Vervolg (KOYO) (Algemeen)

door jan broer @, TWELLO, 20-04-2021, 10:44 (1094 dagen geleden)

soundman2 Heb je de NTC al kortgesloten, om uit te vinden of de transistors dan nog warm worden?
Als je een NTC met de verkeerde (te hoge) waarde er in zet weet je nog weinig en gaan je nieuwe torren er wellicht ook aan.


Soundman2 u heeft gelijk,de NTC die er in zit is blijkbaar niet goed,de 4x 2sb zijn vervangen door 2x AC 188 met koeling,tijdje spelen en de klacht komt terug,de transistors worden nu niet warm meer,nu wel de trafo waar de NTC aan zit,NTC eruit gehaald meet de waarde van rond 500k,de NTC uit een sloper gehaald en die NTC gaf geen waarde aan,nu is mijn vraag wat voor waarde er in moet..op de luidspreker staat 8ohm bij 1,5W.. heeft u of een iemand een idee want op het schema is het moeilijk te zien zat zelf te denken aan 1K

Gr. Patrick

[image]

Vervolg (KOYO)

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-04-2021, 11:08 (1094 dagen geleden) @ jan broer
Gewijzigd door kris, 20-04-2021, 11:10

vervang de NTC tijdelijk door een trimweerstand. Die regel je dan af dat de ruststroom door de eindtorren +- 7mA wordt. (vervorming net weg) dan krijg je een goed idee van de waarde van de NTC bij de huidige temperatuur. Ik verwacht enige honderd ohms. neem dus een trimweerstand van 1kOhm. start van de 0 ohm positie (ruststroom is dan nul) en verhoog langzaam. Neem je een te grote waarde, dan ga je teveel "in de hoek zitten" (onnauwkeurig) regelen.
beperk sowieso de stroom die de radio kan opnemen tijdens deze experimenten tot +- 100mA, om opblazen eindtorren te voorkomen.

Vervolg (KOYO)

door jan broer @, TWELLO, 20-04-2021, 11:52 (1094 dagen geleden) @ kris

Bedankt voor de tip,gaan we doen..

Gr.Patrick

Vervolg (KOYO)

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2021, 13:12 (1094 dagen geleden) @ jan broer
Gewijzigd door soundman2, 20-04-2021, 13:22

Toch vreemd dat de trafo's warm worden. De trafo waar de NTC aan vastzit levert aan een kant een kleine basisstroom, daar krijgt hij het niet warm van. Aan de andere kant zit de zgn driver transistor. Als die teveel stroom trekt, bestaat de kans dat de trafo warm wordt. Maar dan is het stroomgebtuik van de radio veel te hoog.
Op de transistor TR12? 2SB75 hoort een basisspanning te staan ergens tussen 3 en 4 volt. Op de emitter een spanning die ca 0,2 tot 0,3 volt lager.
Ik kan de waarde van de emitterweerstand niet goed lezen, maar die lijkt 330 Ohm. Er loopt dan een stroom van ca 10mA. Daarvan warmt de trafo niet op. De spanningsval over de collectorwinding is bij 10mA ook maar gering. Hoe is dat als de radio de fout vertoont?

Vervolg (KOYO)

door jan broer @, TWELLO, 20-04-2021, 14:36 (1094 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman2..hij wordt niet overdreven warm,maar op de voeding te zien na enige tijd van 300ma naar 600ma op te lopen..en als ik de radio langer laat spellen wordt de vervorming nog erger en dan begint ook een van de torren (ac188) warm te worden aan de zijde waar de condensator c93 zit,maar dan speelt die al bijna een uur..daarom wilde ik eerst de NTC even vervangen om uit te sluiten of mijn trafo geen winding sluiting heeft,kan ik de driver tor tr12 eruit halen om te kijken wat er dan gebeurd?

Vervolg (KOYO)

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2021, 14:50 (1094 dagen geleden) @ jan broer

Je hoeft niet altijd meteen onderdelen eruit te halen om iets te weten te komen.
Bij de eindtrap schreef ik al eerder om de NTC kort te sluiten. Er loopt dan geen basisstroom meer door de eindtransistors en al het goed is ook geen kollectorstroom. De transistoren mogen dan ook na lange tijd niet opwarmen. Heb je die test al een keer gedaan?

Hetzelfde geldt ook voor de stuurtransistor. Als je de basis rechtstreeks aan aarde legt, mag er geen stroom meer lopen in de collector en mag de opgenomen stroom ook niet toenemen na lange tijd.
Je moet ziet alles te gelijk willen testen, maar systematisch elk gedeelte onderzoeken.
Zelden zitten er maar twee fouten in een toestel tegelijk.

Vervolg (KOYO)

door jan broer @, TWELLO, 20-04-2021, 15:24 (1094 dagen geleden) @ soundman2

De test die u bedoelt ben ik mee bezig, NTC kort gesloten,radio speelt al is het wel dat het net lijkt dat iedereen uit de neus praat..maar hij speelt en wordt tot op heden niet warm meer,AC en de trafo blijven koud,dus toch de verdenking NTC,de eigenaar licht momenteel in het ziekenhuis en vroeg mij er verder mee te gaan vandaar..

Gr.Patrick

Vervolg (KOYO)

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-04-2021, 15:38 (1094 dagen geleden) @ jan broer

De test die u bedoelt ben ik mee bezig, NTC kort gesloten,radio speelt al is het wel dat het net lijkt dat iedereen uit de neus praat..

dat uit de neus praten noemen ze ook wel eens vervorming :-).

dus, trimmer erin afregelen op een rustroom van +- 7mA ruststroom. de rustroom meet je best op de aansluiting naar voeding van de eindtrafo. je meet dan de som van beide collectorstromen.

vervorming moet dan weg zijn, boeltje zou niet meer mogen warm worden en je weet meteen de waarde van de NTC. nog iets?

Vervolg (KOYO)

door jan broer @, TWELLO, 20-04-2021, 16:15 (1094 dagen geleden) @ kris

:-D ... mag het een onsje minder zijn zit op bijna 6ma..naargelang geluid sterkte neem ik aan..maar goed het werkt tot nu toe,met een weerstand trimmer zit ik op rond 120 OHM dat zal m dan zijn denk ik..laat m wel eerst doorspelen,dank mijne heren voor de uitleg ook namens broertje! :m:

Patrick

Vervolg (KOYO)

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-04-2021, 17:16 (1093 dagen geleden) @ jan broer

6 mA is prima. hoe lager de ruststroom, hoe beter voor de torren (en de batterijen.). Dat je net de vervorming kwijt bent is het belangrijkste. moeilijkste... vinden juiste NTC vervanger.

Vervolg (KOYO)

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2021, 19:52 (1093 dagen geleden) @ kris

En dan te bedenken, dat ik ruim drie weken geleden al adviseerde om de NTC kort te sluiten en te controleren of de eindtrap nog warm werd.. Mogelijk waren de originele transistors niet eens stuk..........

Vervolg (KOYO)

door jan broer @, TWELLO, 20-04-2021, 20:01 (1093 dagen geleden) @ soundman2

Had het al gelezen Soundman2..maar val in voor broertje die niet meer in staat is om zijn radio te herstellen,vandaar dat hij mij vroeg ieder geval bedankt:)

Patrick

Vervolg (KOYO)

door jan broer @, TWELLO, 20-04-2021, 19:53 (1093 dagen geleden) @ kris

OKAPHONE web
Producten
Epcos

Ntc weerstand 100 Ω
Diameter 5 mm
Vermogen ≤ 450 mW

Dit komt al aardig in de buurt Kris

[image]

Vervolg (KOYO)

door Goldline @, Oranjedorp, 20-04-2021, 22:58 (1093 dagen geleden) @ jan broer

ter informatie ,die 100 ohm NTC meet je bij 25 graden Celsius.
een beetje ongelukkig gekozen temperatuur.
dus met NTC en ohmmeter naar het bejaardenhuis....

--
Cees PA1DBA

Vervolg (KOYO)

door soundman2 @, Wouw, 21-04-2021, 10:13 (1093 dagen geleden) @ Goldline

ter informatie ,die 100 ohm NTC meet je bij 25 graden Celsius.
een beetje ongelukkig gekozen temperatuur.
dus met NTC en ohmmeter naar het bejaardenhuis....

Die NTC kan er vermoedelijk gewoon in. Als de russtroom dan iets te klein is, kun je de vaste weerstand die er parallel aan zit wat in waarde verhogen. Ik denk dat het allemaal wel meevalt met de temperatuurwisselingen.

powered by my little forum