Teppaz Balad (Toestel of techniek)

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 09-07-2021, 17:56 (1020 dagen geleden)

In een ander draadje ben ik op zoek naar een luidspreker voor deze platenspeler uit de jaren '60.

Als ik deze verder zou willen reviseren, wat is wijsheid ivm de condensatoren?

Is het zowiezo best om alle elco's te vervangen?

Ik zie volgende:
1000µF 12/15V nabij de motor
is dit de ontstoorcondensator?

[image]


Het schema van de Teppaz Balad 1967 gevonden: (electrotanya - NVHR)

Verder op de audioprint
5000MFd 10V met -ik vermoed- datumcode 04 68
47µF 10/12 V. met rood en groen uiteinde (is dit de polariteit?) (op het schema 50µF)
22µF 10/12 V. met rood en groen uiteinde (is dit de polariteit?) (op het schema 25µF)
200µF 10V. met rode ring aan + zijde
500µF 10V.


[image]

Alvast dank om me op weg te helpen.
Mvg, Pierre

Teppaz Balad

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-07-2021, 18:15 (1020 dagen geleden) @ pdegro

Is allemaal hele lage spanning
Zou me geen zorgen maken.

Hoewel die zilveren met groen rode kappen
Niet de beste zijn.

Maar 10v dc zal allemaal wel meevallen.

Teppaz Balad

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 09-07-2021, 19:24 (1020 dagen geleden) @ Maurice

Dank voor je reactie Maurice.
Als ik nu de speler aanzet dan hoor ik luide ratel door een extern aangekoppelde ls.
Dus toch enig nazicht nodig denk 'k...

Teppaz Balad

door Goldline @, Oranjedorp, 09-07-2021, 19:30 (1020 dagen geleden) @ pdegro

Die 1000uf is je voedingelko, made in France zegt genoeg :-D
rode kanten = plus

--
Cees PA1DBA

Teppaz Balad

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 09-07-2021, 20:57 (1020 dagen geleden) @ Goldline

Dankjewel Cees voor je reactie.
Dus die veroorzaakt waarschijnlijk die 'ratel'.
Deze wordt als eerste vervangen, dan maar eens zien wat de platenspeler dan doet.
Hopelijk is de naald en element nog wat in goede staat...

Teppaz Balad

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-07-2021, 21:13 (1020 dagen geleden) @ pdegro

Toen ik jaren geleden mijn B77 wilde repareren stuitte ik op een condensator die op hol geslagen was. De waarde was meer dan verdubbeld en ik vroeg me af wat de waarde zou zijn als deze condensator actief zou zijn. De kans was groot dat de waarde zeer variabel zou zijn en dat wilde ik niet riskeren dus ik heb hem vervangen.
Na vervanging bleek even later er weer een probleem te zijn en ik weer met mijn meet apparaten er achteraan. Zo'n zelfde soort condensator die weer een probleem veroorzaakte. Ik meette (of is het mat?) de condensator op en deze was drastisch in waarde gezakt.
Omdat toen bang was dat condensatoren niet het eeuwige leven hebben nam ik de moeite om verschillende andere condensatoren door te nemen en... niet één was er nog goed, een drama. Ik ben toen verder gaan zoeken en het bleek dat alle elektrolyten niet meer de waarde hadden die er opstond maar er ver naast zaten, vaak meer dan 50%.
Alleen de tantaaltjes leken nog goed maar sommige daarvan was de ESR weerstand flink opgelopen. Tja wat moest ik daar nu mee? Om alles te vervangen leek me een hele klus.
Nadat ik een lijst had gemaakt van de condensatoren die ik moest bestellen was het een leuke klus om de elektrolietjes te vervangen. Spannend was het moment toen ik de recorder aanzette. Zou hij ontploffen? Zou hij het doen? Ik zette een band op en ik heb in geen jaren zulk mooi geluid gehoord.

Iemand vertelde me dat hij ook een Revox had die het niet goed deed en vroeg me of ik eens wilde kijken.
Ik zag dezelfde oude condensatoren zitten en ik soldeerde er een paar uit. Ik was niet verbaast dat deze ook slecht waren, condensatoren slijten kennelijk. Ook daar ging een sloot nieuwe condensatoren in en het resultaat was dat ook deze recorder zich goed kon plaatsen naast de digitale recorders. Dat zulke oude knarren toch zo goed kunnen klinken.

Om klakkeloos onderdelen te vervangen door nieuwe is natuurlijk geen repareren maar een apparaat dat 50 jaar oud of ouder is daar moet je wel want geen elektroliet kan onveranderd die leeftijd overleven.
Dus, het is jammer maar bij oude apparaten gewoon de elektrolytische condensatoren gewoon allemaal vervangen is mijn ervaring en als het apparaat dan toch nog een defect heeft dan wordt het ouderwets foutzoeken.

Jack Marotick

Teppaz Balad

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-07-2021, 21:46 (1020 dagen geleden) @ Marotick

Gek he dat ik niet altijd die ervaring heb.
Repareer pas 40jr.

Veel van mijn toestellen bezitten nog de org elko's.

Maar is al zo vaak gezegd, meten.

Dit geval bevat toestel elko's die maar paar volt voor de kiezen krijgen.
Dat is heel wat anders dan een buizen toestel.
Laat staan dat we te maken hebben met audio ipv HF.

allemaal zaken die mee tellen.

Zeker gelden er ook audio eisen, maar kijk eens naar die pu.
Wees maar blij als er algemeen al lawaai uit komt.

HiFi wordt het niet.

Teppaz Balad

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-07-2021, 23:16 (1020 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,
Het is wat je zegt, meten.
Neem eens de moeite om gewoon een oude condensator eens uit te solderen en meet hem eens op. De kans is levensgroot dat hij minder waarde heeft dan je verwachtte. Als die condensator in de signaalweg zit dan heeft dat als effect dat hij wat minder laag doorlaat en vaak klinkt dat zelfs wat prettig. Het valt niet zo op want het apparaat is niet stuk door die verminderde condensator maar klinkt dus niet hoe de ontwerper voor ogen had.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik pech had en dat Revox/ Studer wat slechtere condensatoren gebruikte...

Jack

Teppaz Balad

door Peter1952 @, Almere, 10-07-2021, 07:55 (1019 dagen geleden) @ Marotick

Dat laatste is zeker het geval. Ik heb in het verleden diverse A77’ers gedaan en vooral de witte elco’s zijn berucht.
Ook de Fraco’s met rood opschrift zijn vaak slecht. Ik kom die ook in sommige Amerikaanse versterkers tegen en bijna altijd zijn ze slecht.
Met die elco’s in de Teppaz platenspeler heb ik ook slechte ervaringen.
Ik zie wel Philips weerstanden en een enkele mosterd condensator.

Groeten,
Peter

Teppaz Balad

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-07-2021, 10:06 (1019 dagen geleden) @ Marotick

Dat laatste dus juist.

Je hebt het over Revox waar erg hoge eisen ook nog eens aan gesteld worden.
Dit is een pickupje waar Nieuw al twijfel achtige kwaliteit uit komt.
Tevens elementje toch ook al flink aan het verouderen is enz.
Is van orgine prima Pu-tje hoor, erg leuk, maar verwacht niet het summum.


Niet 1 was er op waarde,Deze 150uF nog maar 13uF.
EN de overige printen waren identieke problemen.
Je ziet, meten.
[image]

Teppaz Balad

door Marotick ⌂ @, Huizen, 11-07-2021, 00:21 (1019 dagen geleden) @ Maurice

Dat is toch precies wat ik stel?

Jacky M.

Teppaz Balad

door Armand @, België, 11-07-2021, 07:30 (1018 dagen geleden) @ Marotick

En of het nu een Revox of een ander toestel is, speelt geen rol.
Elco's met een te grote afwijking vervang ik steeds door elco's van een goed merk.
Zelfs een eenvoudig pick-upje kan er alleen maar beter van worden.

Groeten, Armand

powered by my little forum