GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A (Gezocht)

door FredDijksman @, 20-04-2021, 16:05 (1073 dagen geleden)

Ben op zoek naar 2 stuks Triac 2N6342A/W in de documentatie van B&O staat als alternatief een T2800B. Ik kan zo snel geen leverancier vinden behalve op Ebay maar daar heb ik niet zoveel vertrouwen in dus ik probeer het hier maar.
Graag een berichtje
Groet
Fred Dijksman

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door Goldline @, Oranjedorp, 20-04-2021, 16:23 (1073 dagen geleden) @ FredDijksman

uit welk apparaat Fred ?

--
Cees PA1DBA

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2021, 16:32 (1073 dagen geleden) @ Goldline

12A triac max 200V.
Ik denk dat BT139 ook wel gaat werken. Is het voor DC-out protectie?

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door FredDijksman @, 25-04-2021, 12:57 (1068 dagen geleden) @ soundman2

De BT139 is inderdaad een prima vervanger voor de 2N6342A in deze schakeling. Hij moest al enkele keren zijn werk doen want de eindveersterker houdt er blijkbaar niet van als de ingang geen signaal krijgt. Bij het nog verder zoeken naar een andere storing in de voorversterker en toonregeleenheid ( 1 kanaal veel zwakker dan de andere) gebeurde het een paar keer dat als het stekkertje van het signaal dat van de volume potmeter afkomt niet vast zat het systeem direct in de beveiliging ging. Dus 2 gesprongen zekeringen.

Stekkertje weer vast en dan gaat het goed. Blijkbaar slaat de eindtrap op hol als er geen signaal wordt doorgegeven.
Ik heb in de vele jaren dat ik met elektronica bezig ben nog nooit eerder meegemaakt dat dit gebeurd dus vandaar even mijn vraag , komt dit wel vaker voor en wat is de oorzaak van het op hol slaan.

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door FredDijksman @, 20-04-2021, 17:49 (1073 dagen geleden) @ Goldline

Hij zit in de voeding van een Beomaster 4000 , staat over de wikkelingen van de wikkelingen die als beveiliging van de einddtrap. Ik zal een foto van het schema bijsluiten.
Ik heb niet veel ervaring met thyristoren en triac's dus ik wilde het bij origineel houden maar als een andere kan is dat prima voor mij.
Ik hoor het wel
Fred

[image]

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door FredDijksman @, 20-04-2021, 17:50 (1073 dagen geleden) @ FredDijksman

de bijgeschreven tekst is alleen maar om te onthouden hoe hij gemonteerd zit.

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2021, 19:22 (1073 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door soundman2, 20-04-2021, 19:37

Dat is nogal een paardenmiddel, om de voeding uit te schakelen door de trafo kort te sluiten.
Het is te hopen dat dan de netzekering de goede waarde heeft.
Zonder triac kun je wel aan het toestel werken, als je het opstart met een gloeilamp. Dan kun je er ten minste nog wat aan meten.
B&O 4000, kennelijk zijn er meer modellen van, want het goede schema heb ik nog niet gevonden.

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door FredDijksman @, 20-04-2021, 20:36 (1073 dagen geleden) @ soundman2

Ik was ook zeer verwonderd over dit systeem van beveiliging, maar goed het zit al zo in duizenden apparaten sinds de begin 80er jaren.
De triac die de beveiliging hoort te regelen is defect dus ik zoek een 2N6342 , hij is waarschijnlijk defect geraakt door 3 zeer lekke elco's.
Nog niet gevonden dus

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2021, 20:43 (1073 dagen geleden) @ FredDijksman

Als je de triac even weg laat, dan kun je het apparaat met stroombegrenzing opstarten, ic met een gloeilamp in serie met het lichtnet 60 tot 100 watt is wel oké. Je kunt dan meten of het triggercircuit in actie komt en waarom. Als alles weer normaal functioneert, kan er weer een triac in. Vreemde beveiliging, die defect raakt als er wat mis is in het toestel. De BT139 kan wat grotere stromen hebben, 16 A nominaal. De gatestroom om te triggeren scheelt niet zoveel met het origineel. Daar zit bij het origineel meer spreiding op als bij de BT139.

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door Goldline @, Oranjedorp, 20-04-2021, 22:41 (1072 dagen geleden) @ soundman2

BT139 is inderdaad een prima vervanger.
let er op dat de gate op de juiste plaats zit.
Zijn wel meer van dit soort heftige beveiligingen.
Wel gezien bij Quad versterkers dat de luidsprekeruitgang wordt kortgesloten door een triac bij DC.

--
Cees PA1DBA

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 21-04-2021, 09:39 (1072 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Kees van Dijke, 21-04-2021, 09:43

QSC RMX2450 en Behringer EP-2500 hebben ook een crowbar circuit aan de luidspreker uitgang met een BTA41 triac. Vele (betere) versterkers hebben een stroom beveiliging en zijn ook kortsluitvast. De triac in de voeding is wel een grove oplossing, maar spaart de luidsprekers en kost dan hooguit een zekering.

Twijfel is pas bij te laagohmige belasting, zoals 2 Ohm of minder. Dan gaan ze vaak in rook op.

groetjes,
-=Kees=-

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door soundman2 @, Wouw, 21-04-2021, 10:18 (1072 dagen geleden) @ Kees van Dijke

Een uitgangsrelais, heeft naast enkele nadelen, ook veel voordelen.
Gezien de aanschafprijs van B&O, is het verwonderlijk dat ze voor een wel erg goedkope oplossing hebben gekozen.

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door FredDijksman @, 21-04-2021, 11:43 (1072 dagen geleden) @ soundman2

Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit bij B&O tegenkom, maar er zal vast goed over nagedacht zijn. Ik ga me nooit zo verdiepen in het waarom maar ik repareer ze zo goed mogelijk

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door soundman2 @, Wouw, 21-04-2021, 13:52 (1072 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door soundman2, 21-04-2021, 13:57

maar er zal vast goed over nagedacht zijn.

Ben wel meer lompe dingen tegengekomen bij B&O.
Een pick-up die niets meer doet.
Het chassis is verend opgehangen en de stuurprint zit vast in de voet. De verbindingen zijn uitgevoerd met massief montagedraad.
Aluminium druktoetsen, mooi design, maar het heeft me wel een keertje een bloedende vinger opgeleverd.......
Crowbars worden wel vake toegepast, zeker als het oplopen van een spanning funest is voor dure onderdelen, zoals in computers. Een goede voeding kan dan wel een afwijking hebben, maar heeft dan ook stroombegrenzing, zodat het het kortsluiten enerzijds de rest beschermd en aan de andere kant de voeding nog te herstellen is.

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door FredDijksman @, 21-04-2021, 16:32 (1072 dagen geleden) @ soundman2

Ja dat montagedraad is soms vreselijk , als je een paar keer een printje omdraait om te meten of een component te wisselen , breken ze spontaan af en de bedradingsschema's zijn soms om te huilen zo slecht. Dan is het een gedoe om ze weer op de juiste plek vast te krijgen. Maar aan de andere kant zijn de kabelboompjes altijd netjes opgebonden en goed verzorgd als je dat vergelijkt met onze nationale trots Philips kun je het prijsverschil wel zien. Want bij Philips is de bedrading soms sterk lijkend op bouwdoos hobby productie.
Maar goed zij wilden ook een grotere markt bedienen en dan moet het goedkoper.

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 22-04-2021, 01:41 (1071 dagen geleden) @ Goldline

De Quad ESL63 elektrostatische luidspreker heeft ook zo'n circuit ingebouwd en sluit de output van de amp kort in geval van storing. Dit soort crowbar schakelingen zijn efficient om schade te voorkomen; en Quad versterkers kunnen tegen kortgesloten uitgangen!

--
RAAF12

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door loek @, Exloo (Drenthe), 21-04-2021, 16:30 (1072 dagen geleden) @ FredDijksman

Hallo Fred,

Deze methode werd ook veel toegepast in HP meetapparatuur bijvoorbeeld de spectrum analyzer HP141 daar zaten er 5 van in. Bij voeding storingen voorkom je zo dat er in het apparaat kwetsbare onderdelen stuk gaan. Wel zat er altijd ergens nog een zekering in de gelijk richting. Het trigger circuit van de triac was meestal zeer kritisch ingesteld. En vaak kwam het apparaat dan als defect terug. Verving je de zekering dan werkte het apparaat weer. Gebeurde dit vaak dan was de zekering het aanknopingspunt en bleek dat de trigger te gevoelig was geworden door , een klein beetje, verlopen onderdelen.

Met vriendelijke groet,

Loek

GEZOCHT GEZOCHT Triac 2N6342A

door FredDijksman @, 21-04-2021, 16:36 (1072 dagen geleden) @ loek

Het zou goed kunnen dat dat hier hetzelfde kan zijn, ik heb hem nu even aan de kant gezet omdat ik wacht op de nieuwe triac's . Maar morgen weer verder zoeken eerst maar eens zonder de triac om te kijken wat er loos is. De eindtrap lijkt goed dus veel kan het niet zijn.

gezocht Triac 2N6342A

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-04-2021, 07:20 (1071 dagen geleden) @ FredDijksman

blijkbaar vergeten in het lijstje, maar ook de Philips K9 had een thyristor als crowbarbeveiliging. Zat er als overspanningsbeveiliging in de (schakel)voeding. Als de stroombegrenzing nog ok was ging er wel geen zekering uit maar begon het toestel te hikken.

powered by my little forum