Philips IC Radio (Toestel of techniek)

door g-rely @, Lelystad, 29-08-2021, 14:08 (942 dagen geleden)

Hallo Radiovrienden.
Ik heb hier een leuk radio'tje (zonder FM) te laten zien.
Het betreft de 50IC105
Ik vermoed dat dit een van de eerste Philips radio's is met een IC (klopt dit en wie weet er meer van?), Het IC heet 206 OM. Volgens het schema betreft dit de TAA840 Monolithic integrated circuit intended as "AM single chip radio".
Toestel werkt prima, kan alleen cosmetisch wat beter.
Groet, Gerard (Lelystad)

[image]
[image]

Philips IC Radio

door soundman2 @, Wouw, 29-08-2021, 14:44 (942 dagen geleden) @ g-rely

e eerste radio van Philips met IC's erin, was voor zover ik weet de IC2000.
https://www.radiomuseum.org/r/philips_ic_2000_ic2000_22.html

Philips IC Radio

door gbr @, 29-08-2021, 15:44 (942 dagen geleden) @ g-rely
Gewijzigd door gbr, 29-08-2021, 15:46

Hallo Gerard,

Op de foto's zijn diverse Philips IC (reeks 50ICxxx) radio's te zien.

De eerste Philips radio met IC was de IC2000 gevolgd door de reeks 50ICxxx radio's.

Andere 50ICxxx radio's zijn:
Philips IC2000, 50IC100, 50IC102 (in afwijkende kleur 22RL122), 50IC103, 50IC105, 50IC323 Orkan de Luxe, 50IC324 Schirokko de Luxe, 50IC326 Monsun de luxe, 50IC424 naam niet bekend, 50IC361 Hurricane de Luxe. Zijn er meer????

Op de foto's met meer dan 4 radio's staat als nr. 2 vermeld "IC101". RMorg geeft geen hit voor deze (50)IC101. Het is mij niet bekend of deze radio ooit op de markt is gebracht.

Groet, René

[image]
[image]

Philips IC Radio

door g-rely @, Lelystad, 29-08-2021, 17:17 (942 dagen geleden) @ gbr

Fijn de reacties, wat een "know how" op dit forum.
Bedankt.
Gerard.

Philips IC Radio

door franc @, Loosbroek, 29-08-2021, 18:00 (942 dagen geleden) @ gbr

Is op de tweede pagina het witte bolletje linksonder ook ‘n Philips?
Lijkt sterk op de Panapet, het gekleurde bolradiootje van Panasonic.

Mvg Frank

Philips IC Radio

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-08-2021, 22:45 (941 dagen geleden) @ gbr

De twee begincijfers in deze typenummers duiden dacht ik het ontwikkelcentrum aan. In Nederland zie je vrij veel 22 types dus dat zal dan denk ik Eindhoven zijn? En 50 is dacht ik Philips Oostenrijk.. Heb ik dat goed?
(In oktober wil ik de LC-Kring over de 50IC361, Hurricane de Luxe laten gaan.)

Philips IC Radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-08-2021, 00:45 (941 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-08-2021, 00:55

De twee begincijfers in deze typenummers duiden dacht ik het ontwikkelcentrum aan. In Nederland zie je vrij veel 22 types dus dat zal dan denk ik Eindhoven zijn? En 50 is dacht ik Philips Oostenrijk.. Heb ik dat goed?
(In oktober wil ik de LC-Kring over de 50IC361, Hurricane de Luxe laten gaan.)

Philips noemt dat bij mijn weten het coderingscentrum, en het heeft in principe met de commerciële ontwikkeling (verkooporganisatie) te maken, die vaak maar niet altijd overeenkomt met de locatie die het eigenlijke ontwerp verzorgde.

De getallen 01 t/m 37 zijn vrijwel helemaal alfabetisch uitgedeeld aan landen, zodat Austria 03 is. Op dit moment zijn de getallen t/m, meen ik, 44 in gebruik voor landgebonden coderingscentra.

Getallen van 50 en hoger, lijken altijd administratief (dus bij een specifieke verkoopafdeling of groep producten behorend) en niet landgebonden. Ik denk dat 50 en 90 ongeveer tegelijk zijn ontstaan in de late jaren '60 of vroege jaren '70. In de reeks die met 50 begint, ken ik alleen IC-portables. Mocht je er andere toestellen ontdekken, dan zou ik dat zeer interesant vinden. De reeks die met 90 begint, lijkt specifiek voor portables en later andere producten uit het verre Oosten bedoeld te zijn geweest. Zowel Singapore als Hong Kong vielen daar kennelijk onder, mogelijk met commerciële aansturing uit Eindhoven (dat zal wel in de biografie van Wisse Dekker te vinden zijn, ergens). Toen Singapore en Hong Kong een eigen nationale organisatie kregen, kregen ze de getallen 39 en 40 toebedeeld maar het kan best dat sommige verkoopsnummers of typenummers nog met 90 begonnen omdat die afdeling over het modelbeleid ging.

Ik meen dat de 50IC-toestelreeks een compleet Nederlands/Belgische ontwikkeling is. Ik vermoed productie voornamelijk in Eindhoven (serienummers met A), Leuven (serienummers met PL) en misschien ook nog wel in Tessenderlo (serienummers met TC). Op de printplaten staan dan 12NC's die beginnen met 3122. Ontwikkeling in Oostenrijk zou 12NC's geven die met 3103 beginnen, en serienummers die met WD beginnen.

P.S. In de vroege jaren '80 verschoof steeds meer bruingoed naar coderingscentrum 70, kennelijk de centrale verkoopafdeling in Eindhoven die het assortiment coordineerde. Nog steeds beginnen de commerciële 12NC's (verkoopsnummers die intern aan alle typenummers hangen) van alle ingekochte bruingoed (Philips produceert immers niets meer zelf) met 8670.

Philips IC Radio

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-08-2021, 01:04 (941 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door kris, 30-08-2021, 01:10

ook technologie is aan de mode onderhevig. begin jaren 60 stond het niet mis dat de radio een logootje "all transistor" had. eind jaren 60, begin 70, mede door de ruimtevaart , stond het chique om te vermelden dat er een IC inzat. Philips kon niet achterblijven en wou zijn kunnen ook wel tonen. de rest van de wereld ontwikkelde vooral wat nu kennen als TTL, Philips zocht het ook in de analoge richting met wat oa IC voor radio's tot gevolg.
Op zich zijn de radio's technisch prima (heb de ganse reeks..) goed gevoelig, zuinig, maar mechanisch zijn het totale miskleunen. (ik bedoel, ze zijn niet echt sterk.. zwakke kast, chrome die loskomt, microprint die niet tegen trilling kan en alles wat gelijmd zit komt snel los)
Na zoveel jaar is dat dan weer een voordeel, er zijn er niet veel meer over :-)

grappig..
Toen de rage over was zijn de IC's uit de radio's weer verdwenen, om pas eind jaren 70 terug te komen, en dan definitief, op enkele uitzonderingen na.

Philips IC Radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-08-2021, 01:01 (941 dagen geleden) @ g-rely

Het nummer 206OM is een ontwikkelingsnummer. De massaproductie is begonnen voordat de administratie (Philipsintern en/of bij Pro Electron) voor het definitieve typenummer TAA840 rond was en zo kwam dit op het IC terecht. Dit gebeurde ook bij de eerste televisie met een IC (161OM, TBA240). Er kunnen kleine verschillen zijn met de definitieve versie van het IC. In latere jaren kun je dat mogelijk aflezen aan het maskernummer achter de datumcode. Het groene stipje op het IC, zou kunnen wijzen op een selectie op bepaalde eigenschappen die nodig waren voor de toepassing.

powered by my little forum