boek voor beginners gezocht (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2021, 12:28 (1149 dagen geleden)

Goedemiddag,

Ik kreeg laatst de vraag of ik een goed boek voor beginners weet. Zoiets als Aisberg, maar dan voor transistorelektronica. Radio's hoeft niet, meer allerlei basisschakelingen en versterkers.

The Art of Electronics is net weer even teveel van het goede. Gewoon een wat dunner goedkoper toegankelijker boekje.

boek voor beginners gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 13-03-2021, 12:35 (1149 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Goedemiddag,

Ik kreeg laatst de vraag of ik een goed boek voor beginners weet. Zoiets als Aisberg, maar dan voor transistorelektronica. Radio's hoeft niet, meer allerlei basisschakelingen en versterkers.


Van dezelfde schrijver: Zo werkt de transistor.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

boek voor beginners gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-03-2021, 13:22 (1149 dagen geleden) @ Leo Snoeren


Van dezelfde schrijver: Zo werkt de transistor.....

dacht ik ook aan, alleen das niet echt een boek voor beginners in elektronica, wel voor een beginner met transistoren die al weet hoe het met buizen gaat. (en gefrusteerd was door al dat transistorgeweld op het strand.., zo begint het boekje :-) )

Voor wie van 0 moet starten vind ik de elektronica reeks geschreven door Dirksen nog steeds goed en het geeft de nodige basis.
Alleen, moet het gaan over een reeks die nu nog uitgegeven wordt ? (dirksen boekjes zijn al ver 50 jaar oud..)

boek voor beginners gezocht

door Cornelisjan @, Lunteren, 13-03-2021, 14:03 (1149 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Cornelisjan, 13-03-2021, 14:16

Zo... werkt de transistor is inderdaad een erg goed boek.

Maar als ik in het voorwoord kijk lees ik dat een beginner die b.v. de wet van ohm nog niet goed kent beter kan beginnen met Zo...werkt de radio of boekenserie welke Kris noemt en daarna Zo...werkt de transistor.

Als de beginner dan de smaak te pakken heeft zijn er nog veel meer goede boeken.

Cor

boek voor beginners gezocht

door Herman Vandierendonck @, 13-03-2021, 14:18 (1149 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Herman Vandierendonck, 13-03-2021, 14:20

Wat ikzelf een goed boek voor beginners vindt is :"Elektronica, echt niet moeilijk" van Elektor (voorheen Elektuur)
Elektor geeft nu alleen een digitale versie uit, maar de papieren versie, 2e hands, is van dit boek nog wel te krijgen.

Dit boek is het

https://www.elektor.nl/elektronica-echt-niet-moeilijk-deel-1-2-en-3-e-book

Ik heb zelf de papieren versie, het is helder en duidelijk en is ook duidelijk een "Doe" boek, je bent vooral bezig zelf schakelingetjes te bouwen om ze te begrijpen. Regelmatig pak ik het boek erbij om weer eens basisprincipes op te zoeken.
Het is ook een modern boek, er staan transistoren, diodes, triacs, fets en heel veel meer in.
Dit boek vind ik een echte aanrader.

Herman

boek voor beginners gezocht

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 13-03-2021, 14:47 (1149 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door J vd Westelaken, 13-03-2021, 14:50

Zoals Herman al schrijft de boeken electronica echt niet moeilijk, deel 1 en 2 heb ik hier beschikbaar tegen verzendkosten als je er wat mee kunt.


[image]

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

boek voor beginners gezocht

door Onno-I @, 13-03-2021, 20:30 (1148 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Radiowizzard biedt een aantal boekje aan ...

boek voor beginners gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2021, 21:49 (1148 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Iedereen alvast hartelijk dank voor de reacties en aanbiedingen! Ik heb de link naar de thread doorgemaild naar degene voor wie ik de vraag stelde en wacht zijn antwoord even af.

boek voor beginners gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 14-03-2021, 12:42 (1148 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik vond nog een stapeltje transistorboekjes, gratis of tegen verzendkosten. Als het iets voor je is graag een PM.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

boek voor beginners gezocht

door snameroc @, Etten Leur, 14-03-2021, 13:31 (1148 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zoek het boek ee2003 van philips is gewoon te downloaden daar staat theorie in heel laagdrempelig

boek voor beginners gezocht

door Mans Veldman @, Leidschendam, 15-03-2021, 17:32 (1147 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Gerard Jongbloed, (Nostronica) heeft een leuk boekje geschreven dat als PDF op zijn site staat.

https://gejoweb.wordpress.com/elektronicaboekje-2/

hartelijk dank voor alle suggesties!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-03-2021, 13:22 (1144 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb het topic doorgespeeld aan degene die op zoek was, hij was er blij mee en neemt contact op met degenen die iets hebben aangeboden.

powered by my little forum