Vervolg Trafo verhaal. (Algemeen)

door Pim @, 18-03-2021, 23:15 (1143 dagen geleden)

Beste forum leden,

Hier een vraag over een spanningsregelaar de uA78HGA, waar ik een dubbele voeding mee wil maken met de trafo`s waar eerder op dit forum over gesproken is, er zijn nu twee gelijkwaardige trafo`s aanwezig.
Even een inleiding.

Het is mogelijk om met een trucje de LM317 vanaf 0 volt uitgangsspanning te laten werken door op de Adj aansluiting een negatieve spanning te zetten van 1,2 volt.

Nu mijn vraag: zou het met z`n truc ook niet mogelijk zijn om de uA78HGA vanaf 0 volt te laten werken, deze werkt origineel vanaf 5 volt tot 30 volt, ingang spanning mag 40 volt bedragen.

Ik ben al bezig geweest om de common uitgang 5 volt negatief te maken, en om de massa aansluiting 5 volt negatief te maken en de common aansluiting aan massa te leggen, het is op deze manier wel mogelijk om de uitgang naar ongeveer 0 volt te krijgen maar dan regelt de spanning regelaar nog maar tot 6 volt.

Maar verder levert dat niet de gewenste resultaten op.
Om het een en ander inzichtelijk te maken zijn hieronder een aantal schema`s afgebeeld.

Nu kwam er nog wel een andere mogelijkheid naar voren, het zou natuurlijk wel mogelijk zijn om het gebied tot 5 volt te regelen met een LM317 en dan vanaf 5volt over te schakelen naar de uA78HGA, dat zou dan met een schakelaar moeten met 4 moedercontacten dus 4 maal 2 standen.
En dan moet de LM317 via een negatieve spanning van 1,2 volt vanaf 0 volt geregeld kunnen worden.
De LM109 in het schema van het omschakelen zijn fictief gekozen, het is een voorbeeld.
Zijn er haken en ogen die door mij niet gezien zijn ten aanzien van het omschakelen van de LM317 naar de uA78HGA?.
Groet,
Pim
[image]
[image]
[image]

[image]
[image]
[image]
[image]

Vervolg Trafo verhaal.

door corne @, Omgeving Eindhoven, 19-03-2021, 09:42 (1143 dagen geleden) @ Pim

Pim,

In het eerste schema heb je alleen de common op -5V gezet, volgens mij hoort R1 niet aan de aarde maar ook aan de -5V dus aan pin 4, zie schema hieronder.
[image]

M.v.g.
Corné

Vervolg Trafo verhaal.

door Pim @, 19-03-2021, 11:42 (1143 dagen geleden) @ corne

Dag Corné,

Dat is een goede tip, dat ga ik even uitproberen.
Groet,
Pim

Vervolg Trafo verhaal.

door Pim @, 19-03-2021, 14:48 (1143 dagen geleden) @ corne

Dag Corné,

Geweldig het werkt, daar ben ik erg blij mee, bedankt voor de hulp.
Nu hoeft er alleen een negatieve 5 volt bij gezet worden.

Groet,
Pim

powered by my little forum