Telexmachine 32 BE (Gezocht)

door Bert @, Zeist, 27-04-2011, 16:37 (4749 dagen geleden)
Gewijzigd door Bert, 27-04-2011, 16:39

Geachte lezers van dit form. Ik ben in het bezit van een Telescript 32BE, een machine met een beeldscherm en 32 K als werkgeheugen. Het systeem is uit de jaren '70. Ik doe hier nog heel veel mee, tot gisteren want toen gaf hij de geest.

Simpele vraag, heeft iemand nog zo'n machine achter in de schuur of op zolder staan?

Met vriendelijke groeten Bert van der Vinden Zeist.

[image]

Telexmachine 32 BE

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-04-2011, 20:28 (4749 dagen geleden) @ Bert

Repareren zal met dit soort apparaten meestal wel goed te doen zijn. De volgende vraag is dan of iemand een schema heeft, en natuurlijk wat de symptomen zijn/wat eraan mankeert.

Telexmachine 32 BE

door Bert @, Zeist, 28-04-2011, 12:52 (4748 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Bert, 28-04-2011, 12:54

Maarten een goeden middag. Ja repareren is te doen mits het schema!
Ik heb eens een draaiboek gehad van deze machine maar de bedrading van bijv. toetsenbord, beeldscherm, floppydrive en meerdere aansluitingen eindigen allemaal op een grote of kleinere rechthoek en verder kom je niet!!
Het is een machine van siemens en hij heeft jaren gewerkt tot tevredenheid van de gebruiker maar van de week was het op.
Het zijn 2 printplaten van ca. 40 cm vierkant met een aantal plugstekkers.
Ik ben zo ver gekomen dat ik nu weet dat de Hoofdprint defect is.
Normaal staat hij gekoppeld in de uit-stand op een stopcontact Maar nu start plotseling het aandrijfmechanisme van het inktlinttransport en hij is niet meer normaal aan te zetten.
Na reparatie van 3 beschadigde printsporen als gevolg van een defecte 3,6 volt batterij heb ik met externe spanning 3,6 volt getracht te starten maar dat heeft niet geholpen dus hij is helaas afgeschreven. Alleen ben ik een hoop info kwijt van ca. 10 jaar en dat is jammer.

Tot zekere hoogte kun je een en ander controleren maar dan loop je vast op de rechthoeken op de tekening
De floppy's zijn ook speciaal geformatteerd voor deze machine en velen hebben eens gedacht, ooooooooo dat fix ik wel even voor je dan kun je de flop in een standaard pc schuiven. Nee dus.!
Tot zover Maarten

groeten
Bert Zeist

Telexmachine 32 BE

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-05-2011, 06:39 (4745 dagen geleden) @ Bert

Maar nu start plotseling het aandrijfmechanisme van het inktlinttransport en hij is niet meer normaal aan te zetten.

Dat lijkt er op dat de telex niet meer ziet dat de inktlint strak staat cq aanwezig is.

Dus of indicatie ogen een van de spoelen is niet op orde, of zit een oog op inktlint aanwezigheid.

Kan zijn eenvoudig met een schakelaar met een armpje wat detecteert of de zaak strak staat.

Als dat wel goed is dan zoeken in de logica die vervolgens de motoren moet stoppen.

Dergelijk iets.


Wel een beetje voorbarig om het nu al op te geven het toestel:-|

Tevens zou ik eens de voeding nazien of daar na al die jaren gebruik niet te veel rimpel op de gelijkspanning staat door verdroogde condensatoren.
Kan zijn dat door die rimpel de logica in de war raakt.

powered by my little forum