Prijzen cd spelers (Algemeen)

door Wim K @, 12-07-2021, 21:41 (991 dagen geleden)

Hoewel het intussen alweer wat ouderwets is wil ik een cd speler aanschaffen om aan te sluiten op mijn NAD tuner versterker.
Ik heb eens op het internet rondgekeken en zag o.a. deze voor €295,-:
https://www.coolblue.nl/product/840626/cambridge-audio-axc25.html

Dit is nog een van de goedkopere, je kunt ook her en der terecht voor 400 euro of meer.

Echter, een cd speler met radio erin (en dus ook luidsprekers, etc.) krijg je bijna voor niks (€50,-), zie b.v.:
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_philips-az215r-12-1407259.html

Een DVD speler, die ook CD's kan afspelen is ook voor weinig (€44,-) te krijgen :
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_sony-dvpsr760hb-ec1-1176574.html

Mijn vraag is: waarom is een cd speler zoveel duurder dan een radio/cd speler of een DVD speler?

Prijzen cd spelers

door Tipo4 ⌂ @, Den Bommel, 12-07-2021, 22:55 (991 dagen geleden) @ Wim K

Het is met dit soort vergelijkingen net als bij auto's: Een Fiat Panda en een Mercedes S klasse zijn beide auto's die waar voor hun geld bieden en toch merk je direct het verschil als je van de ene auto in de andere stapt.

Goedkope DVD spelers en setjes inclusief CD speler zullen heus wel een CD afspelen, die Cambridge echter (verschrikkelijke importeur, ander verhaal) heeft qua geluidsweergave echt de betere papieren. Of je dat gaat horen op de NAD receiver hangt weer af van de aangesloten luidsprekers en hun opstelling. En dan is er nog zoiets als 'geluidsbeleving'. Voor de één is dat geen discussie omdat alle CD-spelers wel ongeveer hetzelfde klinken, een ander kan de ene CD speler echt hoorbaar slechter vinden dan de ander.

Kort gezegd: Heb je een installatie waar geluidskwaliteit er toe doet dan is die Cambridge zijn meerprijs wel waard, je kan hem thuis uitproberen en desnoods weer terugsturen als het niet bevalt, van goedkoper spul mag je verwachten dat het werkt maar ook weer geen topprestaties, DVD of CD maakt niet uit wat dat betreft, simpel Chinees spul is troef in deze klasse. Vergeleken met de dik 900 gulden die mijn eerste cd speler kostte in 1989 is 300 euro voor nieuwe ergens nog een koopje ook :-)

--
Elwin de Jong

Prijzen cd spelers

door Roland Huisman @, Zwolle, 12-07-2021, 23:03 (991 dagen geleden) @ Wim K

Van een Cambridge mag je verwachten dat daar een stuk betere kwaliteit digitaal naar analoog omzetters in zullen zitten. Ook de analoge versterking zal beter zijn dan zo'n wegwerp radio. Feit blijft dat er natuurlijk dezelfde muziek uit komt. Bij sommige muzieksoorten maakt de kwaliteit van de speler niet meer uit. Maar laten we het daar maar niet over hebben :-D

Ook verwacht ik bij een Cambridge een beter loopwerk en een langere te verwachten levensduur dan bij zo'n draagbaar ding. En dit geldt natuurlijk voor het overgrote deel van de componenten in zo'n speler. Laten we wel wezen, bij een Cambridge betaal je natuurlijk ook deels voor de naam. Maar kwaliteit heeft zijn prijs...

Als je op Marktplaats gaat kijken dan mag je het bedrag van die nieuwe Cambridge betalen voor een Marantz CD-72 SE van ruim 20 jaar oud... Om over een Marantz CD93 of CD880 maar te zwijgen... En zo zijn er wel meer klassiekers welke kostbaar beginnen te worden.

Maar er zijn genoeg leuke 2e hands spelers welke mijn voorkeur zouden hebben boven een nieuwe. Maar ieder zijn keuze natuurlijk...

Een DVD speler van een paar tientjes speelt je CD's ook prima af als je verder niet zoveel eisen stelt. Het geluid is al snel goed hoor. Alleen die 5 tientjes DVD spelers zijn na drie jaar de moeite van het openen niet meer waard als ze stuk zijn gegaan...

Groeten, Roland

Prijzen cd spelers

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-07-2021, 00:51 (991 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ook verwacht ik bij een Cambridge een beter loopwerk en een langere te verwachten levensduur dan bij zo'n draagbaar ding. En dit geldt natuurlijk voor het overgrote deel van de componenten in zo'n speler. Laten we wel wezen, bij een Cambridge betaal je natuurlijk ook deels voor de naam. Maar kwaliteit heeft zijn prijs...

voor zover er nog een degelijk loopwerk bestaat..


mijn inziens ben je het beste af met een tweedehands Philips swinging arm speler. Die dingen gaan nu naar de dertig en meer, maar zijn niet stuk te krijgen. (op riem en schakelaar na)

Prijzen cd spelers

door Roland Huisman @, Zwolle, 13-07-2021, 06:42 (990 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Roland Huisman, 13-07-2021, 07:13


voor zover er nog een degelijk loopwerk bestaat..


mijn inziens ben je het beste af met een tweedehands Philips swinging arm speler. Die dingen gaan nu naar de dertig en meer, maar zijn niet stuk te krijgen. (op riem en schakelaar na)

Hoi Kris,

Volledig mee eens. Al mijn spelers zijn met dat loopwerk.
Ook de modellen welke ik in dit topic noemde zijn allemaal swingarm.
Maar als je perse nieuw wilt kopen dan is dat geen optie.

Groeten, Roland

Prijzen cd spelers

door Herman Vandierendonck @, 13-07-2021, 09:59 (990 dagen geleden) @ Wim K

Bekend met de website van Lampizator ?
Begonnen door eigenzinnige Pool Lukasz Fikus, nu een groot bedrijf met prachtige buizenapparatuur.
Hij is begonnen met het ombouwen van CD spelers, ondermeer door het analoge signaal uit de DAC rechtreeks "af te tappen" en naar een triode buffertrap (SRPP) te sturen, en dat signaal rechtreeks naar de eindversterker te sturen. (dit is eigenlijk een item voor het NFOR:th )

Hij heeft een enorme alfabetische lijst gemaakt van -inmiddels oudere- CD spelers die kwalitatief erg de moeite waard zijn. Je kunt dit soort spelers tegenkomen in kringloop winkels en op Marktplaats !
Hier de link naar de lijst :
http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/CD_ALPHABETICAL.html

Ook met een heel simpel CD spelertje is het erg leuk om zijn modificaties toe te passen. Er is ook een overzicht van :
http://lampizator.eu/UPGRADE/triodeschool/teachings%20of%20Prometheus.html

Hopelijk kun je met het alfabetisch overzicht iets van de kwalitatieve verschillen tussen CD spelers te weten komen.

Groeten Herman

Prijzen cd spelers

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-07-2021, 12:12 (990 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck

Zolang je geen speler van hem koopt of identiek ombouwt, inderaad een zeer nuttige en leuke site. Of is zijn vakmanschap beter geworden met de jaren?

Prijzen cd spelers

door Roland Huisman @, Zwolle, 13-07-2021, 17:46 (990 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zolang je geen speler van hem koopt of identiek ombouwt, inderaad een zeer nuttige en leuke site. Of is zijn vakmanschap beter geworden met de jaren?

Haha ja die naam ken ik ook als 1e klas prutser :-D

Prijzen cd spelers

door hanswal @, Hoorn, 13-07-2021, 15:28 (990 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck

Bekend met de website van Lampizator ?

Nu wel! Bedankt Herman.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Prijzen cd spelers

door g-rely @, Lelystad, 13-07-2021, 10:49 (990 dagen geleden) @ Wim K

Hallo Wim.

Ik heb eventueel een NAD CD speler voor jou te koop voor €50
Mocht je 'm willen hebben hoor ik het wel.
Versturen doe ik liever niet, dus ophalen in Lelystad.

Groet, Gerard.

[image]

Prijzen cd spelers

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 13-07-2021, 13:43 (990 dagen geleden) @ Wim K

Heb toevallig vandaag een Cambridge CD speler CD 5 van een familielid hersteld.
Wat mij opviel,er zit een Sony mechanisme met KSS 213 laser in.
Een kanaal viel uit en bleek een defekt printspoortje bij de ouputentrede te zijn.
Dit zijn uiterst dunne spoortjes en dit verbeterd.
Printen zijn pertinaks,had iets anders verwacht.
Vergelijken met een goede Denon gaf gehoormatig geen opmerkelijk verschil.
Gewoon een goede CD speler.:-)
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Prijzen cd spelers

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-07-2021, 13:53 (990 dagen geleden) @ Wim K

Tja zoveel spelers zoveel kwaliteiten.

Niet alleen het audio gebeuren maar ook uiterlijk en track volgen.

Zo heb ik de Philips CD-471(1987), mijn eerst gekochte speler en werkt nog altijd.
Hier in kun je totaal bekraste CD's stoppen en speelt ze gewoon af.
Welke zomaar andere spelers het laten afweten.
Audio is beduidend minder.

Philips CD-951(1995?) is uitstekende degelijke speler met bijzonder goed audio deel.
Echter een ander kan het minder vinden.
Zo vond een maat van mij die de speler dezelfde dag kocht deze, 2 weken later terug bracht om
te kiezen voor de Denon DCD-460
Die Denon staat inmiddels al weer een jaar of 10 defect hier in de kast
terwijl de 951 nog altijd de plaatjes draait.
Hoewel ik 4 jaar terug wel het tandwiel heb vervangen en snaar.

De Philips CD-620 doet wat mij betreft niet onder die van de 951.

Heel belangrijk is wat jij voor muziek luistert en met welke kwaliteit je die beoordeeld.

Lees er wat over en ga eens luisteren of je verschillen hoort met de goedkopere
varianten.
Daar heden de CD gebruik zwaar terug loopt is volgens mij met wat klein geld
nodige aan CD spelers te koop.

2e hands bezoek diverse fora om te bezien of er bekende problemen mee zijn.

Prijzen cd spelers

door Martina @, 13-07-2021, 15:30 (990 dagen geleden) @ Wim K

In de kringloop soms voor een habbekrats..... Laats nog een bijna nieuwe DENON gezien voor 2 tientjes....

Prijzen cd spelers

door Wim K @, 13-07-2021, 21:30 (990 dagen geleden) @ Wim K

Dank allen voor de (uitebreide) uitleg. Kwaliteitsverschillen spelen uiteraard een rol bij de prijsverschillen. Wat ik vooral gek vond was dat vrijwel alle DVD spelers redelijk goedkoop zijn en CD spelers gemiddeld zes à zeven keer zo duur zijn. Maar dat is me nu wat meer duidelijk geworden.
@g-rely/Gerard: bedankt voor het aanbod, maar Lelystad vind ik een beetje ver om op te halen, maar bovenal was ik al van plan voor een nieuw apparaat te gaan, dan maar wat meer euro's neerleggen. Het zal de Cambridge wel worden.

powered by my little forum