Praktische hulp gezocht bij een reparatie van een B&O radio (Algemeen)

door FredDijksman @, 14-07-2021, 15:01 (988 dagen geleden)

Hulp gezocht met een B&O radio beomaster 900

Beste forumleden,
Ik ben nu al tijden met een (simpele) radio bezig maar ik krijg de storing er niet uit,
Hij werkt niet op de AM en het verschijnsel is dat de oscillator niet goed opstart en er geen of niet genoeg signaal door de 2 midden frequent trappen komt.
Alles lijkt goed en toch start de oscillator niet op , af beter hij start wel op maar her signaal is veel te laag en als ik de afstemcondensator verdraai zie het volume afnemen en halverwege totaal verdwijnen. Ik heb alles als getest gemeten en gedaan maar het resultaat blijft hetzelfde.
Ik heb zoiets met een vergelijkbare radio ook al eens gehad, dat ook alles goed leek en was maar een AF126 met een hfe van boven de 200 loste toen het probleem op. Nu heb ik al verschillende geprobeerd tot versterking 300 maar het mag niet baten.

Mijn concrete vraag nu is , is er iemand in de buurt van Nieuw-Vennep waar ik eens naar toe mag komen om samen eens naar dit geval te kijken. Je moet natuurlijk wel kennis hebben van radio's en de afregeling.
Opsturen en laten repareren kan ook maar daar leer ik niets van bovendien is het soms wel eens plezieriger en beter er samen naar te kijken.

Ik hoor graag
Groet
Fred Dijksman

Praktische hulp gezocht bij een reparatie van een B&O radio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-07-2021, 18:02 (988 dagen geleden) @ FredDijksman

Fred

Is niet de AFC die loopt te vervelen?
Trek die eens los van de basis AF126.
Controleer eens Elkos's AFC lijn.
Wat doet je "Radicator", of wel afstem indicator?

AF126 sluiting gehad, controleer eens die OA70 en OA79 in de voedingslijn.
En met zoveel schakel punten echt 10x schakel overgangs weerstand controleren.

[image]
[image]

Praktische hulp gezocht bij een reparatie van een B&O radio

door FredDijksman @, 14-07-2021, 18:34 (988 dagen geleden) @ Maurice

De AF116 is vervangen door diversen AF126 want die had inwendig sluiting (whiskers)
De AFC los is iets waar ik niet opgekomen was maar zeker het proberen waard want de spanning op de basis is te laag, zoiets moet het zijn want de AF126 trekt vrijwel geen stroom, en komt volgens mij niet in geleiding.
De OA79 is goed die andere weet ik niet zeker meer maar ga ik straks even bekijken.

Praktische hulp gezocht bij een reparatie van een B&O radio

door Goldline @, Oranjedorp, 14-07-2021, 19:50 (988 dagen geleden) @ FredDijksman

C119 hangt ook parallel over de Afc

--
Cees PA1DBA

Praktische hulp gezocht bij een reparatie van een B&O radio

door FredDijksman @, 15-07-2021, 09:39 (987 dagen geleden) @ Maurice

Hi Maurice,
Als ik de 10k weerstand los haal van de basis AF126 1 dan verdwijnt het lage oscillator signaal volledig dus via het normale circuit start de osc. niet op

Praktische hulp gezocht bij een reparatie van een B&O radio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-07-2021, 10:06 (987 dagen geleden) @ FredDijksman

Ja wacht even
Als je die 10k weg haalt heb je ook geen dc instelling
Meer op basis AF126.

Dus even verzinnen hoe dat op te lossen.

Praktische hulp gezocht bij een reparatie van een B&O radio

door FredDijksman @, 15-07-2021, 15:18 (987 dagen geleden) @ Maurice

Altijd een moeilijke beslissing voor me maar hij is gepromoveerd tot donor chassis.
In ieder geval dank voor de reacties
Fred

Praktische hulp gezocht bij een reparatie van een B&O radio

door Goldline @, Oranjedorp, 15-07-2021, 20:41 (987 dagen geleden) @ FredDijksman

Fred het is jouw keuze ,die respecteer ik.
Maar, je zit nu zo dicht in de buurt van de fout, zou er nog een nachtje over mijmeren.;-)

--
Cees PA1DBA

Praktische hulp gezocht bij een reparatie van een B&O radio

door FredDijksman @, 16-07-2021, 16:39 (986 dagen geleden) @ Goldline

Hoi Cees,
Ik heb de 10k weerstand in de basis van de 1ste tor verlaagd tot 5k toen nam verdubbelde de spanning van de oscillator , maar nog steeds veel te laag. Toen nog een keer een AF1126 gezocht met een hoge versterkingsfactor , dat hielp niets en toen was ik het zat en er staat nog zoveel werk te wachten dat ik bij hoge uitzondering de strijd opgaf.
Dar komt nog bij dat de versie van de radio met ingebouwde luidsprekers interessanter is dan deze uitvoering. En helaas zijn de chassis niet zo over te zetten maar daar zit heel veel werk aan vast. Dus is het nu een donor chassis.
Fred

Praktische hulp gezocht bij een reparatie van een B&O radio

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-07-2021, 22:06 (987 dagen geleden) @ FredDijksman

Is het de versie met ingebouwde of losse speakers?

Praktische hulp gezocht bij een reparatie van een B&O radio

door FredDijksman @, 16-07-2021, 16:31 (986 dagen geleden) @ kris

De radio zonder de luidsprekers, maar ik heb de moed al opgegeven en hij is gepromoveerd tot donorradio
Fred

powered by my little forum