Een Dual 1237 met een GP401 element (Toestel of techniek)

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 21-02-2021, 20:39 (1131 dagen geleden)

Goedenavond,

Tijd geleden alweer, en recentelijk wat geëxperimenteerd met een receiver en luidsprekerboxen.
Ik vond op MP een Luxman R-1040 receiver en na een en ander hierover gelezen te hebben deze aangeschaft. Natuurlijk meteen open gemaakt en ik was plezierig verrast door de kwaliteit waarmee deze receiver gebouwd was en nog steeds is. Er hoefde eigenlijk niets aan te gebeuren, behalve de schaalverlichting en het opnieuw afregelen van de ruststroom en de offset. Deze laatste is dus instelbaar. De volledige service documentatie is op het internet gemakkelijk te vinden. Misschien dat nieuwe elco's hier en daar nog een verbetering kunnen geven, maar voorlopig zie ik daar geen reden voor.

Verder heb ik mijn oude trouwe KEF CodaIII boxen uit de mottenballen gehaald en die staan nu vrolijk te dansen op deze Luxman klanken. Het geheel klinkt mooi beheerst terwijl er toch alles in zit wat er in moet zitten, althans dat vind ik.

De kern van mijn vraag is eigenlijk deze, ik heb recentelijk een DUAL 1237 platenspeler in mijn bezit waar ik een Philips GP401 element op heb gemonteerd. Die elementen klinken toch erg prettig is mijn idee. De combinatie van de degelijkheid en bedieningsgemak van deze DUAL speler met dit element spreekt me wel heel erg aan. Je moet toch wat, nietwaar ?

Nu wil ik eigenlijk een elliptische naald gaan vergelijken met een sferische, ik ben benieuwd wat dat in deze combinatie doet. Maar hoe herken ik deze naalden eigenlijk ?
Een GP401 had standaard een elliptische, maar daar past ook een sferische in. Waar ook een romeinse II op staat vermeld. Het verschil tussen een Mark I en Mark II is duidelijk, maar ook hier passen weer beiden naalden in. Door alle info die er over te vinden is wordt het vrij verwarrend. Wat is nu wat ?

Alvast bedankt !

Groeten,

Wilfred

[image]

[image]

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Een Dual 1237 met een GP401 element

door gert van wee @, Achterveld, 21-02-2021, 23:29 (1130 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

goedenavond Wilfred,

de GP401 II is voorzien van een elliptische naald. voor dit element is er geen sferische naald alhoewel ik een website vond(electro Andijk) die er een aanbiedt.

als je een stap wilt maken dan moet je eens een GP412 uitproberen.

hier vind je info over philips elementen;
https://www.mfbfreaks.com/philips-platenspeler-elementen-herkennen/

veel plezier met je audio set:)

met vriendelijke groet,
Gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

Een Dual 1237 met een GP401 element

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 22-02-2021, 00:04 (1130 dagen geleden) @ gert van wee

Hallo Gert,

Dankjewel, ik ga daar eens kijken. Een GP412 is ook wel interessant inderdaad.
Er zal best veel imitatie zijn van deze naalden, ook grote prijsverschillen heb ik al gezien.
Een goede gebruikte originele is dan wellicht de veiligste keuze.

Groeten, Wilfred

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

powered by my little forum