Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector (Algemeen)

door FredDijksman @, 23-08-2021, 12:42 (969 dagen geleden)

Ik heb een praktische vraag over een 14 polige verbindings connector tussen een cd unit en de controle print. Deze connectoren snijden door de platic isolatie van de draden en maken dan contact met de kern. Ik heb hier een paar beocenters 8500 en 9500 staan met slechte kabels , de koperen kernen zijn gebroken precies achter de insnijdingen.
Hierdoor ontstaan de meest bizarre storingen en dat moet opgelost worden.
Ik kan natuurlijk draadje voor draadje doorsolderen van print naar print maar dat is geen nette oplossing.

Is er misschien een betere nettere en iets makkelijker manier waar ik niet aan denk?
Ik hoor graag
mvrgr
Fred [image][image]

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-08-2021, 13:45 (969 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Maurice, 23-08-2021, 13:47

Zwarte kapje verwijderen,
Draden zo recht mogelijk afnemen.
Dan zonder de draden te strippen ze weer op de connector drukken.

normaal gaat dat in 1x met het opdrukken van weer zwarte klem.
Voor jouw is dat geen doen.

Gebruik dan een boven deel van oude stekker waar je de zij klemmen wat in kort
zodat deze niet steeds vast klemt.
En zo draad voor draad opnieuw opzetten.

Ik gebruik een kleine bankschroef om zo netjes rustig draden er weer op te drukken.

Wees uiterst voorzichtig met die zijkant klemmetjes.
Heel weinig uit buigen anders breekt het.
Zeker na jaren is broos.

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door FredDijksman @, 23-08-2021, 17:12 (969 dagen geleden) @ Maurice

Ik ga het eens voorzichtig proberen , ik had al een 1ste poging gedaan maar ik kreeg de metalen delen niet uit het plastic
Ik zal er een foto van maken wat ik bedoel

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-08-2021, 20:09 (969 dagen geleden) @ FredDijksman

De metalen delen moeten/mogen/kunnen in het onderste deel van de steker blijven zitten als je het kapje met de bedrading eraf trekt.

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door maarten van dijk @, 23-08-2021, 13:49 (969 dagen geleden) @ FredDijksman

Lijken me veel op de connectors die in de K9, K11 en de K12 KTV chassis van Philips zitten.
Die chassis heb ik helaas niet meer, maar moet via het forum nog wel aan te komen zijn, denk ik.succes Fred!

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-08-2021, 14:56 (969 dagen geleden) @ maarten van dijk
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-08-2021, 14:58

Dat zijn ook Stocko connectoren inderdaad, maar compleet anders.

Deze Stocko connectoren werden door Philips vanaf de jaren '80 wel gebruikt, ze zijn in dit apparaat ook gebruikt om een Philips CD-module aan te sluiten.

De methode om ze opnieuw te bedraden is met een bankschroefje zoals Maurice al beschrijft.

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door soundman2 @, Wouw, 23-08-2021, 15:36 (969 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 23-08-2021, 15:39

Er zijn veel meer stocko's, je doelt waarschijnlijk op deze.
[image]

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-08-2021, 20:09 (969 dagen geleden) @ soundman2

Klopt, dit zijn de oude die in de K9 t/m K40 gebruikt werden. Daarna ging Philips voor veel toepassingen over op het nieuwere model dat voor deze CD-speler gebruikt werd.

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door FredDijksman @, 23-08-2021, 17:14 (969 dagen geleden) @ maarten van dijk

Ik heb ook het idee dat het van Philips is want de cd unit was ook van philips en aan de ic's te zien zeker want daar staat op de grote uitvoeringen allemaal philips

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door soundman2 @, Wouw, 23-08-2021, 19:14 (969 dagen geleden) @ FredDijksman

Ik heb ook het idee dat het van Philips is want de cd unit was ook van philips en aan de ic's te zien zeker want daar staat op de grote uitvoeringen allemaal philips

Philips was dan ook een grote chips ontwikkelaar en fabrikant (Nijmegen). Ze hebben ook ic set ontwikkeld voor decoderen van het CD signaal, samen met Sony
Andere electronica concerns kochten de chips gewoon in en soms ook complete loopwerken.

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-08-2021, 20:07 (969 dagen geleden) @ soundman2

Dt is aan de foto te zien zo'n compleet loopwerk.

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door Goldline @, Oranjedorp, 23-08-2021, 19:54 (969 dagen geleden) @ FredDijksman

hoe lang is die tussenkabel tussen loopwerk-servo en decoderbord ?
dan kunnen we zoeken, neem aan aan beide kanten deze 14 p connector ?

--
Cees PA1DBA

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door FredDijksman @, 23-08-2021, 23:49 (969 dagen geleden) @ Goldline

ik zal morgen even meten ik dacht uit het hoofd 32cm

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door Goldline @, Oranjedorp, 31-08-2021, 17:32 (961 dagen geleden) @ FredDijksman

heb er 1 van 27 cm hier uit een CD3500.
met aan beide zijden die connector,
past op cdloopwerk cdm4.

--
Cees PA1DBA

Praktisch vraagje over het vervangen van een 14 polige connector

door soundman2 @, Wouw, 23-08-2021, 15:02 (969 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door soundman2, 23-08-2021, 15:35

Dat zijn Stocko connectoren type RFK2, bedoeld voor bedrading die niet beweegt.
De lipjes aan de zijkant wat openbuigen en het bovenkantje omhoog schuiven. De draadjes kun je doorschuiven, tot de snijvlakjes tevoorschijn komen. Daarna het dekseltje met de bankschroef weer terugdrukken. Het moet gelijkmatig gebeuren, dus niet met en tang o.i.d. De uitstekende draadjes knip je vervolgens af.
Als het kabelboompje beweegt, door bijv. een verend sub chassis (die lompe uitvoering heb ik meer gezien bij B&O), dan het bundeltje fixeren, desnoods met een lijmpistool, zodat de draadjes in de connector niet kunnen bewegen. De connectoren zijn geschikt voor zowel massieve als soepele draad.

Op de foto een geopende connector zonder de draadjes. Die laatsten gaan in de gaatjes bovenaan en dan wordt het bovendeel in het deel met de contacten geperst. Dat gaat heel simpel met een bankschroefje. Niet verder aandraaien dan de aanslag. Het zijn snij contacten en die hebben geen druk van bovenaf nodig.
[image]

Op de foto van TS lijkt het er op dat het contact 2e van links onder en bij het lockbeugeltjewat overbelast is geweest.

powered by my little forum