Hoe het beste videotape reinigen? (Algemeen)

door Erik @, 10-04-2021, 20:37 (1105 dagen geleden)

Hoi,
Ik heb hier enkele videotapes voor de N1500 en Akai VT-120 liggen.
Helaas zijn ze in het verleden koud en vochtig opgeslagen met witte schimmel tot gevolg.:-(

[image]

[image]
Deze schimmel "leeft" van de lijmlaag tussen tape materiaal en het metaaloxide, als het te lang duurt, worden de tapes onspeelbaar.

Met welke vloeistof zou ik deze het beste kunnen reinigen?

Mvg,
Erik

Hoe het beste videotape reinigen?

door soundman2 @, Wouw, 10-04-2021, 21:24 (1105 dagen geleden) @ Erik

Misschien verwarmen, als het vocht eruit is, gaan de schimmels dood.

Hoe het beste videotape reinigen?

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 10-04-2021, 22:34 (1105 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door BenM, 10-04-2021, 23:21

Ik heb zowel audio als video banden, die last van vocht hadden, weer goed kunnen afspelen nadat ze een tijdje (8 uur, soms langer) in de fruitdroger hadden gelegen.

EDIT : M'n VCR banden spoel ik, als ze erg vuil zijn, nog wel 's heen en weer in één van m'n N1700's (die spoelen beter dan een N15**), waarbij ik een stuk koffiefilter of keukenrol tegen de wiskop heb bevestigd. Dat is dan wel de videorecorder, die ik niet gebruik voor digitaliseren, de kopjes van die machines zijn erg gevoelig. Overigens kun je op de video afdeling van MFBfreaks lezen hoe iemand een spoelmachine heeft gemaakt voor met name VCR banden.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Hoe het beste videotape reinigen?

door Laurens @, Zaandam, 10-04-2021, 22:57 (1105 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door Laurens, 10-04-2021, 23:00

Deze tape is niet meer bruikbaar voor serieus gebruik.
Als er nog wat op staat dat gearchiveerd moet worden, en als de band kleeft of piept, dan kan je de band eerst 1 tot 3 uur bakken op 60 a 80 graden. Let daarbij op dat de stralingswarmte van een oven, de spoel en de tape niet beschadigt. Die spoeltjes vervormen gemakkelijk. Kortom, bakplaat erboven zodat je alleen lucht van 60 graden hebt, en geen straling van een grillelement.

Vervolgens kan je de tape reinigen met isopropanol. Best neem je daarvoor een los loopwerk dat nog kan spoelen. Je haalt een lus tape er uit. Die 'grijp' je met je hand, met een stuk keukenpapier gedrenkt in ipa.
Je zet 'm dan op spoelen, en oefent voorzichtig zachte druk uit op de tape. Regelmatig een vers stuk papier pakken omdat het gemakkelijk vol kan lopen met schilvers en poeder.
Hoe dit precies kan met een videocassette, weet ik niet. Maar dit werkt prima voor spoelenband waarbij je gemakkelijk een stuk tape kan 'vasthouden' met een stuk keukenrol.

Altijd voorzichtig beginnen. Sommige tape is gewoon te ver heen om nog te kunnen reinigen en laat stukken oxidecoating los als je er aan zit. Dan kan je beter niet schoonmaken en gewoon iedere paar minuten de kop opnieuw reinigen zodra die weer vol is gelopen met oxide en schimmel.

Hoe het beste videotape reinigen?

door snameroc @, Etten Leur, 11-04-2021, 19:14 (1104 dagen geleden) @ Laurens

Zoek op mfbfreaks naar de rinispoelmachine. Daar word de tape op en neer gespoelt op een soort bandrecorder terwijl de tape tussen 2 viltjes loopt. Otto heeft veel ervaring ermee. Daar geld voor waardevolle opnamen kan er veel.

Hoe het beste videotape reinigen?

door soundman2 @, Wouw, 11-04-2021, 19:27 (1104 dagen geleden) @ snameroc

Een afgedankte omroller voor smalfilm destijds, is ook nog wel wat van te maken.

Hoe het beste videotape reinigen?

door Roland Huisman @, Zwolle, 11-04-2021, 00:17 (1105 dagen geleden) @ Erik

Om heel eerlijk te zijn had ik die band niet meer in een recorder willen hebben.
Of je moet het leuk vinden om koppen te gaan vervangen... :-(

Hoe het beste videotape reinigen?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-04-2021, 08:54 (1104 dagen geleden) @ Erik

Beste is alcohol.
Eerst droog zo veel mogelijk afborstelen enz.

Verstandig is ook de 50gr oven idee,echter let op het kunststof.
Bij oude tapes altijd wel aan te raden.

Is een klusje dat reinigen, maar de tapes liggen niet meer op
iedere hoek van de straat.

Is verder prima te doen.
Mooie is een recorder in voorraad te nemen voor dit soort klussen.

De reel to reel is 2e helemaal handig kun je die 50cm verder op zetten om zo
ruimte tussen de spoelen te hebben om band te reinigen.
Voorkomt in rijgen en de ellende van rommel.

Kortom wees creatief in oplossingen bedenken.

Hoe het beste videotape reinigen?

door Erik @, 11-04-2021, 18:52 (1104 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Erik, 11-04-2021, 19:01

Bedankt voor jullie tips en adviezen, ik ga er een nachtje over slapen en een strijdplan maken.

Over schimmel gesproken, vandaag ben ik gestart met het opknappen van een Akai VT-120 videorecorder
Twee van de snaren van een soort bruin rubber liggen in stukjes in het apparaat, met dit erop aan het groeien:
[image]
Grote foto

Ik heb dan toch liever snaren snot, dan dit soort "buitenaardse" levensvormen :-(

Mvg,
Erik

Hoe het beste videotape reinigen?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-04-2021, 21:52 (1104 dagen geleden) @ Erik

Het zouden ook nog uitgezweette en gekristalliseerde chemische bestanddelen van de snaar kunnen zijn.

powered by my little forum