Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis? (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-09-2021, 00:30 (941 dagen geleden)
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-09-2021, 00:33

Zoekplaatje, voor nu zonder al te lange toelichting. Er klopt een hoop niet, maar hij lijkt me wel origineel. Geen achtwerwand en geen typeplaatje helaas. Weet iemand het typenummer? En de ontstaansgeschiedenis? Als het antwoord op de eerste vraag L1X75T is dan liever niet zonder motivatie (bijvoorbeeld fabriek of streepnummer of andere plausibele toelichting) want hij komt in mijn ogen niet voldoende overeen.

Transistorbezetting (4 verschillende fabrikanten en in voetjes!): 2SA100, OC5K, OC5K, 2SB75, 2SB75, OC604 SPEZ, OC604 SPEZ.

Afstemcondensator AC1023

Trafo'tjes AD9014 (datum T220), AD9015 (datum T200)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door franc @, Loosbroek, 22-09-2021, 05:06 (941 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door franc, 22-09-2021, 05:07

Lijkt me eerder opnieuw opgebouwd met deels nieuwe onderdelen, wel vrij netjes overigens!
De montageplaat is toch iets minder netjes dan origineel.
Kijk ook naar de gaatjes waar de onderdelen zitten.
Verder zie ik onderdelen die qua tijdperk ver uit elkaar liggen.

Een oorzaak zou bv flink uitgelopen batterijen kunnen zijn.

Verder dacht ik dat dit radiootje uit 1957/58 stamt met origineel nog de groene “mosterd” C’s.

Mvg Frank

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 22-09-2021, 07:47 (941 dagen geleden) @ franc

Dit radiootje was ook als zelfbouw verkrijgbaar, waardoor componenten/chassis anders ingevuld werden. Ik heb er zo’n één in 1961 eens opnieuw van componenten voorzien.

--
Wim Schoonhoven

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door soundman2 @, Wouw, 22-09-2021, 10:09 (941 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven
Gewijzigd door soundman2, 22-09-2021, 10:10

Zou best een bouwpakket of een totale revisie geweest kunnen zijn. Beschadigde schroefjes als op de foto, zag je nooit bij Philips.

[image]
Kan ook nog een laboratoriumexemplaar geweest zijn.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door AvanDam @, 22-09-2021, 07:44 (941 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Na het stoppen van de productie van de Kajak werden allerlei onderdelen, incl. het kastje, door Valkenberg in Amsterdam verkocht als bouwsetje, misschien is dit dat?

Adrie

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-09-2021, 12:25 (941 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-09-2021, 12:36

Bedankt voor alle suggesties tot nu toe!

Zelfbouw is tot zover de populairste optie. Zou goed kunnen, niet persé vanwege de schroefjes want die kunnen ook van een reparatiepoging zijn. De opbouw is naar mijn idee wel netjes/fabrieksachtig, maar opzich zou dat kunnen, het ding zat tussen spullen van zowel een vader als een zoon die wat met elektronica deden.

De ver uiteenlopende datumcodes waren me ook opgevallen, vooral het luidsprekertje van 1968, de rest past beter bijelkaar.

De AC/AD typenummers op onderdelen zouden kloppen met een onderdelensetje voor zelfbouw. De kleine spoelenbusjes hebben wel originele nummers. De trafo'tjes en spoelenbusjes lijken allemaal van 1960.

De transistoren (in elk geval de 2SB75 en OC5K) zouden overschot van Van der Heem kunnen zijn geweest, wat opzich niet zo raar is voor 1968 want Philips had daar nog het een en ander op te ruimen.

Stel het is inderdaad zelfbouw, wat me inderdaad zeer waarschijnlijk lijkt, dan zijn toch nog niet alle vragen beantwoord. Hij komt duidelijk niet helemaal overeen met de L1X75T's die ik tot nu toe heb kunnen vinden. De spoelenbus uiterst links en 2SB100 transistor zijn van plaats gewisseld met de mosterdcondensator. De eindtrap zit anders. De bevestiging van de luidspreker met moertjes in plaats van afstandsbusjes. Ueberhaupt het aantal moertjes. En natuurlijk de transistorvoetjes.

Hij is dan dus ook echt als apart zelfbouwmodel ontwikkeld.

Dit past het best met het antwoord dat het model al in 1961 als zelfbouw in omloop was. Kennelijk ook bij Valkenberg verkrijgbaar, zou dat een restpartij kunnen zijn geweest die rond 1968/1970 nog niet verkocht was? Dat zou de onderdelen zoals de transistoren en het speakertje mogelijk verklaren. Valkenberg had wel vaker behoorlijk overjarig spul, was ik juist achtergekomen met rijwiellampjes van Hollandia in de oude spelling die ze in 1955 hadden en waar ik toevallig ook nog een partijtje van in handen kreeg.

Iedereen bedankt tot zover! Bij mij was het zelfbouw-kwartje nog niet helemaal gevallen maar gezien de transistorvoetjes kan het eigenlijk niet anders, geen zichzelf respecterende fabrikant die die gebruikte in een portable.

De belangrijkste zoektocht is nu dus naar documentatie, advertenties, etc. van een zelfbouw-Kajak.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 22-09-2021, 12:58 (941 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Bapaktua, 22-09-2021, 13:05

Omstreeks 1959/60 heb ik een zelfbouw kajak gebouwd.
De belangrijkste onderdelen werden los verkocht zoals de in- en uitgangs trafo's AD9014 en 9015, de afstem condensator (met knop), de middenfrequent trafo's, de ferrietstaaf en nog wat klein spul.
Ik werkte toen bij een radio/TV zaak die ook onderdelen verkocht.
"Radio Vrij" te, Haarlem.
Toen ik dienst moest heb ik die radio verkocht.
Ik gebruikte als transistors de OC44 en OC45, OC13's en OC14's.
Later is die zelfbouw kajak gepubliceerd in een Philips zelfbouw boekje.
In mijn herinnering heeft iemand over dat zelfbouw ontwerp een publikatie op zijn website geplaatst. Even gezocht, zie --
https://www.pa3esy.nl/zelfbouw/philips_super/html/philips_super_set.html
Kijk naar Philips bouwdoos
Groet, ruud exPA0ROJ

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-09-2021, 14:21 (940 dagen geleden) @ Bapaktua

Dankje! Leuk om te horen dat je die ook hebt gebouwd, zal destijds toch wel vrij populair geweest zijn (klein toestel voor zijn tijd en door zelfbouw betaalbaarder). Het schema in je link komt wel grotendeels overeen maar het is nog niet de "echte" Kajak met montageplaat, kastje, enz. Ben benieuwd wat er verder opduikt.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-09-2021, 15:02 (940 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nog een aanvulling. Omdat de meeste identificeerbare onderdelen van rond 1960 zijn, zou je kunnen zeggen dat het luidsprekertje misschien later vervangen is. Maar dat verklaart niet de aanwezigheid van radiale "tropische vis" of "engelse drop" condensatoren. Die bestonden naar mijn idee in 1960 niet maar in 1968 wel.

Een restpartij van de kits uit 1960, op de plank blijven liggen en dan aangevuld met onderdelen die rond 1968 actueel waren of net in de dump beland?

Kan natuurlijk ook nog door de koper zelf zijn aangevuld, maar zo voordehandliggend vind ik de onderdelenkeus nou ook weer niet.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-09-2021, 15:29 (940 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ook kennen we de gekregen zelfbouw projecten die nooit
Gebouwd of afgebouwd worden.
Na jaren komt dat boven drijven een neefje of kennisje interresse in radio techniek.
En dan is het vaak. " Ik heb nog wat voor jouw is niet compleet maar heb er olezier mee".

En zo kan een zelfbouw pas na 10jr opeens afgemaakt worden.

50jr later zitten we hier met de vragen.
Voor mij is het duidelijk.

Ding is pas na 10 jr eindelijk eens afgebouwd.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-09-2021, 18:58 (940 dagen geleden) @ Maurice

Wringt met de onderdelenkeus voor luidspreker die een directe opvolger is van de originele maar dan met vierkante magneet die ook nog eens exact in het gat in het montageplaatje past en met de tropische vissen (hobbyist koopt goedkoper spul of gebruikt wat hij heeft liggen), maar ook niet helemaal onmogelijk.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door franc @, Loosbroek, 22-09-2021, 16:51 (940 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door franc, 22-09-2021, 16:53

Naar mijn weten waren de tropical fish condensatoren er in 1962 al.
In het hele kleine radiootje L1W22T, als ik het goed heb moeten ze ook zitten.
Tevens kwamen toen ook de hele fijne printjes voor in de diverse transistor toestellen.

Mvg Frank

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Armand @, België, 22-09-2021, 19:02 (940 dagen geleden) @ franc

Naar mijn weten waren de tropical fish condensatoren er in 1962 al.

Klopt, bij M.B.L.E. waren ze in productie begin jaren '60.
[image]

en hoe ze gelakt werden :
[image]

Groeten, Armand

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-09-2021, 22:54 (940 dagen geleden) @ Armand

Tropische visjes uit 1962 kan dus. De mosterdcondensator aan de linkerkant heeft ook een datumcode die op 1962 kan wijzen (A2).

Dus we hebben nu onderdelen van 1960, 1962 en 1968. De tropische visjes zitten mogelijk dus ergens tussen 1962 en 1968, maar duidelijk na het oorspronkelijke ontwerp en mogelijk ook na einde productie van het toestelletje.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 22-09-2021, 18:13 (940 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wat mij opvalt is dat er een lange golf spoel op het ferriet zit.
Terwijl het toch een MG radio is gezien de schaal.
Met al je vragen komen er vast nog meer vragen.
Groet, Ben

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 22-09-2021, 19:05 (940 dagen geleden) @ Ben

Nog even in mijn herinnering en oude catalogi/gidsen zitten "grutten".
In mijn Aurora/Kontakt gids van 61/62 worden een aantal losse onderdelen voor de Kajak aangeboden.
Blz 5 de Ferrietstaaf A3 803 62 en de Osc.spoel A3 128 65
Blz 3 de middenfrequnt trafo's A3 128 66
en op blz 28 de Kajak in- en uitgangs trafo's AD 9014 en AD 9015
Ook worden er Philips mosterd condensatoren aangeboden.
De 125V en 400 Volt uitvoering.

In mijn Kleinhout Radio en Radio Muco Prijscourant (omstreeks 1964
worden géén (meer) losse onderdelen voor de Kajak aangeboden.
Alleen een kompleet model voor Fl 198,00
ruud

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Piet van der Pol @, 22-09-2021, 21:39 (940 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik heb een boekje van J.H.Jansen - 3 transistor ontvangers uit 1965. Hierin staat een super met 3 transistoren - Trioflex - , waarin de antennespoel, afstemcondensator, oscillator en MF trafo's, en de uitgangstrafo, zoals jij die noemt, gebruikt zijn. Deze onderdelen heb ik '68 of '69 gekocht, om deze radio te kunnen bouwen.
Die waren dus toen nog te koop. Die radio heb ik overigens al lang niet meer.

Piet

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door ruudam @, Utrecht, 22-09-2021, 21:02 (940 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wel een vreemde verzameling stations namen op de schaal.
Vooral Zuid Europa en N Afrika. Maar ook Hilv 1 en 2 en Beromunster

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 22-09-2021, 21:28 (940 dagen geleden) @ ruudam

Het schaaltje lijkt op de Philips Fannette.
ruud

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Armand @, België, 22-09-2021, 22:22 (940 dagen geleden) @ ruudam

Hier staan er een aantal met nog andere schaaltjes maar de lijst is niet volledig ...
http://www.abetterpage.com/wt/euro/Fanette.html

Groeten, Armand

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door ruudam @, Utrecht, 23-09-2021, 19:31 (939 dagen geleden) @ Armand

Opvallend, alleen de Franse uitvoering had naast MG ook LG.
De Stationsnamen zijn allen LG zenders.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-09-2021, 00:42 (940 dagen geleden) @ ruudam

Wel een vreemde verzameling stations namen op de schaal.
Vooral Zuid Europa en N Afrika. Maar ook Hilv 1 en 2 en Beromunster

viel me ook meteen op. en Brussel (of Bruxelles II ) wordt niet eens vermeld..

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-09-2021, 12:10 (940 dagen geleden) @ kris

Dit is wel één van de twee schalen die standaard op de L1X75T geleverd konden worden, daar was een Noord en een Zuid schaal voor als ik me goed herinner uit de documentatie.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-09-2021, 13:01 (937 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Achterkantje was er toch ook nog bij
[image]

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 27-09-2021, 13:58 (935 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nooit geweten dat er zoveel afstemschalen in omloop waren.
Mijn model is weer anders. Zie foto. Achterkant is ook rood. Volumeknop oogt nu donkerbruin/bijna zwart maar lijkt oorspronkelijk rood te zijn geweest.

[image]

Verder heb ik hem compleet nieuw opgebouwd op doorgemetaliseerde gaatjesprint.
De originele print was te ver vergaan. De afstem/osc spoelen moest ik opnieuw wikkelen. Aansluitdraad was afgebroken; uiteraard die onder uit de spoel kwam.

Wat ook opvalt op je laatste foto is een instelpotmetertje uiterst rechts boven het batterijcompartiment. Zit denkelijk in de eindtrap om de ruststroom te kunnen instellen. Het mij bekende schema heeft daar een vaste weerstand.

@BEN: op de ferrietstaaf zit geen LG spoel. Het is de standaard MG.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-09-2021, 15:08 (935 dagen geleden) @ Leo Bolier

Leuk dat je er ook eentje hebt :)

Naast het potmetertje zit er bij mij ook nog een thermistor in. Die zit vreemd genoeg niet tegen de eindtransistoren aan maar (op de tweede foto) links naast de luidspreker ingevouwen in een stukje beschermend materiaal.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-09-2021, 13:14 (934 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoewel nog onduidelijk is wanneer en in welke samenstelling de onderdelen gekocht zijn, heb ik toch weer een antwoord erbij.

De moraal van het verhaal: neem bij een nalatenschap ook altijd de papieren mee!

Technisch gezien is het apparaat een kruising tussen SCHEMANUMMER 1001, de L1X90T en eigen modificaties van de bouwer.

De potmeter en de NTC zijn door de bouwer ingetekend op de schema's dus kennelijk een eigen modificatie. De twee diodes in plaats van 1 komen uit het schema van de L1X90T.

Bizarre Philips portable... Wie weet type of geschiedenis?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-09-2021, 19:30 (934 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De potmeter en de NTC zijn door de bouwer ingetekend op de schema's dus kennelijk een eigen modificatie.

Uit hetzelfde mapje dook ook nog een schema van een Erres RA601P op. Laat daar nou net wel een potmeter en NTC in toegepast zijn in een sterk vergelijkbare eindtrap.

Dat zag ik nu pas omdat er ook kennelijk ongerelateerde schema's van een NL3X92T, L0X95T, L2X00T, en 21TX230A in zaten, zonder aantekeningen of met aantekeningen die kennelijk niet op dit toestelletje slaan.

powered by my little forum