Eerste opname N4520 (Toestel of techniek)

door Bjorn Kusters @, 13-04-2011, 11:14 (4771 dagen geleden)

Hallo

Gisteren de eerste keer een opname gemaakt met de N4520.
Dit omdat ik het leuk vond mijn favourite muziek van LP en CD op 26cm band te zetten , opgenomen met een snelheid van 38cm/sec.
De kwaliteid van de opname was echter prima , maar er zijn een paar probleempjes:

De oude opname (9,5 cm/sec) word niet geheel gewist en is nog zacht hoorbaar tijdens de stille stukken tussen de liedjes.
Zou dit aan de band zelf liggen dat die zich niet meer geheel laat wissen , of kan dit ook aan het deck liggen?
De stroom door de wiskop te laag o.i.d. ?

Zelf viel me al in om de band met de hand te wissen door een magneet bij de band te houden en dan de band vooruit te spoelen.
Maar heeft dat geen gevolgen voor de band of het deck?
Ik wil dan die magneet vlak onder de rechterspoel houden , zo ver mogelijk bij de bandgeleiders en koppen vandaan.

Verder merkte ik dat de opname soms even dof ging klinken.
dit was vooral de eerste 20 minuten van de band zag maar.
Dit is natuurlijk aan de band zelf te wijten , maar is hier nog iets aan te doen?
Ik kan wel kijken voor NOS 26cm banden maar ik denk dat daar ook een hoop "vergane glorie" bij zit.

En hij neemt niet op op het linkerkanaal.
Het signaal is bij de voorbandcontrole aanwezig , te zien aan de VU meter , en hoorbaar in de hoofdtelefoon.
Maar word niet opgenomen op de band.
Dit viel gelukkig meteen op doordat ik bij opnames het deck altijd instel op nabandcontrole.
Hier zal ik dus eens moeten gaan zoeken waar het signaal verloren gaat.
Maar misschien is dit een vaker voorkomend probleem bij dit deck en kan iemand me nog dichter naar de fout toe helpen.

Verder moet ik zeggen op de goede stukken van de band doet de kwaliteit naar mijn mening echt niet onder doet voor het geluid dat het MFB set produceerd als de muziek rechtstreeks van CD of LP word afgespeeld.
Het zijn in verhouding met de plastic jaren 70 modellen geen goedkope machines , maar daar is de kwaliteit ook wel naar vind ik.


Gr Bjorn

Eerste opname N4520

door Bjorn Kusters @, 13-04-2011, 13:44 (4771 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 13-04-2011, 14:19

Hallo

Inmiddels een hele tijd verder.
Inmiddels heb ik de keuzeschakelaar voor de sporen uit de bandrecorder verwijderd , het ding geheel gedemonteerd , schoongemaakt en de boel weer gemonteerd.
Ik had al een donkerbruin vermoeden dat hier het probleem zat.
Deze had namelijk gisteren al eens problemen veroorzaakt , toen nam die helemaal niet meer op.
En heb ik het schema er eens bijgepakt en zak ik dat deze o.a. direct voor de opnamekop geschakeld is.
Bij demontage bleek de schakelaar behoorlijk vuil te zijn.
Nu die schoongemaakt is neemt hij weer op beide kanalen op.
Dit heb ik echter alleen getest via de microfoon ingangen.
Dus het is spannend als ik hem zometeen via de lijningang laat opnemen.
Maar hierbij verwacht ik eigenlijk geen problemen meer.

Zometeen dus meer.

Update:

Nou geen problemen was iets te optimistisch.
Maar het waren nog maar kleine probleempjes , krakende potmeters.
Dit heb ik inmiddels ook verholpen.
En nu neemt hij ook via de lijningang op op beide kanalen.

Nu nog een keer de netschakelaar vervangen (standaard probleem) en een lampje van de vu meter.
Moet alleen nog even uitvogelen welke dit zijn.

Gr Bjorn

Eerste opname N4520

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-04-2011, 15:19 (4771 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Bjorn,

Wissen met een magneet is niet de fijnste oplossing immers daar het enkel een gewone is, is kans op magnetisatie van je koppen.

Daarom ook eens verstandig je koppen te demagnetiseren.(mist dan hoge tonen)
Zijn apparaatjes voor of bedenk anders iets met een wisselpanning en spoel.

Schakelaars heb je nu gereinigd dat scheelt.

Wis nu weer eens een stuk band en luister of er nog wat hoorbaar is.
Wissen dus zonder signaal.

Kan zijn dat de band in een andere machine erg veel afwijking had tov het spoor.

Een oplossing kan dan zijn de band aan 2 zijden te wissen tevens over alle sporen.

Een dergelijk probleem heb je dan ook dat bij een stille passage je de andere kant in (reverse natuurlijk )ook nog hoort.

Voor je veel energie steekt in het maken van hele opnames eerst eens alles 2x nazien.

Vervolgens heb ik nogal wat Philipsen gehad waarvan de boel opnieuw ingeregeld moest worden, zoals bias, channels tov VU meters gelijk zetten, opname niveau Links rechts gelijk maken enz.

Eerste opname N4520

door Laurens @, Zaandam, 13-04-2011, 18:30 (4771 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Laurens, 13-04-2011, 18:32

Als de opname niet goed gewist wordt, kan het zijn dat de wiskop vies is (koppen altijd poetsen...)
Het kan zijn dat de oude opname opgenomen is op een scheve recorder, maar het kan ook zijn dat de N4520 scheef staat. Zomaar aan de koppen gaan draaien is zeer onverstandig ;-)
Als de opname is opgenomen met een 2 spoors recorder, dan kan je die niet goed wissen op een 4 spoors recorder zoals de N4520.
Wissen met een magneetje is niet zo verstandig. Dit zorgt voor een hogere taperuis en snellere magnetisatie van je koppen en geleiders.
Als het toch moet, dan kan je 't met een zeer zwak magneetje doen (een zwak koelkastmagneetje bijvoorbeeld)

Dof klinkende plekken zijn stoffige plekken of rafels/dropouts. Dat krijg je als de band slijt of als de band gewoon slecht is.
Welke banden heb je? Maxell en TDK zijn bijna altijd goed. BASF LPR/DPR is vaak goed maar kan afgeven, LP en DP laat in 50% van de gevallen je koppen vollopen
Scotch plakt vaak. Ampex 20:20 plakt altijd, shamrock is vaak restjes scotch en ampex en bijna altijd zeer slecht.

Eerste opname N4520

door Bjorn Kusters @, 13-04-2011, 18:41 (4771 dagen geleden) @ Laurens

Hallo

Aan de koppen van deze recorder is zeer waarschijnlijk niet gedraaid.
Hij speelt ook banden , opgenomen op een ander deck zonder problemen af.
Maar dan heb ik het we over 18cm spoelen die ik al langer in bezit heb.

De 26cm spoelen heb ik bij dit deck gekregen , maar ik weet dat ze niet met dit deck opgenomen zijn.
De spoelen zijn van philips , LP.
Maar of de magneetband ook van philips is weet ik niet.
Ik weet niet of philips deze zelf produceerde of bijv. inkocht bij basf?

De andere band is van AGFA dat is een DP band.

Dat de hij electronisch afgeregeld moet worden zou ook heel goed kunnen.
Maar ik moest straks plotseling weg nadat ik de proefopname had gemaakt , maar kan me niet herinneren dat ik toen nog bijgeluiden hoorde.
Maar ik kan me vergissen , ik zal straks of morgen nog eens luisteren.

De koppen zijn trouwens brandschoon , dit houd ik zeer regelmatig bij en de laatste keer dat ze gereinigd zijn was vanmiddag.

Gr Bjorn

Eerste opname N4520

door Laurens @, Zaandam, 13-04-2011, 19:36 (4771 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Philips gaat bijna altijd na verloop van tijd piepen. Het kan een jaar lang goed gaan, en daarna plotseling bergafwaarts gaan.

Eerste opname N4520

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 13-04-2011, 19:40 (4771 dagen geleden) @ Laurens

Shamrock stond in jaren 60 al bekend als schuurpapier.
Ze waren goedkoop. Dat was ook het enige goede eraan.
Alleen ramsj-zaken verkochten dit spul.

Han

Eerste opname N4520

door Bjorn Kusters @, 13-04-2011, 22:43 (4771 dagen geleden) @ Verdicom

Ik heb nog een heel nest 18cm shamrock banden , o.a. een band waar muziek op staat voor een horror show.
Gewelige band is dat , echt iets voor in een spookhuis , beetje fantasie er bij en je ziet de dingen voor je hahahaha.
Dit misschien ook maar eens een keer op een andere band overnemen , of op minidisk aangezien het maar een paar stukken zijn die ik leuk vind.

Ik heb zojuist een kant van de 26cm spoel volledig vol opgenomen.
Nu is alles piekfijn in orde en doet het geluid vanaf de band niet onder aan de bron , in dit geval de cd speler.


Wat zal mijn oom verbaasd opkijken als hij deze bandrecorder hoort.
Hij heeft zelf net zoals ik ook nog heb , een N4515.
De mijne klinkt heel netjes , maar de zijne klinkt extreem dof.
Ik moet bij zijn exemplaar eerstdaags de snaren vervangen.
Dan zal ik meteen de koppen e.d. eens schoonmaken , dan is het al een wereld van verschil.
Want die machines kunnen ook best een aardig geluid neerzetten.

Gr Bjorn

Eerste opname N4520

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-04-2011, 11:49 (4768 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Bjorn,

de meeste recorders zijn niet in staat om cro² (chroomdioxide) banden volledig te wissen. Deze banden hebben een typische grijze kleur en zeer herkenbare geur. Opnemen gaat ook op oudere recorders prima, alhoewel je een beetje laag mist (door verkeerde bias)

groeten

Kris

Eerste opname N4520

door Bjorn Kusters @, 16-04-2011, 16:27 (4768 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris

De band die op de spoel zit is bruin van kleur , maar wel met een zwarte backcoating.

Gr Bjorn

Eerste opname N4520

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-04-2011, 16:43 (4768 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

dag Bjorn,
dit lijkt sterk om ferrochrome banden,een hybride als het ware. Deze hadden twee lagen: CRO² (donkergrijs tot zwart)voor een heel goed hoog en het klassiek FeO (bruin) voor een goed laag.
Ook deze banden kan je niet 100% wissen met een recorder die hier niet expliciet voor bedoeld is. Opnemen lukt wel, en zelfs heel goed.

groeten

Kris

Eerste opname N4520

door Laurens @, Zaandam, 19-04-2011, 21:40 (4765 dagen geleden) @ kris

Backcoating is vaak zwart en heeft geen invloed op de magnetische karakteristieken van de band.

powered by my little forum