Simulatie software (Computertechniek)

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 12-09-2021, 20:44 (950 dagen geleden)

Vroeger gebruikte ik op mijn windows computer het programma Crocodile Clips om analoge en digitale schakelingen te ontwerpen en te testen. Dit stand-alone programma is al sinds enkele jaren vervangen door het online programma Yenka waarmee ik tot voor kort goed uit de voeten kon.
Maar nu heb ik het volgende probleem: als ik uit de schematische bibliotheek een cmos- ic of een ne555 timer naar mijn werkblad wil slepen, dan verandert het device in een fysiek component (zie schermafdruk) ik heb hierover de Yenka helpdesk al drie keer benaderd, geen reactie. Ook heb ik het programma al eens opnieuw geinstalleerd, zonder positief resultaat.
Vraag 1: wie weet wat hier aan de hand is?
Vraag 2: wie weet een alternatief programma waarmee hij of zij goede ervaringen heeft?
[image]

Simulatie software

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-09-2021, 20:55 (950 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Ik ken deze software niet, maar is er soms ergens een vinkje om te schakelen tussen printplaatweergave en schemaweergave ofzo? Of misschien denkt je werkblad dat het een printplaat is in plaats van een schema. Dan past het onderdeel dat je ernaartoe sleept zich aan.

Simulatie software

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 12-09-2021, 21:27 (950 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,
Dank voor het meedenken.
Hierbij nog wat meer detail van het probleem: als ik een losse gate ophaal, doet dit probleem zich niet voor. Wel bij bijv. de ne555 en cmos-ic's zoals de 4029 en ook bij discrete componenten; zodra ik die naar mij werkblad sleep verandert het uiterlijk van symbool naar fysiek package en verschijnt het raster. Wat ook raar is, het ophalen van een 324 op-amp gaat goed, maar een 741 gaat fout!
Groet, Jeroen

Simulatie software

door MarcelvdG @, 12-09-2021, 21:49 (950 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Een LM324 bestaat uit vier op-amps in een huisje, een 741 is een enkele op-amp. Kennelijk gaat het goed als het niet een heel IC betreft, maar een sectie ervan.

Simulatie software

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 12-09-2021, 22:02 (950 dagen geleden) @ MarcelvdG

Ja, daar lijkt het wel op

powered by my little forum