Kleurzweem (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-05-2011, 19:24 (4751 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

In Emmen op de laatste beurs heb ik voor 5 Euro een Yoko kleuren tv'tje met 14 cm. beeld gekocht die op een plank staat in de hobbyruimte om nog iets van tv te volgen. Het ding met ingebouwde radio speelt perfect alleen het beeld heeft enige kleurzweem neigend van violet links naar groen rechts en dat is eigenlijk alleen met wit beeld goed te zien, niet storend overigens.

Er is geen magneetbron verder in de buurt en het toesteletje heeft geen demagnetiseerknop zoals een Orion kleuren tv'tje wat ik ooit had waarvan de lijntrafo was gesneuveld.

Geen halszaak maar is het te demagnetiseren op de een of andere manier?

Bedankt alvast en vriendelijke groet,

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurzweem

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-05-2011, 20:23 (4751 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Bij mijn eerste zelfgebouwde KTV, samengesteld uit onderdelen uit overtollige fabrieksvoorraden van verschillende merken, zat ook geen demagnetiseerspoel ingebouwd.
Ik loste het op met een opgerolde meeraderigekabel (26-aderig als ik me goed herinner en 5 of 6 lussen van de gehele kabel) waarvan ik de aders allemaal in serie had gezet. Ader 1 verbonden met ader 2, andere kant van ader 2 verbonden met ader 3, enz. Het begin van ader 1 en het eind van ader 26 waren de uiteinden van de spoel. Die spoel met 5(of 6) x 26 = 130 of 156 windingen sloot ik aan op een variac. Met wat spelen met de aangesloten spanning zag je duidelijk het kleurzweem van de beeldbuis veranderen.
Door de spoel langzaam uit de nabijheid van de beeldbuis te verwijderen werd het schaduwmasker gedémagnetiseerd.

Kleurzweem

door Mans Veldman @, Leidschendam, 04-05-2011, 10:26 (4750 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Met zo'n spoel gaat dat goed. Ik heb daarop nog een variant, die wel wat botter is ;-). Neem een rol van 100 mtr. tweelingsnoer, draai aan het ene eind de aders in elkaar, aan het andere eind een stekker eraan en steek die in het stopcontact. En prima demagnetiseerspoel...

Dus niet....

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 04-05-2011, 10:39 (4750 dagen geleden) @ Mans Veldman
Gewijzigd door Leo Snoeren, 04-05-2011, 10:43

Mans,

De door jou voorgestelde methode levert twee tegengestelde magnetische velden op, die elkaar grotendeels, of helemaal opheffen.

Beter is om niet een uiteinde aan te sluiten en het andere kort te sluiten, maar om van het ene uiteinde een draad aan te sluiten en de andere draad te verbinden met het einde van de aangesloten draad. De andere draad sluit je dan weer aan. Op die manier "loopt de spoel door" en versterken de velden elkaar.

Bovendien hoef je geen 230 volt te gebruiken, minder windingen, een lagere spanning en een grotere stroom, kunnen hetzelfde magneetveld (of sterker) opwekken. Je zou er gewoon een trafo tussen kunnen zetten (is misschien ook veiliger)

Leo

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Kleurzweem

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 04-05-2011, 11:17 (4750 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans, heb je dit TVtje al open gehad en weet je zeker dat er geen demagnetiseer spoel achter zit?, want als dat wel zo is dan kan de PTC weerstand defect zijn of er zit in die lijn ergens een onderbreking. Voordat je met uitwendige demagnetiseer knutsels aan het werk gaat zou ik voorgaande eerst eens controleren, Groet, Ben

Kleurzweem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 04-05-2011, 15:14 (4750 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Ik zie geen demagnetiseerspoel om de beeldbuis.

[image]

Op een uitvergroting van de print kan je optioneel ruimte zien voor een demagnetiseer schakeling zoals de druk schakelaar die wel bij het Orion tv'tje aanwezig was en niet bij deze, zie foto hieronder rood omcirkeld.

[image]

Er staat bij Degauss switch. Waarschijnlijk achterwege gelaten om de prijs zo laag mogelijk te houden door Yoko.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurzweem

door Chris Dagelet, 04-05-2011, 16:39 (4750 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

De kleurzweem kan nog een andere oorzaak hebben. Als bij het verdraaien van de helderheids regelaar verandering in de kleurzweem optreed is het bijna zeker dat de emissie van de electronenkanonnen niet meer gelijk is...er kan er eentje of meerdere achterblijven..... dus de beeldbuis kan defect zijn. Als het beeld gedemagnetiseerd moet worden is de kleurfout vaak te herkennen als kleurvlekken.

Succes,
Chris Dagelet

Kleurzweem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 04-05-2011, 17:17 (4750 dagen geleden) @ Chris Dagelet

Hallo Chris,

Bij het verdraaien van de helderheid wijzigd de kleurzweem niet en let wel, de kleurzweem is niet egaal maar zoals ik schreef verloopt en overigens weinig (waar heb ik het over) van violet links naar groen rechts in beeld en duidelijk te zien met veel wit in beeld of als je het beeld laat sneeuwen.

Wat een probleem he? :-D maar ik wilde zo van een ieder die er van weet zo zijn reacties vernemen waarvoor dank. Ik heb voor gereedschap die magnetisch is geworden (kan soms vervelend zijn) een demagnetiseer apparaatje en die hou ik denk ik voor de beeldbuis met een draaiende beweging langzaam van de beeldbuis af bewegend.

Wordt vervolgd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurzweem

door Chris Dagelet, 04-05-2011, 19:47 (4750 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Zoals jij het beschrijft is het vrij zeker dat er gedemagnetiseerd moet worden.
(kleurvlekken zichtbaar) heb je geen sloper staan waar de demagnetiseerspoelen nog in zitten misschien kun je daar iets mee.

Groet,
Chris Dagelet

Kleurzweem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-05-2011, 19:07 (4749 dagen geleden) @ Chris Dagelet

Hallo Chris,

Neen, ik heb geen sloper maar ik maak er ook geen halszaak van hoor. Ik ga het proberen met het gereedschap demagnetiseer apparaat zoals ik eerder schreef.

Waar gaat het over, oordeel.

[image]

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleurzweem

door ruudtx @, Utrecht, 07-05-2011, 14:51 (4747 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nauwelijks zichtbare kleurafwijking, wordt denk ik niet door afwezigheid van demagnetisering verklaard.
Het lijkt meer op een zaagtandsignaal in het groensignaal.

Kleurzweem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-05-2011, 15:03 (4747 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Zou ik dit toch veel meer zoeken in de convergentie dan in magnetisme fout.

beeld is egaal verkleurd, dus probeer eens bij tekst of lijnen te bekijken of de kleuren niet gewoon er naast staan.


Demagnetiseer fouten zijn echt dikke kleur vlekken en kringen.

Kleurzweem

door soundman2 @, Wouw, 08-05-2011, 14:32 (4746 dagen geleden) @ Maurice

Kleurzweem heeft niets ,met een foute convergentie te maken. Kleurzweem ontstaat doordat de electronenstralen andere kleurpuntjes raken, dan de bedoeling is. Bijvoorbeeld het rode kanon, dat ook nog een fractie van de blauwe fosforpuntjes raakt. Dat gebeurt bijvoorbeeld als het schaduwmasker een beetje magnetisch is, waardoor de electronenstraal afgebogen wordt.
Convergentie dient dan weer om de drie apart gevormde kleurbeelden precies sanen te laten vallen..
Soundman2

Kleurzweem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-05-2011, 21:49 (4746 dagen geleden) @ soundman2

Dat weet ik maar aangezien het beeld wel heel netjes verkleurd is dacht ik meer daar aan.

Mijn ervaring met demagnetiseer fouten is dat je echt vlekken krijgt en kringen.
Hier is het heel netjes een verloop van links naar rechts egaal.

Vandaar dat ik aangaf even een rechte lijn opzoeken en zien of er 1 kleur naast staat.


Maar goed,
Demagnetiseren met zo'n soldeerpistool is ook waar ik hem enkel nog voor gebruik.

Kleurzweem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-05-2011, 16:39 (4747 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Aan het gewone beeld zie ik niks, maar aan het sneeuwbeeld te zien is dit wel degelijk een magnetisatieprobleem. Dat de verkleuring egaler lijkt dan ze is, komt omdat een wit beeld of elk beeld met meer dan 1 kleur principieel ongeschikt is voor dit soort tests aangezien de landingsverschillen tussen de kleuren elkaar enigszins op kunnen heffen.

De enige echt betrouwbare test is om een egaal gekleurd scherm in 1 van de basiskleuren weer te geven. Meestal wordt hier rood of blauw voor gebruikt. Ik ben er vrij zeker van dat je dan inderdaad de vlekpatronen zal zien die de anderen missen.

Kleurzweem

door Paul Brouwer @, Haarlem, 27-05-2011, 22:15 (4727 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het lijkt mij nit zoezeer de fluoriserende laag die de boosdoeder is een eerder het schaduwmasker die een vorm va magnetisme heeft opgebouwd. Deze heb jij het joue actie van manetetischtme ontdaan.

Groeten,
Paul

--
[image]

Kleurzweem

door HM @, Hilversum, 28-05-2011, 17:40 (4726 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Het lijkt mij nit zoezeer de fluoriserende laag die de boosdoeder is een eerder het schaduwmasker die een vorm va magnetisme heeft opgebouwd. Deze heb jij het joue actie van manetetischtme ontdaan.

Nou Paul, zat je in de opfriscursus chinees ?

Kleurzweem

door soundman2 @, Wouw, 04-05-2011, 15:10 (4750 dagen geleden) @ Hans van Kampen

In mijn servicekoffer had ik vroeger zo'n "snelbout" , een die werkt met een kortsluitdraad. Het strooiveld van de ingebouwde transformator was sterk genoeg om te demagnetiseren. Met een draaiende beweging de bout (lees: transformator0 van het scherm verwijderen en het was gepiept.

Soundman2

Kleurzweem

door doktordirk @, Noordbeemster, 04-05-2011, 17:19 (4750 dagen geleden) @ soundman2

Ik lees net de term "bout" en bedacht dat ik eerst bij gebrek aan beter hier een weller soldeerpistool gebruikte.
Deze geeft ook een vrij sterk magneetveld af.
Later een spoel (model trafo) gekocht van Monacor.
Ook ik ben (na een Philips rommelmarktexemplaar) begonnen met een zelfbouwtoestel van Imperial (telefunken) en deels Nordmende.(ITA Bussum en Radio Service Twenthe)
Deze had als vreemde storing een paar gele met paars randje vlekken boven in beeld
Dit was alleen zichtbaar als de beeldinhoud vrij veel wit bevatte, voor de kleurzuiverheid met rood beeld (en ook minder straalstroom) was dit niet te zien.

Groeten ,Dirk.

Kleurzweem verdwenen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-05-2011, 20:44 (4727 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Forumlezers,

Terugkomende op mijn op 5 mei geplaatste topic over de kleurzweem van een portable kleuren tv'tje van Yoko met 14 cm. beeldje, na het demagnetiseren d.m.v. een gereedschaps demegnetiseer apparaatje is het euvel verholpen, ik was er nog niet eerder aan toegekomen.

Apparaatje ingeschakeld een draaiende beweging maken voor de beeldbuis langzaam van de beeldbuis af bewegend gaf goed resultaat.

Het schaduwmasker vlak achter het fosforscherm wat er voor zorgt dat elk van de 3 electronenstralen zijn eigen fosfor mag beschieten RGB kan er inderdaad voor zorgen als het enigsinds magnetisch is er een deel van de straal op het niet voor hem bestemde fosfor soort beland en er dus kleurafwijkingen ontstaan.

Bedankt voor alle reacties eerder.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum