brom in versterker(tje) (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 16-03-2021, 15:14 (1146 dagen geleden)

Het gaat om een zeer eenvoudige transistor gitaarversterker.
Kan zowel op batterijen 9v als op 220 mbv (simpele) stroom adapter.
De versterker werkt prima op batterijen.
De versterker geeft geen brom als de 9v adapter wordt aangesloten.
Echter, zodra de gitaarkabel (zonder) gitaar wordt ingeplugd ontstaat er een luide brom.
Is dit op te lossen? Is dit ergens een storing signaal in huis?
Wie weet hier het antwoord op.
(dat het een zeer eenvoudige versterker is dat weet ik !!)

[image]

brom in versterker(tje)

door soundman2 @, Wouw, 16-03-2021, 15:30 (1146 dagen geleden) @ ffeilers

Een versterker met een open ingang kan altijd brom op pikken, zeker als daar een gitaarsnoer in zit met een open einde.
Bromt de versterker met de volumeregelaar dicht?
Bromt de versterker zonder aangesloten gitaarkabel?

Sluit de gitaarkabel eens af met een weerstandje van 1000 Ohm, ter vervanging van het gitaarelement. De versterker mag dan niet brommen , tenminste als de gevoelige punt van de gitaarsteker verder nergens mee kontakt maakt.
De kans dat de versterker niet bromt op batterijen is vrij normaal, omdat er geen wisselspanning aan te pas komt.

brom in versterker(tje)

door ffeilers @, Breda, 16-03-2021, 15:39 (1146 dagen geleden) @ soundman2

Een versterker met een open ingang kan altijd brom op pikken, zeker als daar een gitaarsnoer in zit met een open einde.
Bromt de versterker met de volumeregelaar dicht?

Nee, als de volumeregelaar dicht staat is er geen brom

Bromt de versterker zonder aangesloten gitaarkabel?

Nee, gaat pas brommen als de kabel (zonder gitaar) wordt aangesloten


Sluit de gitaarkabel eens af met een weerstandje van 1000 Ohm, ter vervanging van het gitaarelement. De versterker mag dan niet brommen , tenminste als de gevoelige punt van de gitaarsteker verder nergens mee kontakt maakt.
De kans dat de versterker niet bromt op batterijen is vrij normaal, omdat er geen wisselspanning aan te pas komt.

brom in versterker(tje)

door soundman2 @, Wouw, 16-03-2021, 17:00 (1146 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 16-03-2021, 17:18

Een versterker met een open ingang kan altijd brom op pikken, zeker als daar een gitaarsnoer in zit met een open einde.
Bromt de versterker met de volumeregelaar dicht?


Nee, als de volumeregelaar dicht staat is er geen brom

Bromt de versterker zonder aangesloten gitaarkabel?

Nee, gaat pas brommen als de kabel (zonder gitaar) wordt aangesloten


Sluit de gitaarkabel eens af met een weerstandje van 1000 Ohm, ter vervanging van het gitaarelement. De versterker mag dan niet brommen , tenminste als de gevoelige punt van de gitaarsteker verder nergens mee kontakt maakt.
De kans dat de versterker niet bromt op batterijen is vrij normaal, omdat er geen wisselspanning aan te pas komt.

Dan is er waarschijnlijk niets aan de hand. Een open ingang met microfoongevoeligheid pikt bij een open uiteinde, zoals een jack-plug al heel snel brom op. Sluit dus een gitaar aan of een weerstandje en het zou niet meer mogen brommen. De gitaar kabel kan nog een defect hebben. Dat kun je simpel nameten met een Ohm meter De afscherming zit aan het lange metaaldeel van de pluggen.
Let op, er zijn kabels met jackpluggen die geen afscherming hebben, maar bedoeld zijn als luidsprekersnoeren. Die worden bij sommige compact geluidssets geleverd. Die horen dus niet thuis op een versterkeringang, omdat daar twee niet afgeschermde aders in zitten.
Het is van buiten niet altijd te zien of de een kabel afscherming heeft of niet.
Het geneuzel over schakelende adapters, slaat zonder onderzoek nergens op.
Het grootste gedeelte van de huidige electronische apparaten wordt tegenwoordig gevoed door schakelende voedingen of zo je wil adapters.
Als je twijfelt aan een adapter, dan kun je de uitgangsspanning met een voltmeter nameten en met een scope zie je ook of die mooi glad is.
Net als adapters met een trafo, hebben ook schakelende voedingen voor en nadelen. Bij defecte elco's kunnen ze even hard brommen en bij een defecte regeling klopt de spanning niet meer.
Adapters met een trafo, een goede stabilisatie en een beetje vermogen, zijn groot zwaar en worden behoorlijk warm als de behuizing te klein is. Schakelende adapters zijn licht, klein hebben vaak een flink vermogen en worden niet warm. Wel is het zo dat een slecht ontwikkelde schakelende voeding kan zorgen voor flinke storingen in ontvangapparatuur.
Normaal hoort laagfrequentapparatuur geen last te hebben van dergelijke voedingen.
Als voorbeeld noem ik mengpanelen met vele gevoelige microfooningangen etc. Zeker de wat grotere exemplaren worden gevoed met schakelende voedingen. Het signaal wat uit die mengpanelen komt is helemaal storing en bromvrij.
Lieden die schakelende voedingen op voorhand veroordelen, hebben geen kaas gegeten van de materie, ze werken met defecte spullen of kunnen een fout niet elimineren.

brom in versterker(tje)

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 16-03-2021, 15:32 (1146 dagen geleden) @ ffeilers

Kijk voor een oude adaptor een trafo kodel die goed afgevakt is
Deze schakelende voedingen geven problemen leuk voor lampje jaar niet voor versterkers
Tijd terug had ik iemand met een crosley spinnerette die bromde vreselijk nadat ik het prul van de scahekelende voeding
Had vervangen voor een trafo adaptor was de brom weg.
Een 12 volt voeding van bvb een 27 mc bakkie gaat ook
Succes.
Grt René

brom in versterker(tje)

door ffeilers @, Breda, 16-03-2021, 15:40 (1146 dagen geleden) @ RenéDaemen

Kijk voor een oude adaptor een trafo kodel die goed afgevakt is
Deze schakelende voedingen geven problemen leuk voor lampje jaar niet voor versterkers
Tijd terug had ik iemand met een crosley spinnerette die bromde vreselijk nadat ik het prul van de scahekelende voeding
Had vervangen voor een trafo adaptor was de brom weg.
Een 12 volt voeding van bvb een 27 mc bakkie gaat ook
Succes.
Grt René

Ik was inderdaad al van plan er een "betere" voeding aan te hangen om te horen of het probleem(pje) dan is opgelost

gr Frans

brom in versterker(tje)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 16-03-2021, 15:54 (1146 dagen geleden) @ ffeilers

Eerste gedachte is of de plug van de versterker wel goed aan massa zit.
Als dat "zweeft" pakt ook de ingeplugde buitenmantel brom op.
Groet, Ben

brom in versterker(tje)

door ffeilers @, Breda, 16-03-2021, 16:02 (1146 dagen geleden) @ Ben

Eerste gedachte is of de plug van de versterker wel goed aan massa zit.
Als dat "zweeft" pakt ook de ingeplugde buitenmantel brom op.
Groet, Ben

Als dat zo zou zijn dan zou ook een kwalitatief goede voeding een brom geven ? (dat is voor mij het makkelijkst uit te zoeken, denk dat ik ergens wel een kwalitatief goede 9 volt voeding heb liggen maar moet dat even opzoeken)

brom in versterker(tje)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 16-03-2021, 16:50 (1146 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Ben, 16-03-2021, 16:52

Ik bedoel de plug waar je het gitaarsnoer instopt.
Immers hij bromt niet zolang je dat niet doet begrijp ik.
Dan heeft het niet met de voeding te doen maar een opgepikt bromsignaal.
Kijk of de bus van de plug wel goed genoeg aan massa zit.
Groet, Ben

brom in versterker(tje)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 16-03-2021, 17:00 (1146 dagen geleden) @ ffeilers

Echter, zodra de gitaarkabel (zonder) gitaar wordt ingeplugd ontstaat er een luide brom.

Is die brom er ook nog als je de gitaar er op zet aan de andere kant van de kabel?
Als de ingangs-impedantie hoog is, kan de losse kabel brom oppikken die dan verdwijnt als je er iets op aansluit.

Is dit op te lossen?

Vorig jaar heb ik een paar versterkertjes gebouwd op basis van modules van Ali, deze werken heel leuk en hebben een ingangsimpedantie van 50kOhm. Ik gebruik een laptop als bron, die heeft een uitgangsimpedantie van hoogstens enkele tientallen ohms. Ik heb mijn bromproblemen mooi kunnen uitbannen door over de ingang weerstandjes van 200 Ohm aan te sluiten. Zelfs als je de tip van de kabel aanraakt is er vrijwel geen brom (dus ook geen snelle manier meer om even je versterker te testen, zo bromvrij is hij!).

(dat het een zeer eenvoudige versterker is dat weet ik !!)

Leuk dingetje toch voor die paar tientjes om altijd bij je te hebben!

brom in versterker(tje)

door Peter1952 @, Almere, 16-03-2021, 17:58 (1146 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Peter1952, 16-03-2021, 18:21

Is die kabel wel afgeschermd? Ik heb daar zo mijn twijfels over.
Stop die kabel eens in de versterker en controleer of de brom harder wordt als je de kabel beetpakt.
Wordt de brom dan nog harder dan is de kabel niet afgeschermd.
Oplossing is dan een andere, afgeschermde kabel te gebruiken.
Ook zonder aangesloten gitaar zou je geen brom mogen hebben.

Een voeding voor een bakkie zou alleen maar goed kunnen werken als het versterkertje op 12 V. werkt omdat dat soort voedingen een vaste spanning van 12 V. (meestal iets meer) levert die je bij de meeste niet in kunt stellen, ook niet intern (stabilisator voor 12 V.).
Een trafovoeding heeft meestal geen stabilisatie, zeker die universele, instelbare niet. Die hebben alleen maar 4 diodes (of brugcel) en een elco. De spanning die daar uit komt is nogal afhankelijk van de belasting.
Schakelende voedingen kunnen prima werken.

Groeten,
Peter

brom in versterker(tje)

door soundman2 @, Wouw, 16-03-2021, 18:19 (1146 dagen geleden) @ Peter1952

Ik had al aangegeven, dat dergelijke, voor luidsprekers bedoelde, kabels ook bestaan.

brom in versterker(tje)

door ffeilers @, Breda, 16-03-2021, 18:42 (1146 dagen geleden) @ Peter1952

Is die kabel wel afgeschermd? Ik heb daar zo mijn twijfels over.
Stop die kabel eens in de versterker en controleer of de brom harder wordt als je de kabel beetpakt.
Wordt de brom dan nog harder dan is de kabel niet afgeschermd.

De brom wordt dan inderdaad sterker

Oplossing is dan een andere, afgeschermde kabel te gebruiken.

waar zou ik een dergelijke afgeschermde kabel kunnen bestellen?

Ook zonder aangesloten gitaar zou je geen brom mogen hebben.


Een voeding voor een bakkie zou alleen maar goed kunnen werken als het versterkertje op 12 V. werkt omdat dat soort voedingen een vaste spanning van 12 V. (meestal iets meer) levert die je bij de meeste niet in kunt stellen, ook niet intern (stabilisator voor 12 V.).
Een trafovoeding heeft meestal geen stabilisatie, zeker die universele, instelbare niet. Die hebben alleen maar 4 diodes (of brugcel) en een elco. De spanning die daar uit komt is nogal afhankelijk van de belasting.
Schakelende voedingen kunnen prima werken.

Groeten,
Peter

brom in versterker(tje)

door Peter1952 @, Almere, 16-03-2021, 18:59 (1146 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Peter1952, 16-03-2021, 19:01

Je kunt zelf eventueel een kabel maken. Je gebruikt dan microfoonkabel en twee klink(koptelefoon)stekers.
De ader aan de buitenste aansluiting (punt) en de afscherming aan de huls.
Bij stereo pluggen verbind je de aansluiting van de middelste ring met de huls door.
Kabels kun je bijvoorbeeld bestellen bij de Bax-Shop, (dan heb je het meestal de volgende dag in huis) of bij een winkel waar ze muziekinstrumenten verkopen.
Gezien de huidige situatie kun je denk ik het beste voor de Bax-Shop kiezen. Hun service is prima en de prijzen zijn daar heel redelijk.

Ook een microfoonkabel met aan beide zijden een klinksteker is goed.

Groeten,
Peter

brom in versterker(tje)

door ffeilers @, Breda, 16-03-2021, 19:03 (1146 dagen geleden) @ Peter1952

Je kunt zelf eventueel een kabel maken. Je gebruikt dan microfoonkabel en twee klink(koptelefoon)stekers.
De ader aan de buitenste aansluiting (punt) en de afscherming aan de huls.
Bij stereo pluggen verbind je de aansluiting van de middelste ring met de huls door.
Kabels kun je bijvoorbeeld bestellen bij de Bax-Shop, (dan heb je het meestal de volgende dag in huis) of bij een winkel waar ze muziekinstrumenten verkopen.
Gezien de huidige situatie kun je denk ik het beste voor de Bax-Shop kiezen. Hun service is prima en de prijzen zijn daar heel redelijk.

Ook een microfoonkabel met aan beide zijden een klinksteker is goed.

Groeten,
Peter

Ik ga op de bax shop kijken, mijn echtgenote heeft daar inmiddels al het nodige besteld (ukelele) maar ook een electische ukelele met versterker (en die is nog niet binnen en heeft dan misschien wel een afgeschermde kabel)

bedankt voor je reactie, mvg frans

brom in versterker(tje)

door Peter1952 @, Almere, 16-03-2021, 19:28 (1145 dagen geleden) @ ffeilers

Bij die ukelele zal zeker een afgeschermde kabel zitten, kun je het daar eerst eens mee proberen.

Groeten,
Peter

brom in versterker(tje)

door ffeilers @, Breda, 16-03-2021, 19:29 (1145 dagen geleden) @ Peter1952

Bij die ukelele zal zeker een afgeschermde kabel zitten, kun je het daar eerst eens mee proberen.

Groeten,
Peter

Daar zit onderstaande kabel in (bij de bax shop)


Devine GIT3/B jack 2p - jack 2p haaks gitaarkabel 3 meter
Artikel nr: 9000-0027-4749

brom in versterker(tje)

door Peter1952 @, Almere, 16-03-2021, 19:52 (1145 dagen geleden) @ ffeilers

Dat lijkt me een prima kabel.
Mooi dat de pluggen uit elkaar kunnen, makkelijk bij een eventuele reparatie.

Groeten,
Peter

brom in versterker(tje)

door ffeilers @, Breda, 16-03-2021, 19:11 (1146 dagen geleden) @ Peter1952

Je kunt zelf eventueel een kabel maken. Je gebruikt dan microfoonkabel en twee klink(koptelefoon)stekers.
De ader aan de buitenste aansluiting (punt) en de afscherming aan de huls.
Bij stereo pluggen verbind je de aansluiting van de middelste ring met de huls door.
Kabels kun je bijvoorbeeld bestellen bij de Bax-Shop, (dan heb je het meestal de volgende dag in huis) of bij een winkel waar ze muziekinstrumenten verkopen.
Gezien de huidige situatie kun je denk ik het beste voor de Bax-Shop kiezen. Hun service is prima en de prijzen zijn daar heel redelijk.

Ook een microfoonkabel met aan beide zijden een klinksteker is goed.

Groeten,
Peter


ik kom dan uit op deze kabel:

Klotz KIKG4.5PP1 jack 2p – jack 2p 4.5 meter instrumentenkabel

brom in versterker(tje)

door Johan TEAC @, Steenbergen, 16-03-2021, 23:34 (1145 dagen geleden) @ ffeilers

Als je goed kijkt staat het op de versterker volgens mij al (Made In China)

Alle afscherming in orde maken en zorgen dat alle stekkers goed contact maken.

gitaar kabels zijn meestal wel wat dikker dan wat ik op de foto zie.
ook de stekkers zien er niet erg degelijk uit.

brommen is meestal slechte (chinese)kabels niet gesoldeerd etc etc alleen maar geklemd.

nu niet zeggen alles komt uit china. als je een beetje je best doet kun je nog een hoop uit europa kopen klein beetje duurder maar werk wel. chinese troep is na een week al verrot. dus uiteindelijk toch nog duur.

goede afgeschermde kabels met degelijke stekkers uurtje solderen en je heb jarenlang plezier.

MVG Johan

brom in versterker(tje)

door ffeilers @, Breda, 16-03-2021, 23:37 (1145 dagen geleden) @ Johan TEAC

bedankt voor je reactie, mvg Frans

brom in versterker(tje)

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 18-03-2021, 11:28 (1144 dagen geleden) @ ffeilers

Ik wil nog even reageren want ik lees hier toch wat dingen die niet helemaal kloppen.

Een open ingang zal brommen vanwege de hoogohmigheid van de ingang als er een lichtnet in de buurt is. wordt de versterker gevoed uit batterijen of accu´s dan zal er geen brom zijn bij een open ingang als je uit de buurt van het lichtnet bent.
Als je de ingang kortsluit dan mag er geen brom te horen zijn, ook bij geheel opengedraaide volume-regelaar. Dan wel wat ruis maar dat is normaal.
Kortsluiten via een weerstand van 200 ohm is niet nodig.

Bij consumer apparaten is een geschakelde voeding OK maar bij professionele audio apparatuur niet. Daar hebben analoge voedingen wel degelijk de voorkeur.
De invloed van een geschakelde voeding, hoe goed die ook mag zijn is altijd meetbaar als het om kritische waarden gaat.

brom in versterker(tje)

door soundman2 @, Wouw, 18-03-2021, 18:26 (1144 dagen geleden) @ humfred

Bij consumer apparaten is een geschakelde voeding OK maar bij professionele audio apparatuur niet. Daar hebben analoge voedingen wel degelijk de voorkeur.
De invloed van een geschakelde voeding, hoe goed die ook mag zijn is altijd meetbaar als het om kritische waarden gaat.


Het gaat hier toch echt over een apparaat uit het lagere audiosegment.
De ingebouwde effectengenerator levert ook nog wat ongewenste signalen. Daar moet het versterkertje ook al immuun voor zijn.

brom in versterker(tje)

door ffeilers @, Breda, 27-03-2021, 23:16 (1134 dagen geleden) @ ffeilers

N.a.v de tips in ieder geval een kwalitatief betere kabel gekocht en dat is een wereld van verschil. In dit geval is de nieuwe kabel een Kik professional klotz instrument kabel (KIKG4.5PP1). (ongeveer 18 euro)
Zal nu ook nog op zoek gaan naar een betere voeding van 9 volt.
Iedereen bedankt voor de reacties !!

mvg Frans

powered by my little forum