informatie over generator type SRG389 Nordmende (Gezocht)

door loek @, Exloo (Drenthe), 08-03-2011, 21:01 (4799 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Voor de reparatie van een Nordmende generator type SRG 389 ben ik op zoek naar de type nummers van de transistors T501, T502, T503 en T504 (zie foto)

[image]

Ik beschik wel over het schema, maar helaas zijn de typenummers niet te ontcijferen. In de generator zij de 4 transistors een keer vervangen.

De generator vervormd bij belasting. Ik denk dat de verkeerde transistors zijn geplaatst.

Heeft iemand een duidelijker plaatje? Of weet iemand welke transistors daar moeten zitten?

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

informatie over generator type SRG389 Nordmende

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-03-2011, 22:49 (4799 dagen geleden) @ loek

Helaas hebben niet alle mensen met een scanner door dat het ook leesbaar moet zijn, anders kunnen ze net zo goed geen moeite doen... :th

Helaas heb ik geen schema, maar even voor de beeldvorming: welke types transistoren trof je in jouw apparaat aan?

informatie over generator type SRG389 Nordmende

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-03-2011, 11:34 (4798 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

T503 is een BC145
T504 zit ver weg en is alleen na demontage te lezen (nog niet gedaan)
T501 is een BC251 A
T502 is 2N3704 (lijkt nog origineel)

Verder heb ik op het onduidelijke schema bij T503 als laatste twee cijfers “13” herkent (denk ik) en bij T504 een “14”

Voor de uitgangsversterker blijft het signaal onvervormd. Na de eindversterker is het signaal ook onvervormd zonder belasting. Ga je de uitgang belasten met de gekozen impedantie dus 600 tot 50 Ohm dan ontstaat er op de uitgang een "cross-over" vervorming. Dus precies op de nullijn een stukje rechte lijn aan beide kanten van de sinus. De offset van de sinus is 0V dus geen gelijkspanning aanwezig.

Veel kan er niet mis zijn aan deze schakeling, alle waarden van de weerstanden zijn goed.
Het moet wel een verkeerde keus van transistors zijn denk ik. Maar ja dat kan ik nu nog niet controleren.

Bij meetapparaten moet je zo min mogelijk wijzigen dus ik ga pas echt de boel uit elkaar halen als ik zeker weet dat de keuze van de transistors de oorzaak is.

Misschien heeft er iemand een betere kopie of een stuklijst van de onderdelen.

Met vriendelijke groet,

Loek

informatie over generator type SRG389 Nordmende

door Joost Schotte, 09-03-2011, 19:48 (4798 dagen geleden) @ loek

Loek,

Wanneer je cross-over vervorming hebt wil dit zeggen dat de eindtransistoren in rust niet geleiden. Een eindtrap trekt daarom altijd een ruststroom of bias, zodat bij de minste stuurspanning de uitgang mee volgt.
Je kan de ruststroom nameten door de spanning over de emitorweerstanden te meten. Bij een klassieke 4 ohm geluidsversterker met power transistoren zal dit rond de 35mA zijn. Hier zal dat waarschijnlijk een stuk minder zijn, 5-10 mA ?
Ook moet de basis-emitorspanning tussen 0,6 en 0,7 volt liggen (Si) of 0,2 (Ge).

Waarschijnlijk zijn de transistoren T503 en 504 vervangen door een type van te hoog vermogen en komen ze of één ervan in rust niet in geleiding via de stroom door weerstanden R502 en 503. Eén van weerstanden zou ook defect kunnen zijn.

Kunnen de T503 en 503 geen 2Nxx13 en 2Nxx14 zijn ?

Mvg,

Joost

informatie over generator type SRG389 Nordmende

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-03-2011, 22:15 (4798 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-03-2011, 22:19

Bij nader inzien zijn de typenummers op jouw schema gewoon leesbaar als je weet wat er ongeveer moet staan, maar ik blijf een hartgrondige hekel houden aan dit soort scans waar eigenlijk een glazen bol bijgeleverd dient te worden; dat kan niet vaak genoeg gezegd worden.

T503 = MM1613
T504 = MM1614

Tot zover is het wel zeker. De twee volgende zijn een iets grotere gok, maar ik heb er vertrouwen in.

T501 = TIS61M
T502 = TIS60M

De conclusie mag dus zijn dat de 2N3704 wel zal kloppen, die specs komen goed overeen, maar de rest gerommel in de marge is geweest.

informatie over generator type SRG389 Nordmende

door loek @, Exloo (Drenthe), 10-03-2011, 13:46 (4797 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Je hebt gelijk,

Ik heb via een omweg nu (paar minuten geleden)toch een zeer goed leesbaar schema. De transistoren zijn inderdaad de TIS61M, TIS60M, MM1613 en MM1614.

Nu ik dat weet en ik kijk naar het onscherpe schema dan herken ik de waardes nu ook. Nu ga ik uitzoeken wat de beste vervangers zijn.


Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Loek

informatie over generator type SRG389 Nordmende

door soundman2 @, Wouw, 10-03-2011, 15:06 (4797 dagen geleden) @ loek

Een beetje googlen, leverde in elk geval op, dat de TIS60M en de TIS61M, door TI altijd als paar geleverd werden. Het zou dus inderdaad een geselekteerd kwartet kunnen zijn. Als vervanger wordt onder meer de BC327 opgegeven. Het complement is dan de BC337. Daar heb je dan ook weer verschillende versterkingsklassen in. Wordt dus uitzoeken denk ik. Als het allemaal niet lukken wil, zou ik toch de bias proberen in te stellen met en diode in elke basis van de linkse transistoren.

Soundman2

informatie over generator type SRG389 Nordmende

door soundman2 @, Wouw, 09-03-2011, 21:34 (4798 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 09-03-2011, 21:41

Hallo forumlezers,

Voor de reparatie van een Nordmende generator type SRG 389 ben ik op zoek naar de type nummers van de transistors T501, T502, T503 en T504 (zie foto)

[image]

Ik beschik wel over het schema, maar helaas zijn de typenummers niet te ontcijferen. In de generator zij de 4 transistors een keer vervangen.

De generator vervormd bij belasting. Ik denk dat de verkeerde transistors zijn geplaatst.

Heeft iemand een duidelijker plaatje? Of weet iemand welke transistors daar moeten zitten?

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

Mogelijk bestaat de eindtrap uit een combinatie van Si(licium) en Ge(rmanium) transistoren.
Als het allemaal Si is, kan er eigenlijk geen ruststroom lopen, omdat de emitters van de eindtransistoren weer op dezelfde potentiaal staan als de stuuringang.
Als de stuurtransistors Si zijn en de eindtransistors Ge ligt de zaak anders.
De emitters van de Si transistors liggen op + en - 0,6 volt t.o.v. de ingang. De bases van de eindtransistoren ook. Als dat Ge transistors zijn, staan de emitters op ca +0,3....0,4 volt t.o.v. de ingang. Deze spanning staat over de weerstanden van 4,7 ohm. Er loopt dus een ruststroom van ca 300/4,7= 63mA. Bij een niet al te hoge collectorspanning geen onmogelijke waarde.
Als stuurtransistoren zou je BC547/BC558 kunnen gebruiken en als eindtransistors AC187K en AC188K.
Nog een mogelijkheid, is dat de transistoren waren uitgezocht op Vbe spanningen, dan wordt uitwisselen wel heel dubieus.
Wil je alleen si transistoren gebruiken, dan kun je tussen de bases van de stuurtransistoren twee schottky diodes opnemen. Die hebben een doorlaatspanning van ca 0,2 volt. Ook dan loopt er ruststroom.

Soundman2

informatie over generator type SRG389 Nordmende

door loek @, Exloo (Drenthe), 13-03-2011, 21:28 (4794 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Forumlezers,

Hierbij het eindresultaat van de reparatie aan de generator type SRG389 van Nordmende.

Ik heb T501 vervangen door BC327 (zat een BC251 in. T502 heb ik vervangen door BC337 (zat 2N3704 in.

De eindtransistors T503 en T504 resp. BC142 en BC143 heb ik laten zitten. De generator vervormd niet meer (ook gemeten op harmonische).

[image]

Wat mij betreft is de reparatie klaar. Dit apparaat gaat gebruikt worden op reparatiedagen van de NVHR.


Met vriendelijke groet,

Loek

informatie over generator type SRG389 Nordmende

door Consystor, 24-07-2011, 13:23 (4661 dagen geleden) @ loek

Hello together!

Sorry for the English but I can't speak Dutch. So, below I appended a Dutch machine translation.

I have a Nordmende SRG389 and it works with scale values between 3 and 10 and each factor (1/10/100/1k/10k/100k Hz) without any problems.

But between scale values 10 and 30 it has this behavior:
http://www.youtube.com/embed/RMbHigsVV04

The signal disappears some seconds after I switch it on.
It doesn't depend on how long the generator has been used before (same behavior in "cold" state).
It's the same in sinus and square-wave mode.
It doesn't depend on the chosen dB value.

So, have you any idea which parts could cause this error?
I also look for a sufficiently detailed circuit and component diagram.

Many thanks for any help!

Regards,
Lukas

The translation:
Sorry voor het Engels, maar ik kan niet spreken Nederlands.
Ik heb een Nordmende SRG389 en het werkt met schaal waarden tussen 3 en 10 en elke factor (1/10/100/1k/10k/100k Hz) zonder problemen.

Maar tussen schaal waarden 10 en 30 heeft dit gedrag:
http://www.youtube.com/embed/RMbHigsVV04

Het signaal verdwijnt enkele seconden nadat ik zet hem aan.
Het is niet afhankelijk van hoe lang de generator is gebruikt vóór (zelfde gedrag in de "koude" staat).
Het is hetzelfde in de sinus en square-wave-modus.
Het hangt niet af van de gekozen dB-waarde.

Dus, heb je enig idee welke delen kunnen deze fout veroorzaken?
Ik heb ook op zoek naar een voldoende gedetailleerd circuit en component diagram.

Veel dank voor alle hulp!

informatie over generator type SRG389 Nordmende

door Consystor, 24-07-2011, 17:06 (4661 dagen geleden) @ Consystor

Here I uploaded a second video with more details:
http://www.youtube.com/embed/JN0BXtYIcj8

Has anyone an idea which part could cause this error?

Regards,
Lukas

powered by my little forum