Philips 22GF210 geen geluid meer (Algemeen)

door griffi92 @, 29-09-2021, 18:30 (939 dagen geleden)

Sinds enige tijd ben ik de blije bezitter van een oude Philips all transistor kofferplatenspeler. Deze heeft het altijd gedaan, maar sinds vanochtend kokt er geen geluid meer uit.

Alle mechaniek werkt nog, de tafel draait, hij slaat af en via de naald/toonafnemer hoor je nog heel zacht geluid.

Uit de ingebouwde box komt alleen geen geluid meer. Wel hoor je een heel zacht brommen en wanneer ik de speler start, hoor je 'm wel aanslaan. Heeft iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?

Heb alles opengeschroefd en de bedrading en transistors zien er nog goed uit. Niet zwart en alles lijkt bevestigd. Kan de volumeknop zelf kapot zijn?

Hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Groet,
Jordy

Philips 22GF210 geen geluid meer

door soundman2 @, Wouw, 29-09-2021, 19:18 (939 dagen geleden) @ griffi92
Gewijzigd door soundman2, 29-09-2021, 19:41

Het element kan defect zijn. Als je de contacten van het element in de arm aanraakt met een paperclip ofzo, moet er uit de luidspreker een bromtoon klinken. Volume aan.
Als er geen bromtoon komt zit de fout mogelijk toch in de versterker of in de bedrading van de arm.
Ik moet nog even in het schema kijken wat de volgende test zal zijn.
De volgende stap is de paperclip op de top van de volumeregelaar, bij opengedraaide regelaar, moet daar een bromtoon te horen zijn. In dat geval sluit je de bedrading in de arm uit.
Daarna zul je wat spanningen moeten controleren met een voltmeter.
Omdat de versterker helemaal DC gekoppeld is, is het het slimste om de spanning op de emitters van de eindtransistors te meten. Daar moet de halve voedingsspanning staan, ca 4,5 volt,
Laat even weten of je het schema kunt lezen en dat te meten punt kunt vinden, anders zal ik de lay out intekenen. Het schema vind je bij de NVHR.


[image]

Als de twee eindtransistors op een koelplaatje zitten, zou je ook eens visueel moeten controleren of de aansluitdraadjes zich niet hebben losgewerkt in het soldeer.
Controleer ook of de aansluitlipjes van de regelaars niet losgekomen zijn uit het soldeer.

Philips 22GF210 geen geluid meer

door griffi92 @, 29-09-2021, 19:49 (939 dagen geleden) @ soundman2

Hi Soundman, super dankjewel! De paperclip tests heb ik gedaan. Bij zowel de aansluiting als bij de volume regelaar geen bromtoon te horen.

Ik ga morgen kijken voor een voltmeter om te kijken of ik hier wijzer uit word. De box lijkt wel standaard een lichte bromtoon te geven, dus hopelijk kunnen we iets met de arm of de versterker. Ik houd je op de hoogte :).

Philips 22GF210 geen geluid meer

door griffi92 @, 02-10-2021, 16:52 (936 dagen geleden) @ soundman2

Hi Soundman, heb intussen een spanningsmeter gekocht en die meet 12,4V op de door jou aangegeven punten. Had de motor dan wel draaien.

Bij de overige checks kreeg ik geen brom. Wilde een video maken dat je het geluid wel hoort aanspringen (je hoor als het ware de stroom naar de box en bromt dan ligt). Terwijl ik de naald op de plaat leg, doet ie het ineens weer..

Geen idee waarom, wel blij dat ie het weer doet, maar kan me ook voorstellen dat ie morgen net zo goed weer kapot kan zijn...

Qua visueel lijken verder wel alle kabels goed/vast te zitten.

Philips 22GF210 geen geluid meer

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-09-2021, 20:48 (939 dagen geleden) @ griffi92

Tja dat heb je met electronica, in eens is het stuk.

Probeer op de pijlen even te prikken of je brom hoort.
Kan zijn dat kabeltje van de toonarm gebroken is, bv.
De motor loopt , dus de versterker krijgt spanning.
Zie schema en volg de lijnen zie je dat zowel motor als versterker op dezelfde
voedingslijn hangen.

Verder staat in schema enkele spanningen aangegeven.
Meet deze eens.
[image]

Philips 22GF210 geen geluid meer

door Peter1952 @, Almere, 29-09-2021, 21:29 (939 dagen geleden) @ Maurice

Whiskers in de eindtransistors? Daar hebben de gebruikte eindtransistors nog wel eens last van. Als ze los te nemen zijn van de koelplaat, losnemen van de koelplaat zodat ze vrij hangen. Als er dan weer geluid is, zijn whiskers het probleem. Soms lukt het ze er uit te branden.
Aansluitingen van de transistors onderling doorverbinden en een voeding aansluiten het huis en de doorverbonden aansluitingen van de trasistor. En dan hopen dat dat afdoende is.

Groeten,
Peter

Philips 22GF210 geen geluid meer

door soundman2 @, Wouw, 29-09-2021, 22:24 (939 dagen geleden) @ Peter1952

Hebben deze transistoren ook last van whiskers?

Philips 22GF210 geen geluid meer

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-09-2021, 23:02 (938 dagen geleden) @ soundman2

De AC126, AC187 en AC188 helaas wel; Philips gebruikte voor de TO-1 huisjes kennelijk dezelfde afwerking als voor de beruchte TO-7 huisjes. Een van de bijnamen is 'Geranium Tiktorren' omdat de whiskers soms losraken als je ertegen tikt.

De betrouwbaarste manier van whiskers repareren is gaatje boren en doorspoelen. De een-na betrouwbaarste manier is ze smelten door met de soldeerbout het huisje precies lang genoeg te verwarmen tot de tin vloeit (laat wat tin buitenop vloeien). Wegbranden is tijdelijker omdat je niet de whiskers aanpakt die net geen contact maken en tikken verdeelt de losse tindeeltjes door de hele transistor en is dus af te raden.

Bij de AC187/01 en AC188/01 moet je wel eerst het geperste aluminium blokje eraf zien te krijgen als je wilt verwarmen, dus daar is de truuk met de soldeerbout minder geschikt.

Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Eerst maar eens kijken wat eraan mankeert.

Philips 22GF210 geen geluid meer

door FredDijksman @, 30-09-2021, 20:43 (938 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat was een goede tip van die tiktorren , het leven van de AC188 is daarmee weer een poosje opgerekt. Hij deed het meteen weer goed.

Philips 22GF210 geen geluid meer

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-09-2021, 21:06 (938 dagen geleden) @ FredDijksman

Ha, mooi! En als er nu geen dendrieten op kritische plekken in de tor terecht zijn gekomen, zal hij het weer best een tijdje blijven doen ook :-) Vanwege dat risico noemde ik het de riskantste methode, maar als het goed is gegaan dan is het goed :)

Philips 22GF210 geen geluid meer

door FredDijksman @, 29-09-2021, 23:39 (938 dagen geleden) @ soundman2

Dat wist ik ook niet tot ik stom toevallig vandaag een defecte AC128 ging vervangen door een AC188 , toen werkte het weer, naar toen ik de tor vast wilde schroeven en tegen het aluminium van het chassis duwde was het weer over. De AC188 er weer uit en meten
De tor meet ohms door van de vierkante behuizing naar b,c en e , ja naar alle 3 en toch werkte hij zwevend. Je maakt soms de raarste dingen mee,
Fred

Philips 22GF210 geen geluid meer

door Dominic @, Breda, 30-09-2021, 20:00 (938 dagen geleden) @ FredDijksman

Wat je in dat geval kunt doen is BCE aan elkaar hangen en tussen de behuizing van de tor en de bijeen geknoopte BCE even een labvoeding hangen. Dan stook je de whiskers zo weg. Een elco opladen en tussen het huisje en de bijeen geknoopte BCE pennen ontladen kan ook.

Dan ben je er weer een paar jaar vanaf.

Philips 22GF210 geen geluid meer

door griffi92 @, 02-10-2021, 16:54 (936 dagen geleden) @ Maurice

Hi Maurice,

Dank voor je reactie! Het schema kon ik helaas niet lezen, dus weet niet precies wat/waar te meten. Hadden hem net weer open en e.e.a. doorgemeten met de spanningsmeter. Wilde net een video maken, omdat je de box wel hoort aanspringen bij start motor en ineens doet hij het weer.

Enerzijds fijn, maar kan ook zo weer kapot gaan natuurlijk. Voor nu ben ik er wel blij mee, alleen zou het ook goed zijn een eventueel defect te kunnen fixen.

Groetjes,
Jordy

Philips 22GF210 geen geluid meer

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-10-2021, 17:30 (936 dagen geleden) @ griffi92

Dan ga ja dat leren.

Kijk nu eens rustig naar dat schema,
signaal loopt van links naar rechts.

Op You Tube en internet is zo veel te vinden over deze techniek.
Ga maar eens leren.
Ipv dat Maatschappelijk cultureel gezemel op scholen.

Techniek maak je een land groot mee , niet met een kleur plaat.

powered by my little forum