aanpassing maken.

Misschien iets met extra buffer er tussen zetten.
Koud maken duidt toch op een intern probleem.
Misschien toch iets te maken met de keramische drager.
Als bij warm worden wel blijft werken zou je nog een oven kunnen overwegen.
Bv dikke weerstand er op plakken.

Vraag over ECL IC SP8637B

door soundman2 @, Wouw, 08-11-2020, 16:01 (1287 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 08-11-2020, 16:35

Wat lastig te meten valt, is de ontkoppeling van voedingslijnen van de IC's. Standaard plakte ik een mulultilayertje over de voedingspootjes. Als zo'n c'tje het na jaren laat afweten........
In een grijs verleden heb ik eens een tellertje gebouwd tot 60MHZ. De eerste deleruitgang heb ik moeten uitkoppelen met een weerstandje anders wilde het niet werken.
Vergeleken met 18GHZ, is mijn tellertje bijna gelijkstroom, maar daar is het al opletten met (on-)gewenste capaciteiten
[image]

Vraag over ECL IC SP8637B

door Harm Klaassens @, Breda, 08-11-2020, 22:45 (1287 dagen geleden) @ loek

Ook IC's verouderen zelfs als ze op de plank liggen.
Vaak meegemaakt dat ook nieuwe (NOS) defect waren.

Vraag over ECL IC SP8637B

door Roland Huisman @, Zwolle, 09-11-2020, 11:07 (1286 dagen geleden) @ Harm Klaassens

Ook IC's verouderen zelfs als ze op de plank liggen.
Vaak meegemaakt dat ook nieuwe (NOS) defect waren.

Dat is ook mijn ervaring... Vooral IC's eind jaren 60 begin 70 lijken hier last van te hebben.

Vraag over ECL IC SP8637B

door loek @, Exloo (Drenthe), 10-11-2020, 14:39 (1285 dagen geleden) @ loek

Hallo Forum lezers,

Allemaal bedankt voor het mee denken. De temperatuur gevoeligheid was/is voor mij niet een echt probleem omdat in "warme situatie" de reset ook onregelmatig werkt.

Ik ga nog wel zoals Maurice ook schreef het IC nog een keer apart testen. Misschien blijkt dan dat het verlengen van de reset tijdsduur een oplossing is. Maar de reset duur is nu 1 ms en volgens specificatie mag deze 100ns zijn. Tijdens het zoeken naar een oorzaak had ik een verkeerde verbinding terug gezet. Daardoor kwamen er verdeeld over 1ms 3 reset pulsen. Maar dat gaf hetzelfde resultaat afwisselend ging alles soms naar nul op een willekeurige puls.

Kortom ik heb geen opmerkingen gehoord die bevestigen dat dit soort ECL IC's vaker dit soort gedragingen heeft.

Je blijft toch twijfelen immers 3 IC's die hetzelfde gedrag vertonen?

Als ik wat meer weet dan laat ik het zeker weten.

Nogmaals bedankt met vriendelijke groet,

Loek

powered by my little forum