Motorola LF Oscillator GTF-294A (Gezocht)

door hdegreeuw @, Andijk, 05-03-2011, 20:32 (4803 dagen geleden)

Kreeg dit meetinstrument vandaag omdat het toch niet werkte.
Nu ziet het er van binnen en buiten nog uit als nieuw.
Heb met een vergrootglas gekeken of er soms slechte solderingen waren.
Maar die heb ik niet gevonden.

Om verder te zoeken moet de voor en achterkant los.
Daardoor moeten diverse solderingen worden los gehaald.
Voordat ik dat doe eerst mijn vraag

Heeft iemand er misschien nog documentatie van?


[image]

[image]

Motorola LF Oscillator GTF-294A

door bruno @, Tienen ( Belgie ), 06-03-2011, 06:34 (4802 dagen geleden) @ hdegreeuw

Beste,

IS dit gevoed met een adapter ??
Zie geen netsnoer en mis de transformator aansluitingen op de print.

groetjes
Bruno

Motorola LF Oscillator GTF-294A

door hdegreeuw @, Andijk, 06-03-2011, 15:00 (4802 dagen geleden) @ bruno
Gewijzigd door hdegreeuw, 06-03-2011, 15:07

Hallo Bruno,

Knap gezien, er zit een batterij aansluiting in en een adapter aansluiting voor 9-12 Volt DC.
Bij gebrek aan een batterij, maar een adapter van 9 Volt aangesloten.
+ aan de binnenkant en - aan de buitenkant.
Doet niets, maar dan ook helemaal niets zoals ik gisteren al schreef.:-(
Vanmorgen nog eens meten aan de binnen kant zit de + aan de zwarte en de - aan de rode draad.
Dus maar een normale voeding aangesloten op de batterij aansluiting en na een druk op de knop ging het rode lampje branden.:-)
Hier hoort een voeding te worden gebruikt met de + aan de buiten en de - aan de binnen kant
Na ca 10 sec gaat het lampje uit.
De scoop er op aangesloten, stand op 455 kHz en een sinus kwam er tevoorschijn.
En dat klopte precies met het scoop beeld.
Maar na 10 sec schakeld hij weer uit, misschien is dit wel normaal.

Dus als iemand er een beschrijving van heeft, dan hoor ik het graag.


Hessel

Motorola LF Oscillator GTF-294A

door bruno @, Tienen ( Belgie ), 08-03-2011, 18:57 (4800 dagen geleden) @ hdegreeuw

Hessel,

toevallig zijn de frequenties ook middenfreq. die gebruikt worden in radio's nl 455Khz (meestal AM ) de 10,7MHz voor FM vermoedelijk is er nog een 2de toestel nodig om de bandbreedte van de middenfreq filters te controleren.

groetjes

Motorola LF Oscillator GTF-294A

door hdegreeuw @, Andijk, 12-03-2011, 22:30 (4795 dagen geleden) @ bruno

Heb er vandaag een frequentieteller aangehangen.
En hij geeft alle 4 frequenties exact weer.:-)
Bij 455 kHz geeft hij 455.001 weer.
Maar ik ben nog niet achter wat de A en B betekenen en het verdere gebruik van het apparaat.:-(
Omdat het apparaat na 15 sec zich zelf uitschakeld moet ik weer op een knopje drukken.
En ik kan me voorstellen dat dat lastig is bij het afregelen van iets.

Misschien dat ik naar een ander apparaat moet overschakelen oid zoals jij voorstelde bv app. A of app. B

Alle ideeen zijn welkom

Motorola LF Oscillator GTF-294A

door Ed van der Weele † @, Zeist, 13-03-2011, 13:45 (4795 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 13-03-2011, 13:46

Door de titel LF Oscillator werd ik op het verkeerde been gezet. Na de hele thread te hebben gelezen is het me duidelijk.
Het is een I.F. Oscillator, waarbij I.F. staat voor intermediate frequency = middenfrequentie.

Het is een ijkoscillator om middenfrequentversterkers van communicatieapparatuur nauwkeurig te kunnen afregelen. De I.F. oscillator geeft tijdelijk even een nauwkeurig signaal op de juiste frequentie af, waarop de meetzender op nul interferentie met de ijkoscillator precies op de goede middenfrequentie kan worden afgesteld.

Het afregelen van de correcte frequentie van de local oscillator, die met kristallen is uitgerust, kan ook met deze ijkoscillator worden uitgevoerd door de local oscillator op nul interferentie af te stellen.

Het is dus niet de bedoeling dat de ijkoscillator continu in bedrijf blijft. Het is alleen een tijdelijk te activeren ijkpunt.

Motorola LF Oscillator GTF-294A

door hdegreeuw @, Andijk, 13-03-2011, 21:05 (4795 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Wat een tik fout al niet te weeg kan brengen.
Dan is het nu een stuk duidelijker waarom hij na 15 sec afschakeld.
Waarschijnlijk zijn ze niet zo veel verkocht aangezien er ook niets van te vinden is op internet.
Maar hopen dat er nog eens iemand met wat documentatie komt
Verder is het vreemd dat de adapter voeding met de + aan de buitenkant zit en de – in de midden.

Ed hartelijk bedankt

Motorola LF Oscillator GTF-294A

door Ed van der Weele † @, Zeist, 13-03-2011, 21:36 (4795 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 13-03-2011, 21:38

Hessel,

Door die tikfout (ik maak ze zelf meer dan me lief is) had ik in eerste instantie geen aandacht aan het bericht geschonken. Ik dacht alleen 'hé, ik wist niet dat Motorola ook meetinstrumenten maakte'.

Zo'n zelfde soort ijkoscillator heb ik een jaar of veertig bij mijn werk gebruikt. Deze was van de firma Hestel Electronica in De Bilt. De voeding was met een 9 Volt batterij en de oscillator werd ingeschakeld met een terugverende drukschakelaar. Alleen bij het indrukken was de schakeling actief om de batterij te sparen.

De ijkoscillator van Hestel had kristallen op 450, 455, 460, 473, 10.000, 10.700, 15.300, 17.900 en 21.400 kHz. Allemaal frequenties die in mobilofoons en portofoons als middenfrequentie worden gebruikt.

Op de foto van de frontplaat kan ik het niet goed zien, maar als A en B afzonderlijke standen van de draaischakelaar zijn, zou dit kunnen zijn voor bijvoorbeeld 450 en 460 kHz om de symmetrie van de fasediscriminator of ratiodetector te kunnen controleren. + en - 5 kHz ten opzichte van 455 kHz.
Op de print lijkt het of bij de punten A en B verschillende doorverbindingen kunnen worden gemaakt voor H (high) en L (low).

Voor adapteraansluitingen is - voor zover mij bekend - geen standaard die voorschrijft dat de pluspool aan de middenpen hoort en de minpool aan de buiten ring.
Bij universele adapters zit ook vaak een verloopstekker om de polariteit te kunnen wijzigen. Bloedlink :fir want een fout is dan snel gemaakt. Het heeft mij een keer een audiomengpaneel gekost. Met een stuk of 40 nieuwe transistoren en elco's was dat gelukkig wel weer op te lossen. Daarna heb ik er ter beveiliging wel een diode in serie met de voedingsspanning bij gezet.

Motorola LF Oscillator GTF-294A

door hdegreeuw @, Andijk, 13-03-2011, 22:35 (4794 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

De frequentieteller reageert totaal niet op de standen A of B
Ook hier zit een zelf terugkerend drukknopje op.

Motorola LF Oscillator GTF-294A

door Ed van der Weele † @, Zeist, 13-03-2011, 22:49 (4794 dagen geleden) @ hdegreeuw

Het zou een optionele toevoeging kunnen zijn, of er is ooit iets aan het apparaat veranderd waardoor het niet meer werkt zoals de bedoeling was.

Op de foto van de print zie ik midden boven en rechts onder 4 soldeereilandjes waar iets gezeten zou kunnen hebben of waar iets toegevoegd zou kunnen worden. Dat zouden, misschien, extra kristallen kunnen zijn.
Maar zonder schema en/of documentatie blijft het gissen.

[image]

powered by my little forum