u4313 multimeter (met 2 diodes erin :) (Algemeen)

door Durk @, 22-03-2021, 15:51 (1140 dagen geleden)

Goedendag lezer(s),
Iemand hier verstand van de u4313 universeelmeter uit de Sovjet-tijd (Zhytomyr Meter Fabriek, nu Ukraine)? De weerstandsmeting is in de war:
x1 Ohm geen uitslag
x10 idem
x100 stuitnok rechts, regelpot geen effect
x1k idem
x10k 300k, regelpot geen effect.
Nooit in gespit, lijkt van binnen en buiten wel nieuw, heb de druk- en draaischakelaars behandeld met paar shotjes Kontakt Gold2000. V werkt wèl goed. Ergens kortsluiting? Schema analyseren is niet mijn sterkste punt.
Groeten uit Ede, Dirk

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-03-2021, 17:48 (1140 dagen geleden) @ Durk

Ohm meters werken in de basis identiek.

Soms wordt voor lage bereik andere batterij gebruikt als voor hoge bereik.

Verder zoek 1e beste Universeel analoog multimeter op en staat wel een schema
in wat je idee geeft van de werking.

Soms moet je of stekkers omsteken of een extra schakelaar goed zetten voor Ohm bereik.

Maar begin bij begin, Meet deze juist de voltage.

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Goldline @, Oranjedorp, 22-03-2021, 18:04 (1140 dagen geleden) @ Maurice

[image]

--
Cees PA1DBA

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-03-2021, 18:34 (1140 dagen geleden) @ Goldline

Snel gevonden Cees.

Denk dat R1-R12 er uit liggen.
Stroom meting
Dat zijn de 1e verdachte mij ELKE defecte multimeter.

10 tegen 1 dat weer eens geprobeerd wordt de kortsluit stroom van een 12V auto accu te meten standje 100uA :-D :-D

[image]

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 22-03-2021, 18:43 (1140 dagen geleden) @ Maurice

Snel gevonden Cees.

Denk dat R1-R12 er uit liggen.

Dat zou heel goed kunnen, heb zelf ook ooit zo'n Russische meter gehad en weet nog dat ik er div. malen weerstanden in heb moeten vervangen vanwege de niet al te beste kwaliteit ervan.
Ze werden indertijd geleverd door radio service Twente in Den Haag, je kreeg er wel een oerdegelijk broodtrommeltje bij cadeau ;-)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Durk @, 22-03-2021, 21:59 (1139 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Beste mensen,
Tot zover bedankt voor jullie inspanning. Metertje komt van Marktplaats met de mededeling 'Niet helemaal in orde...' Voor de duidelijkheid heb ik even het schema waarmee ik zit te puzzelen bijgevoegd. Dat ziet er iets anders uit dan dat van jullie. Maar misschien is het elektrisch toch identiek. Graag ook op mijn schemaatje even het weerstandsmeetcircuit intekenen. Liefst met weer suggesties wat er mis kan zijn. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik het ga snappen, hi.


[image]

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Durk @, 22-03-2021, 22:25 (1139 dagen geleden) @ Maurice

Maurice, hoe check ik dat van die weerstanden? Stroompjes gaan meten? Als ik in het kastje kijk ziet alles er fris uit, niks verbrand of zo.

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-03-2021, 00:39 (1139 dagen geleden) @ Durk
Gewijzigd door kris, 23-03-2021, 01:14

Maurice, hoe check ik dat van die weerstanden?

bvb, met een andere ohmmeter ?

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-03-2021, 11:59 (1139 dagen geleden) @ Durk

Waarom koop je een defecte meter
als je moeite hebt met "Wat is een weerstand" .

Vervolgens dat setje R1 tot 12
Zijn speciale nauwkeurige laag ohmige
weerstanden omdat ze in serie staan
met een stroom meting.

Advies.
Zet opgepoetst op een plank en
koop een werkende.
Is niet kwaad bedoeld. Maar meetinstrumenten repareren met weinig kennis geeft teleurstelling en onbetrouwbaar meet geval.

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Durk @, 24-03-2021, 14:41 (1138 dagen geleden) @ Maurice

Beste kijk- en luistervriend(en),
Oude apparaten hebben iets moois, grote knoppen, elektronenbuizen, dikke trafo's, staalplaat. Zo'n Sovjet-multimeter heeft dat ook. Net als bij Glasslinger, liefst moet alles werkend zijn. Systematisch storingzoeken is lastig en vereist ervaring, vandaar de vraag. Ik wil graag iets leren en schaam me niet om te vragen.
De diverse u4313-schema's zijn in principe gelijk. De gekleurde lijntjes waren zeer welkom:) . Alle weerstanden opnieuw gemeten, deze keer los. Uitgesloten dat er ergens een parallelle verbinding of weerstand is. Alle weerstanden zijn OK, nergens oneindig. Blijkt weer eens dat het niet slim is op basis van aannames conclusies te trekken en een flapuitje met kleinerend advies te reaguren. Jammer, de gesloopte meter staat inmiddels gepoetst op de plank, nu beter de plaat.
Dirk PG1D

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-03-2021, 13:33 (1137 dagen geleden) @ Durk
Gewijzigd door Maarten Bakker, 25-03-2021, 13:34

Haastige spoed is zelden goed, maar er is ook niks mis met een klus aan de kant gooien als het even niet lukt. Als de weerstanden goed zijn, kan er wat met de schakelaar mis zijn bijvoorbeeld. Die zijn vaak bepaald onoverzichtelijk. Meters zijn inderdaad ondanks in principe eenvoudige werking niet de makkelijkste apparaten om aan te sleutelen. Laat je er niet door weerhouden en pak de klus gewoon een andere keer weer op, genoeg te knutselen in de tussentijd. Overigens kan ik altijd aanraden een paar foto's van het inwendige te plaatsen in zo'n geval. Dat maakt het voor mensen die het apparaat niet van binnen kennen, simpeler om mee te denken of om zelfs losse verbindingen of defecte onderdelen te spotten.

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Durk @, 25-03-2021, 14:28 (1137 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Leuke bijdrage, Maarten, word ik blij van. Reaguursels leest toch niemand met plezier. Ondertussen is de breekbare eenkernige (en eenkleurige!) bedrading verwijderd, want door een beetje wiebelen 'krak', weer een breuk erbij. Wordt vervangen door soepeler montagedraad, meerkernig en contrasterende kleuren. Aan de hand van het schema moet dat lukken, en inderdaad stapje voor stapje, sinds kort tijd genoeg, hi. Schakelaars en contacten schoongemaakt. Nog steeds niks gevonden dat kapot is, het apparaat lijkt bijna ongebruikt. Het 'beruchte' stroommeetgedeelte bestaat vooral uit een rij spoelen, draaddikte 1 t/m 0,05 mm, aan deze R1 t/m R12-reeks mankeert niets. Als ik eraan denk zal ik wat foto's maken.

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Goldline @, Oranjedorp, 25-03-2021, 19:56 (1137 dagen geleden) @ Durk

deze spoelen zijn vaak gewikkeld met "weerstandsdraad "en vormen laagohmige serie weerstanden
waarover een spanningsval ontstaat die de stroomwaarde op je meter aangeeft.
Deze "Shuntweerstanden" zijn ook door te meten en zitten waarschijnlijk onder de 1 ohm.
Succes met deze Bom-bestendige meter. :-)

--
Cees PA1DBA

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Hersteller @, Haarlem, 27-03-2021, 21:37 (1134 dagen geleden) @ Durk

Op marktplaats staat alweer een te koop, https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1685028113-analoge-universee...
Ik heb er ook een, maar die bewaar ik omdat het een mooi ding is(nostalgie?).

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 28-03-2021, 12:47 (1134 dagen geleden) @ Hersteller

En met de originele broodtrommel erbij! (of moeten we dat tegenwoordig lunchbox noemen?:-| )
Geen geld voor die prijs, dat is nog eens wat anders dan een Tupperware.;-)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door doktordirk @, Noordbeemster, 28-03-2021, 20:06 (1134 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Overigens waarschijnlijk wel goed schoonmaken na zoveel jaar op de plank liggen.
Bij mijn exemplaar , overigens ook defect(meerdere gewonden weerstanden), was al het schuimplastic(rubber?) vergaan tot een kleverige massa.
En dat voor een apparaat van net 40 jaar oud!!

Mvg. Dirk

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Durk @, 29-03-2021, 15:52 (1133 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Durk, 29-03-2021, 15:53

:-D :-D :-D Ja, bij mij ook, zat vastgekoekt aan het deksel, frontplaat en drukschakelaars. De aanduidingen onder de knoppen '- Rx ~' is er helaas niet beter op geworden, da's jammer. Het zijn robuuste apparaten, klak-klak, ik hou er wel van. En die trommel, daar kun je op stáán als het moet.

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door doktordirk @, Noordbeemster, 01-04-2021, 17:56 (1130 dagen geleden) @ Durk

Mijn Meter werkt weer!
Er waren 6 draadgewonden weerstanden (model spoeltje) stuk.
Weerstanden van 120 tot 600 Ohm met een draaddikte van 0.15 tot 0.05.
Het uitzoeken waar deze weerstanden zaten was ook een hele zoektocht, maar uiteindelijk uitgevonden.
[image]
Eerst begonnen met een 120 Ohm waar idd in het laatste stukje een paar breuken zaten, de rest van het weerstanddraad was vrij stevig, dus er zal wel iets mis zijn gegaan met de aanhechting naar een dun soepel stukje koperdraad voor de aanhechting.
Van een klosje geisoleerd weerstanddraad de juiste lengte bepaald, en op het spoellichaam aangebracht, en zowaar 120,2 Ohm weerstand!!
Het draad is om de draadeindjes heen gedraaid met daar overheen een adereindhulsje gesoldeerd voor een betere aanhechting.
Twee spoeltjes(weerstanden) heb ik maar laten zitten en daar 1% weerstandjes op gesoldeerd, om die los te halen was me iets te veel werk, en grote kans dat het weerstanddraad er niet op zou passen( mijn dunste en enige draad was 0.15)
Na alles vervangen en weer aangesloten te hebben werkte alles weer naar behoren op de 10K stand na.
Alles nog eens nagelopen en nog eens en nog eens......
Probleem was: er was geen probleem (moet je de gebruiksaanwijzing eerst maar eens lezen voor je met zo'n apparaat gaat werken!!)
Nu is Frans in dit geval niet mijn taal om te begrijpen, maar voor weerstandmeting moet er een 4,5 volt batterij geplaatst worden behalve in de 10K stand.
Dan moet er een aparte voeding van 34 tot 44 volt gebruikt worden om de meter zijn volle uitslag te geven.
Je moet het maar weten, zag later pas dat dit ook op de achterkant staat aangegeven:-(
Tot slot nog een paar afbeeldingen.
[image]
[image]
Het paarse spoeltje is de eerste proef, en nog niet vast gesoldeerd.
[image]

Mvg Dirk

u4313 multimeter (met 2 diodes erin :)

door Durk @, 01-04-2021, 19:13 (1130 dagen geleden) @ doktordirk

Gefeliciteerd met deze prestatie, Dirk! Prachtig dat je er meteen een verslag van hebt gemaakt, met tekeningen, mooi duidelijk schema en foto's. Daarmee help je anderen met dit apparaat een heel eind op weg. Het siert de mens die zonder eigenbelang bereid is kennis met anderen te delen :) . Mijn meter ligt nog wel even op apegapen en te wachten op nieuwe draadjes. Alle weerstanden, ook de spoeltjes, zijn eindig, niet onderbroken en dus OK. Voorlopig ga ik ervan uit dat fout hier in de bedrading heeft gezeten. Groeten, Durk

powered by my little forum