informatie Eprom programmer Philips (Gezocht)

door loek @, Exloo (Drenthe), 31-01-2021, 16:54 (1183 dagen geleden)

Halo forum lezers,

Van een mede hobbyist heb ik deze Eprom programmer gekregen.

[image]

[image]

[image]

[image]

Op internet en ook bij de speciale Philips sites, waar ik vaak wel succes heb, kan ik geen informatie vinden over dit apparaat. Er wordt nog wel door de schematheek.eu verder gezocht.

Je zou denken dat dit apparaat ook "stand alone" gebruikt zou kunnen worden. Maar het is me niet gelukt om een kopie te maken. Er zit een RS232 aansluiting op dus er zou ook iets met een computer kunnen

Misschien is er iemand van jullie die dit apparaat herkent en er informatie over heeft.

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

informatie Eprom programmer Philips

door soundman2 @, Wouw, 31-01-2021, 19:39 (1183 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 31-01-2021, 19:47

Het lijkt er op dat het een tool is dat in een Philips werkplaats gemaakt is (EBM).
De kans dat je dan gegevens vind is niet erg groot. Mogelijk is er maar een of zijn er maar enkele van gebouwd.
De behuizingen (fabrikaat ROSE) werden voor meer apparaten gebruikt.

informatie Eprom programmer Philips

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-02-2021, 00:59 (1183 dagen geleden) @ loek

Mooi ding weer, tja software.
Mogelijk uit de P2000 periode.

Je zou inderdaad zeggen dat je een kopie zo los moet kunnen maken.

Eens zoeken.

informatie Eprom programmer Philips

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-02-2021, 01:25 (1183 dagen geleden) @ loek

Helaas kan ik aan het nummer ook niet zien voor welk bedrijfsonderdeel of specifieke toepassing dit apparaat gemaakt is. CFT engineering maakte allerlei (high tech) gereedschappen en productiemiddelen die niet door eigen BM/EBM afdelingen gemaakt werden. Ik heb in de nummerreeks 8122 28x xxxxx een TV color analyser, een DCC ITTS videobox en onderdelen voor een pick en place machine staan, dus daar is verder geen peil op te trekken.

Mogelijk dat het binnenwerk iets meer zegt over het gebruik en de toepassing.

Het toestel is met een productiedatum van juni 1987 denk ik wel al uit het tijdperk dat nieuwe automatiseringstoepassingen misschien niet meer met P2000's gedaan werden, ook al zullen er nog opstellingen met P800's in gebruik geweest zijn.

informatie Eprom programmer Philips

door loek @, Exloo (Drenthe), 01-02-2021, 12:04 (1183 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Op de foto van het indicatie plaatje was de info over de Philips afdeling weg gevallen. Het is de afdeling CFT enginering.
De beheerder van de schematheek.eu heeft nog wel in de oude organisatie geïnformeerd maar zij hadden ook geen informatie.

Met vriendelijke groet,

Loek

informatie Eprom programmer Philips

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-02-2021, 12:57 (1183 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-02-2021, 13:02

CFT engineering is inderdaad wat ik las, waar het nummer bij hoort en wat al die verschillende dingen voor verschillende Philipsbedrijven maakte.

Ik bedoelde eigenlijk: ik kan aan het nummer niet zien, voor welk Philipsbedrijf en voor welke toepassing CFT Engineering dit apparaat heeft gemaakt. Als we dat wisten was het gebruik misschien ook duidelijker.

Als ik het zo zie dan zou ik ook gedacht hebben: in de ene voet een volle EPROM, in de andere een lege, schakelaartjes goed zetten en op de startknop drukken. Misschien ook wel de bedoeling maar gewoon stuk?

Ik neem aan dat degene van wie je hem hebt, ook niet weet waar hij vandaan komt of ten tijde van welke fabriekssluiting het ding opdook.

informatie Eprom programmer Philips

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 01-02-2021, 10:45 (1183 dagen geleden) @ loek

Het frontje lijkt er duidelijk op te wijzen dat je er stand-alone mee moet kunnen kopieren.
Schakelaar in stand kopie, drie switches op het type en op start drukken zou je zeggen.
Gaat de led Busy branden ?
Gebruik je wel een oud type eprom (geen cmos achtige) ?
Met een scoop kun je gaan meten op de diverse aansluitingen.

Een protocol achterhalen wordt lastig.
De data zullen hoogst waarschijnlijk in Intel Hex formaat verstuurd worden. Het meest voorkomende in die tijd. Van dit apparaat heb ik geen gegevens maar mogelijk heb ik nog wel wat documentatie liggen wat aanknopingspunten zou kunnen bieden. Ik ga straks even zoeken.

informatie Eprom programmer Philips

door loek @, Exloo (Drenthe), 01-02-2021, 12:22 (1183 dagen geleden) @ Leo Bolier

Hallo Leo,

Ik heb de volgende zaken gecontroleerd.
1e TEST
schakelaar in stand copy dan een Eprom kiezen. De lampen Error zijn uit. Dan toets start indrukken de Busy led gaat kort branden en daarna is alles weer zoals bij de start.

Als je een hogere Eprom kiest dan blijft de Led busy duidelijk langer branden.
Tijdens Busy zie je ook de juiste spanningen op de IC voeten komen.

2e TEST
Een lege Eprom in voet 2 en dan met de schakelaars de juiste type kiezen.
Een beschreven Eprom in voet 1.
Na in toetsen start gelijk de error led van voet 1


3e TEST
Een lege Eprom in voet 1 en dan met de schakelaars de juiste type kiezen.
Een beschreven Eprom in voet 2.
Na in toetsen start gelijk de error led van voet 1

4e TEST
Een geen Eprom in voet 1 en dan met de schakelaars de juiste type kiezen.
Een lege Eprom in voet 2.
Na in toetsen start gelijk de error led van voet 1

5e TEST
Een lege Eprom in voet 1 en dan met de schakelaars de juiste type kiezen.
Een geen Eprom in voet 2.
Na in toetsen start gelijk de error led van voet 2

In al de testen heb ik ook naar de RS232 communicatie geken en niets kunnen waarnemen.

Kortom ik kan hier nog geen chocola van maken.

Met vriendelijke groet,

Loek

informatie Eprom programmer Philips

door Oldtimer @, Oegstgeest, 02-02-2021, 08:55 (1182 dagen geleden) @ loek

Wat gebeurt er als je zowel in voet 1 als in voet 2 een lege EPROM zet?
En wat gebeurt er als je die twee EPROM's wisselt?

Willem

informatie Eprom programmer Philips

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-02-2021, 11:48 (1183 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Roland Huisman, 01-02-2021, 12:08

Hoi Loek,

Heb je ook foto's van de binnenkant?

Het zou zomaar kunnen zijn dat het apparaat alleen maar een 1:1 copy
van ROM naar ROM of van ROM naar seriële poort kan maken.

Hang eens een terminal(emulator) aan die seriële poort en kijk eens
wat voor data hij uit stuurt als je een ROM uitleest.

Het is heel lastig raden wat het precies kan. Het kan zijn dat je een menu
te zien krijgt over de seriële poort. Het kan ook zijn dat je er echt commando's
naar toe kunt sturen met een PC applicatie. Maar heel eerlijk denk ik dat je niet
zoveel spectaculairs hoeft te verwachten...

Meer een leuk museum ding denk ik :-)

Overigens áls er een ROM in zit dan kan de inhoud je veel leren over
hoe deze over de seriële poort te gebruiken...

Groeten, Roland

informatie Eprom programmer Philips

door loek @, Exloo (Drenthe), 01-02-2021, 12:47 (1183 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland,

Hierbij een foto van de binnenkant. Het geheel ziet er zeer professioneel uit. Op de printplaat staan dezelfde cijfers als op het type plaatje. Op de ingebouwde Eprom staat "release 1 880503". Op de processor staat MAB 8031AH12P


[image]


Met vriendelijke groet,

Loek

informatie Eprom programmer Philips

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 01-02-2021, 14:39 (1182 dagen geleden) @ loek

Loek,
Een duidelijke foto. De programmer is gebaseerd op een Intel 8031 microcontroller. De grote chip links midden op de foto. Daarboven zit de de-multiplexer 74LS373, de businterface tussen processor en programmageheugen.

Het programma zit in een Eprom type 2764, helemaal links boven en die zit in een socket. Je zou het programma dus kunnen laten uitlezen op een andere programmer en vervolgens een dis-assembler loslaten op de code. Met wat geluk zou je op die manier de PC codes voor het uitlezen en programmeren van eproms kunnen achterhalen.
Het programma is hooguit 8K byte groot; dat valt dan weer mee.
Maar het is wel een heel gedoe en vereist ook nogal wat kennis en heel veel geduld.

Hij kent twee-weg seriële RS232 niveau communicatie gezien de 1488 en 1489 interface chips onder op de foto. Zo te zien wordt er niet aan een hardware handshake gedaan: er gaan maar drie draden van de interface chips naar de 25 pole D-connector aan de achterkant. Rd, Wr en ground. De draad naar de 1489 is de Rcv draad voor de programmer. Daar moet de PC dus op zenden. Antwoorden van de programmer krijg je op de draad die naar de 1488 gaat.
Valt te proberen om een terminal programma hier op los te laten en wat te proberen.
Bijvoorbeeld een commando als /? <enter> of zelfs alleen de <enter> toets. Misschien krijg je response.

De chips aan de rechterzijde dienen voor de interface naar dee data en adreslijnen van de eprom sockets en om de voeding- en programmeerspanningen aan te sturen.

Gezien de testen die je al gedaan hebt lijkt het een beetje of er iets mis is met de hardware op socket 1 omdat daar voortdurend de foutled gaat branden.

Succes.

informatie Eprom programmer Philips

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-02-2021, 14:48 (1182 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Roland Huisman, 01-02-2021, 14:50

Hallo Loek,

Leuk ding met een 8051 compatibele CPU. De 8031 heeft geen ingebouwde ROM.
De enige ROM in die programmer is de EPROM waar jij naar verwijst.
Die zou je uit kunnen lezen en in een 8051 disassembler kunnen stoppen.
Zelfs de ascii die je dan mogelijk ziet kan al hints geven over de werking..,

Die MC1488 en MC1489 zijn standaard RS232 drivers. Dus RS232 is wel de juiste
wijze van communiceren met dit apparaat.

Ik zie verder geen RAM zitten als buffer om een ROM image in te kunnen laden.
Dus er werd 'on the fly' gelezen en geprogrammeerd. Leuk ding :-)

Het kan de sport zijn om hem werkend te krijgen, maar de ondersteunde devices
zijn vrij gangbaar en het is de vraag of het de moeite van alle energie waard is.
Maar ach, als ik zie wat je met meetapparatuur uitvreet.... ;-)

Groeten, Roland

informatie Eprom programmer Philips

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-02-2021, 20:57 (1182 dagen geleden) @ Roland Huisman

Behalve over de werking zouden er in de strings zelfs nog aanwijzingen over de toepassing kunnen zitten.

informatie Eprom programmer Philips

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-02-2021, 00:34 (1182 dagen geleden) @ loek

Nog een ander vraagje. Je zegt, op de print staat hetzelfde nummer. Ik kijk op de foto helemaal rechtsonder onder de blauwe elko. Ik zie een nummer en een tekst die er uitziet als EPROM PROGR. maar dat nummer kan ik niet goed zien. Is dat het nummer dat je bedoelt of staat er toch nog wat anders?

informatie Eprom programmer Philips

door loek @, Exloo (Drenthe), 02-02-2021, 12:40 (1182 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Dat wat jij ziet is inderdaad een deel van het type nummer dat ook op het identificatie plaatje staat.

Ik ga nog wel verder met onderzoek onder andere met een logicanalyzer en ook het uitlezen van de Eprom. Maar ben eerst bezig met een ander project.

Zijn er dis assemblers makkelijk te vinden die draaien op bijvoorbeeld Windows 7 of Linux-mint?

Ik heb vroeger veel gewerkt met de Z80 en de 8080 daarvan kon ik bijna alle opdrachten uit mijn hoofd van uit HEX vertalen.

Met vriendelijke groet,

Loek

informatie Eprom programmer Philips

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-02-2021, 13:51 (1182 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-02-2021, 13:59

Hallo Loek, dankje voor de bevestiging.

Als ik me goed herinner heet de betreffende controllerserie MCS51, dus dat kun je ook als zoekterm gebruiken. Ik heb al jaren niet geprogrammeerd maar ik verwacht dat er wel goede plugins voor Eclipse zijn of complete dedicated IDE's voor zowel Windows als Linux. Het is door de jaren heen een van de meest gebruikte controllers en je trof vergelijkbare cores zelfs nog tot voor een paar jaar aan in chipsets voor smart TV's als standbyprocessor. Misschien nog steeds wel.

Mijn eerste actie na het dumpen van de inhoud zou trouwens zijn om even kijken of er leesbare strings in staan.

Verder verwacht ik half om half een electronisch defect ergens rond de sturing van EPROM 1, maar dat is puur op basis van de symptomen en niet op kennis van het apparaat; voor hetzelfde geld ligt het toch aan de bediening.

informatie Eprom programmer Philips

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 03-02-2021, 10:19 (1181 dagen geleden) @ loek

Loek,

Ik heb ruim 20 jaar assemblerervaring met de 8031 en een ruime handvol derivaten achter de rug.
Als jij die eprom laat uitlezen en me de code (liefst al door een dis-assembler gehaald) kunt doen toekomen wil ik er best de nodige tijd in stoppen om op zijn minst de user interface te achterhalen.

De 8031 heeft 32 i/o pinnen waarvan in principe 16 gebruikt voor de interface naar de 2764 programma rom. 16 over waarvan in elk geval 2 uniek voor de rs232.
De overige 14 dus voor de interface naar de led's, schakelaars en de beide eprom sockets. Dat is te weinig en er zal dus multiplexing zijn toegepast.
Pinnen 1-8 en 10-16 zij in principe vrij. 10 en 11 zijn de Rx/Tx voor de rs232.
26, 27 en 28 zijn nog adreslijnen die niet nodig zijn voor de 2764 programma eprom.
Mogelijk dat daar nog wat mee geknutseld is voor multiplexing.
Misschien dat er een paar i/o pinnen zijn gebruikt om direct de schakelaar(s)en/of led's) te lezen/schrijven. Zou fijn zijn als je dat zou kunnen nagaan.

Ik hoor het wel.

Leo

powered by my little forum