Kenwood pick up P62 (Toestel of techniek)

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 22-02-2021, 11:42 (1130 dagen geleden)

Hallo,

Ik heb een vraag over de Kenwood P62 pick up.
Deze doet het op het eerste gezicht prima alleen af en toe hikt de snelheid even omhoog.
Draait netjes op 33 toeren en dan plots schiet de snelheid iets omhoog om daarna direct weer terug te komen op de juiste snelheid.
Dit doet hij trouwens ook op 45 toeren.
Soms doet hij dit een hele LP niet en soms enkele keren achter elkaar.
Het is niet klop gevoelig dus geen los contact.
De riem is vervangen als ook alle elco's (zaten er een paar bij die aardig verlopen waren in capaciteit)
Dit echter zonder resultaat.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,
René

[image]

Kenwood pick up P62

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2021, 12:26 (1130 dagen geleden) @ pe1dpf

ZAl best een (kristal-)referentie in zitten. kontroleer die eerst. Daarna een pll schakeling, die instabiel kan zijn vanwege bijvoorbeeld een pulsgenerator die de snelheid van het plateau meet.

Kenwood pick up P62

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 22-02-2021, 12:45 (1130 dagen geleden) @ soundman2

Pll schakeling zit er niet op
Dit is een lowbudget speler als bijzaak voor de audioset waar de cd speler de belangrijke voetnoot is
Speler heeft een dc motor.
Wat je kan doen is contact spray bij de toeren schakelaar doer
En in de twee gaatjes van het motortje toeren regeling.
Helpt dat niet uit kijken naar een betere platenspeler dan is het motortje op
Grt René

Kenwood pick up P62

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 22-02-2021, 12:52 (1130 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door pe1dpf, 22-02-2021, 13:08

Hoi René,

Deze is niet van mij zelf, ik heb hem in reparatie gekregen.
Is inderdaad een simpel ding en onderdeel van een audio setje.

Toeren schakelaar is een puls contactje, wordt verder elektronisch geregeld.
De twee potmetertjes voor toeren instelling zitten op de print en deze heb ik ook al gereinigd, dit zonder resultaat.
Ik heb verder ook geen schema kunnen vinden dus dat maakt het al wat lastiger.

Groeten,
René

Kenwood pick up P62

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 22-02-2021, 13:16 (1130 dagen geleden) @ pe1dpf

René

Het apparaat terug geven is niet te repareren
Er zal misschien een ic zitten voor de regeling die de mist in gaat en niet verkrijgbaar
Aparte codering.
Als 33/45 met schuifcontact kan sie vuil zijn maar hier meer aan de hand.
De eigenaar kan dan beter uit kijken naar een goede platenspeler..
Zat goede te koop op mpl
Get René D.

Kenwood pick up P62

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-02-2021, 13:24 (1130 dagen geleden) @ pe1dpf

Simpele speler dus waarschijnlijk ook simpele elektronica. Je zou desnoods zelf even het schema'tje op kunnen tekenen van de snelheidsregeling.

Als de snelheid omhoog schiet zit het misschien niet in het motortje, tenzij de regeling overcompenseert. Slechte schakelaar, slechte potmetertjes, losse soldering, misschien zelfs een slechte elco of een halfgeleider met zwarte pootjes.

Als het toch in het motortje zou zitten, kun je dat vaak schoonbranden door het even stevig heen en weer te laten draaien op een wat hogere spanning. Alleen als er geen deel van de regeling in het motortje zit.

Kenwood pick up P62

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 22-02-2021, 14:12 (1130 dagen geleden) @ pe1dpf

Probleem heb ik ook eens gehad met een Flipse en daar was de voedings elco slecht.
Groet, Ben

Kenwood pick up P62

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 22-02-2021, 15:02 (1130 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Dat is het eerste waar ik ook aan dacht.
Alle elco's zijn vervangen en de voeding welke gestabiliseerd is met een 7812 is stabiel zonder rimpel.
Ook wanneer de fout op treed zie ik niks geks aan de voedingsspanning.(met scoop bekeken)

Kenwood pick up P62

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 22-02-2021, 16:08 (1130 dagen geleden) @ pe1dpf

Zit in de moror twee gaatjes
33/45 ondanks print met potmeter kan de motor ook twee minipotmeters hebben inspuiten
Is het relaas
Helpt dat niet is het motortje echt af
Of met een voeding draadjes los halen en even 24 volt erop zetten heen terug
Brand misschien schoon vaak is de collector al verheen
Het is een speelgoed motortje.
Persoonlijk zou ik er mee stoppen dat reparatie niet haalbaar is .
Klant kan beter kijken voor een gereviceerde philips 212.
Meer plezier van dan zo’n plastic brol
Of een kenwood uit de jaren 70 met s arm die waren erg goed.
Mvg René Daemen

Kenwood pick up P62

door Peter1952 @, Almere, 22-02-2021, 16:31 (1130 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door Peter1952, 22-02-2021, 16:34

En dan zeker met die 24 V. de motor helemaal om zeep laten helpen. Eerder heb je al met een soortgelijke truc iemand zijn beeldbuis compleet om zeep laten helpen.
Als er een snelheidsregeling in die motor zit, help je die op die manier compleet om zeep, zeker als je de spanning andersom aansluit.
Mijn advies: Niet doen. Vaak kunnen deze motortjes op de één of andere manier uit elkaar en kun je op die manier bij de collector komen, kun je die schoonmaken. Misschien zit er in de buurt van de collector een gaatje waardoor je wat Tuner 600 naar binnen kan spuiten op de collector.

Groeten,
Peter

Kenwood pick up P62

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 22-02-2021, 17:09 (1130 dagen geleden) @ Peter1952

Alles is op eigen risico

Kenwood pick up P62

door Peter1952 @, Almere, 22-02-2021, 17:44 (1130 dagen geleden) @ RenéDaemen

Dat is waar, maar dat wil nog niet zeggen dat je iemand moet helpen zijn spullen de vernieling in te helpen.
Ik zie ook dingen op de fora voorbij komen die in feite levensgevaarlijk zijn.
Dat kan toch niet de bedoeling van de hobby zijn.

Groeten,
Peter

Kenwood pick up P62

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-02-2021, 17:40 (1130 dagen geleden) @ Peter1952

Spuiten is inderdaad beter. Als er geen regeling in de motor zit, kan een hogere spanning opzich wel helpen zoals ik ook al aanhaalde. Ik denk dan eerder aan een paar volt hoger dan normaal, zal niet meer dan 12V zijn en liefst met een beetje stroombegrenzing. Zeker geen 24V erop zetten!

Kenwood pick up P62

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2021, 14:50 (1130 dagen geleden) @ RenéDaemen

Pll schakeling zit er niet op

Ik kon er ook niet meteen een schema van vinden..........

powered by my little forum