XP opstarten duurt lang (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 12-01-2021, 15:03 (1171 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 12-01-2021, 15:10

Ik gebruik ook nog een PC die draait op XP. Vraag niet waarom, maar daar draaien bepaalde toepassingen op die op W10 niet meer werken.
Onlangs heb ik daar een nieuwe voeding in gezet en alles werkte weer. Het viel me op dat de PC ca 4,5 minuten nodig had om gebruiksklaar te zijn. Ik kan me niet herinneren dat dat ooit zo lang was, maar ik ben niet degene die de pc frequent gebruikt.
Als ik dan de pc op de gewone manier afsluit,(helemaal) en daarna weer aan zet is de PC binnen 1,5 minuut gereed.
Ik kan niets vinden wat zo lang tijd vraagt om op te starten. Er zijn de laatste jaren ook geen programma's bij gekomen.
Wel heb ik een insteekkaart eruit gelaten, de Eicon voor ISDN.
Het valt me op dat bij de eerste keer opstarten het eerste wat in beeld komt, een geblokte band is onder aan het scherm, die langzaam vult van links naar rechts, daarna verschijnt Windows, maar logo en opstartschermen blijven een hele tijd staan.
Als ik de tweede keer opstart, zie ik even het primitieve opstartscherm over het moederboard etc, waarna Windows meteen opstart en ook snel gereed is.
Ik heb de backup cel gemeten, maar die meet 3,2 volt,
In de uitgeschakelde stand brandt er nog een ledje op het MB, dus het zou kunnen dat de cel voortdurend onder spanning wordt gehouden. De PC gaat nooit van het lichtnet af.
Waar kan ik nog naar kijken?

XP opstarten duurt lang

door Hersteller @, Haarlem, 12-01-2021, 16:19 (1171 dagen geleden) @ soundman2

MSconfig nakijken op automatisch opstartende progs.
Oude HDDs willen weleens last krijgen van "bad performance".
Als er een SATA aansluiting op het MB zit kan je een SSD (120GB € 20,-) proberen.

XP opstarten duurt lang

door soundman2 @, Wouw, 12-01-2021, 16:34 (1171 dagen geleden) @ Hersteller

MSconfig al bekeken, staat niets bijzonders in wat niet nodig is.
SATA helaas niet.
Let wel, de tweede keer start de PC wel snel op....

XP opstarten duurt lang

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 12-01-2021, 17:03 (1171 dagen geleden) @ soundman2

De geblokte band geeft aan dat XP probeert zich opnieuw in te stellen.
Advies, probeer checkdisk met dubbelklik op Computer > Local disk > Eigenschappen.
Dan de tab Extra en bij Nu controleren beide vinken aanzetten.
Opnieuw opstarten en afwachten hoe het verwerkt gaat worden.
Bij ernstige fouten is een andere HD te overwegen.
Succes en groet, Ben

XP opstarten duurt lang

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 12-01-2021, 17:06 (1171 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Jeroen Visser, 12-01-2021, 17:09

Misschien dat er nog een driver of andere software naar die Elcon kaart zoekt?

Groet, Jeroen

XP opstarten duurt lang

door soundman2 @, Wouw, 12-01-2021, 18:28 (1171 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Die eicon kaart kan ik er wel terug inzetten, slots zijn er genoeg.

XP opstarten duurt lang

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2021, 19:57 (1167 dagen geleden) @ soundman2

Met eicon erin is het probleem nog niet weg.

XP opstarten duurt lang

door electron @, eindhoven, 13-01-2021, 03:11 (1170 dagen geleden) @ soundman2

Blijkbaar gebruik je standaard 'hibernate mode'(slaapstand), daarbij wordt bij
het opstarten data opgehaald uit de paging file. Dat teruglezen schijnt langzaam te gaan.
Controleer de S.M.A.R.T. gegevens van de HD op oa. 'lees' fouten.
HOEWEL dat brandende ledje doet me eerder denken dat je bij uitschakelen in 'standby mode' gaat.
Dat ledje heeft niets met de BIOS te maken. Ook zonder 3V kun je opstarten.
Gebruik het liefst een volledige 'restart' voor een vers begin. Heb je herstelpunten?
Er zijn mogelijkheden om 'altijd' vers op te starten zonder antivirus programma.
Groet, Ben.

XP opstarten duurt lang

door Laurens @, Zaandam, 13-01-2021, 11:47 (1170 dagen geleden) @ soundman2

Check met HDtune of de hdd nog een constante overdrachtssnelheid heeft zonder rare variaties. Dat programma kan ook scannen op slechte sectors.

Daarnaast is het aan te raden om XP iedere paar jaar opnieuw te installeren. Wanneer is dat voor het laatst gedaan?

XP opstarten duurt lang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-01-2021, 20:35 (1167 dagen geleden) @ soundman2

Wat bedoel je precies met de eerste keer opstarten en de tweede keer opstarten? Oftewel wanneer is het weer een eerste keer?

XP opstarten duurt lang

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2021, 23:09 (1167 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wat bedoel je precies met de eerste keer opstarten en de tweede keer opstarten? Oftewel wanneer is het weer een eerste keer?

Aanzetten, na bijna 5 minuten staat XP overeind.
Uitzetten en meteen weer aan, complete start binnen 1,5 minuut.
Ik heb vandaag de pc teruggezet naar een dag voor het instorten van de voeding en ga zien wat er nu gebeurt.
Ik moet er nog bij vermelden dat een copie van C op een tweede harddidk stond en die had ik weggegooid. Ik kan me evenwel niet voorstellen dat dat de oorzaak was. Alle files zijn weer terug, ook op D:\. We gaan zien of het weer goed werkt,

XP opstarten duurt lang

door Goldline @, Oranjedorp, 17-01-2021, 17:53 (1166 dagen geleden) @ soundman2

Had XP niet een mogelijkheid tot defragmentatie van de harddisk onder de bureau accessoires ?
of ben ik in de war met Win 98 ?
Misschien dat dit helpt ?

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum