Herkomst ITC 500T (Toestel of techniek)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 19-01-2021, 03:36 (1186 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 19-01-2021, 03:37

Naar aanleiding van de advertentie van Gwarpy en het antwoord van henkk56 splits ik dit af als een aparte thread.

In Turkije geproduceerd door Vestel

door henkk56 @, 19-01-2021, 00:00 (1186 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door henkk56, 19-01-2021, 00:02

[ Geen tekst ]

In Turkije geproduceerd door Vestel ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-01-2021, 00:36 (1186 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door kris, 19-01-2021, 00:40

Ben je daar zeker van Henk? Ik heb een kwasi identieke ITC staan en alle componenten erin roepen "DDR". (produktie +- 1986)

In Turkije geproduceerd door Vestel ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-01-2021, 03:44 (1186 dagen geleden) @ kris

DDR sluit ik op het eerste gezicht eigenlijk ook uit. Ik denk zeer sterk aan Roemenië of eventueel nog een ander Oost-Europees land.

Nou is er iets later wel een samenwerking geweest waarbij een Roemeense en een Turkse fabriek dezelfde toestellen maakten (Indiana chassis, en ik geloof dat dat Beko was en niet Vestel), maar ik verwacht niet direct dat dat hier het geval was.

Ben wel erg benieuwd naar het antwoord van Henk, en naar het toestel zelf. Ik weet alleen niet of het voor mij op het moment practisch is om dat te pakken te krijgen.

In Turkije geproduceerd door Vestel ?

door Goldline @, Oranjedorp, 19-01-2021, 10:10 (1185 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ziet er inderdaad Oostblokkerig uit, denk aan de Orbitter en de Ministar uit de jaren 80.
Gefabriceerd in de USSR en geïmporteerd bij ons via de Oost-Duitse ambassade.
onder andere door Yoko Electronics die ook in deze partijen deed.

--
Cees PA1DBA

In Turkije geproduceerd door Vestel ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-01-2021, 11:08 (1185 dagen geleden) @ Maarten Bakker

DDR sluit ik op het eerste gezicht eigenlijk ook uit. Ik denk zeer sterk aan Roemenië of eventueel nog een ander Oost-Europees land.


Ik schreef DDR, maar bedoel uiteraard Oostblok. (beetje lang geleden). Ook Joegoslavië had een niet te onderschatten electronika productie . mijn tv'tje schreeuwt dus "Oostblok" :-)

dacht dat er oa wat elco's van Tesla inzaten.

In Turkije geproduceerd door Vestel ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-01-2021, 14:01 (1185 dagen geleden) @ kris

Er zitten opzich even grote verschillen tussen de merken daar als tussen de merken hier dus vandaar dat ik je opmerking letterlijk nam.

Naast Philips, zijn budgetmerken/labeltjesplakkers en Oost-Europa ook nog steeds verzamelgebieden voor me dus vandaar de interesse.

Van Turkije weet ik betrekkelijk weinig behalve ooit een keer een Vestel 11AK03 die ik gerepareerd heb. Er moet daar in het begin ook veel licentieproductie geweest zijn. Zodoende wekte de opmerking van henkk56 meteen mijn interesse.

In Roemenië geproduceerd door Electronica

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-04-2021, 22:00 (1110 dagen geleden) @ henkk56

[ Geen tekst ]

Herkomst ITC 500T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-04-2021, 21:58 (1110 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 04-04-2021, 22:17

Ik heb dit toestelletje gisteren van Gwarpy in ontvangst genomen (verzenden is geen optie dus ik moest even wachten tot ik in de buurt was), waarvoor dank!

De herkomst is zoals ik al gespeculeerd had, Roemeens. Bouwjaar 1984.

De codenummers op de printplaat en de stickertjes op het chassis komen overeen met toestellen van de firma Electronica S.A. in Boekarest. Diverse halfgeleiders dragen als merkteken de griekse letter beta ß. Ik weet niet welke fabriek daarbij hoort, iemand een idee? (EDIT: IPRS Baneasa)

De beeldbuis is de Russische 31LK3B. De kast is van hout (!). Er zit een voedingstrafo met C-kern in.

Een iets nieuwere variant met een vergelijkbaar chassis is deze: https://www.radiomuseum.org/r/electronic_alec_telestar_4012.html

powered by my little forum