STK0029 en 0039 Demotage (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-07-2021, 22:31 (991 dagen geleden)

Gewoon omdat ze stuk waren.
Hamer, een schroeven draaier en paar ferme tikken,

1 kanaals Darlington module.

Ze zijn enig uitwisselbaar, je kunt een 0039 voor een 0029 in zetten.
39 is iets zwaarder.
De 0039 is hoger en heeft ook dikkere koelplaat onder de eind torren.
De interne weerstanden wijken ook iets af.

Typisch van beide is de linker eind transistor defect.

de 0039 is ergens 1992 defect geraakt en komt vermoedelijk uit een Technics versterker.
Ja is handig defecte bewaren! Kennelijk ooit toch in bakje terecht gekomen.

STK0029 heb ik vandaag vervangen.
1 is defect en aangezien de nieuwe wat moderner zijn beide versterkers L+R vervangen.

Heb er geen foto van de nieuwe maar ze wegen stuk lichter en hebben géén productie
nummers op de koel plaat, iets wat beide originele STK modules wel hebben.

[image]
[image]

Het nieuwe setje, of ze fake zijn? Ben al blij dat ze verkrijgbaar zijn.
[image]

STK0029 en 0039 Demotage

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-07-2021, 10:06 (990 dagen geleden) @ Maurice

En toch Maurice,

Als ik zie wat erin zit zou ik toch echt denken dat dit eenvoudig te vervangen moet zijn door een paar transistors en wat randonderdelen. Het hoeft zelfs niet groter te worden dan het origineel. De data van de halfgeleiders moet toch te achterhalen zijn (zeker als ze nog niet stuk zijn)!

Zelf zoek ik al een tijdje enkele SBF3ab IC's, maar dat is een stuk lastiger na te bouwen.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

STK0029 en 0039 Demotage

door franc @, Loosbroek, 12-07-2021, 11:12 (990 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door franc, 12-07-2021, 11:13

Leo,

Dat zijn die beruchte dingen uit de Pick ups!
Maar is dat aan de hand van een vergelijkbaar model stereo Pick up niet na te maken?

Je had ook nog de SBF4?

Ik heb ze zelf overigens nog niet stuk gehad.

Ze lijken wel iets op een LM324, een quad opamp.
Maar die zal geheid weer niet passen.

Mvg Frank

STK0029 en 0039 Demotage

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-07-2021, 11:46 (990 dagen geleden) @ franc

Leo,

Dat zijn die beruchte dingen uit de Pick ups!

Inderdaad, ik heb hier twee pick-ups staan met drie defecte versterkers (een kanaal werkt nog)

Maar is dat aan de hand van een vergelijkbaar model stereo Pick up niet na te maken?

Het is een opamp, dat klopt, maar met een aantal extra aansluitingen. Met minder werk is de hele versterker print te vervangen door een transistorversterker, maar ik wil het graag min of meer origineel laten.


Je had ook nog de SBF4?

Dat kan goed zijn, ik ken deze niet.


Ik heb ze zelf overigens nog niet stuk gehad.

Ze lijken wel iets op een LM324, een quad opamp.
Maar die zal geheid weer niet passen.

Er zitten inderdaad 5 opamps in het IC, maar wel in een bijzondere configuratie. Ze zijn erg kort gebruikt, misschien had dat met de (niet zo) degelijkheid te maken? Geen idee...

De eindtrap is gewoon met AC187 en AC188 uitgevoerd, gewoon standaard dus.


Mvg Frank

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

STK0029 en 0039 Demotage

door franc @, Loosbroek, 12-07-2021, 11:54 (990 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door franc, 12-07-2021, 11:56

En die torren hebben weer mogelijk last van Whiskers, zou tevens een oorzaak van het sneuvelen van het IC kunnen zijn.......

Je weet nooit.....

Het best lijkt me een geheel nieuw opgezette versterker als de Pick up het waard is.
En je zit met de vervelende schuifregelaars in deze modellen.

Mvg Frank

STK0029 en 0039 Demotage

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-07-2021, 12:50 (990 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-07-2021, 12:52

Opamps, maar als ik het goed heb wordt de ruststroom van de eindtrap er ook door bepaald. Voor germanium en silicium trappen waren naar mijn idee verschillende versies.

Als je het IC zou nabouwen, dan is de siliciumversie misschien het handigste. Dan kun je de geranium tiktorren ook meteen vervangen en gaat het geheel nooit meer stuk terwijl de versterker grotendeels origineel blijft.

STK0029 en 0039 Demotage

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-07-2021, 12:48 (990 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-07-2021, 12:55

Die SBFx serie is inderdaad lastig. Toch vraag ik me af... Ik geloof dat er op circuitsonline of mfbfreaks iemand zit die simpele IC's gewoon in SMD nabouwt. Even open-etsen en de kans is groot dat je het IC al geheel of gedeeltelijk kunt analyseren en dat er niet eens zo heel veel inzit.

Jammer wel dat er geen datasheets van zijn. Kennelijk intern gebruik (typenummer houdt het midden tussen pro-electron en fantasie), ik meen Franse Philips.

STK0029 en 0039 Demotage

door Harm Klaassens @, Breda, 12-07-2021, 21:45 (990 dagen geleden) @ Leo Snoeren

ik heb eens in een versterker waar die STK dingen inzaten deze vervangen door tda7293.
Kun je kant en klaar op een printje kopen in china. De TDA's op het koelbok geschroefd, bedrading van de printjes naar het moederboard aanbrengen en draaien maar.

STK0029 en 0039 Demotage

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-07-2021, 07:09 (989 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Klopt,Zou ook prima te repareren zijn, zeker de 0029 daar is enkel de transistor
open.
Bij de 0039 is er wat meer aan de hand door volle sluiting van de transistor.
Daar is R4 ook naar de knoppen.
Even goed zou simpel zijn en schema bestaat ook in de datasheet.
0029 even uit hoofd R1,R2 was ca 1,8K ,Bij de 0039 iets van 2k2

De 1e opening van de 0029 brak de kap in brokken, zou nog met 3D printen
dan weer op te lossen zijn.
Bij de 0039 braken enkele pootjes van de print, is wel weer te solderen, heb met meest
linker geprobeerd.
Nieuwe waren 'n habbekrats, maakt leven makkelijker.

De les hieruit is, is te doen.
Wat opvalt is de relatief enorme dikke koelplaat onder de darlingtons,
de maat en uiterlijk transitors lijken even groot, kennelijk was dat de oplossing
om er meer vermogen uit te persen.
Beide 5A echter spanning is 37 tov 45V,zijn de details.

[image]

STK0029 en 0039 Demotage

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-07-2021, 07:37 (989 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

Inderdaad lastig IC SBF3ab
Vind 1 site maar tjonge jonge 45,-

Waag er een mail aan met Bod van 10,- en anders ze nog maar 40jr in stock houden.
Niemand gaat dat voor 45,- kopen in pu van 15,-.

Ik zou een lijstje maken van Pu's waar die ICs in zitten
SBF3AB,SFB3B,SFB4C
En dat in MP in de gaten houden.

STK0029 en 0039 Demotage

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-07-2021, 12:54 (990 dagen geleden) @ Maurice

Leuk inkijkje! Moet inderdaad wel na te bouwen zijn. Philips heeft ook nog heel kort hybride eindtrappen gemaakt, maar als ik het me goed herinner zaten de eindtorren daar gewoon inclusief eigen behuizing op een plakje keramiek gesoldeerd.

powered by my little forum