tv-monitor knalt 16A eruit (Toestel of techniek)

door electron @, eindhoven, 12-10-2021, 23:38 (899 dagen geleden)

Kort geleden had ik net mijn tv-monitor, aka pc-display aangezet,
toen er een supersonische knal klonk, en de 16A-T groepen zekering doorsloeg.
Dit ondanks dat de Samsung T22B300 voeding zelf gezekerd is met 4A-T.
cm804 had het begeven (0 ohm) en de volgende onderdelen vernield:
dm801 (0 ohm), STR-W6052S, bd801s, nt801s (vervangen, 10 ohm ntc), fp801s.
Ik heb cx801s vervangen -X2. De capaciteit was teruggevallen van 470n naar 423n.
Zijn er mensen met de T22B300 of T22B350 dan zou ik maar snel cm804 vervangen met
een 220p /3KV exemplaar ipv. de 1KV C., want deze gaan vaker stuk, zie BAD CAPS.
Groet, Ben@

PS.
Hoe kan die 16A zekering doorslaan zonder nog meer schade aan te richten.
Waarom wordt er toch zo overvloedig en onnodig met siliconen- of hot glue- 'prut' gesmeerd.

[image][image]

tv-monitor knalt 16A eruit

door Otto @, Drenthe, 13-10-2021, 13:53 (898 dagen geleden) @ electron

Waarom wordt er toch zo overvloedig en onnodig met siliconen- of hot glue- 'prut' gesmeerd.

Hallo Ben, dat is uiteraard nooit "overbodig". Als het niet nodig is doen ze het echt niet. Kost immers alleen maar extra geld. Het heeft te maken met keuringseisen. Het kan gaan om voorkomen van sluiting bij het per ongeluk wegbuigen of lostrillen van componenten. In dit geval zou het ook te maken kunnen hebben met onvoldoende kruipafstand tussen de pootjes van het IC. Er gelden andere afstanden voor open lucht, langs oppervlakten, en binnen materiaal. Zie daarom ook het uitgefreesde printmateriaal bij pin 1.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

tv-monitor knalt 16A eruit

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-10-2021, 23:58 (898 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door kris, 14-10-2021, 00:01

vanwaar komt die cosphi van 0,6? ik bedoel, heb je dat gemeten of berekend?


PS.
Hoe kan die 16A zekering doorslaan zonder nog meer schade aan te richten.
Waarom wordt er toch zo overvloedig en onnodig met siliconen- of hot glue- 'prut' gesmeerd.


Hot glue is het zeker niet. HV veilige smeersels worden gebruikt om oa resonanties te onderdrukken,

je 16A zal sneller geweest zijn dan de 4A T. uitmaken doet het niet altijd bij een harde kortsluiting.

tv-monitor knalt 16A eruit

door electron @, eindhoven, 14-10-2021, 01:16 (898 dagen geleden) @ electron

@Otto,
Alleen isolatie tussen pin 1 en 3 is nodig.
Afstand is ca. 2mm. Voldoende om spikes van minimaal 2KV tegen te houden.
Doorslag lucht= 2-3KV /mm.
Werk niet graag met prut als extra isolatie. Misschien teer?- maar koelvin word warm.
RTV1: Zuurvrije Silikonenkit- produceert restproducten tijdens uitharden.
RTV2: Siliconkit met een Platinum katalisator geeft geen restproducten.

@Kris,
Heb dit metertje (DL69-2048) ingebouwd in een spanningsslof. Is best nauwkeurig. Er is een mod. om uit te lezen vanaf 0V.

Groet, Ben@
[image]

tv-monitor knalt 16A eruit

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-10-2021, 02:58 (898 dagen geleden) @ electron

Ik vermoed dat het overvloedig rondspuiten met siliconen, wat te maken heeft met 'tropicalisation'. Bij nieuwere Samsungs niet alleen op nog wel voordehandliggende plaatsen maar zelfs een laagje over delen van de soldeerzijde van de voedingsprint. Ik heb er een andere term voor die ik misschien beter niet gebruik buiten het Koffiehoekje.

Als er meerdere onderdelen opgeblazen zijn, neig ik er vaak naar om de gehele voeding te vervangen, maar jouw mooie verslag toont aan dat repareren wel degelijk loont.

tv-monitor knalt 16A eruit

door electron @, eindhoven, 14-10-2021, 09:27 (897 dagen geleden) @ electron

@Maarten,
Die voeding is er weer (snel op) op Ebay: Samsung bn44-00505A.
50-70 euro tov. reparatie <12 euro.
De snubber RM801 niet vergeten- is bij mij 100k, maar in hun schema 39k/2W.
Groet, Ben@

tv-monitor knalt 16A eruit

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-10-2021, 13:53 (897 dagen geleden) @ electron

Dat is nog best prijzig inderdaad! Nou heb ik makkelijk praten omdat ik een redelijke sloopvoorraad heb (deze dan weer net niet). Goed te weten dat er met de waarde van de snubberweerstand gespeeld is. Ik ga zelf altijd uit van de daadwerkelijk gemonteerde waarde, tenzij duidelijk is dat het schema een latere wijziging/optimalisatie bevat.

powered by my little forum