Nas offline halen. (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 07-10-2021, 11:26 (930 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 07-10-2021, 11:29

Ik heb een NAS (Mybookworld), die altijd aan het thuisnetwerk hangt. Hoe kan ik die beveiligen tegen malware of ransomware?
De kabels eruit trekken of de spanning uitschakelen is een optie, maar kan ik die schijf ook remote inactief maken?
De bedoeling is om dan handmatig backups te maken via het normale proces en dat de backup daarna weer stopt, tot dat ik toestemming geef. Uiteraard doe ik dat dan pas als ik weet dat de twee aangesloten PC's nog oké zijn.
Een modus dat de schijf onzichtbaar onbenaderbaar is voor kwalijke software ,zou ook nog een optie zijn.
Als ik hoor dat ook zeer grote bedrijven slachtoffer worden van ransomware, maak ik me geen illusies dat een kleine particulier dat nooit zal treffen.

Nas offline halen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-10-2021, 12:26 (930 dagen geleden) @ soundman2

Je weet als aparaat Niet aan internet hangt kan niemand er bij.
Dus stekker er uit.

Software welke dan ook blijkt uiteindelijk te omzeilen.
Vraag is wie belang heeft aan jouw data.
Die paar euro bij jouw zet voor hen geen zoden aan de dijk.


Hooguit om te narren of te vervelen meer nut heeft het niet

Nas offline halen.

door soundman2 @, Wouw, 07-10-2021, 13:00 (930 dagen geleden) @ Maurice

Hooguit om te narren of te vervelen meer nut heeft het niet

Tja , ik zou het toch vervelend vinden als ik mijn diverse databases kwijt raak.
Het is de bedoeling dat de back-up handmatig gestart wordt, eventueel via tweetraps verificatie.
Om de dag of paar dagen back-up is genoeg.

Nas offline halen.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 07-10-2021, 13:26 (930 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Bapaktua, 07-10-2021, 13:30

Ik gebruik Acronis True Image als back-up software en maak een Back-Up om de 14 dagen.
Vroeger per week maar dat hoeft niet meer.
De volledig Back-Up,van mijn PC en een Note-Book wordt dmv USB3 op een dikke
externe WD Elements opgeslagen.
Drie keer alleen de wijzigingen en dan weer een volledig Image van mijn ingebouwde HD's.
Methode 3 keer Differential en dan weer Full..
De hele procedure wordt drie maal herhaald.
Ik heb dan minimaal een half jaar Back-Up's tot mijn beschikking.
Mijn telefoon en een tabel boven mijn PC geven aan wanneer er "opslaan" moet worden uitgevoerd.
Ik zelf schakel dan de netspanning naar deze WD en de Back-up start vanzelf.
ruud

Nas offline halen.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 07-10-2021, 14:20 (930 dagen geleden) @ Bapaktua

Heel goed Ruud, eindelijk iemand die begrijpt dat een volledig backup verstandig is.
Je kan altijd terug, mocht een vandaal iets vreemds geïnstalleerd hebben.
Of als je HD een paar bad sectors gaat krijgen waardoor je de vreemdste fouten krijgt.
Of W10 je niet bevalt en terug wil naar W7, zo zijn er nog veel meer voordelen.
Groet, Ben

Nas offline halen.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 07-10-2021, 18:59 (930 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Bapaktua, 07-10-2021, 19:04

@Ben
"Heel goed Ruud, eindelijk iemand die begrijpt dat een volledig Back-Up verstandig is.".

Toen ik nog werkzaam was binnen de Hogeschool Inholland (voor mij nog steeds de HTS Haarlem :-D ) werd er ook elke nacht een Back-Up gemaakt. Kwestie van elke dag nieuwe tape-cassettes plaatsen en de oude opbergen.
Toen een aantal jaren geleden de harde schijf van mijn notebook de geest gaf was er geen groot probleem.
De oude HD er uit en een lege nieuwe (of andere, hij wordt toch overschreven) er in. Het "Image terug zet programma" opstarten van af een USB-stick, de Back-up drive aansluiten en vervolgens een paar uur wachten.
Was binnen 1 dag voor elkaar.
Met dit programma kan ik ook per HD (C,D,E etc) of per map/bestand de info weer terug zetten.
Tijdens het Back-Uppen kan ik gewoon doorwerken.
Een volledige Back-Up duurt voor mijn PC wel een aantal uren (ongeveer 1 TByte en USB3).
Kleine investering in dat programma maar grote zekerheid.
ruud

Nas offline halen.

door henk vdb @, Breda, 07-10-2021, 13:34 (930 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 07-10-2021, 13:35

Hallo Henk,

ik weet niet wat die nas voor mogelijkheden heeft maar zal wel vergelijkbaar zijn met de Synology nas die ik heb.

Mijn insteek is als volgt:

*Ik gebruik geen apps op de nas zelf, enkel als netwerkopslag. Dat maakt ook dat je jezelf niet afhankelijk maakt van je huidige nas, is indien defect vrij eenvoudig te vervangen.

*Ik gebruik geen raid-combinaties maar maak af en toe back-ups op een externe schijf. Die externe schijf is bij normaal gebruik fysiek LOSGEKOPPELT, alleen tijdens back-up verbonden.

*Ik laat mijn computers NIET automatisch inloggen op de nas, ik moet dus handmatig inloggen indien ik gebruik wil maken van de bestanden op de nas. Vaak heb ik het helemaal niet nodig bij de nas te kunnen, en als ik er niet bijkan dan kan ransomware dat ook niet. Heb je continu verbinding dan is in geval je ransomware hebt je nas ook de klos. Raid met twee schijven helpt daar ook niet tegen.

*Je zou mappen die niet veranderen read-only kunnen maken voor een bepaald account. Je kan afhankelijk van wat je gaat doen zo verschillende accounts met verschillende rechten gebruiken.
Complex? Ach valt wel mee, als de boel in de soep draait heb je een veel groter probleem.


Wat ik altijd zeg als iemand mij zegt dat ie een nas aan gaat schaffen is dat een nas GEEN back-up is. Een nas is heel mooi voor centrale opslag op je netwerk, maar het is GEEN back-up!
Maak van database e.d. bestanden dus regelmatig back-ups op een fysiek LOS medium.

Hoop dat je hier wat aan hebt ter overweging...

Nas offline halen.

door soundman2 @, Wouw, 08-10-2021, 12:22 (929 dagen geleden) @ henk vdb

Ik ga de manual van de NAS ook nog doorspitten en zien wat het wordt.
Voorlopig denk ik een wekelijkse bach-up en verder de NAS uit.
Dank voor alle tips.

Nas offline halen.

door henk vdb @, Breda, 08-10-2021, 13:29 (929 dagen geleden) @ soundman2

Nas hoeft niet uit maar zo vaak als nodig back-up maken van je essentiele bestanden op de nas naar een los extern medium. Zie de nas als een servercomputer op je netwerk, niet als back-upschijf.

powered by my little forum