Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300 (Algemeen)

door Erik @, 21-03-2021, 00:16 (1141 dagen geleden)
Gewijzigd door Erik, 21-03-2021, 00:26

Hoi,

Omdat het altijd leuk is het eerste model van een apparaat te hebben, vandaag de eerste VHS video recorder gescoord.

De JVC HR-3300 kwam als eerste uit in Japan (1976)
De Amerkaanse NTSC versie (HR-3300U) kwam uit aan het einde van 1977
En in Europa werd deze PAL versie (HR-3300EG) in het begin van 1978 op de markt gebracht

[image]

Met het gratis verstrekken van productie licenties wist JVC al snel via andere fabrikanten een groot marktaandeel te krijgen met dit video systeem waarvan de kwaliteit eigenlijk best beroerd was.

Voor mensen met een sterke maag is dit wel een interessante video: Wat gebeurt er als je 20x een kopie van een kopie van een VHS tape maakt

https://www.youtube.com/watch?v=G8GOcB6H0uQ

Grtz,
Erik

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-03-2021, 10:52 (1140 dagen geleden) @ Erik

Erik,
En een pracht toestel ook nog. Geen schrammetje zo te zien.
Mooie vondst.
Vol mechanische bediening.

Zit er nog beeld in? Of is het eerst grondig nazien, drupje olie, schakelaars reinigen.
Heel goed die video kop reinigen.Heb veel koppen in de tijd kunnen redden door
gewoon goed schoon maken, pas als er witte spiks horizontaal verschijnen is de kop echt heen.

Ik heb het zelf nooit zo op VHS gehad, dacht 1988 mijn 1e 2e hands WEGA 7, feitelijk een Sony SL-C7, incl afstandsbediening. Betamax.
Nog altijd in bezit overigens.
Destijds een nieuwe video kop er in gezet en deze moest 16um max uitgelijnd worden.
Daarvoor op school naar de afdeling fijnemechanica om dat voor elkaar te krijgen.

Daarom heb ik de 1e generatie Betamax SONY SL8000E.
Beetje raar verhaal dat ik deze bijna in een opwelling zou slopen.
LeesSL8000E uit 2012 hier op NTOR

1978:
Het door Sony in de jaren 70 ontwikkelde Betamax videosysteem is voor een groot gedeelte mechanisch gebaseerd op het eerder beschreven U-Matic systeem. Sony heeft ook meegewerkt aan het VHS systeem, maar is uit het consortium gestapt omdat het vond dat de kwaliteit onvoldoende was. Het is onderdaad zo dat Betamax een betere beeldkwaliteit heeft dan het VHS systeem, maar aan Betamax kleven ook nadelen. Zo blijft de band gedurende het heen en weer spoelen continu door de recorder lopen wat in houdt dat er aan de recorder aan een grote mate van slijtage onderhevig is. In het beeld is dit vaak zichtbaar aan horizontale strepen.
De allereerste recorder in Europa was de SL-8000 en de SL-8080, beide "piano modellen" uit 1978.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Erik @, 21-03-2021, 11:16 (1140 dagen geleden) @ Maurice

De recorder heeft zeker een grote schoonmaak en onderhouds beurt nodig.
Een setje nieuwe snaren ligt ook al klaar

Het is inderdaad allemaal vol-mechanisch, maar daarmee ook erg robuust ;-)

Dit model is ook uitgebracht door Nordmende (SpectraVHS) en Akai (VS9300) en enkele andere fabrikanten en het zijn allen copien van deze JVC.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-03-2021, 16:11 (1140 dagen geleden) @ Maurice

Bij Sanyo regen de betamaxrecoders wel uit, dus het was technisch mogelijk om in uitgeregen toestand te spoelen (in tegenstelling tot bij VCR). Opzich zijn de mechanische krachten op de band bij U-loading wel iets kleiner.

Het grootste nadeel van Betamax bij de introductie van de NTSC-versie, was de te hoge bandsnelheid waardoor de speelduur kort was.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door soundman2 @, Wouw, 21-03-2021, 16:41 (1140 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 21-03-2021, 16:42

@Maarten

Ik heb een Sanyo gebruikt, waarvan de koppentrommel stil stond en de kopjes in een smalle opening ronddraaiden. In mijn beleving was het de VTC9300, ook in de handel onder het merk Fischer. Het was de eerste recorder onder de 2000 gulden voor de klant. Voor een Sony moest je heel wat meer geven. Het apparaat heeft jaren zonder een storing dienst gedaan.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 21-03-2021, 16:51 (1140 dagen geleden) @ soundman2

Die Sanyo's blijven langer volhouden als de Sony's.
Heb hier diverse Sanyo's staan die werken jaren lang zonder problemen.
Met de Sony's vaak problemen, drukrollen gaan banden slopen.
Wat er nu ook steeds vaker gaat gebeuren is dat de Hal sensor in de drum motor defect gaat, drum motor draait niet meer, of stopt na een tijdje spelen. Weer zo'n onderdeel wat niet
te vinden is, ook met de drukrollen dezelfde verhaal.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door soundman2 @, Wouw, 21-03-2021, 11:10 (1140 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door soundman2, 21-03-2021, 11:26

Wij waren destijds AKAI dealer en die hadden hem ook in het programma.
De kop niet poetsen als hij draait, de kans dat de schijfjes afbreken is levensgroot.
Een niet pluizend doekje, gedrenkt in spiritus tegen de koppentrommel houden en de trommel behoedzaam een stukje ronddraaien werkt wel. Het poetsdoekje zeker niet in vertikale richting bewegen.

[image]

De recorders waren al een stuk slimmer als die van Philips. Het was de tijd, dat er meer zenders kwamen en de TV toestellen te weinig of geen voorkeurtoetsen hadden. Je kon zelfs de eerste recorders als TV tuner gebruiken. Bij Philips schakelde de recorder na een paar minuten uit. Jaren later hebben ze als feature de mogelijkheid ingevoerd om de videotuner voor de tv te gebruiken.
Er zat ook al een bedrade afstandsbediening bij.
Dat was vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt. Met het knopje aan de draad kon je de recorder tijdens opname op pauze zetten en zodoende reclames van de opnames weg te houden......
JVC had het slim bekeken. Ze bouwden niet alles nieuw, de opnametechniek was al moeilijk genoeg. Het loopwerk was in techniek gelijk aan de audiorecorders en de motoren werden geregeld met een eenvoudige wervelstroom rem. Het was vertrouwde techniek.
Bij Philips was alles nieuw, ook de regeling van allerlei (te zwakke) motortjes en daarmee ging het nogal vaak mis.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Erik @, 21-03-2021, 11:21 (1140 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Erik, 21-03-2021, 11:30

Dat stomme automatisch uitschakelen van Philips videorecorders heb ik inderdaad altijd erg irritant gevonden :-|

De kopjes reinigen is altijd oppassen geblazen.
Ik heb nog de bekende stokjes met een stukje zeem-leer aan het uiteinde.
Zeempje licht bevochtigen, zeempje stil houden tegen de koppen trommel, en de trommel rustig heen en weer draaien. is de techniek die ik het veiligste vindt

Een degelijke Akai staat overigens momenteel nog te koop op Marktplaats :)

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-03-2021, 11:32 (1140 dagen geleden) @ Erik

Wat met name het probleem is bij reinigen kopjes is dat met de zeemleer methode
je niet altijd dat spleetje goed schoon krijgt.

Omdat band slijpsel ook magneet deeltjes bevat geeft dat sluiting.
En kan hardnekkig zijn.

Wat ik dan ook doe is met goede geheel op drogende contactspray haaks op het kopje
spuiten om zo te trachten schoon te blazen.

Met loopje is het te zien.
Evt wat ik heden gebruik is zo'n 1 oog lensje voor mijn telefoon camera houden en dan nog eens vergroten.
T's wat knoeien maar werkt.

Hier kopje van de Philips EL3402 en als je heel goed kijkt zie je dat er een heldere
plakband strookje over de spleet is geplakt, vandaar dat ik dus met mijn methode
eerst niet goed schoon kreeg.

[image]
[image]

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Erik @, 21-03-2021, 11:38 (1140 dagen geleden) @ Maurice

Gave foto`s :)

Het "inblazen" van cleaner is wel een goede tip,
Maar ik neem aan dat alleen isopropanol hiervoor een veilige keuze is?
Het laatse wat je wilt is plakkende smurie IN je koppentrommel

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Laurens @, Zaandam, 21-03-2021, 14:21 (1140 dagen geleden) @ Erik

IPA is tamelijk veilig ja. Zorg wel dat het niet achterblijft op plastics, niet iedere plasticsoort kan er goed tegen.

Ook bij ipa moet je opletten qua smurrie - het lost flux van solderen goed op, en die flux kan zich dan weer verspreiden over wat je aan het schoonmaken bent.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door soundman2 @, Wouw, 21-03-2021, 12:37 (1140 dagen geleden) @ Maurice

EL3402 heb ik ook staan, de snaren zijn vergaan.:-(

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-03-2021, 11:33 (1140 dagen geleden) @ Erik

De dupicatietest is uiteraard niet representatief voor het VHS formaat op zich , wel voor de machines waarmee de test gebeurde.. en dan nog, moet je het vergelijken met dezelfde test op andere formaten en gelijkaardige prijsklasse. Bij VCR ga je na 3 copies helemaal de mist in, en beta gaat het heus niet beter doen. VCC ook niet en een compact cassette ook niet..

(Overigens is in de test iets grondigs fout gegaan met de servo's, waardoor de machines al snel uit sync slaan.)

Een home recorder is geen dupliceer of edit machine. Die zijn er in VHS wel geweest. de Allereerste was de AG-6500, kon kwasi verliesloos kopiëren naar een volgende generatie .

Als je alle eigenschappen van VHS, beta en VCC vergelijkt dan komt VHS er, mijn inziens, als beste uit. de rest is geschiedenis.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Erik @, 21-03-2021, 11:49 (1140 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Erik, 21-03-2021, 11:54

Het filmpje is zeker niet representatief, tot de 3e of 4e generatie zelfs nog redeljk te bekijken (de jankende servo error voegt vooral wat drama toe aan het geheel :-) )

Wat je natuurlijk ook moet meewegen is dat het VHS systeem over een periode van 10-20 jaar is door ontwikkeld.
digitale comb filters, nieuwere kopmaterialen en betere tape samenstellingen hebben wel verbeteringen gebracht

Ik moet zeggen dat ik meer onder de indruk ben van oude N1700 opnamen dan van oude VHS opnames.
Maar daarmee was het 1700 systeem zeker niet perfect (verre van dat :-) )

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-03-2021, 12:13 (1140 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door kris, 21-03-2021, 12:18

een van de eigenschappen die iets zegt over de kwaliteit van een formaat is de "trackablity" . VHS is daarin beter dan alle andere... (ongeacht of het nu een jonger of ouder is formaat is).

VHS heeft dan wel een trackingknop, maar als je volgens de standaard afgeregelde toestellen werkt heb je die gewoon nooit nodig.

VCC had de slechtste trackability, vandaar dat er DTF inzat (actieve spoorvolging) dat werd dan weer verkocht als het formaat dat geen tracking knop nodig had. tja, 't is maar hoe je het bekijkt :-)

bij de VCR (1500) was een opname afspelen op een ander toestel ook niet iets wat altijd goed ging. Weet niet waarom ,Ik dacht dat dit kwam omdat de fysieke standaard niet voor 100% ingesteld worden bij gebrek aan de juiste referenties, buiten de fabriek.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 21-03-2021, 12:19 (1140 dagen geleden) @ kris

JVC heeft ooit een VHS video gebouwd met DTF, de BR-S525E.

[image]

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-03-2021, 16:14 (1140 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Domme vraag misschien, maar was dat met echte piezokopjes? Sommige JVC consumentenrecorders kantelden de gehele trommel.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 21-03-2021, 16:24 (1140 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Met piezokopjes.

[image]

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-03-2021, 16:30 (1140 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Die zitten er waarschijnlijk in om de "trick modes" storingsvrij te laten verlopen, bvb slowmo en still.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 21-03-2021, 12:13 (1140 dagen geleden) @ kris

Grappig, laatst nog een Panasonic AG-6500 gekregen, is van eind jaren 80.
Werkt nog prima.
Een VHS copy is altijd minder, al zal met deze recorder wel minder verlies geven dan
een huiskamer VHS.

[image]

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-03-2021, 16:35 (1140 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Grappig, laatst nog een Panasonic AG-6500 gekregen, is van eind jaren 80.
Werkt nog prima.
Een VHS copy is altijd minder, al zal met deze recorder wel minder verlies geven dan
een huiskamer VHS.


moet je eens goed kijken. De AG-6500 heeft ook dub(bing) aansluitingen. Hiermee sla je een heel stuk van de voor het kopiëren overbodige weergave/opname elektronica over. Je moet er dan wel twee bezitten :-)

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 21-03-2021, 16:37 (1140 dagen geleden) @ kris

Dat klopt, ik ken deze aansluitingen, zitten ook op de Sony U-matic recorders.
Je moet inderdaad wel twee gelijkwaardige recorders gebruiken.

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 21-03-2021, 12:28 (1140 dagen geleden) @ kris

Met deze recorder kan je perfect bijna eindeloos door kopiëren.
Volgens mij wel de beste video geweest op SD standaard, Betacam is zelfs minder.
Maar ja 650 Watt aan stroomverbruik en iets van 50 Kg krijg je erbij.

Kris, inmiddels beide werkend gekregen. Is leuk speelgoed.

[image]

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Roland Huisman @, Zwolle, 21-03-2021, 11:47 (1140 dagen geleden) @ Erik

Leuk,

Ik heb hem vroeger gehad toen ze nog redelijk actueel waren.
Let op het lampje wat in het midden van de cassette steekt.
Die zijn vaak stuk en dan is de recorder zo dood als een pier.
Dan reageert hij niet op de drukknoppen.

Er staat er ook nog ééntje op mij te wachten... Leuk stukje
jeugdsentiment voor naast mijn EL3400 :-)

Groeten, Roland

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 21-03-2021, 12:35 (1140 dagen geleden) @ Erik

Leuke video's, zijn ook altijd te repareren.
Heb er divers uit deze serie staan, Akai, Nordmende en meer uitvoeringen.
Sommige hebben nog de originele snaren, de Japanners hadden toch een betere rubber.

[image]

[image]

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Cornelisjan @, Lunteren, 21-03-2021, 17:32 (1140 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door Cornelisjan, 21-03-2021, 17:34

Nou Erik je hebt wel wat los gemaakt op dit forum met jouw prachtige eerste JVC VHS Videorecorder.

En begrijpelijk dat deze bijzonder mooie techniek nog steeds erg leeft onder ons.

Ik hoop dat je hem weer perfect in orde krijgt.

Cor

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 21-03-2021, 18:17 (1140 dagen geleden) @ Erik

De concurrent van de JVC HR-3300, de Panasonic NV-8600-E.
Ook een oerdegelijk recorder, ik moet nog een keer aan deze recorder beginnen.
Vaak is het lampje stuk voor begin en eind tape detectie, recorder doet dan geheel niets meer.

[image]

Aller eerste VHS video recorder JVC HR-3300

door Erik @, 21-03-2021, 21:23 (1140 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Ook een mooie machine:)

Apparaten uit deze periode kunnen we nog gerust machines noemen, niet de moderne plastic prullen van nu.
De micro electronica heeft veel moois gebracht, en we kunnen en willen niet meer zonder.
Maar het zijn allen ziel-loze wegwerp apparaten geworden :-(

powered by my little forum